شش روش برای بالا بردن هوش هیجانی و شانس موفقیت

شش روش برای بالا بردن هوش هیجانی و شانس موفقیت

زنده یاد افشین

ذریه

1395/01/18

11668

بار بازدید شده
Six-Ways-To-Raise-Your-Emotional-Intelligence همه‌ی ما در محل کار یا زندگی‌های خصوصی‌مان، آدم‌هایی را می‌شناسیم که به خوبی به ما گوش می‌کنند و به ما کمک می‌کنند که بیش‌تر امیدوار و خوش‌بین باشیم. شما هم مثل من، احتمالا آدم‌هایی را می‌شناسید که ...
11668
شش روش برای بالا بردن هوش هیجانی و شانس موفقیت
Vidoal
4.07
شش روش برای بالا بردن هوش هیجانی و شانس موفقیت
همه‌ی ما در محل کار یا زندگی‌های خصوصی‌مان، آدم‌هایی را می‌شناسیم که به خوبی به ما گوش می‌کنند و به ما کمک می‌کنند که بیش‌تر امیدوار و خوش‌بین باشیم. شما هم مثل من، احتمالا آدم‌هایی را می‌شناسید که در مدیریت احساساتشان استادند. شما در تعجبید و آرزو دارید که ای کاش شما هم توانایی کنترل احساساتتان را داشتید. آگاهی احساسی شما و توانایی شما در کنترل احساساتتان می تواند میزان موفقیت و شادی شما را در همه‌ی جنبه‌های زندگی مشخص کند.
بالا بردن هوش هیجانی تاثیر مستقیم بر سطح انرژی وآگاهی شما دارد.


تعریف هوش هیجانی

هوش هیجانی، توانایی تشخیص احساسات شما، فهم این که به شما چه می‌گویند و درک تاثیریست که بر انسان‌های اطرافتان می‌گذارد.
افرادی که عملکرد بهتری در هوش هیجانی دارند، می‌توانند رفتارهای خود را تعدیل کرده و در شناخت و مدیریت احساسات خود به اندازه‌ی شناخت احساسات دیگران موفق باشند.

بنابراین، هوش هیجانی مساوی است با تاثیرگذاری بین فردی. هرچه بیش‌تر بر دیگران تاثیر بگذارید، موفق‌تر خواهید بود.

6 اصل هوش هیجانی

اگر می‌خواهید هوش هیجانی خود را بالا ببرید، 6 اصل هوش اجتماعی را به شما معرفی می‌کنیم تا به زندگیتان اضافه‌ کنید.
  1.  خودآگاهی
  2. همدلی
  3. خودگردانی
  4. انگیزش
  5. مهارت‌های اجتماعی
  6. شادی

1- خودآگاهی

مرکزیت در هوش اجتماعی، توانایی تشخیص این که در طول روز چه احساسی دارید و این که چه کسی هستید به شما در تصمیم‌گیری‌های مهم زندگی کمک می‌کند. یکی از راه‌های بالا بردن هوش هیجانی استفاده از زمان حال برای متمرکز شدن بیش‌تر بر روی زمان کنونی است. احساسات، فکر و باورهایتان را روی کاغذ بیاورید. با این کار شما برای اتفاقات، چشم انداز ایجاد می‌کنید و این کار به شما کمک می‌کند تا بیش‌تر بدانید چه کسی هستید، چه می‌خواهید و چرا؟ دایره‌ی لغات احساساتتان را از طریق استفاده‌ی آن برای توصیف کامل احساساتتان بالا ببرید.
توانایی بیان احساسات اغلب می‌تواند به مدیریت آن‌ها به روشی سالم و مناسب کمک کند. از آن که به خودتان نعمت سکوت و تفکر بدهید، نترسید. با خود درونتان دوباره ارتباط برقرار کنید و خواهید دید که چشم‌انداز و زندگیتان چه‌گونه تغییر خواهد کرد.

2- همدلی

همدلی، نیروی بسیار قوی و ضروری‌ای برای بالا بردن هوش هیجانی است. بالا بردن توانایی شما برای همدلی با دیگران می‌تواند به شما برای نزدیک شدن به دیگران کمک کرده، حمایت آن‌ها را برای زمانی که به آن نیاز دارید جلب کند و به طور بالقوه، ناسازگاری‌های شدید را در زندگی حرفه‌ای و خصوصیتان از بین ببرد. همدلی دومین احساس مهمی است که باید داشته باشیم چون با نمایش آن، شما می‌دانید یک نفر چه‌گونه است و احترام آن‌ها را به دست آورید. آگاه باشید و با دقت به چیزی که به شما گفته می‌شود، گوش کنید. حتما می‌دانید که زمانی که بتوانید احساس دیگران را کشف کنید و بشناسید، همدلیتان بیش‌تر می‌شود.

