از زبان برنده نوبل فیزیک؛ ۳ راه ساده برای یادگیری یک موضوع

از زبان برنده نوبل فیزیک؛ ۳ راه ساده برای یادگیری یک موضوع

میلاد

شکیب

1395/09/14

8411

بار بازدید شده
steps-mastering-any-subject-from-a-Nobel-winning-physicist در این مطلب تکنیک سه‌مرحله‌ای یادگیری عمیق یک موضوع را از زبان ریچارد فینمن، برند جایزه نوبل فیزیک، با شما درمیان می‌گذاریم.
8411
از زبان برنده نوبل فیزیک؛ ۳ راه ساده برای یادگیری یک موضوع
Vidoal
4.93
از زبان برنده نوبل فیزیک؛ ۳ راه ساده برای یادگیری یک موضوع
هر چه سن‌مان بیش‌تر می‌شود، یاد گرفتن یک موضوع جدید نسبت به گذشته پیچیده‌تر، خسته‌کننده‌تر و زمان‌گیرتر می‌شود و کودکان نابغه‌ای که می‌توانند به پنج زبان صحبت کنند تبدیل به گفت‌وگوی مورد علاقه ما هنگام صرف غذا با دیگران می‌شود، چراکه برای‌مان جالب است که چگونه چنین توانایی‌ای در این افراد بروز پیدا کرده است.

اما یاد گرفتن و تسلط بر موضوعات ناآشنا، صرف نظر از این‌که شما دانشجو هستید یا خیر، نباید این‌قدر دشوار و دردآور باشد. این کار را از ریچارد فینمن، برند جایزه نوبل فیزیک، یاد بگیرید. او یک فرمول سه‌مرحله‌ای را به ما می‌آموزد که با استفاده از آن می‌توانید هر موضوعی را نه تنها سریع‌تر بلکه عمیق‌تر هم یاد بگیرید. البته شین پریش، نویسنده انگلیسی، عنوان می‌کند که فینمن در این مورد میان «دانستن چیزی» و «دانستن نام چیزی» تفاوت قائل می‌شود و آن را توضیح می‌دهد. فینمن در مصاحبه‌ای بیان کرده که یک نفر ممکن است یک پرنده کوچک طلایی را به شما نشان دهد و بگوید نام این پرنده توکا با گلویی قهوه‌ای است. او همچنین ممکن است به شما بگوید که در زبان آلمانی به این پرنده halzenfugel و در زبان چینی به آن chung ling می‌گویند.

ممکن است این حقایق تا ابد در ذهن شما بماند، اما شما همچنان هیچ نکته خاصی درباره این پرنده نمی‌دانید؛ نمی‌دانید کجا زندگی می‌کند، چگونه مهاجرت می‌کند و صدایش شبیه چه چیزی است. این مثال، تمام نکته فینمن را بیان می‌کند اما می‌توان آن‌ها را در مورد موضوعات بسیار پیچیده هم به کار برد.

برای مثال رسانا بودن آب در برابر الکتریسیته را در نظر بگیرید. این ویژگی یکی از اجزای اساسی درک ما از پیرامون‌مان است اما پس از ۲۰۰ سال جست‌وجو، دانشمندان فقط به نحوه اتفاق این ویژگی پی بردند. درک عمیق از یک موضوع تازه بسیار حیاتی است، حتی اگر قرار باشد آن را امتحان دهیم، چراکه نمی‌دانیم کدام وجه از این موضوع ساده قرار است از ما امتحان گرفته شود. در ادامه شما را با تکنیک فینمن در آموزش موضوعات تازه آشنا می‌کنیم.
 
 
گام اول: آن را به یک کودک آموزش دهید.
یک دفتر بردارید، در بالای یک صفحه موضوعی را که در حال یادگیری آم هستید بنویسید و آن را به‌گونه‌ای از ابتدا تا انتها شرح دهید که انگار دارید به یک کودک این موضوع را آموزش می‌دهید. اگر واکنش اولیه‌تان به این نکته این جمله است که: «خب چگونه مکانیسم کوانتوم را به یک کودک یاد بدهم؟»، باید بگوییم که وب‌سایت xkcd علم مربوط به موشک‌ها را با استفاده از هزار کلمه رایج در زبان انگلیسی توضیح داده است.

