نام‌گذاری ۴ عنصر جدید جدول تناوبی عناصر

نام‌گذاری ۴ عنصر جدید جدول تناوبی عناصر

میلاد

شکیب

1395/04/27

20955

بار بازدید شده
naming-the-four-new-elements 4 عنصر جدید کشف شده جدول تناوبی عناصر نیهونیوم، موسکوویوم، تنسین و اوگانسون نام دارند و به ترتیب عناصر شماره 113، شماره 115، شماره 117 و شماره 118 جدول تناوبی هستند.
20955
نام‌گذاری ۴ عنصر جدید جدول تناوبی عناصر
Vidoal
4.89
نام‌گذاری ۴ عنصر جدید جدول تناوبی عناصر
4 عنصر جدید کشف شده جدول تناوبی عناصر نام‌گذاری شدند. این 4 عنصر نیهونیوم، موسکوویوم، تنسین و اوگانسون نام دارند و به ترتیب عناصر شماره 113، شماره 115، شماره 117 و شماره 118 جدول تناوبی هستند. این عناصر در ابتدای سال جدید میلادی کشف شدند اما تا ماه ژوئن هنوز نام‌گذاری نشده بودند.

بالاخره سازمان بین‌المللی استانداردسازی و نام‌گذاری مواد شیمیایی یعنی آیوپک (IUPAC) اسامی این 4 عنصر را معرفی کرد. اما اگر قصد خرید جدول تناوبی جدید با حضور 4 عضو تازه وارد آن را دارید فعلا دست نگه دارید چرا که این سازمان اسامی این عناصر را طبق قوانین و ضوابط 5 ماه دیگر ثبت رسمی خواهد کرد. طی این 5 ماه این اسامی برای نظرسنجی عمومی روی وب‌سایت آیوپک قرار می‌گیرند و در صورت تایید این عناصر با همین نام برای همیشه در جدول تناوبی جاخوش خواهند کرد.

اگر دقت کرده باشید نام برخی از عناصر این جدول دوره‌ای با پسوند یوم یا ium به اتمام می‌رسند که این پسوند نشان‌‌دهنده جایگاه این عناصر در جدول تناوبی است. بقیه نام عناصر با توجه به قواعد آیوپک بستگی به عامل کشف عنصر دارد. منظور از عامل کشف، عوامل دخیل در کشف عنصر هستند که از آن‌ها می‌توان به طور مثال به دانشمندی که در کشف عنصر بسیار موثر بوده است یا محل کشف عنصر یا اثر و مشخصه خاص عنصر و ... اشاره کرد. نام‌های پیشنهادی را آزمایشگاه یا آزمایشگاه‌هایی که در کشف عنصر جدید فعال و موثر بوده‌اند ارائه می‌دهند (منبع).
 

ژان ریدجک (Jan Reedijk) یکی از افراد مسئول در نام‌گذاری عناصر جدید در سازمان آیوپک در مورد نام‌گذاری این 4 عنصر چنین اظهار نظر کرده: «خوشحالم که نام‌گذاری این 4 عنصر بر اساس نام یک منطقه، شهر، کشور و یا دانشمند خاص انجام شده است. این نام‌ها معرف خوبی برای این عناصر هستند».

نیهونیوم با علامت اختصاری Nh نمایش داده می‌شود. همان‌طور که گفته شد این عنصر در خانه شماره 113 جدول تناوبی جای گرفته است. این عنصر نخستین عنصری است که توسط محققان آسیای شرقی نام‌گذاری شده و برای اولین بار، اسم آن از روی اقوام حاضر در یک منطقه انتخاب شده است. نیهون در حقیقت همان ژاپن است که به افتخار شناسایی این عنصر در این کشور با نام نیهونیوم نام‌گذاری شده است.

موسکوویوم با علامت اختصاری Mc نمایش داده می‌شود. همان‌طور که گفته شد این عنصر در خانه شماره 115 جدول تناوبی قرار گرفته است. عنصر شماره 115 به افتخار منطقه مسکو که موسسه مشترک تحقیقات فیزیکی در آن قرار دارد و تحقیقات منجر به کشف این عنصر در آنجا صورت گرفته است، موسکوویوم نام‌گذاری شده است.