3- خودگردانی

همه‌ی انسان‌ها دوست دارند که با تعداد کمی از افراد ارتباط نزدیک داشته باشند. به هر حال بخشی از پرورش هر فرد به عنوان یک انسان، به کسب مهارت‌های جدید هنگام تجربه‌ی روابط نو، وابسته است. این اتفاق به ویژه با کنترل و مدیریت احساسات و انگیزه‌ها اتفاق می‌افتد، از این راه شما می‌توانید خود را برای خودگردانی احساساتتان آماده کنید.
کسانی که خودگردانی می‌کنند، قبل از عمل فکر می‌کنند. آن‌ها می‌توانند "نه" بگویند و افکارشان را به سمتی هدایت ‌کنند که مانع از تسلط احساسات بر خودشان بشوند. آن‌ها آن قدر آگاه هستند که نقاط قوت و ضعف خود را بشناسند و دوست دارند خودشان را صادقانه ارزیابی کنند. کسانی که هوش هیجانی بالایی دارند، باجرأتند و به طور صحیح احساسات و افکار و عقایدشان را با شخص مناسب و در زمان درست، به اشتراک می‌گذارند تا دیگران بدانند که چه شرایطی دارند.

4- انگیزه

افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند، برای آن که نتایج فوری را به تعویق بیاندازند و موفقیت طولانی مدت بسازند، عموما افراد با انگیزه‌ای هستند. مردم عموما توسط دانش هیجانی‌شان هدایت می‌شوند و این اتفاق منجر به تصمیمات ناگهانی اشتباه می‌شود. افرادی که هوش هیجانی بالا دارند، تصمیم گیرنده‌های ماهری هستند و می‌دانند که چه زمانی به عزیزانشان اعتماد کنند.
آن‌ها مستعد پذیرش انتقادند و انتقاد پذیرند. این افراد می‌دانند که چه زمانی از انتقاد استفاده کنند که عملکردشان بهتر شود. کسانی که هوش هیجانی بالا دارند می‌دانند که چه زمانی درگیر دلبستگی‌های احساسی بشوند و چه زمانی آن را رها کنند.
آنها برای  برررسی مشکلات انگیزه دارند و با روشی آرام و منطقی برای آن راه حل پیدا می کنند. وقتی بحث به شغل‌ می‌رسد، انگیزه، افرادی که هوش هیجانی بالا دارند را، برای رسیدن به موفقیت، مؤثرتر و مشتاق‌تر می‌کند.

5- مهارت‌های اجتماعی

یکی دیگر از راه‌های بالا بردن هوش اجتماعی این است که بتوانید به راحتی با دیگران صحبت و ارتباط برقرار کنید. مسئولیت پذیری اجتماعی نشان می‌دهد که نه فقط به سود شخصی خود، بلکه واقعا به دیگران نیز اهمیت می‌دهید.
افرادی که علاوه بر خود به رشد دیگران توجه می‌کنند، افزون بر هوش اجتماعی، تمرین فروتنی می کنند. فروتنی می‌تواند یک ویژگی خوب باشد، چون به دیگران نشان می‌دهد که شما می‌توانید مسئولیت رفتارهایتان را هم‌زمان با تمرین کار گروهی به عهده بگیرید.
برخورداری از هوش اجتماعی بالا به شما مهارت اجتماعی مدیریت احساسات دیگران را نیز می‌دهد.

6- شادی

برای بالا بردن هوش اجتماعی، شما باید بدانید که چه زمانی خوشحال، ناراحت، مضطرب یا حتی گوش به زنگ باشید. متاسفانه افراد کمی می‌دانند که چه‌طور شادی خود را مدیریت کنند و علتش این است که خیلی اوقات شادیشان در گرو کالاها، هدایا، یا چیزهایی است که از دیگران می‌گیرند.
به طور کلی افرادی که هوش اجتماعی بالایی دارند، خوشحالند. افراد واقعا شاد کسانی هستند که همیشه می‌بخشند. شادی مثل یک حس نرم و یک لنگرگاه درخشان و استوار درون بدن شماست زیرا افراد شاد فعالیت‌های بیش‌تری را نسبت به افرادی که ناراحت یا افسرده‌اند به سرانجام می‌رسانند.
باید توجه داشته باشیم که افرادی که  هوش هیجانی بالا دارند می توانند احساساتشان را در جهت انجام اهداف، برانگیختن و انگیزش برای پیداکردن راه‌ حل‌های بیش‌تر برای مشکلات، کنترل کنند.
به یاد داشته باشید، گسترش شادی هیچ هزینه‌ای ندارد و چیزی که در ازای آن به دست می‌آورید، غیر قابل قیمت گذاری است.
برای بالا بردن هوش هیجانی، لازم است  که این 6 اصل را در زندگی خود در هم بیامیزید. در این صورت نه تنها دیگر احساس نمی‌کنید که برده احساساتتان هستید، بلکه توانایی ساختن و حفظ روابط پر معنی‌تر و صمیمی‌تری را در در زندگی کاری و شخصیتان خواهید داشت.

