نقد و بررسی مک‌بوک پروهای جدید اپل

نقد و بررسی مک‌بوک پروهای جدید اپل

میلاد

شکیب

1395/08/09

4735

بار بازدید شده
macbook-pro-touch-bar آن‌چه در ادامه می‌آید ترجمه مقاله هیلی سوکایاما درباره مزایا و معایب سری جدید محصولات اپل است. این مقاله روز جمعه در وب‌سایت خبری واشنگتون پست منتشر شده است.
4735
نقد و بررسی مک‌بوک پروهای جدید اپل
Vidoal
4.97
نقد و بررسی مک‌بوک پروهای جدید اپل
پنج‌شنبه شب گذشته کمپانی اپل از سری جدید مک‌بوک‌ پروهای جدید خود رونمایی کرد که نشان از تحولات مهمی در این دستگاه‌ها دارد. آن‌چه در ادامه می‌آید ترجمه مقاله هیلی سوکایاما درباره مزایا و معایب سری جدید محصولات اپل است. این مقاله روز جمعه در وب‌سایت خبری واشنگتون پست منتشر شده است.
 
با دو ثانیه کار با تاچ بار (Touch Bar) مک‌بوک پروهای جدید کمپانی اپل، عاشق آن شدم. تاچ بار یک نوار نمایشگر است که در قسمت بالای کیبورد نصب شده است. تاچ بار در هر اپلیکیشن وظیفه‌ای خاص را بر عهده می‌گیرد تا نوع استفاده‌تان از آن اپلیکیشن را بهبود و همچنین سرعت دهد. این تاچ بار بسیار نرم، زیبا و استفاده از آن به‌شدت ساده است.  
 
مک‌بوک‌های دارای تاچ بار (Touch Bar) در دو مدل ۱۳ و ۱۵ اینچی عرضه شده‌اند که حداقل ۳۰۰ دلار از مدل‌های بدون تاچ بار گران‌ترند (البته در این مدل‌ها نداشتن تاچ‌ بار تنها تفاوت موجود نیست؛ مدل‌های گران‌قیمت‌تر همچنین پردازش‌گرهای بهتر، پورت‌های بیش‌تر و آپگریدهای دیگری دارند). وقتی جلوی این مک‌بوک‌های می‌نشینید خیلی سخت است که حیرت خود را از دیدن ترک پدهای فوق‌العاده (track pads) و صفحه‌های نمایش روشن‌تر پنهان کنید. هر دو مدل دارای سنسور تاچ آیدی هستند که در جای دکمه روشن/خاموش ساخته شده است. این سنسورهای تاچ آیدی پیش از این در آیفون‌ها و آیپدها استفاده شده بودند.
 
 
اپل همچنین مدل ۱۳ اینچی بدون تاچ بار را روانه بازار کرده است. استفاده از کیبوردهای این مک‌بوک‌ها بسیار لذت‌بخش است. من این کیبوردها را بسیار بیش‌تر از کیبوردهای مک‌بوک‌های ۱۲ اینچی سری پیش دوست دارم. در هر دو مدل جدیدی که از سوی کمپانی اپل معرفی شده، از همان تکنولوژی «پروانه‌ای» استفاده شده که اپل آن را در سال ۲۰۱۵ معرفی کرد. این تکنولوژی حس بهتری را به کاربر در زمان تایپ کردن می‌دهد. همچنین طراحی‌های مدل‌های جدید نسبت به قبل بهتر و ضخامت دستگاه‌ها کم‌تر شده است.
 
در مدت زمان کوتاهی که از این مک‌بوک پروی جدید استفاده کرده‌ام می‌توانم بگویم مدل جدید نسبت به مدل‌های پیشین قدرت بیش‌تری دارد. اگر شما مک‌بوک‌ پروی مدل قدیمی دارید، مدل جدید در حکم آپگرید آن‌هاست: صفحه نمایش روشن‌تر شده، عمل‌کرد دستگاه به طرز قابل توجهی بهتر شده و در کل دستگاه سبک‌تر شده است.
 
