با این ۱۰ روش، از استرس رهایی پیدا کنید

با این ۱۰ روش، از استرس رهایی پیدا کنید

میلاد

شکیب

1395/07/17

8534

بار بازدید شده
refreshing-ways-clear-your-mind-stress بخش عمده‌ای از استرس‌های روزانه را می‌توان با تکنیک‌های ساده‌ای برطرف کرد. در این مطلب ۱۰ شیوه ساده را برای کاهش استرس با شما درمیان می‌گذاریم.
8534
با این ۱۰ روش، از استرس رهایی پیدا کنید
Vidoal
4.47
با این ۱۰ روش، از استرس رهایی پیدا کنید
افزایش ضربان قلب، تنفس سنگین و رگ‌های منقبض؛ همه این‌ها اثرات جانبی استرس‌اند. ما انسان‌های مدرن در روزگاری زندگی می‌کنیم که عوامل استرس‌زای زیادی پیرامون‌مان وجود دارد؛ ترافیک، مشغله کاری، فضای اینترنت، روابط عاطفی، مشکلات کاری و .... این عوامل باعث ایجاد استرس مزمن شده و مشکلات بزرگ‌تری نظیر سردرد، فشار خون، افسردگی، اختلال‌های روانی در ما به وجود می‌آید. بخش عمده‌ای از این استرس‌های روزانه را می‌توان با تکنیک‌های ساده‌ای برطرف کرد. در این مطلب ۱۰ شیوه ساده را برای کاهش استرس با شما درمیان می‌گذاریم.
 
۱- قدردان چیزهایی که از زندگی یاد گرفته‌اید باشید
هر تجربه بدی در زندگی در خود دستاوردهایی دارد. وقتی فرایند یک تجربه بد به پایان می‌رسد و همه اتفاقات خوب و بد روی می‌دهد، شما چیزهایی ارزشمند در درون خود یا فرد دیگری پیدا می‌کنید که بعدها در زندگی‌تان به کمک شما می‌آید. به دستاوردها و آموزه‌هایی که بعد از هر تجربه به‌دست می‌آورید توجه کنید و قدردان آن‌ها باشید. شاید بعدها دوباره در چنین موقعیتی قرار بگیرید و با تجربه آن روز و دستاوردهایش، از آن موقعیت بهتر و با تجربه بیش‌تری گذر کنید. پیشنهاد می‌کنیم ویدئوی «قدر چیزهایی که داریم را بدانیم» (لینک) را مشاهده کنید.
 
۲- از گل و گیاه سود ببرید
بودن در اتاقی که مملو از گل و گیاه است فشار خون شما را پایین آورده و به شما آرامش می‌دهد. همچنین با بودن گیاهان هوای اتاق تمیز می‌شود. گیاه آلوئه ورا، پیچک انگلیسی، درخت کائوچو، نیلوفر، بامبو، فیلودندرون، دیفنباخیا، برگ بیدی، نخل مرداب و ... گزینه‌های بسیار خوبی‌اند.
 
۳- از کسی به طور واقعی تعریف کنید
شاید در نگاه اول از کسی تعریف کردن برای کاهش استرس یا رفع آن کار بیهوده و بی‌اثری به نظر برسد، اما نتایج مطالعات نشان می‌دهد که وقتی ما زمانی را صرف تشویق و تعریف از دیگران می‌کنیم، هورمون‌هایی در مغزمان ترشح می‌شود که باعث به وجود آمدن احساس خوب و خوشایند در ما می‌شود. این کار باعث می‌شود تمرکز از روی ما برداشته شده و روی جنبه‌های مثبت فردی دیگر برود. البته نکته‌ای که باید توجه کنید این است که تعریف شما باید واقعی و حقیقی باشد.
 
 
۴- در زمان حال زندگی کنید
ماندن در اشتباهات گذشته یا نگران آینده بودن منابع اصلی ایجاد استرس‌اند. سعی کنید در زمان حال زندگی کنید تا نگرانی شما برطرف شده و روی چیزی که در اکنون در زندگی شما در حال روی دادن است، تمرکز کنید.
 
۵- جملات الهام‌بخش بخوانید
مهم نیست در چه شرایطی قرار دارید؛ بی‌شک انسان‌هایی وجود دارند که جملات الهام‌بخش و زیبا را روی اینترنت قرار داده‌اند. جملاتی را از شعرها، رهبران بزرگ و فیلسوفان پیدا کنید و آن‌ها را بخوانید. این جملات به شما در رهایی از استرس کمک خواهند کرد.
 
