آیا یوگا روی افسردگی تاثیر می‌گذارد؟

آیا یوگا روی افسردگی تاثیر می‌گذارد؟

میلاد

شکیب

1395/12/16

7708

بار بازدید شده
yoga-classes-reduce-symptoms-of-depression حضور حداقل دو بار در هفته در کلاس‌های یوگا و کلاس‌هایی که تمرکزشان روی تنفس است، می‌تواند تاثیر به‌سزایی در کاهش علائم بیماری در بیماران مبتلا به افسردگی داشته باشد.
7708
آیا یوگا روی افسردگی تاثیر می‌گذارد؟
Vidoal
4.15
آیا یوگا روی افسردگی تاثیر می‌گذارد؟
نتایج مطالعه‌ای که دستاوردهای آن در ژورنال Alternative and Complementary Medicine به چاپ رسیده، نشان می‌دهد که حضور حداقل دو بار در هفته در کلاس‌های یوگا و کلاس‌هایی که تمرکزشان روی تنفس است، می‌تواند تاثیر به‌سزایی در کاهش علائم بیماری در بیماران مبتلا به افسردگی داشته باشد. البته این فعالیت‌ها باید در خانه هم پیگیری شود.

نتایج این مطالعه در واقع گام‌های مقدماتی در استفاده از ورزش‌هایی مانند یوگا به‌عنوان درمان‌های جایگزین یا مکمل درمان‌های دارویی برای بیماری افسردگی است. اختلال افسردگی اساسی (MDD) یک اختلال رایج، برگشت‌پذیر، مزمن و ناتوان‌کننده است. بیماری افسردگی یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در بین مردم سراسر دنیاست. ۴۰ درصد افرادی که تحت درمان با داروهای ضدافسردگی قرار می‌گیرند به طور کامل خوب نمی‌شوند. در این مطالعه یوگای lyengar به‌عنوان نوع ورزشی که می‌تواند روی افسردگی تاثیر مثبت بگذارد استفاده شده چراکه در این نوع یوگا تمرکز روی جزئیات، دقت و توازن در حرکت‌های بدنی و کنترل تنفس است.

محققان برای شناسایی تاثیرات این نوع یوگا افرادی را که به اختلال افسردگی اساسی مبتلا بودند به صورت رندوم به دو گروه تقسیم کردند؛ گروه اول که در کنار تمرین در خانه، سه جلسه ۹۰دقیقه‌ای در هفته در کلاس یوگا شرکت ‌کردند و گروه دوم نیز در کنار تمرین در خانه، دو جلسه ۹۰دقیقه‌ای در هفته در کلاس یوگا شرکت کردند. نتایج نشان داد که حضور در کلاس‌های یوگا تاثیر به‌سزایی در کاهش علائم افسردگی در این افراد داشته است. به‌رغم این‌که میزان کاهش علائم افسردگی در گروهی که سه جلسه در هفته در کلاس یوگا شرکت کرده بودند بیش‌تر از گروه اول بود، اما پژوهش‌گران معتقدند حضور در کلاس‌های یوگا به میزان دو جلسه ۹۰دقیقه‌ای در هفته (البته در کنار تمرین در خانه) به‌رغم ساده‌تر بودن، باز هم تاثیرات مثبتی زیادی روی کاهش افسردگی دارد.