لطفاً دیدگاه‌ها و تجربیات خود در مورد هوش هیجانی، در بخش نظرات ارسال کنید.

توصیه می‌کنیم مقاله مرتبط با AQ و عوامل موثر در موفقیت را نیز مطالعه کنید.
سوالات و نظرات کاربران
0
محمد جواد کیانی
محمد جواد کیانی دوشنبه، 20 فروردین 1397
با سلام این نوشته ی شما بیشتر داشت خصوصیات افراد با هوش هیجانی بالا رو بیان می‌کرد و نه راه‌های افزایش اون رو. خواهش میکنم راه‌های افزایش اون رو هم بگید.
0
سینا شاهی photo
سینا شاهی دوشنبه، 18 دی 1396
درود خیلی خوب بود . یک سوال داشتم چرا دیگه زیاد ویدیو نمیدید؟؟
1
خیرمحمد آریان
خیرمحمد آریان یکشنبه، 21 آبان 1396
با تمرین جلوی اینه بایستید با شخصی که داخلش هست بحث کنید تمام تلاشتان را بکنید نخندید
0
مروارید  فلاحی
مروارید فلاحی دوشنبه، 01 خرداد 1396
اگر هوش هیجانی رو افزایش دهیم به راحتی میتوان ارتباط برقرار کرد
0
بنیامین عزیزطولی
بنیامین عزیزطولی شنبه، 07 اسفند 1395
فکر میکنم هوش هیجانی و اجتماعی الان به اندازه IQ مهمه؛ در واقع میزان دستیابی به موفقیت تا حدود زیادی به جنبه های هیجانی هوش ارتباط داره.
0
مصطفی .
مصطفی ک شنبه، 04 دی 1395
فکر کنم انگیزه مهمترینش باشه از نظر من
0
محمد علیزاده photo
محمد علیزاده جمعه، 03 دی 1395
بسیار جالب بود.ممنون
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني چهارشنبه، 01 دی 1395
به نظرم یکی از عوامل مهم و ستون های زیربنای هوش اجتماعی، داشتن اعتماد به نفس کافی و نیز مثبت نگری معقولانه است
1
پوژنگ پروازی
پوژنگ پروازی یکشنبه، 21 آذر 1395
اموزنده و مفید ،مثل همیشه...
1
مهدی محمدزاده گیوه چی
مهدی محمدزاده گیوه چی جمعه، 28 آبان 1395
شرایط زندگی و نوع تربیتی هر فرد باشخص دیگری تفاوت داره بخاطر شرایط روحی وروانی فرد تعثیر مستقیم بر روی کارهاش میزاره
1
نیما ا
نیما ا سه شنبه، 11 آبان 1395
"افراد واقعاً شاد کسانی هستند که همیشه میبخشند". بدون هیچ بهشتی
1
منیرسادات موسوی
منیرسادات موسوی سه شنبه، 11 آبان 1395
لذت بردم البته اجرای این بندها کمی سخته ونیاز به تمرین داره
2
ساناز photo
ساناز سه شنبه، 30 شهریور 1395
متن فقط مورد اولش خوب بود بقیش اصلا مفهوم نبود کامل. مثلا گفته بود کسانیکه هوش هیجانی بالا دارند انگیزه اشان بیشتر است خب که چی؟اینو که بچه هم میفهمه چجوری انگیزه رو نقویت کنیم....بنظرم فقط یه متن واسه رفع و رجوع بود و اصلا کامل نبود.... حداقل یه کتاب معرفی کنید بریم ببینیم چجوری این احساسات لعنتی و کنترل کنیم وکی بفهمیم باید دلبسته بشیم کی نشیم
1
گروه آموزشی ویدوآل
گروه آموزشی ویدوآل سه شنبه، 30 شهریور 1395
(پاسخ) سلام، در این مورد مطالب زیادی در وب‌سایت وجود دارد، لطفا مطالب این لینک را مطالعه کنید.
1
Jwd A
Mehran چهارشنبه، 18 فروردین 1395
ممنون مطلب خوبی بود...چقدر خوب میشد اگر واقعا روشی ارائه می دادیداینها عموما تعاریف و فواید اصل های هوش هیجانی هستند :(:

گردآورنده

زنده یاد افشین ذریه
زنده یاد افشین ذریه

متاسفانه افشین عزیز در دوم اردیبهشت 1401در اثر بیماری فوت کرد، سایت ویدوآل یادگاری از تلاش او برای اشاعه علم هست، تمام محتوای علمی تولید شده حاصل زحمات او و دیگر اعضای سایت ویدوآل میباشد، نامش نیک.

مترجم

فائزه مجاهدطلب
فائزه مجاهدطلب

رشته‌ی بازیگری-کارگردانی رو در دانشگاه هنر تهران خوندم. بازیگری رو دوست دارم و دلم می‌خواد که هر روز از زندگیم پر از تجربه‌های جدید باشه.