با این همه، تمرکز اصلی اپل در این سری جدید طراحی تاچ بار بوده که براساس برنامه‌ای که از آن استفاده می‌کنید، تغییر می‌کند. برای مثال، وقتی در حال استفاده از مرورگر سافاری هستید، قسمت بار به شما سایت‌های مورد علاقه‌تان را نشان می‌دهد. نکته منفی‌ای در مورد این تاچ بار نمی‌توان گفت جدا از این‌که برای استفاده راحت‌تر از تاچ بار نیاز به توصیه کمپانی اپل برای استفاده بهتر از آن است. من خودم دوست دارم از کلیدها و دکمه‌های فیزیکی استفاده کنم اما نمی‌توانم کتمان کنم که کنترل‌های نرم‌افزاری قابل تطبیق در تاچ بار مک‌بوک‌های اپل واقعا جذاب‌اند. البته همه این کنترل‌ها الزاما در زمان صرفه‌جویی نمی‌کنند؛ برای مثال، برخی از شاهدان پنج‌شنبه شب (شب رونمایی از مک‌بوک پروهای جدید) اشاره کردند که تاچ بار چند مرحله به فوتوشاپ اضافه کرده است.
 
 
اما برخی از کنترل‌ها شما را از شر کلیک کردن روی منوهای کشویی آزاردهنده خلاص می‌کنند و درنتیجه در زمان شما صرفه‌جویی می‌شود. اگر بتوانید تاچ بار را براساس نیازهای خود شخصی‌سازی کنید، خیلی راحت‌تر می‌توانید از فانکشن‌هایی که اغلب به کار گرفته می‌شوند، استفاده کنید. شما به‌راحتی می‌توانید میان‌برهای بخش‌هایی را که از آن‌ها زیاد استفاده می‌کنید از طریق تاچ بار به کیبورد خود اضافه کنید. من بدون تمرین یا دانش خاصی توانستم کار با تاچ بار را یاد بگیرم که این مورد مزیت خوبی برای امکان جدید اپل به حساب می‌آید.
 
به طور خلاصه می‌توان گفت که مک‌بوک پروهای جدید اپل دستگاه‌های واقعا خوبی هستند. البته موارد دیگری را نیز در مورد این کامپیوترها باید در نظر داشت.
 
قیمت این دستگاه‌‌ها نکته بسیار مهمی است. خط تولید مک‌بوک پرو همیشه جزو خط‌های تولید گران‌قیمت اپل بوده است. مک‌بوک پروی ۱۳ اینچی جدید بدون تاچ بار ۱۵۰۰ دلار است. اگر مدلی را که تاچ بار دارد بخواهید، باید حداقل ۱۸۰۰ دلار هزینه کنید. اگر بخواهید مدل مک بوک پروی ۱۵ اینچی را که دارای تمامی امکانات و نرم‌افزارهای پیشنهادی اپل است خریداری کنید، باید ۴۸۰۰ دلار پرداخت کنید.

همچنین اپل کاربرهایش را به‌نوعی مجبور به استفاده از تکنولوژی‌های جدید خود می‌کند که این موضوع به این معنی است که ما در حال ورود به دوران گذار هستیم. در حالی که در مک‌بوک پروهای جدید یکی از انتقادهای کاربران برطرف شده- مک‌بوک دارای یک پورت USB-C است در حالی که مک‌بوک پروی تاچ بار ۴ پورت دارد- اما کاربران برای اکثر اکسسوری‌ها باید از آداپتور (آداپتور به معنی کابل‌ها یا دستگاه‌های میانجی برای اتصال یک اکسسوری به مک بوک) استفاده کنند که این مسئله واقعا آزاردهنده است. من در سفر گذشته‌ام یادم رفته بود که آداپتورها را به خود همراه ببرم و این مسئله واقعا مرا دچار مشکل کرد. برای مثال برای اتصال دستگاه ضبط صدا به مک‌بوک نیاز به آداپتور داشتم.
 