تنسین با علامت اختصاری Ts نمایش داده می‌شود. همان‌طور که گفته شد این عنصر در خانه شماره 117 جدول تناوبی جای گرفته است. تنسین که از 117 پروتون برخوردار است، نام خود را به افتخار ایالت تنسی آمریکا دریافت کرده است. تنسی همانند مسکو، میزبان مراکز تحقیقاتی عناصر سنگین از جمله آزمایشگاه ملی اوک ریج (Oak Ridge National Laboratory)، دانشگاه تنسی (University of Tennessee) و دانشگاه واندربیلت (Vanderbilt University) است.
 

اوگانسون با علامت اختصاری Og نمایش داده می‌شود. همان‌طور که گفته شد این عنصر در خانه شماره 118 جدول تناوبی قرار گرفته است. اوگانسون نیز نام خود را از یوری اوگانسیان، فیزیک‌دان تجربی و محقق 83 ساله موسسه مشترک تحقیقات اتمی روسیه گرفته که در کشف چندین عنصر سنگین کمک کرده است. از معدود دفعاتی است که یک عنصر از روی اسم یک دانشمند زنده و در قید حیات نام‌گذاری می‌شود. از این نوع نام‌گذاری اسم دانشمندان در قید حیات بر روی عناصر، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عنصر شماره 106 جدول تناوبی به افتخار دانشمند آمریکایی برنده جایزه نوبل گلن تئودور سیبورگ (Glenn Teodor Sjoberg) سیبورگیم نام‌گذاری شد. این اتفاق در زمان حیات این دانشمند رخ داد. همچنین دو عنصر شماره 99 و 100 نیز در زمان حیات آلبرت انیشتین (Albert Einstein) و انریکو فرمی (Enrico Fermi) به نام این دو محقق سرشناس نام‌گذاری شدند.  

کلیولند ایوانز (Cleveland Evans) استاد روانشناسی که مطالعاتی در زمینه اسامی و نام‌گذاری در دانشگاه بلوو در نبراسکا انجام داده، می‌گوید: «گرچه هیچ بحثی بر سر اعتبار و صحت نام‌گذاری عناصر شیمیایی وجود ندارد اما سازمان نام‌گذاری بین‌المللی یعنی آیوپاک این اسامی را برای نظرسنجی قرار می‌دهد تا زبان‌ها، گویش‌ها و فرهنگ‌های مختلف نظرات سازنده و حتی انتقادی خود را به‌راحتی مطرح کنند» (منبع). به هر حال باید منتظر ماند و دید که آیا این اسامی به صورت رسمی ثبت خواهند شد یا خیر.

