کدام نوعِ یوگا برای شما مناسب‌تر است؟

کدام نوعِ یوگا برای شما مناسب‌تر است؟

میلاد

شکیب

1397/09/14

7270

بار بازدید شده
Which-yoga-is-suitable-for-you در ادامه مطلب به شما می‌گوییم هر نوع یوگا مناسب چه افرادی است.
6270
کدام نوعِ یوگا برای شما مناسب‌تر است؟
Vidoal
4.51
کدام نوعِ یوگا برای شما مناسب‌تر است؟
فرقی نمی‌کند در یک باشگاه محلی یوگا کار می‌کنید یا یک باشگاه باکیفیت و به‌روز و یا خودتان در خانه با کمک یک اپلیکیشن به این کار مشغول‌اید، به هر حال احتمالا شما به راه‌های مختلف برای وارد شدن به سیالیت بدن تسلط دارید. اما دانستن اینکه برای رسیدن به اهداف جسمانی و روانی کدام تمرین برای‌تان مناسب است حتما کاری ساده‌ای نیست. یوگا در تمرین‌هایی مانند حرکت هلال نیمه ماه یا دو جمله ساده در برنامه‌های کلاسی یا اپلیکیشن‌ها خلاصه نمی‌شود. شما برای اینکه بدانید کدام نوع یوگا برای‌تان مناسب‌تر است به اطلاعات بیشتری نیاز دارید.

یوگا که ریشه کلمه آن به یک واژه سانسکریتی با نام «یوج» (yuj) به معنی یگانگی و یکپارچه‌سازی برمی‌گردد، یک شیوه حرکتی است که هزاران سال پیش در هند انجام می‌شده است. حدود نیم‌قرن پیش یوگای غربی کم‌کم در آمریکا متداول شد و تبدیل به یکی از شیوه‌های تمرینی پرطرفدار برای سلامت بدن شد. از آن زمان تا امروز، یوگا پیشرفت زیادی در سراسر جهان داشته و این روزها باشگاه‌های زیادی در کشور خودمان به آموزش و تمرین یوگا می‌پردازند.

به‌مرور زمان، فرم‌های کلاسیک به‌گونه‌ای تغییر پیدا کردند تا مناسب آمادگی جسمانی شوند. امروز شیوه‌های زیادی برای انجام یوگا وجود دارد که اسامی مختلفی داشته و هر کدام پیشنهادهای مختلفی به افراد ارائه می‌کنند. اما چه چیزی بیکرام را از هات یوگا متمایز می‌کند؟ آیا یوگای آشتانگا با آینگار قابل مقایسه است؟ آیا برای انجام یوگای هوایی نیاز به تجربه در کارهای آکروباتیک هست؟ از یوگای هیپ‌‌هاپ در چه مواردی استفاده می‌شود؟ در ادامه به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم و به شما می‌گوییم هر نوع یوگا مناسب چه افرادی است.  

یوگای هاتا (Hatha yoga)
یوگای هاتا شاخه‌ای از یوگاست که معمولا اکثر افراد تصویر ذهنی‌شان از یوگا این شیوه است. در یوگای هاتا تمرکز روی وضعیت‌های اصلی بدن مانند حرکت سگ با صورت پایین یا حرکت جنگجو است. در این شیوه گاهی حرکات مختلف در دل یک مجموعه حرکت ترکیب می‌شوند مانند حرکت سلام بر خورشید که در آن‌ها هر حرکت با چندین تنفس انجام می‌شود. تنفس ریتمیک است و در آن دم و بازدم به‌عنوان نیروهای محرک و همچنین راهی برای رسیدن به آرامش و سکون انجام می‌شوند. هاتا یوگا مناسب مبتدیان و افرادی است که به‌دنبال حرکات کششی و توازن هستند.

