تکامل خنده در ۱۰۰ سال گذشته

تکامل خنده در ۱۰۰ سال گذشته

میلاد

شکیب

1395/05/05

6826

بار بازدید شده
show-smiles-have-gotten-bigger-over-time محققان به‌تازگی سیر تکاملی خنده در افراد را طی ۱۰۰ گذشته سال مورد بررسی قرار داده‌اند. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که لبخند آدمی طی ۱۰۰ سال اخیر بزرگ‌تر شده است.
6826
تکامل خنده در ۱۰۰ سال گذشته
Vidoal
4.72
تکامل خنده در ۱۰۰ سال گذشته
این‌که تکنولوژی و علم پیشرفت کرده و این پیشرفت هر روز منجر به کشف یافته‌های جدیدی می‌شود، موضوع تازه‌ای نیست اما برخی از این یافته‌ها به‌قدری هیجان‌انگیز و جذاب‌اند که به‌راحتی نمی‌توان از آن‌ها چشم پوشید. محققان به‌تازگی با استفاده از روش‌های پیچیده کامپیوتری سیر تکاملی خنده در افراد را طی ۱۰۰ سال گذشته مورد بررسی قرار داده‌اند. در ادامه جزئیات این تحقیق آورده خواهد شد اما در یک جمله کوتاه می‌توان اظهار داشت که نتایج این تحقیق حاکی از آن است که لبخند آدمی طی ۱۰۰ سال اخیر بزرگ‌تر شده است.

محققان با استفاده از نرم‌افزار داده‌کاوی (Data Mining Software) گستره وسیعی از داده‌های مختلف را از جنبه‌های گوناگون مورد بررسی قرار می‌دهند؛ به‌عنوان مثال الگوهای سفر، تماس‌های تلفنی، کنش و واکنش‌های آنلاین، سوابق سلامتی و ....

محققان در دانشگاه کالیفرنیا با استفاده از همین نرم‌افزار و تصاویر اشخاص در ۱۰۰ سال گذشته موفق به کشف روند تکاملی لبخند شدند. شری جینوسر (Shiry Ginosar) و همکارانش با استفاده از فناوری و تکنیک داده‌کاوی و رجوع به عکس‌های کتاب‌های سال قدیمی موفق به ارائه یک سیر تحول تاریخی در زمینه چگونگی تکامل لبخند در سال‌های مختلف شدند. این تیم تحقیقاتی ۱۵۰ هزار عکس را از کتاب سال دبیرستان‌های آمریکا اسکن کردند، از این بین عکس‌هایی را که تمام‌رخ نبودند حذف کردند و در نهایت ۳۷,۹۲۱ عکس از بین ۸۰۰ کتاب سال در ۲۶ ایالت آمریکا انتخاب شدند.
 

عکس‌ها تقریبا از سال ۱۹۰۵ تا ۲۰۱۳ میلادی گرد‌آوری شده بودند. این عکس‌ها براساس جنسیت  (زن و یا مرد بودن) و همچنین سال تفکیک شدند. عکس‌های هر دهه کنار هم قرار گرفتند و با استفاده از نرم‌افزارهای پیچیده کامپیوتری با یکدیگر ادغام شدند و برای هر دهه یک تصویر به‌عنوان نماینده‌ای از کل چهره‌های آن دهه انتخاب شد. محققان این پروژه دریافتند که شاخصه اصلی این تصاویر لبخند است. جینوسر و همکارانش انحنای دقیق لب را هنگام لبخند با ابزارهای دقیق محاسبه کردند. آن‌ها این داده‌ها را به پایگاه داده‌های خود وارد کردند. بعد از تجزیه و تحلیل داده‌ها این تیم پژوهشی اعلام کرد که لبخند افراد بین دهه‌های مختلف رفته‌رفته وسیع‌تر و پررنگ‌تر شده است. در دهه ۱۹۰۰ میلادی افراد کمتر لبخند می‌زدند و بیشتر ژست جدی به خود می‌گرفتند چراکه آن‌ها هنوز تابع سبک ژست‌گیری برای نقاشی‌های پرتره بودند و البته این نوع ژست در آن زمان پسندیده‌تر و زیباتر تلقی می‌شد.

جینوسر در این مورد می‌گوید: «در آن زمان آداب معاشرت و قواعد زیبایی دهان کوچک را می‌پسندید و شاید به همین دلیل است که در آن زمان به هنگام گرفتن عکس می‌گفتند هلو و الان می‌گویند سیب. امروزه همه ما به هنگام گرفتن عکس سعی می‌کنیم لبخند بر لب داشته باشیم، درست برعکس آنچه در دهه ۱۹۰۰ میلادی اتفاق می‌افتاد».
 