منابع: iupac/ livescience/ livescience
سوالات و نظرات کاربران
0
نیکیتا photo
نیکیتا جمعه، 29 دی 1396
سلام. خسته نباشید^^ ممنون که اینقدر کارای خوب و قشنگی رو ارائه میدید... با دیدن این کلیپ ها علاقه ی من که به درس شیمی خیلی بیشتر و نمرم هم عالی شده چون بهش دارمـ گرایش پیدا میکنم و بخاطر کلیپـ هایـ جذاب شماست*-* #سپـــاس
0
قاسم  حسینی اخوان
قاسم حسینی اخوان یکشنبه، 24 اردیبهشت 1396
بسیار سفر باید تا پخته شود خامی صوفی نشود صافی تا درنکشد جامی گر پیر مناجاتست ور رند خراباتی هر کس قلمی رفته‌ست بر وی به سرانجامی فردا که خلایق را دیوان جزا باشد هر کس عملی دارد من گوش به انعامی ای بلبل اگر نالی من با تو هم آوازم تو عشق گلی داری من عشق گل اندامی سروی به لب جویی گویند چه خوش باشد آنان که ندیدستند سروی به لب بامی روزی تن من بینی قربان سر کویش وین عید نمی‌باشد الا به هر ایامی ای در دل ریش من مهرت چو روان در تن آخر ز دعاگویی یاد آر به دشنامی باشد که تو خود روزی از ما خبری پرسی ور نه که برد هیهات از ما به تو پیغامی گر چه شب مشتاقان تاریک بود اما نومید نباید بود از روشنی بامی سعدی به لب دریا دردانه کجا یابی در کام نهنگان رو گر می‌طلبی کامی
0
ایمان  قهارپور
ایمان قهارپور دوشنبه، 28 فروردین 1396
دیدن نام‌ مکان‌‌های خاصی که برای نامگذاری این چهار عنصر جدید به رسمیت شناخته شده، بسیار لذتبخش است.
0
خیرمحمد آریان
خیرمحمد آریان سه شنبه، 08 فروردین 1396
باید اسم کاشف ها را بگذارندبهتر از اسم های عجیب و غریبه مگر اینکه واقعا معنا دار باشند
0
بنیامین عزیزطولی
بنیامین عزیزطولی یکشنبه، 08 اسفند 1395
کشف بزرگیه! باید افرین گفت! ولی در مورد اسامیشون من فکر میکنم خیلی جالب نیست و میشه اسامی مناسب تری گذاشت.
0
کوثر رحیم پور
کوثر رحیم پور دوشنبه، 27 دی 1395
همیشه تلفظ این اسامی عنصرها سخت بود برام ، این جدیدا هم که نمیشه خوند چه برسه به تلفظ://نمیشد اسم دانشمند و کشور ها یکم آسونتر باشن؟؟
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني دوشنبه، 20 دی 1395
این درست نیست که نام عناصر جهان خلقت رو بر اساس نام مکان هایی که دانشمندان آنجا حضور داشتند اسم گذاری کرد. اصلا نباید اشاره ای به مکان خاصی صورت بگیره.میتونیم به جای نام کشور ها از اسم چیزهایی استفاده کرد که متعلق به همه افراد بشر هست و رنگ تعلق به نژاد یا ملیت خاص نداره
0
عرفان احمدی
عرفان احمدی یکشنبه، 19 دی 1395
به طور کلی در سطح کیهان میلیون ها عنصر وجود دارد که در زمین نیستند. به نظرم با پیشرفت اختر شیمی دید ما از شیمی و فیزیک عوض میشو
0
مصطفی .
مصطفی کهن دوشنبه، 29 آذر 1395
حفظ بودیم این جدول رو حالام چند تا عنصر اضافه شد
0
سید حسین سعادتمند
سید حسین سعادتمند چهارشنبه، 10 آذر 1395
خوبه جدول تناوبی. بازهم عنصر جدید.
0
امیر قربانی
امیر قربانی دوشنبه، 08 آذر 1395
سلام دقت کردید شرکت ها فقط به یه جدول الکی دروغین میزان واصلا این جدول ها رو به روز نمیکنن
0
ناصر  ذوقی
ناصر ذوقی دوشنبه، 26 مهر 1395
سلام به نظر من باید یه بخش جداگانه برای شیمی بسازید تا این مقاله و خیلی دیگه از مطالب جالب شیمی اونجا قرار بگیره . ممنون

نويسنده

میلاد شکیب
میلاد شکیب

تامین و مدیریت محتوا حرفه اصلی‌ام است؛ فرقی نمی‌کند در یک نشریه یا در فضای آنلاین. آن‌چه مهم است دقت در نوشتن، استفاده از منابع معتبر، بهره‌گیری از یک زبان ساده و روان و تامین محتوای کاربردی است.

گردآورنده

سامان امینی
سامان امینی

سامان هستم و رستگاری خود را در یافتن پرسش‌های بی‌پاسخ دنیای اطرافم می‌یابم. در پنج سال گذشته تمرکز خود را بر ژورنالیسم علم گذاشته و تصمیم دارم بهترین خبرنگار علم کشورمان شوم.