ترس از درمان دردهای دندان ریشه ژنتیکی دارد

ترس از درمان دردهای دندان ریشه ژنتیکی دارد

میلاد

شکیب

1395/07/27

4438

بار بازدید شده
genetic-basis-fearing-dental-treatment پژوهش‌گران روان‌شناسی در دانشگاه ویرجینیای غربی در آمریکا به نتایجی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد ترس از درمان دندان‌درد می‌تواند دلایل ژنتیکی داشته باشد.
4438
ترس از درمان دردهای دندان ریشه ژنتیکی دارد
Vidoal
4.01
ترس از درمان دردهای دندان ریشه ژنتیکی دارد
پژوهش‌گران روان‌شناسی در دانشگاه ویرجینیای غربی در آمریکا به نتایجی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد ترس از درمان دندان‌درد می‌تواند دلایل ژنتیکی داشته باشد.

کامرون راندال و دانیل مک‌نِیل گزارش کرده‌اند که بخش‌هایی از ترس و اضطراب از درمان‌های مربوط به دندان تحت تاثیر مسائل ژنتیکی است که از والدین به ارث می‌رسد. این پژوهش یکی از اولین مطالعاتی است که پیشنهاد می‌کند علاوه بر عوامل محیطی، ژنتیک نیز می‌تواند روی ترس از درمان‌های مربوط به دندان‌پزشکی بیماران تاثیر بگذارد.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که ترس از درد، مسئله‌ای که به این حوزه مرتبط است اما با ترس از درمان‌های مرتبط با دندان‌پزشکی متفاوت است، هم موروثی است. محققان دریافته‌اند که احتمالا برخی از ژن‌ها که روی ترس از درد تاثیر می‌گذارند، روی ترس از درمان‌های دندان‌پزشکی نیز موثرند. نتایج این مطالعه اطلاعات جدیدی ارائه می‌کند که روشن می‌سازد چگونه ترس از درد ممکن است به گسترش ترس از دندان‌پزشکی کمک کند. راندال، دانشجوی دکترای روان‌شناسی، معتقد است که این پژوهش درک جامعی از ترس‌ مربوط به درمان‌های دندان‌پزشکی به دست می‌دهد که می‌تواند در آینده به رشد درمان‌های مربوط به دندان کمک زیادی کند.

راندال می‌گوید: «مهم‌ترین دستاورد این مطالعه این است که ژن‌های ما زمینه‌ساز ترس از درمان‌های دندان‌پزشکی می‌شوند که این مسئله ممکن است از طریق متغیرهای مربوط به درد به وجود بیاید». در این پژوهش که در آن یک جامعه آماری بزرگ مورد مطالعه قرار گرفته، از رویکرد جدیدی در مطالعه نقش وراثت در ترس از دردهای مربوط به دندان استفاده شده است. برای مطالعه این موضوع، محققان از داده‌هایی استفاده کرده‌اند که در مرکز مطالعات سلامت دهان در منطقه آپالاچیا در ایالات متحده جمع‌آوری شده است.

ترس از دردهای مربوط به دندان‌پزشکی ترس نسبتا رایجی است که ۱۰ تا ۲۰ درصد مردم آمریکا از آن رنج می‌برند. در موارد شدید، بیماران معمولا در درمان تاخیر می‌کنند یا کلا از درمان صرف‌نظر می‌کنند که این مسئله تهدیدی برای سلامت دهان این نوع افراد است. محققان امیدوارند با شناسایی ریشه‌های این ترس، به سلامت عمومی جامعه کمک کنند. راندال می‌گوید: «این اطلاعات در کنار درک درست ما از نقش مهم تجربیات قبلی و عوامل محیطی که باعث بروز چنین ترسی می‌شوند، به ما در توسعه شیوه‌های جدید در درمان ترس‌های ناشی از درمان‌های دندان کمک زیادی خواهد کرد».
 
منبع: sciencedaily
سوالات و نظرات کاربران
0
علیرضا علیزاده
علیرضا علیزاده پنج شنبه، 19 اسفند 1395
همه اولش این ترسو دارن
0
مهدی جوادنیا
مهدی جوادنیا پنج شنبه، 12 اسفند 1395
الان جوری شده که مردم بیشتر از دندون پزشکی بیشتر از هزینه های دندون پزشکی می ترسن.
0
مرتضی تبریزی
مرتضی تبریزی جمعه، 06 اسفند 1395
بیشتر مشکل من قسمت آمپول هست . امیدوارم یه راه حل بهتره براش پیدا بشه
0
معصومه موسوی
معصومه موسوی چهارشنبه، 22 دی 1395
من ازین میترسم که وسایل دندان پزشک الوده باشین چون تویه مستند دیدم افراد هپاتیتی و افراد ایدزی به پزشک نمیگن که بیمارن
0
مصطفی .
مصطفی کهن دوشنبه، 29 آذر 1395
مطلب علمی خوبی بود. من بیشتر از امپول میترسم تا دندانپزشک
0
امیر قربانی
امیر قربانی شنبه، 20 آذر 1395
من هم از دندانپزشک میترسم جوری که هر وقت یاد دندون درد میفتم در اولین فرصت ممکن مسواک میزنم
0
یلدا شیرازی
یلدا شیرازی چهارشنبه، 28 مهر 1395
البته تجربه بد هم بی تاثیر نیست، برای من یک تجربه بد در کودکی باعث شده که با حس کردن بوی دندانپزشکی یا صدای ابزارشون مو به تنم سیخ میشه و اشک تو چشمام جمع میشه، واقعا فکر کنم فوبیاش رو پیدا کردم