۶- نوشیدن قهوه حس و حال مثبت شما را افزایش می‌دهد
قهوه باعث تحریک فورومون‌ها شده و باعث ایجاد احساس شادی، آرامش، هیجان و رضایت‌مندی در شما می‌شود. ترکیب این حس‌ها باعث از بین رفتن یا کاهش اضطراب، نگرانی و افسردگی می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود هر روز، به‌ویژه روزهایی که استرس دارید، قهوه بنوشید. برای آشنایی با روش‌های تهیه قهوه مطلب «۱۰ ایده ساده برای تهیه یک فنجان قهوه بی‌نظیر» (لینک) را مطالعه کنید. همچنین برای آشنایی با اثرات قهوه در بدن انسان ویدئوی «تاثیر قهوه بر مغز» (لینک) را مشاهده کنید.
 
 
۷- ده دقیقه پیاده‌روی کنید
زمانی را صرف قدم زدن در فضای سبز کنید. این کار باعث می‌شود بدن شما در حالت مدیتیشن قرار بگیرد و این امر از پدیده‌ای با نام «توجه غیرارادی» حاصل می‌شود. این پدیده در واقع باعث می‌شود توجه شما به فعالیتی مشخص (مثلا راه رفتن) جلب شده و از طرف دیگر بدن شما در حالت آرامش و مدیتیشن قرار بگیرد.
 
۸- لبخند بزنید
لبخند زدن باعث ترشح مواد شیمیایی‌ای با نام سروتونین و دوپامین در مغز شما شده و در نتیجه حتی به صورت غیرواقعی، حال و هوای شما عوض می‌شود. سعی کنید در فضای بیرون به غریبه‌ها لبخند بزنید. این کار نه تنها باعث تغییر مثبت در حس و حال شما شده، بلکه وقتی فرد دیگری جواب لبخندتان را با لبخند می‌دهد، همان تاثیر مثبت در شما هم ایجاد می‌شود. اگر می‌خواهید با موضوع لبخند بیش‌تر آشنا شوید مطلب « تکامل خنده در ۱۰۰ سال گذشته» (لینک) یا مطلب «خنده، رفتاری برای شادی یا بقاء» (لینک) را مطالعه کنید.
 
۹- یک سگ بگیرید
داشتن یک یا چند سگ باعث می‌شود شما به خود توجه بیش‌تری کرده و همچنین بیش‌تر در زمان حال زندگی کنید. این همراهی باعث آسایش شده، اعتمادبه‌نفس در شما ایجاد کرده و استرس کسانی را که از احساس تنهایی دچار نگرانی می‌شوند کاهش می‌دهد. سگ‌ها نمونه کاملی از این موضوع‌اند که چگونه می‌توان بی‌توجه به گذشته و آینده، در حال زندگی کرد. برای آگاهی از تاثیر حیوانات در زندگی مطلب «تاثير تماشای ویدئوی گربه‌ها بر سلامت انسان» (لینک) را مطالعه کنید.  
 
۱۰- به خود استراحت دهید
استفاده مداوم از کامپیوتر و دستگاه‌های دیجیتال، به‌ویژه در ساعات پایانی شب، باعث ایجاد استرس، کمبود خواب و افسردگی می‌شود. خیلی مهم است که پس از مدت زمان طولانی استفاده از کامپیوتر به خود استراحتی بدهید و حداقل یک ساعت قبل از خواب از دنیای اینترنت و فضای آنلاین بیرون بیایید.
 