البته با وجود ۴ پورت بسیاری از مشکلات در سری جدید مک‌بوک‌ها حل می‌شود اما به هر حال کسانی که قصد خرید این مک‌بوک‌ها را دارند باید بدانند که هنوز برای اتصال برخی اکسسوری‌ها نیاز به آداپتور هست. همچنین به‌رغم ساخت و ارائه عالی تاچ بار، همچنان مدتی زمان می‌برد تا به آن عادت کنیم. اگر توسعه‌دهندگان دیگر، جدا از خود اپل، این تکنولوژی جدید را نپذیرند و چند حقه مخصوص به خود را به آن اضافه کنند، یک سناریو بد در مورد تاچ بارها پیش خواهد آمد و شاید در این حالت روزی برسد که در مورد این تکنولوژی بگوییم: این تکنولوژی بسیار جذاب و خوب بود اما هیچ‌وقت پتانسیل‌های واقعی آن شکوفا نشد.
 
البته تاچ بار به‌سادگی می‌تواند تبدیل به عادت کاربران برای انجام برخی کارها در بخش بالایی کیبوردهای‌شان شود. من هم امیدوارم این تکنولوژی جدید جا بیافتد. البته برای من و احتمالا بسیاری دیگر از کاربران مک‌بوک، زمان می‌برد تا نحوه استفاده بهینه از تاچ بار که براساس نیازهای ما شخصی‌سازی شده را یاد بگیریم. این موضوع چالش سختی برای کمپانی اپل خواهد بود و این غول دنیای تکنولوژی باید تلاش کند تا کاربران و توسعه‌دهندگان را به استفاده از این تکنولوژی جدید متقاعد کند.
 
منبع: washingtonpost

پیشنهاد می‌کنیم مطالب و ویدئوهای زیر را نیز مشاهده کنید:
داستان کشمکش‌های تمام‌نشدنی اپل و سامسونگ (مطلب)
پرسشی که زندگی استیو جابز را دگرگون کرد (مطلب)
زندگی‌نامه تصویری استیو جابز (اینفوگراف)
چرا سیری میتونه دنیا رو فتح کنه؟ (ویدئو)
سوالات و نظرات کاربران
0
منصور سلمانی زاده
منصور سلمانی زاده شنبه، 14 اسفند 1395
اپل واقعا شرکت خوبیه و مخصوصن این ک همیشه ایده های نو دست اول داره بایدهم گرون باشه پس منطقیه !
0
کوثر رحیم پور
کوثر رحیم پور چهارشنبه، 29 دی 1395
کیبوردش واقعا جذابه و خیره کننده اما الکی گرونه مخصوصا 15 اینچیش.4800 دلار :///
0
محمد صادق آشیانه
محمد صادق آشیانه سه شنبه، 21 دی 1395
متاسفانه هم قیمت مک بوک خیلی زیاده هم خیلی از امکاناتش این جا قابل استفاده نیس
0
Sina Rajaei
Sina Rajaei دوشنبه، 13 دی 1395
کلا یه قانون هست میگه کاربران مک پول دارند کاربران ویندوز صبر و کاربران لینوکس مهارت
0
مصطفی .
مصطفی کهن دوشنبه، 29 آذر 1395
خیلیم عالی معرفی اجمالی کردین مک بوک ها رو. البته قیمتش هم مقداری نسبت به بقیه مدل های سایر مارک ها بالاتره
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني یکشنبه، 21 آذر 1395
سلام يه توضيح مختصري بدين مك بود چي هست و چه كاربردي داره
0
Photoclip Channel
سجاد علیزاده شنبه، 06 آذر 1395
این ایدسون واقعا جالب و قابل تحسین بود
0
حسین .
حسین پیوند پنج شنبه، 13 آبان 1395
مک بوکش جالبه . امیدوارم هر چی زود تر وارد ایران بشه تا از نزدیک برسی کنم
0
ساسان photo
ساسان سه شنبه، 11 آبان 1395
خیلی باحاله، منم دوست دارم ببينم کاش تو اهوازم ازین چیزا بود!
0
نگین ملکی
نگین ملکی سه شنبه، 11 آبان 1395
خیلی عالیه !
0
عرشيا photo
عرشيا دوشنبه، 10 آبان 1395
فوق العادس
0
سعید شاهوردی
سعید شاهوردی دوشنبه، 10 آبان 1395
بسیار خوب بود
0
ahmad hamid
ahmad hamid یکشنبه، 09 آبان 1395
لامصب اپل هر سال داره بي نظير تر ميشه
0
سجاد مظفري
سجاد مظفري یکشنبه، 09 آبان 1395
اپل همه ی محصولاتش فوق العادس