یوگای آنوسارا (Anusara yoga)
این نوع یوگا که خیلی به یوگای هاتا شباهت دارد، توسط جان فرند، معلم آمریکایی، در اواخر دهه 1990 میلادی ارائه شد. این شیوه بر این ایده بنا شده که انسان‌ها دارای پاکی و خوبی ذاتی‌اند که آن‌ها را می‌توان از طریق یوگا تجربه کرد. کلاس‌های یوگای آنوسارا توالی‌های مشخصی دارند که از نظر جسمانی چالش‌برانگیزند اما در این شیوه هدف نه تنها باز کردن جسم بلکه باز کردن قلب و روان نیز هست. اگر به‌دنبال تمریناتی هستید که در آن تمرکز روی احساس درونی و بیرونی از خود است، یوگای آنوسارا گزینه مناسبی است.

یوگای هات (Hot yoga)
انواع مختلفی از یوگا برای ایجاد تعرق وجود دارد. یوگای بیکرام (Bikram) یکی از آن‌هاست که توسط بیکرام چودهاری در دهه 1970 میلادی ارائه شد. بیکرام به‌شدت محدود و بسته است؛ این شیوه شامل 26 حرکت است که معمولا هر کدام دو بار در یک ردیف و در یک اتاق داغ و مرطوب که در آن دمای هوا به بیش از 100 درجه می‌رسد انجام می‌شود. ایده اصلی در این شیوه این است که دمای بالا از آسیب دیدن عضلات جلوگیری کرده و همچنین به شما کمک می‌کند تا در حرکات مختلف عمیق شوید. چون مجموعه حرکات این شیوه هیچ‌وقت تغییر نمی‌کند، مناسب مبتدیان و همچنین افراد حرفه‌ای است. البته این شیوه خیلی مناسب افرادی که زود از انجام حرکات یکنواخت ثابت خسته می‌شوند نیست.

از سوی دیگر، یوگای هات از دل یوگای بیکرام زاده شده با این تفاوت که فرمت و شکل این شیوه انعطاف بیشتری دارد. در یوگای هات دمای اتاق بین 800 تا 100 درجه است و ممکن است مجموعه حرکات در آن مختلف یا ثابت باشد. اینکه در چه باشگاهی یوگای هات را انجام دهید، حرکات ممکن است مختلف باشد. در کلاس‌های بسیار گرم، معمولا معلم به شرکت‌کنندگان گوشزد می‌کند که وقتی حس کردند گیج و بی‌حال شده‌اند می‌توانند روی مت (mat) دراز بکشند. با این حال، افرادی که بیماری‌های قلبی‌عروقی، کمردرد، آسم، دیابت و فشار خون دارند یا زنان باردار قبل از انجام یوگای هات حتما باید با دکتر متخصص مشورت کنند.
 

یوگای آینگار (Iyengar)
یوگای آینگار را بی.‌کِی.اِس آینگار در دهه 1970 میلادی به وجود آورد. این شیوه محدود و تمرکزش روی فرم‌های بدنی با استفاده از ابزارهای تمرینی است. ابزارهای تمرینی یوگا وسایلی‌اند که به شما کمک می‌کنند تا حرکات را درست انجام دهید یا در انجام حرکات به شما کمک می‌کنند. در این شیوه صدها توالی حرکتی مختلف وجود دارد و به همین دلیل کلاس‌ها از تنوع خوبی برخوردارند و هر فردی در هر سطحی می‌تواند در این کلاس‌ها شرکت کند. حرکات در یوگای آینگار در بازه‌های زمانی مشخص انجام شده و این‌گونه نیست که از حرکتی به حرکت دیگری جریان داشته باشد. هدف در این شیوه دستیابی به یک توازن درست و ایجاد قدرت و تعادل است. این شیوه مناسب افرادی است که می‌خواهند حرکات را دقیق و درست یاد بگیرند.

یوگای وینیاسا (Vinyasa)
اگر به کلاس یوگایی رفته‌اید که واژه سیالیت و حرکت دائما از زبان معلم‌تان بیان می‌شده احتمالا در کلاس یوگای وینیاسا حضور داشته‌اید. در این نوع یوگا، تمرکز روی حرکات اجرایی است و در آن از حرکتی به حرکت دیگر می‌روید. در این شیوه توالی‌های حرکتی ازپیش‌تعیین‌شده‌ای وجود ندارد و معمولا معلم این حرکات را اعلام کرده تا شرکت‌کنندگان در یک روند مشخص آن‌ها را انجام دهند. تمرکز روی تنفس و آن را تبدیل به حرکت کردن بخشی از این شیوه است.

