۴۰ درصد سرطان‌ها کاملا قابل پیش‌گیری‌اند

۴۰ درصد سرطان‌ها کاملا قابل پیش‌گیری‌اند

میلاد

شکیب

1396/01/09

4839

بار بازدید شده
forty-percents-of-Cancers-Are-Entirely-Preventable دانشمندان تخمین می‌زنند که ۴۰ درصد از همه انواع سرطان‌ها قابل پیش‌گیری‌اند و این ۴۰ درصد شامل انواع مختلفی از این بیماری شامل سرطان ریه (کشنده‌ترین نوع سرطان) و سرطان پوست (قابل پیش‌گیری‌ترین سرطان) می‌شود.
4839
۴۰ درصد سرطان‌ها کاملا قابل پیش‌گیری‌اند
Vidoal
4.81
۴۰ درصد سرطان‌ها کاملا قابل پیش‌گیری‌اند
سرطان، امپراطور همه بیماری‌ها، تحت هر شرایطی غم‌انگیز است اما زمانی این بیماری دردناک‌تر می‌شود که بدانیم می‌توان از آن پیش‌گیری کرد. دانشمندان تخمین می‌زنند که ۴۰ درصد از همه انواع سرطان‌ها قابل پیش‌گیری‌اند و این ۴۰ درصد شامل انواع مختلفی از این بیماری شامل سرطان ریه (کشنده‌ترین نوع سرطان) و سرطان پوست (قابل پیش‌گیری‌ترین سرطان) می‌شود. با ظهور تکنولوژی‌های تشخیص و مراقبت در قرن ۲۱، اکنون می‌توان این نوع سرطان‌ها را در مراحل ابتدایی آن شناسایی کرد. اما دانشمندان چگونه پی برده‌اند که ۴۰ درصد از سرطان‌ها قابل پیش‌گیری‌اند؟

سازمان بهداشت جهانی (WHO) در مورد مصرف تنباکو که به‌عنوان بزرگ‌ترین عامل خطر در بروز سرطان شناخته می‌شود، هشدار داده است. سرطان‌های ناشی از مصرف تنباکو سالانه باعث مرگ حدود ۶ میلیون نفر می‌شود و کارهایی نظیر کشیدن سیگار، استنشاق دود دست دوم سیگار (دود دست دوم دودی است که اطرافیان افراد سیگاری استنشاق می‌کنند.) و جویدن آدامس‌های حاوی تنباکو همگی باعث بروز سرطان در انسان می‌شوند.

عامل دیگر موثر در جلوگیری از بیماری سرطان تناسب اندام است. نتایج مطالعات نشان از ارتباط بین اضافه وزن یا چاقی با سرطان‌های کلیه، سینه، مری و کولون دارد. داشتن یک وزن مناسب در کنار یک رژیم غذایی سالم شامل میزان کافی میوه و سبزی و البته تمرینات جسمانی منظم اولین گام محکم در کاهش خطر سرطان است.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، سومین عامل سرطان‌زا مصرف الکل است که طبق تخمین‌ها سالانه مسئول مرگ‌ومیر ناشی از سرطان بیش از ۳۰۰ هزار نفر است. این ماده می‌تواند باعث بروز سرطان‌های دهان، کبد، سینه و کولون شود. با این حال، میزان خطر ابتلا به سرطان با میزان مصرف الکل ارتباط مستقیم دارد و مصرف اندک آن نمی‌تواند تاثیر معناداری در ابتلا به سرطان داشته باشد. موارد ذکرشده انواع سرطان‌هایی‌اند که می‌توان از بروز آن‌ها جلوگیری کرد اما ۶۰ درصد دیگر چه نوع سرطان‌هایی هستند؟
 

در سریال بسیار معروف Breaking Bad، کشمکش کلی زمانی بالا می‌گیرد که یک معلم شیمی دبیرستان ناگهان متوجه می‌شود که به سرطان ریه مبتلا شده است. او که هیچ سابقه‌ای در مصرف سیگار ندارد برای تامین مخارج درمان خود با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شود و از همین جا داستان جذاب این سریال آغاز می‌شود. متاسفانه این نوع ابتلا به سرطان بیش‌تر از آن‌چه ما فکر می‌کنیم وجود دارد.

