والدین نقشی کلیدی در سلامت فرزندان خود بازی می‌کنند

والدین نقشی کلیدی در سلامت فرزندان خود بازی می‌کنند

گروه آموزشی

ویدوآل

1395/04/07

4388

بار بازدید شده
Parents-play-key-role-in-young-adults-health مطالعه جدیدی که در دانشگاه گوئلف در اونتاریوی کانادا انجام شده، نشان می‌دهد که والدین، به‌ویژه پدرها، نقشی حیاتی در پرورش رفتارهای مربوط به حوزه سلامت در نوجوانان بازی می‌کنند.
4388
والدین نقشی کلیدی در سلامت فرزندان خود بازی می‌کنند
Vidoal
4.86
والدین نقشی کلیدی در سلامت فرزندان خود بازی می‌کنند
مطالعه جدیدی که در دانشگاه گوئلف در اونتاریوی کانادا انجام شده، نشان می‌دهد که والدین، به‌ویژه پدرها، نقشی حیاتی در پرورش رفتارهای مربوط به حوزه سلامت در نوجوانان بازی می‌کنند و به فرزندان خود کمک می‌کنند تا به مرض چاقی مبتلا نشوند.

یافته‌های پژوهش‌گران بیان می‌کند نوجوانانی که در خانواده‌های پایدار که در آن‌ والدین روابط خوبی با هم دارند بزرگ می‌شوند، در حوزه خواب، فعالیت و رژیم غذایی رفتارهای سالم‌تری دارند و کم‌تر به مرض چاقی مبتلا می‌شوند. نکته جالب توجه این است که پژوهش‌گران متوجه شدند وقتی قرار است در مورد چاق شدن و اضافه وزن پیدا کردن پسر نوجوانی پیش‌بینی‌ای صورت بگیرد، رابطه مادر-فرزندی تاثیر بسیار کم‌تری از رابطه پدر-فرزندی در این زمینه دارد.

پروفسور جس هاینس سرپرست نویسندگان مقاله این پژوهش می‌گوید: «اکثر مطالعاتی که در زمینه میزان تاثیر والدین بر فرزندان انجام می‌شود، بیشتر بر سنجش تاثیرات مادر بر فرزند تمرکز دارد و نتایج آن به والدین نیز تعمیم داده می‌شود. پژوهش ما بر اهمیت تاثیر پدرها روی فرزندان خود تاکید دارد و تلاش ما ترسیم استراتژی‌هایی است که به پدرها کمک می‌کند تا رفتارهای فرزندان خود را در حوزه سلامت شخصی پرورش دهند».  

پژوهش‌گران بیش از ۳۷۰۰ دختر و ۲۶۰۰ پسر ۱۴ تا ۲۴ ساله را که در پژوهش شماره ۲ Growing Up Today  در سال ۲۰۱۱ شرکت کرده بودند، مورد مطالعه قرار دادند. ۸۰ درصد شرکت‌کنندگان در هر دو گروه گفته بودند که خانواده خوبی دارند و در مورد میزان موفقیت خانواده خود در انجام روتین‌های روزانه و نحوه انجام نقش‌های هر عضو خانواده و همچنین نحوه ارتباط‌های عاطفی در خانواده خود صحبت کرده بودند. از هر ۱۰ دختر ۶ نفر و نیمی از پسرها اعلام کرده بودند که رابطه باکیفیت و خوبی با والدین خود دارند.

نتایج نشان داد که کارکردهای مناسب خانواده و روابط خوب میان اعضا باعث کاهش ناهنجاری‌های فرزندان در حوزه مصرف مواد غذایی می‌شود، فعالیت‌های بدنی در میان فرزندان افزایش یافته و آن‌ها بیشتر می‌خوابند. همچنین دخترها در این خانواده‌ها، کم‌تر فست‌فود مصرف می‌کنند و کم‌تر احتمال دارد که دچار اضافه وزن یا چاقی شوند. در میان پسرها، کیفیت رابطه آن‌ها با پدر خود تاثیر بسیار زیادی در این‌که آیا آن‌ها دچار اضافه وزن یا چاقی می‌شوند یا خیر می‌گذارد.

هاینس می‌گوید: «به نظر می‌رسد رابطه پدر-پسری تاثیر بسیار بیشتری بر پسرها می‌گذارد تا رابطه مادر-دختری بر دخترها». به طور کلی باید گفت که رفتارهای خانوادگی و رابطه میان فرزندان و والدین از همان سنین ابتدایی تاثیر زیادی بر سلامت آن‌ها می‌گذارد.
 
منبع: sciencedaily
سوالات و نظرات کاربران
0
علیرضا علیزاده
علیرضا علیزاده دوشنبه، 23 اسفند 1395
والدین واقعا در انسان نقش بزرگی مثل اکسیژن رو دارن
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني یکشنبه، 26 دی 1395
به رابطه مستقیمی که بین روابط صمیمی اعضای خانواده و به خصوص پدر و مادر با میزان سلامت فرزندان دارد اشاره نشده است.یکی از جنس معنوی هست و نتیجه ی دیگری از جنس مادی و جسمانی
0
حسین محصل یزدی
حسین محصل یزدی شنبه، 18 دی 1395
به نظرم تنها چیزی که توی دنیا میتونه واسه هر شخصی ارزش واقعی داشته باشه ، پدر و مادر شخصه . اونا همیشه تاثیر مهمی در زندگی هر شخصی دارند و شخصیت هر آدمی رو ممکنه شکل بدن
0
امیر قربانی
امیر قربانی دوشنبه، 29 آذر 1395
پدر و مادر واقعا نقش تاثیرگذاری هم در موفقیت و هم در به شکی خوردن فرزندشان دارند چون فرزند از همه بیش تر روی خرف پدر و مادرش حساب میکند من خودم شخصا به دلیل تشویق های پدرم تا به حال چند موفقیت بزرگ اورده ام که با این که چند سال گذشته است ولی به ان افتخار میکنم
0
مصطفی .
مصطفی کهن دوشنبه، 29 آذر 1395
درسته رابطه پسر پدری بیشتر تاثیر میذاره و همچنین اینکه کودکی که تو خانواده با ثبات و خوب و با اخلاقی رشد میکنه خیلی تو آینده اون کودک تاثیر میذاره
0
Photoclip Channel
سجاد علیزاده پنج شنبه، 04 آذر 1395
این تحقیق کاملا درسته چون من به چشم خودم دیدم که والدین چه تاثیری بر زندگی بچه هاون میذاره. اگه پدر مادر رابطه خوبی نداشته باشن تو خونه بچشون واسه هر کاری که میخواد بکنه بی انگیزه میشه.