کریس استریتر، نویسنده مقاله این پژوهش، استاد روان‌پزشکی و عصب‌شناسی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه بوستون و همچنین روان‌پزشک مرکز درمانی بوستون، در این مورد می‌گوید: «این مطالعه از یوگا و تمرین‌های تنفسی به‌عنوان روشی برای درمان یا کاهش افسردگی در افرادی بهره می‌برد که یا اصولا داروهای ضدافسردگی مصرف نمی‌کنند یا حتی با استفاده از روش‌های دارویی نتوانسته‌اند به یک وضعیت درست و سالم برسند. در حالی که اکثر درمان‌های دارویی بیماری افسردگی سیستم‌های مونوآمین مانند سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین را هدف می‌گیرند، در این شیوه سیستم پاراسمپاتیک و گاما آمینوبوتیریک اسید هدف قرار می‌گیرد و به همین دلیل بستر جدیدی را برای درمان بیماری‌های افسردگی عرضه می‌کند».
  • ورود به آزمون
سوالات و نظرات کاربران
0
بیتا خلج
بیتا خلج جمعه، 22 اردیبهشت 1396
من با یوگا نه فقط افسردگیمو درمان کردم بلکه بدون رژیم تونستم 12 کیلو وزن کم کنم واقعا عالیه
1
هستی علیجانی
هستی علیجانی جمعه، 27 اسفند 1395
من چندین ساله که یوگا کار میکنم، علاوه بر اینکه تاثیر زیادی در تناسب اندام و شادی و روحیه‌ام داشته، باعث از بین رفتن درد کمر و ستون فقراتم هم شده که این درد چند سالی بود که مهمون مفاصلم شده بود، به همگی توصیه می‌کنم روزی ۱۰ دقیقه هم که شده یوگا کار کنند که ورزش بسیار خوب و مفیدی هست، راستی باعث تقویت حافظه هم میشه 👌
1
مهسا یزدانی
مهسا یزدانی پنج شنبه، 26 اسفند 1395
من عاشق ورزش یوگا هستم ذهن و جسم رو اروم میکنه
-1
نرگس ابارشی
نرگس ابارشی پنج شنبه، 26 اسفند 1395
صد در صد یوگا هم نوع دیگری از ورزشه که انسان را شاداب میکنه
1
مهدی ذوالفقاری
مهدی ذوالفقاری چهارشنبه، 25 اسفند 1395
وااااقعا 😵😱
0
بنیامین عزیزطولی
بنیامین عزیزطولی چهارشنبه، 25 اسفند 1395
میتونه روش جایگزین خوبی برای درمان های متداول بیماریهای روانپزشکی، مثل درمان با الکتروشوک یا دارودرمانی باشه.
1
behshad vzr
behshad vzr جمعه، 20 اسفند 1395
ورزش بسیار خوبی برای بیماریهای افسردگی هست
1
اکبر فاریابی
اکبر فاریابی جمعه، 20 اسفند 1395
یوگا فواید و ویژگی‌های گسترده‌ای دارد. توجه کنید که اگر این ورزش به طور مرتب و از سنین پایین (کودکی) شروع و پی‌گیری شود، فواید آن چند برابر خواهد شد. از فواید یوگا می‌توان به نکات زیر اشاره کرد: تقویت در دقت و تمرکز تقویت تفکر و روشن بینی و امیدواری تقویت قدرت تخیل و خلاقیت تقویت اعتماد به نفس و مثبت گرایی تقویت قابلیت هماهنگی ذهنی با فیزیکی بدن (کنترل بهتر بدنی) تقویت اعتقاد (اعتقاد به خالق هستی با برانگیختن قدرت اندیشه و آرامش)
1
ملک مولایی
امیرحسین راستگو پنج شنبه، 19 اسفند 1395
در کل انسانی که یاد بگیره درست تنفس کنه خیلی آرامش بیشتری داره و یوگا هم تمرکزش روی تنفسه
1
عنایت جمعه پور کاریزکی
عنایت جمعه پور کاریزکی چهارشنبه، 18 اسفند 1395
من شخصا از این روش استفاده نکرده ام اما از دوستان و آشنایان نزدیک در مورد مزایای اون زیاد شنیدم . قطعا تمام امور ورزشی که یوگا هم یکی از اونهاست بر روی جسم و روح انسان تاثیر زیادی دارد.
0
نادر photo
نادر سه شنبه، 17 اسفند 1395
مطمئن باشید که مدیتیشن و مراقبه تاثیر زیادی در آرامش و رفع افسردگی داره. من بارها این مهم را تجربه کردم
0
مریم محمدزاده
مریم محمدزاده دوشنبه، 16 اسفند 1395
مطمئناً هر نوع مدیتیشنی بر روی انسان تأثیرگذاره اون هم تأثیر مثبت
0
سید محمد حسینی
سید محمد حسینی سه شنبه، 17 اسفند 1395
من نمیگم بده با تاثیرگذار نیست ولی اگربه اصل وجودی حضورمون دراین دنیابرگردیم وبدانیم خدایی مارو خلق کرده و ماراازخودمان بیشتردوست داره و میشناسه و ضعف و قدرت هامونوکامل اشراف داره به اموزه های قرانی و دینیمون عمل کنیم خودش بهترین مدیتیشن است مثلا خوندن نمازباحضورقلب خب البته باید مثل هرکاری برای رسیدن به بهترین حالتش تلاش مستمر داشت تابه نتیجه برسیم
0
محبوبه قلی پور
محبوبه قلی پور دوشنبه، 16 اسفند 1395
اصولا یوگا ورزش بسیار مفیدی برای بیماریهای جسم وروح هستش.با توجه به آرامشی که انجام دادن یوگا برای انسان به ارمغان میاره قطعا باعث بهبود بیماریهای روحی از جمله اضطراب وافسردگی میشه.
0
مجتبی رحیمی
مجتبی رحیمی دوشنبه، 16 اسفند 1395
از این قضیه که بیشتر جاها میگن یوگا بده از چیه میشه اون رو هم بررسی کنید؟