یوگای آشتانگا (Ashtanga)
آشتانگا شبیه وینیاساست. شما در این شیوه با کمک معلم خود از حرکتی به حرکت دیگری می‌روید و تنفس را به حرکات بدنی خود پیوند می‌دهید. با این حال، تفاوت این دو شیوه این‌جاست که در وینیاسا همیشه حرکات و مسیر تبدیل به آن‌ها به یکدیگر یکسان است. علاوه بر اینکه در این شیوه یک تمرین خوب انجام می‌دهید، خودتان را در یک چالش جذاب قرار داده و به‌خوبی عرق می‌کنید.
 

یوگای یین (Yin)
اگر به‌دنبال تمرینی هستید که به شما برای انجام بهتر دیگر شیوه‌های یوگا کمک می‌کند و در عین حال به‌اندازه کافی برای انجام حرکات مشخص در بازه‌های زمانی طولانی صبور هستید، یوگای یین مناسب شماست. در این کلاس‌ها، معلم از شما می‌خواهد که در یک وضعیت برای چندین دقیقه ثابت بمانید. این کار کمک می‌کند تا بافت همبند شامل تاندون‌ها، لیگامنت‌ها و رباط‌ها انعطاف بیشتری پیدا کند. شاید در ابتدا انجام حرکت کبوتر برای‌تان دشوار باشد اما به‌زودی می‌توانید حرکات سخت‌تر مانند جنگجوی 2 را به‌راحتی انجام دهید.

یوگای ترمیمی (Restorative)
هدف از یوگای ترمیمی که برای هر فردی در هر سطحی از آمادگی جسمانی مناسب است، آرام‌سازی، جوان‌سازی و بهبودی است. این نوع یوگا یک شیوه با حرکاتی با سرعت پایین و به سبک مدیتیشن است که با انجام حرکات مشخص در بازه‌های زمانی طولانی روی حرکات کششی تمرکز می‌کند. در این حرکات گاهی از ابزار کمکی استفاده می‌شود. یوگای ترمیمی معمولا عصرها و شب‌ها با نور کم انجام می‌شود که این موضوع به این دلیل است که این حرکات شبیه یک چرت روزانه است بدون اینکه شما واقعا به خواب بروید و این امر به ترمیم و بهبود جسمانی شما کمک زیادی می‌کند.

یوگای هوایی (Aerial)
اگر ندایی در درون‌تان دوست دارد شما حرکات آکروباتیک انجام دهید یا عضوی از یک سیرک باشکوه باشید، حتما باید در کلاس‌های یوگای هوایی شرکت کنید؛ در این شیوه شما می‌توانید همچون یک بندباز در هوا تاب بخورید یا حداقل در یک شرایط امن و بدون استرس در هوا معلق باشید. هدف از یوگای هوایی حرکات کششی است. در این شیوه عناصری از ورزش پیلاتس و رقص به حرکات سنتی یوگا اضافه شده و با کمک وسیله‌ای مانند ننو شما می‌توانید حرکاتی را در عین اینکه روی هوا آویزان هستید انجام دهید. گرچه هنوز تردید‌هایی در مورد مزیت‌های این شیوه برای سلامتی انسان مطرح است اما با کمک نیروی جاذبه زمین، شرکت‌کنندگان حرکاتی را روی هوا انجام می‌دهند که انجام آن‌ها روی زمین بسیار دشوار است. البته این شیوه مزیت دیگری نیز دارد؛ خنده و سرگرمی فراوان. البته این شیوه مناسب همه نیست. زنان باردار و هر فردی که دارای آسیب‌دیدگی و مشکلات پزشکی است قبل از انجام این نوع یوگا باید با متخصص مشورت کند.

منبع: washingtonpost