آیا رژیم غذایی و ورزش در بهبود سرطان موثر است؟

آیا رژیم غذایی و ورزش در بهبود سرطان موثر است؟

میلاد

شکیب

1396/03/16

3383

بار بازدید شده
diet-and-exercise-Simple-way-to-boost-cancer-survival نتایج مطالعاتی که در بزرگ‌ترین کنفرانس سرطان دنیا ارائه شده، نشان می‌دهد یک رژیم غذایی سالم و ورزش خطر مرگ در اثر سرطان روده بزرگ را کاهش و پیاده‌روی میزان بقا بر اثر سرطان سینه را افزایش می‌دهد.
3383
آیا رژیم غذایی و ورزش در بهبود سرطان موثر است؟
Vidoal
4.26
آیا رژیم غذایی و ورزش در بهبود سرطان موثر است؟
نتایج مطالعاتی که در بزرگ‌ترین کنفرانس سرطان دنیا ارائه شده، نشان می‌دهد یک رژیم غذایی سالم و ورزش خطر مرگ در اثر سرطان روده بزرگ را کاهش و پیاده‌روی میزان بقا بر اثر سرطان سینه را افزایش می‌دهد.
 
نتایج مطالعه‌ای که روی ۱۰۰۰ بیمار مبتلا به سرطان روده بزرگ انجام شده، نشان می‌دهد افرادی که به طور منظم ورزش می‌کردند، میوه و سبزیجات می‌خوردند و از خوردن غلات و گوشت فرآوری‌شده پرهیز می‌کردند نسبت به دیگر بیماران ۴۲ درصد کم‌تر در معرض خطر مرگ پس از ۷ سال بیماری بودند. همچنین، نتایج مطالعه‌ای که روی بیش از ۳۰۰ استرالیایی که از سرطان سینه جان سالم به در برده بودند انجام شده، نشان می‌دهد آن‌ها ۱۸۰ دقیقه در هفته ورزش می‌کردند، که این ورزش در بیش‌تر موارد پیاده‌روی بوده است. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد شانس زنده ماندن در میان افراد مبتلا به سرطان سینه که به طور منظم ورزش می‌کنند بسیار بیش‌تر از افراد مبتلا به سرطانی است که ورزش در سبک زندگی آن‌ها جایی ندارد.

این مطالعات در جهت پژوهش‌هایی انجام شده که موضوع آن‌ها تاثیر سبک زندگی سالم بر سرطان بوده و نتایج آن‌ها در کنفرانس انجمن سرطان‌شناسی بالینی آمریکا (ASCO) در شیکاگو ارائه شده است. سندرا هایس (Sandra Hayes)، متخصص اپیدمیولوژی و پژوهش‌گر سرطان در دانشگاه فناوری کوئینزلند در استرالیا، می‌گوید: «اکثر چیزهایی که ما در مورد اهمیت ورزش پس از ابتلا به سرطان می‌دانیم بر پایه مطالعاتی است که روی زنان مبتلا به سرطان سینه انجام شده است». او می‌گوید مطالعاتی که روی ارتباط میان ورزش و انواع سرطان انجام شده، دارای دستاوردهای مهمی بوده است. هایس می‌گوید: «انجام یک فعالیت یا یک ورزش به صورت روزانه از انجام ندادن آن بسیار مفیدتر است و هر چه این فعالیت‌های بدنی بیش‌تر باشد اثراتش هم بیش‌تر است».

پژوهش‌گران بیان می‌کنند که همچنان باید روی تاثیرات ورزش روی عود دوباره بیماری سرطان مطالعه کرد تا بتوان ارتباط بین این دو موضوع را بهتر شناخت. همچنین هنوز دقیقا مشخص نیست که چه ورزشی و به چه میزانی روی افزایش احتمال زنده ماندن در بیماران سرطانی اثر می‌گذارد. پژوهش‌گران دانشگاه کالیفرنیای سان‌فرانسیسکو در یکی از مطالعات خود روی این موضوع کار کرده‌اند که آیا دستورالعمل‌های غذایی و تمرینی انجمن سرطان آمریکا برای نجات‌یافتگان از سرطان می‌تواند روی بهبود بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ اثر بگذارد یا خیر. به طور کلی، در این دستورالعمل‌ها به تمرین متعادل ۱۵۰ دقیقه در طول هفته، داشتن رژیم غذایی سرشار از غلات، میوه و سبزیجات و داشتن وزن مناسب توصیه شده است. انجمن سرطان آمریکا این دستورالعمل‌ها را با جزئیات فراوان برای نجات‌یافتگان از سرطان تهیه کرده و در آن بیان کرده که این افراد بهتر است چه ورزش‌هایی بکنند و چه نوع رژیم غذایی‌ای داشته باشند.
 