برت وگل‌اشتاین و کریستین توماستی، دو دانشمند مرکز سرطان کیمل سیدنی دانشگاه جان هاپکینز، نتایج مطالعه‌ای را منتشر کرده‌اند که در آن بیان می‌شود پیش‌گیری از بروز برخی سرطان‌ها اجتناب‌ناپذیر است چراکه در آن‌ها جهش‌های DNA اتفاق می‌افتد. هرگاه تقسیم سلولی روی می‌دهد این جهش‌ها به وقوع می‌پیوندند. با این وجود، اگر این جهش در یک ژن حاوی سرطان اتفاق بیافتد، بدشانسی به سراغ ما آمده است. وگل‌اشتاین  و توماستی در مقاله خود گزارش کرده‌اند که ۶۶ درصد جهش‌ها تصادفی‌اند، ۲۹ درصد به دلیل عوامل محیطی روی می‌دهند و ۵ درصد ناشی از عوامل ارثی‌اند.

البته این محققان معتقدند این جهش‌ها تنها دلیل اصلی و قطعی سرطان نیستند؛ آن‌ها فقط یک عامل در فرایند بروز سرطان‌اند. دانشمندان دیگر معتقدند باید اثرات متقابل عوامل دیگر مانند هورمون‌ها را روی جهش‌های ژنتیکی بررسی کرد تا بتوان درک درست‌تر و بهتری از این موضوع داشت. گرچه این موضوع که بخشی از سرطان‌ها اجتناب‌ناپذیرند خبر خوبی نیست اما همین که می‌دانیم از بروز ۴۰ درصد آن‌ها می‌توان جلوگیری کرد خود انگیزه‌ای است برای کنترل سلامت جسمانی‌مان و حرکت در یک مسیر خوب و سالم.
  • ورود به آزمون
سوالات و نظرات کاربران
0
فاطمه پیری
فاطمه پیری جمعه، 01 اردیبهشت 1396
متٵسفانه تو این روزا اب هم سرطان زا شده !!
0
hamid hashemzadeh
hamid hashemzadeh یکشنبه، 20 فروردین 1396
با این دنیای ماشینی که تمام مواد غذایی مصنوعی میباشند برای کاهش سرطان باید به اصل ارگانیکی مواد غذایی برگردیم
0
سوگند فاضلی
سوگند فاضلی پنج شنبه، 17 فروردین 1396
از نظر من برای درمان سرطان روحیه نقش اصلی رو داره
0
زکیه photo
زکیه سه شنبه، 15 فروردین 1396
از جمله عواملی که باز هم نمیشه ازشون پیشگیری کرد مواد شیمیایی موجود تو محیط اطراف ما هستن مثل الاینده ها هورمونهای بعضی مواد غذایی و غیر ارگانیک بودن اونا
0
سعید آرمیده
سعید آرمیده دوشنبه، 14 فروردین 1396
سلام.مطب خوبی بود. روده بزرگ شامل پس‌روده یا کولون (به انگلیسی: Colon)، راست‌روده (Rectum) و مقعد می‌باشد. وظیفه اصلی کولون جذب آب و املاح است.
0
یاسمن نوری
yasaman nouri شنبه، 12 فروردین 1396
متاسفانه تعداد افرادی که حداقل یکی از موارد پیشگیری سرطان رو رعایت کنند، خیلی کمه. چه برسه به اینک همه موارد رو رعایت کنن!! به امید روزی که خودمون رو بیشتر دوست بداریم :)
0
باسط محمدی
باسط محمدی پنج شنبه، 10 فروردین 1396
از جمله دیگر عوامل محیطی خیلی میتوان به مواد غذایی تولید شده اشاره کرد آخه همین نونی که میخوریم بهش جوش میزنن. مرغی که میخوریم طبیعی رشد نمیکنه و با هورمون و ... آخه چرا قدیم آمار ابتلا به سرطان کم بود.. الان حتی موادی غذایی که میخوریم صد در صد طبیعی نیستن. امیدوارم روزی به صورت قطع درمان شه.
0
امیرحسین  فلاح
امیرحسین فلاح پنج شنبه، 10 فروردین 1396
به نظر من مهم ترین عامل در درمان سرطان و هر بیماری صعب العلاجی داشتن روحیه و صبر است که متاسفانه بعضی افراد با شنیدن اسم سرطان روحیه میبازن و روند درمانشون رو دچار خلل میکنند.
0
رضا مقصودی
رضا مقصودی چهارشنبه، 09 فروردین 1396
ایا روزی خواهد رسید که برای بیماری سرطان درمان قطعی وجود داشته باشد؟