نکته کلیدی در این ماجرا این است که وقتی شما یک موضوع را به یک کودک هشت‌ساله توضیح می‌دهید نمی‌توانید خود را پشت اصطلاحات پیچیده که خودتان درک درستی از آن‌ها ندارید، پنهان کنید. پریش می‌گوید: «وقتی شما ایده‌ای را از ابتدا تا انتها به‌گونه‌ای ساده بیان می‌کنید که یک کودک هم آن را درک می‌کند، در نتیجه خودتان را مجبور کرده‌اید که مفهوم آن را به صورت عمیق درک کرده و روابط و پیوندهای میان ایده‌ها را ساده کنید. اگر در این کار مشکل داشته باشید، قطعا خودتان درک کاملی از آن ایده ندارید و شکاف‌هایی در دانش شما وجود دارد».
 
گام دوم: شکاف‌های موجود در دانش خود را مرور کنید.
وقتی شکاف‌های موجود در دانش خود را شناسایی کردید، می‌توانید روی آن‌ها به صورت خاص مطالعه کرده و به پاسخ‌های درستی در آن برسید. بعد از این کار دوباره گام اول را انجام دهید. این کار را آن‌قدر انجام دهید تا هیچ شکافی در دانش شما باقی نماند.
 
 
گام سوم: نظم دهید و ساده کنید.
اکنون شما درک کاملی از موضوع جدید پیدا کرده‌اید. این موضوع جدید در ذهن شما به قدر کافی واضح و روشن شده که یک کودک هم می‌تواند آن را درک کند. بعد از این مرحله، سعی کنید به این موضوع جدید نظم دهید، آن را ساده کرده و در نهایت با صدای بلند بخوانید. این کار باعث می‌شود نقاط کوچک مبهم را شناسایی کنید.
 
گام چهارم (اختیاری): موضوع تازه را به یک فرد بزرگ‌سال توضیح دهید.
در این مرحله می‌توانید یک کودک هشت‌ساله پیدا کرده و موضوع را به او توضیح بدهید اما پیشنهاد این است که بهتر است این بار این موضوع جدید را به یکی از دوستان خود شرح دهید. اگر او نکته‌ای را در طول توضیح شما درک نکرد احتمالا شکاف دیگری در دانش شما وجود دارد. بهتر است دوباره به مراحل قبل رجوع کرده و مشکل خود را حل کنید.

پیروی از تکنیک فینمن به شما کمک می‌کند تا درک عمیقی از موضوعی که در حال یادگیری آن هستید پیدا کنید و تا ابد در ذهن شما باقی بماند. در این شیوه دیگر موضوعات یک دقیقه پس از پایان امتحان از ذهن شما خارج نمی‌شوند.
 