در قرن بیستم با پیشرفت صنعت عکاسی، افراد تمایل بیشتری به لبخند زدن در هنگام گرفتن عکس پرتره داشتند. در عکس‌های امروزی به‌وضوح می‌توان دید که لبخندها بزرگ‌تر و برجسته‌تر شده‌اند. انحنای لب به هنگام لبخند از سال ۱۹۰۵ میلادی بروز پیدا کرد و طی سالیان به‌تدریج افزایش یافت و کم‌کم نشان دادن دندان‌ها به عنوان بخشی از فرایند لبخند زدن نیز در دهه ۱۹۴۰ میلادی ظهور پیدا کرد.

این تحقیق همچنین نشان داد که زنان بیشتر از مردان لبخند می‌زنند. بررسی لبخند یکی از موضوعات این تحقیق بود و در کنار آن بررسی مدل مو، لباس و حالات دیگر چهره نیز مورد ارزیابی و مطالعه قرار گرفت. علاوه بر سبک و سیاق لبخند زدن، در این تحقیق با استفاده از تکنیک داده‌‌کاوی مدل مو و گرایشات مد در دهه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت. گرچه جامعه آماری این تحقیق چندان بزرگ نبوده اما محققان این پروژه اعلام کرده‌اند که فارغ‌التحصیلان دبیرستانی از سال ۱۹۰۰ تا ۱۹۶۰ میلادی ۴۰ درصد افزایش داشته‌اند. این پروژه حقایق دیگری را نیز آشکار ساخت که هر کدام می‌توانند سرفصل یک پروژه عظیم دیگر باشند.
 
منابع: smithsonianmag/ sciencemag/ techtimes/ engadget
سوالات و نظرات کاربران
0
هستی علیجانی
هستی علیجانی سه شنبه، 24 اسفند 1395
نوشته‌ای از خودم تقدیم به شما: لبخند خسته بود و دنبال جایی برای نشستن می‌گشت من نشانی لب‌های تو را به او دادم #هستی_علیجانی
0
مرتضی تبریزی
مرتضی تبریزی سه شنبه، 10 اسفند 1395
خنده بر هر درد بی درمان دواست . شاد باشید و بخندید
0
اکبر فاریابی
اکبر فاریابی چهارشنبه، 04 اسفند 1395
خنده همیشه زیباست چه صد سال قبل و چه الان و چه صد سال اینده همیشه شاد و خندان باشید
1
محمد حسینی پور
محمد حسینی پور شنبه، 16 بهمن 1395
بخندید تا دنیا به روی شما بخندد ☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺
0
مرضیه امیری
مرضیه امیری سه شنبه، 21 دی 1395
لبخند هرچه باشه خوبه که واقعا خنده داشته باشه و فرد خوشحال باشه وگرنه بزرگ و کوچکش فرقی نمیکنه... خنده های ساختگی و زوری خنده نیستن درواقع فقط حالت صورتن
0
سیاوش غلامی
سیاوش غلامی سه شنبه، 30 آذر 1395
متن خوب و در نوع خودش جالب بود
0
مصطفی .
مصطفی کهن دوشنبه، 29 آذر 1395
یا قبلن خنده نبوده یا خنده های زیرپوستی بوده.الانه لبخند ها زیباتر و در دید تر شده به لطف عکاسی بهتر و دندان درست کردن
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني دوشنبه، 22 آذر 1395
زياد مهم نيست لبخندها بزرگتر بشه يا كوچك تر چيزي كه مهمه اينه كه لبخندها ساختگي نباشه.لبخندهاي عميق از سرور و آرامش دروني سرچشمه ميگيره ولي لبخند هاي تظاهر آميز ارزشي نداره
0
پوژنگ پروازی
پوژنگ پروازی سه شنبه، 16 آذر 1395
خنده بر هر درد بی درمان دواست....
0
سلمان ترابی گودرزی
سلمان ترابی گودرزی سه شنبه، 20 مهر 1395
جالب بود
0
امیر photo
امیر چهارشنبه، 06 مرداد 1395
بسیار مطلب جالبی بود.سپاس

نويسنده

میلاد شکیب
میلاد شکیب

تامین و مدیریت محتوا حرفه اصلی‌ام است؛ فرقی نمی‌کند در یک نشریه یا در فضای آنلاین. آن‌چه مهم است دقت در نوشتن، استفاده از منابع معتبر، بهره‌گیری از یک زبان ساده و روان و تامین محتوای کاربردی است.

گردآورنده

سامان امینی
سامان امینی

سامان هستم و رستگاری خود را در یافتن پرسش‌های بی‌پاسخ دنیای اطرافم می‌یابم. در پنج سال گذشته تمرکز خود را بر ژورنالیسم علم گذاشته و تصمیم دارم بهترین خبرنگار علم کشورمان شوم.