منبع: lifehack
 
پیشنهاد می‌کنیم سری به مطالب و ویدئوهای زیر نیز بزنید:
۳ راه ساده برای بالا بردن اعتماد به نفس (مقاله)
۵ راه برای رهایی از افسردگی (مقاله)
آیا استرس می‌تواند باعث مرگ ما شود؟ (ویدئو)
تاثیر استرس بر مغز (ویدئو)
چه افرادی بیش از همه در معرض ابتلا به افسردگی‌اند؟ (مقاله)
۱۴ روش برای دوری از احساسات و افکار منفی (مقاله)
سوالات و نظرات کاربران
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني شنبه، 27 آذر 1395
با مورد 9 مخالفم.شايد اثر كاهشي در استرس داشته باشد ولي مسلما ضررهاي بيشتري دارد.اگر از منابع اسلامي هم در مقالات استفاده كنيد هم مفيد خواهد بود.امروزه تحقيقات علمي هم نشون داده توكل به خدا ، دعا كردن و راز و نياز با خدا در آرامش و كاهش استرس نقش مهمي داره
0
کیمیا مرشدی
کیمیا مرشدی پنج شنبه، 18 اسفند 1401
(پاسخ) نظرتون شخصیه؛ از لحاظ علمی داشتن حیوان خانگی خصوصا سگ ها که موجودات اجتماعی و مهربانی هستند تاثیر زیادی روی سلامت روان و جسم دارد . از نزدیکان ما که شاهد مرگ خواهرش جلوی چشمش بود و دچار افسردگی و اضطراب شده بود توانست به توصیه پزشک با آوردن سگ به عنوان حیوان خانگی خود را درمان کند.
0
خیرمحمد آریان
خیرمحمد آریان سه شنبه، 15 خرداد 1397
مخصوصا لبخند زدن و شاد بودن اکثر کمدین ها حتی در سن بالا هم سرحال هستند و از بقیه جوانتر نشون میدن
0
علی زارعی photo
علی زارعی چهارشنبه، 20 اردیبهشت 1396
لطفا گزینه مطالعه را به این گزینه ها اضافه کنید.
0
em photo
em دوشنبه، 18 اردیبهشت 1396
من خیلی جاها خوندم که نوشیدن قهوه موجب افزایش استرس و خصوصا اضطراب میشه
0
محمدمبین پاپی زاده
محمدمبین پاپی زاده دوشنبه، 23 اسفند 1395
خیلی عالی با 10 روش موافقم
0
حمیدرضا محمدی
حمیدرضا محمدی جمعه، 20 اسفند 1395
استرس پیری زود رس میاورد .با خوندن مطالب مفیدتون .استرسم کمتر شد وجالب بود مطلبتون
0
مرتضی تبریزی
مرتضی تبریزی شنبه، 07 اسفند 1395
بهترین روش پیاده رویه .
0
منصوره سادات حسینی
منصوره سادات حسینی شنبه، 02 بهمن 1395
بدترین عامل تو هر کاری که مانع رسیدن به هدفت میش استرس واقعا مقابله با آون خیلی سخت حداقل برا من تمرین زیاد میاد من بدترین ضربه ها ازش خوردم و پشیمونم
-1
مصطفی .
مصطفی کهن دوشنبه، 29 آذر 1395
ممنون از مطلبتون ولی ترجمه می کردید با توجه به فرهنگ و دین مون مورد 9 رو ذکر نمیکردید. نه اینکه تشویق کنید
0
امیر قربانی
امیر قربانی یکشنبه، 05 دی 1395
ممنون
0
hassan photo
hassan یکشنبه، 30 آبان 1395
سلام به نظر من بهتره ابتدا سعی کنیم به منشاء بروز استرس پی ببریم و طی یک تلاش مدیریت شده اونو رفع کنیم و بعد به فکر مسکن ها باشیم. البته سگ هم به عقیده ی من مثل شـ‌راب می مونه، فوایدی داره و مضراتی، که مضراتش از فوایدش بیشتره. با تشکر
0
Mohsen Mm
Mohsen Nemati جمعه، 30 مهر 1395
داشتن سگ؟ بنظرتون تو ایران ممنوع نیست؟
0
امیرحسین عباسی
امیرحسین عباسی پنج شنبه، 29 مهر 1395
من که آدم پر استرسی هستم باید این روش هارو امتحان کنم ببینم واسم جواب میده یا نه به هرحال ممنون از زحماتتون
0
سلمان ترابی گودرزی
سلمان ترابی گودرزی چهارشنبه، 21 مهر 1395
من باید روی گزینه ۱۰ کار کنم.۸ ساعت در روز با اینترنت سر و کار دارم
0
محمد احراری
محمد احراری دوشنبه، 19 مهر 1395
لبخند بزنید دوستان....
0
younes shamsi
younes shamsi دوشنبه، 19 مهر 1395
واقعا گزینه 2 عالی….. آرامشی که گل و گیاه به انسان میده واقعا نابه…. حتما امتحان کنین
0
Mehdi Noghabi
Mehdi Noghabi یکشنبه، 18 مهر 1395
عالی ممنونم
-1
مسعود photo
مسعود یکشنبه، 18 مهر 1395
با روش 9 و ترویج به اسارت بردن سایر حیوانات بدلایل خود خواهی نوع انسان مخالفم و امیدوارم یک مقاله هم در این مورد بنویسید.
0
حمیدرضا سالاری
حمیدرضا سالاری یکشنبه، 18 مهر 1395
بودن در مکان های مملو از گل و گیاه واقعا استرسو دور میکنه
0
نگین ملکی
نگین ملکی شنبه، 17 مهر 1395
بسیار عالی!! با روش ۹ به شدت موافقم، سگ ها واقعا استرس و افسردگی رو از آدم دور میکنن و با انسان ها ارتباط عمیقی برقرار میکنند!