پژوهش‌گران به این نتیجه رسیدند که نجات‌یافتگان از سرطان روده بزرگ که حتی گاه‌گداری از مشروبات الکی استفاده می‌کردند اما دستورالعمل‌های غذایی و تمرینی را اجرا می‌کردند ۴۲ درصد کم‌تر از افرادی که این کارها را نمی‌کردند در معرض خطر مرگ بودند. ارین ون بلاریگن (Erin Van Blarigan)، نویسنده ارشد این پژوهش و متخصص اپیدمیولوژی در دانشگاه کالیفرنیای سان‌فرانسیسکو، می‌گوید: «پیشنهاد می‌کنم که این افراد حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته ورزش کنند. پیاده‌روی سریع یکی از بهترین انواع ورزش‌ها برای این دسته ار افراد است. من به این بیماران توصیه می‌کنم که روزانه حداقل ۵ وعده سبزیجات، به جز سیب‌زمینی، بخورند و از غلات به طور کامل استفاده کنند». به گفته ون بلاریگن، وجود ارتباط قوی بین رژیم غذایی سالم و ورزش با کاهش مرگ‌ومیر در بیماران سرطانی او را کاملا شگفت‌زده کرده است. او می‌گوید: «این توصیه‌ها می‌تواند به نوع رژیمی که فرد به آن علاقه دارد تعمیم پیدا کند. نکته مهم در این‌جا یافتن غذاهایی است که هم مناسب‌اند و هم لذت‌بخش. در این صورت فرد می‌تواند برای مدتی طولانی این نوع رژیم غذایی را ادامه دهد».

در پژوهشی دیگر که توسط هایس و همکارانش در استرالیا انجام شده، آن‌ها به صورت اتفاقی روی بیش از ۳۰۰ نفر فرد نجات‌یافته از سرطان سینه پژوهش کردند و از آن‌ها خواستند از یک مشاور ورزشی تمرین‌های مناسب دریافت کنند. ۶ هفته از آخرین عمل جراحی بیماران می‌گذشت و برخی از آن‌ها در روستا و برخی دیگر در شهر زندگی می‌کردند. این برنامه تمرینی ۸ ماه به طول انجامید. هدف از این برنامه ۱۸۰ دقیقه ورزش در هفته بود. به گفته پژوهش‌گران اکثر شرکت‌کنندگان پیاده‌روی سریع را انتخاب کرده بودند.

پژوهش‌گران پس از ۸ سال پیگیری و نظارت بر این بیماران، به این نتیجه رسیدند که ۵/۳ درصد زنانی که برنامه تمرینی داشتند از دنیا رفته بودند در حالی این عدد در میان زنانی که اصلا ورزش نکرده بودند ۱۱/۵ درصد بود. همچنین بیماری در ۱۲/۱ درصد زنانی که ورزش کرده بودند عود کرده بود در حالی که این عدد در مورد زنانی که ورزش نکرده بودند ۱۷/۷ درصد بود. پژوهش‌گران معتقدند داشتن برنامه تمرینی پس از درمان «تاثیر زیادی روی کاهش خطر مرگ بر اثر سرطان دارد».
سوالات و نظرات کاربران
0
pooriya nabipoor
pooriya nabipoor پنج شنبه، 03 اسفند 1396
>3
0
اردلان شاه‌وردی
اردلان شاه‌وردی شنبه، 27 خرداد 1396
مفید بود
1
محدثه صدقی
محدثه صدقی شنبه، 20 خرداد 1396
واقعا وقتی یه رژیم درست داشته باشی نه تنها سرطان بلکه از هر لحاظ راحتی