۴ مرحله برای رسیدن به بالاترین سطح از تفکر انتقادی

۴ مرحله برای رسیدن به بالاترین سطح از تفکر انتقادی

میلاد

شکیب

1395/12/24

11129

بار بازدید شده
smart-people-these-4-stages-critical-thinking-development در ادامه درباره این موضوع صحبت می‌کنیم که چرا انسان‌های باهوش از بالاترین سطح از تفکر انتقادی بهره می‌برند و می‌توانند با بینش و منظری عمیق به مسائل مختلف روزمره زندگی نگاه کنند.
11129
۴ مرحله برای رسیدن به بالاترین سطح از تفکر انتقادی
Vidoal
4.37
۴ مرحله برای رسیدن به بالاترین سطح از تفکر انتقادی
نوع تفکر انسان‌ها و بینش آن‌ها به موضوعات مختلف با هم کاملا متفاوت است و افرادی نسبت به دیگران توانایی بیش‌تری در این موضوع دارند. در ادامه درباره این موضوع صحبت می‌کنیم که چرا انسان‌های باهوش از بالاترین سطح از تفکر انتقادی بهره می‌برند و می‌توانند با بینش و منظری عمیق به مسائل مختلف روزمره زندگی نگاه کنند.

به دست آوردن اطلاعات بیش‌تر شما را باهوش‌تر نمی‌کند
همه انسان‌ها می‌خواهند باهوش‌تر شوند. گاهی ما از توانایی افراد در فکر کردن سریع و عمیق شگفت‌زده می‌شویم و فکر می‌کنیم برای این‌که شبیه آن‌ها بشویم باید دانش بیش‌تری داشته باشیم و اطلاعات زیادی را در مغز خود جمع کنیم. البته از برخی جهات این تفکر درست است اما همه واقعیت نیست. این‌که چقدر دانش داشته باشیم موضوع اصلی نیست بلکه در این‌جا مهم است که وقتی در معرض اطلاعات مختلف و انبوه قرار می‌گیرم چگونه آن‌ها را تفسیر می‌کنیم. برای این‌که از جذب و درک درست و مناسب اطلاعات مطمئن شویم، باید روی مهارت‌های مرتبط به تفکر انتقادی در خود کار کنیم. افرادی که به این توانایی رسیده‌اند از چهار مرحله فکر کردن گذر کرده‌اند که در ادامه می‌خواهیم این چهار مرحله را با هم مرور کنیم. به این چهار مرحله توجه کنید و ببینید شما در کدام مرحله قرار دارید و برای رسیدن به مراحل بالاتر چه کارهایی باید انجام دهید.

سطح اول تفکر: چیزهایی را که دیگران به شما می‌گویند باور می‌کنید.
وقتی توانایی تفکر مستقل را ندارید، شروع می‌کنید به باور کردن همه چیزهایی که اطرافیان‌تان به شما می‌گویند. مردم در این سطح از تفکر تمایل دارند به چیزهایی که جامعه یا مردم دیگر به آن‌ها می‌گویند اعتقاد و باور پیدا کنند. برای تغییر این طرز تفکر، باید از خودتان شروع کنید. شما باید به توانایی خود در استفاده از ذهن و تفکرتان در جهت حل مسائل زندگی خود اعتماد و اعتقاد داشته باشید. بنابراین، از اتکا به اکثریت مردم دوری کنید و به شیوه خودتان فکر کنید.
 

سطح دوم تفکر: در تقابل‌های دوتایی گیر می‌کنید.
آیا شما به شیوه دوتایی فکر می‌کنید؟ اگر این‌گونه است احتمالا دنیا را سیاه و سفید می‌بینید. شما این توانایی را ندارید که پدیده‌های نامشخص و نامعلوم موجود در زندگی روزمره را بپذیرید. شما احتمالا در دام پدیده «تمایل به تایید شدن» گیر کرده‌اید که به این معنی است که شما تنها اطلاعاتی را قبول دارید که از نظر شما پذیرفتنی‌اند و ایده‌های متضاد را به مغز خود راه نمی‌دهید. بنابراین، یاد بگیرید که به حوزه‌های بینابینی موجود در زندگی روزمره توجه کنید و به ایده‌های مخالف هم فکر کنید. دنیا سیاه و سفید نیست و طیف رنگی زیادی در آن وجود دارد. حوزه‌های مختلف علاقه خود را شناسایی کنید و سعی کنید اتفاقات را از زوایای مختلف ببینید.  