منبع: sciencealert
سوالات و نظرات کاربران
0
amir shamloo photo
amir shamloo جمعه، 24 فروردین 1397
جالب بود و قابل استفاده
0
پیام photo
پیام چهارشنبه، 20 اردیبهشت 1396
خیلی عالی بود مرسی
0
sepehr manafi
sepehr manafi دوشنبه، 09 اسفند 1395
رسم نمودار ذهنی،تمرین و یاد دادن همون موضوع به دیگران از مهمترین راه های یادگیری یه موضوع هست
0
امیر محمد شهسوارانی
امیر محمد شهسوارانی سه شنبه، 12 بهمن 1395
توضیح ایجاد فراشناخت رو بسیار عالی و به زبان خیلی ساده بیان کردین ممنونم دنبال یه همچین چیزی بودم
0
محمدمهدی رحیم پور
محمدمهدی رحیم پور دوشنبه، 27 دی 1395
کاری خوب و فوق العاده تاثیر گذار هستش ولی نه برای تمامی موارد و رشته ها این امر فقط در رشته های تخصصی و موضوعات استنباطی به درد میخوره چونکه میخواییم برای یک کودک و یا بزرگ سال استنباط کنیم
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني جمعه، 03 دی 1395
اقای فینمن در چه سالی و برای چه موضوعی جایزه نوبل دریافت کرده اند؟
0
محمد تاج موسوی
محمد تاج موسوی سه شنبه، 21 دی 1395
(پاسخ) بخاطر الکترودینامیک کوانتومی. مستند های زیادی هست اگر قادر به دانلود کردن هستید با یه سرچ میتوانید پیدا کنید.
1
محمد تاج موسوی
محمد تاج موسوی سه شنبه، 21 دی 1395
به صورت خیلی خلاصه باید بگم که باید مفهومی و با درک عمیق به قضیه نگاه کرد. اگر قادر باشیم تفکر بی بعد داشته باشیم سپس معنی بعد دار بودن رو درک خواهیم کرد.
0
رامتین کریمی
رامتین کریمی شنبه، 18 دی 1395
من این تکنیک رو امتحان کردم واقعا جواب میده!به دوستان هم پیشنهاد می کنم!البته در ایام امتحانات که وقت کم هست از این کار پرهیز کنید اما در ایام تحصیلی این تکنیک را با ترفندهای دیگر ترکیب کنید!قطعا از نتیجه ی آن شگفت زده خواهید شد!
0
شاهین کارگر
شاهین کارگر شنبه، 11 دی 1395
بسیار فرآیند جالبی است
0
مصطفی .
مصطفی کهن یکشنبه، 21 آذر 1395
ذهن کودکان فارغ از هیاهوی کار و زندگی آماده پذیرش و ثبت مطالبه. هر چی سن میره بالاتر موقعی میرسه که مشکلات زندگی و نگرانی و .. فرصتی برای یادگیری باقی نمیذاره. کسانی که از این قضیه مستثنی هستن راحت تر میتونن به یادگیری و پرورش ذهن بپردازن. روش خوبی در این مقاله اومده بود
0
مرتضی photo
مرتضی جمعه، 19 آذر 1395
بسیار عالی هست
0
sadeq 195
sadeq 195 جمعه، 19 آذر 1395
آقا این متنتون واقعا عالی بود.
0
Photoclip Channel
Photoclip Channel جمعه، 19 آذر 1395
توضیح دادن مطلب و ساده کردن اون روش خیلی خوبیه و باعث میشه تو ذهنمون بشینه
0
قاسم حسینی اخوان  photo
قاسم حسینی اخوان چهارشنبه، 17 آذر 1395
دمتون گرم
0
احمد بابادی
احمد بابادی سه شنبه، 16 آذر 1395
علاوه بر این ک میشه از این متن برداشت کرد ک آموزش باعث یادگیری میشه من دوست دارم روی این بخش تاکید کنم ک آموزش کامل و صحیح نیازمند درک عمق از موضوع مربوطه است چون می بینم ک به آموزش خیلی ساده نگاه میشه
0
فربد خرمی نیا
فربد خرمی نیا سه شنبه، 16 آذر 1395
بعد از خوندن این متن خوب ، یه جمله ی نسبتا مرتبط یادم اومد : (( اگر کسی در کودکی سوال بپرسد ، در بزرگسالی پاسخ خواهد داد )) مهم نیست کدوم آدم بزرگی جملرو گفته ، مهم اینه که چی داره میگه.
0
shervin photo
shervin سه شنبه، 16 آذر 1395
خيلي عالي بود.دقيقا هم همينطوره.من هميشه به اين معتقد بودم كه بهترين راه يادگيري موضوعي,شرح دادن اون موضوع براي ديگريه.حالا اگه بچه هشت ساله هم باشه چه بهتر.باعث ميشه بيشتر واسش توضيح بديم تا بازتابش به خودمون برگرده و ملكه ذهنمون بشه
0
فاطمه حسینی
فاطمه حسینی سه شنبه، 16 آذر 1395
دستتون درد نکنه واقعا کاربردی و سادس
0
N.k photo
N.k سه شنبه، 16 آذر 1395
جناب شکیب از همه مطالب خوب و زحماتتون ممنون.بسیار استفاده میبرم سپاس
0
علی وفایی
علی وفایی سه شنبه، 16 آذر 1395
این تکنیک عالیه.برای یکی مثل من که پشت کنکوری هست و کنکور هم یجورهایی مفهومی شده باید خیلی خوب و موثر باشه.ممنون از نویسنده و سایت ویدوال
0
سیاوش غلامی
سیاوش غلامی دوشنبه، 15 آذر 1395
موضوع اول خیلی جالب بود به نظرم چون خودش نقصان دانش رو هم حداقل واسه خودت مشخص می کنه
0
امیر قربانی
امیر قربانی دوشنبه، 15 آذر 1395
تکنیک فینمن... خوب بود ولی ای کاش تو مدارس به بچه این تکنیک های مطالعاتی رو یاد بدن الان که ما دیگه نه کنکوری داریم نه درسی الان داریم کار میکنیم. ای کاش زمان ما هم این چیز ها بود
0
فواد شهیدی
فواد شهیدی دوشنبه، 15 آذر 1395
به نظرم ادم اول باید بتونه به خودش توضیح بده . اگه خودش فهمید میتونه قدم های دیگرو برداره!