سطح سوم تفکر: توانایی در دیدن و بررسی اتفاقات از بیش از یک بُعد.
این نوع تفکر به انسان این توانایی را می‌دهد که اتفاقات پیرامون خود را از بیش از یک بُعد نگاه کند و از حالت تک‌بعدی خارج شود. برای مثال، فردی با این نوع تفکر وقتی می‌خواهد یک لیوان بخرد، می‌داند که لیوان‌های گران‌تر دوام بیش‌تری دارند و لیوان‌های با کیفیت پایین کم‌تر می‌ارزند. آن‌ها می‌توانند در هر اتفاقی مزایا و معایب آن را شناسایی کنند و اطلاعاتی را که کسب می‌کنند از لحاظ منطقی اعتبارسنجی کنند. با این حال، آن‌ها بینش و دید محدودتری نسبت به افرادی دارند که در سطح چهارم تفکر هستند. برای رسیدن به سطح سه، شما باید به این نتیجه برسید که برای مسائل مختلف در زندگی یک پاسخ واحد و مشخص وجود ندارد و سپس کمی تفکرات ثابت خود را که مدت‌زمان زیادی است به آن‌ها پای‌بندی دارید به چالش بکشید. با تمرین مداوم روی این موضوع، می‌توانید نقطه نظر و دید خود را در تحلیل مسائل مختلف زندگی توسعه دهید.  
 

سطح چهارم تفکر: پیوند دادن نقاط مختلف و فکر کردن در ابعاد گوناگون.
وقتی شما به سطح چهارم تفکر می‌رسید، مردم از بینش عمیق و قدرتمند شما هنگام تصمیم‌گیری شگفت‌زده می‌شوند. اما شما می‌دانید که تفکر انتقادی بالغانه به شما این توانایی را می‌دهد که موضوعات و نقطه نظر‌هایی را که در ظاهر به هم بی‌ربط به نظر می‌رسند به هم پیوند دهید و نسبت به دیگران با بینش و دید وسیع‌تری به مسائل مختلف نگاه کنید. وقتی یاد می‌گیرید به این شیوه با مسائل مختلف روبه‌رو شوید، وقتی با یک مسئله ناآشنا و عجیب مواجه می‌شوید می‌توانید سریع ریشه ماجرا را شناسایی کنید و به بهترین و اثربخش‌ترین راه حل برسید.  

وقتی شروع به رشد در مراحل توسعه تفکر انتقادی می‌کنید، کم‌کم یاد می‌گیرید چگونه نقاط مختلف را به هم پیوند دهید. وقتی نقاط را به هم پیوند دهید، یاد می‌گیرد که برای خودتان و به شیوه خودتان فکر کنید و از یک منظر کلی و دقیق به مسائل نگاه کنید. اما، مهم‌ترین و جالب‌ترین چیزی که در این فرایند یاد می‌گیرد این موضوع است که شما به بینش و بصیرتی می‌رسید که دیگران از آن بی‌بهره‌اند.
  • ورود به آزمون
سوالات و نظرات کاربران
1
فاطمه پیری
فاطمه پیری جمعه، 01 اردیبهشت 1396
پست جالبی بود
0
ایمان  قهارپور
ایمان قهارپور شنبه، 05 فروردین 1396
تفکر انتقادی ایجاد و پرورش یک فاصله احساسی و عقلانی بین خودتان و ایده ها و نظرات است چه این نظرات متعلق به خودتان باشد چه دیگران تا بتوانید حقیقت، اعتبار، و معقول بودن مسئله ای را بهتر ارزیابی کنید
0
رضا مقصودی
رضا مقصودی جمعه، 27 اسفند 1395
مطلب جالبی بود سپاس از پست مفیدتون
0
بنیامین عزیزطولی
بنیامین عزیزطولی چهارشنبه، 25 اسفند 1395
داشتن سطح معقولی از تفکر انتقادی، واقعا یه مزیته! اما باید قبول کنیم که این تفکر انتقادی، به سادگی حاصل نمیشه و باید روی خودمون خیلی کار کنیم. باید تفکرات نامناسبی که سالها کنج ذهنمون خونه کرده و رفتارهای مارو تحت تاثیر قرار داده، به چالش بکشیم.