لاغری به زبان ساده

لاغری به زبان ساده

گروه آموزشی

ویدوآل

1395/01/28

10424

بار بازدید شده
secrets-to-getting-fit در این سری از مقالات آموزشی تصمیم گرفتیم مواردی گاه ساده و پیش پا افتاده و گاه سخت و تخصصی در مورد تغذیه و به خصوص لاغری و چاقی را با شما در میان بگذاریم. در برنامه‌ی اول با موضوعی بسیار...
10424
لاغری به زبان ساده
Vidoal
4.21
لاغری به زبان ساده
در این سری از مقالات آموزشی تصمیم گرفتیم مواردی گاه ساده و پیش پا افتاده و گاه سخت و تخصصی را در مورد تغذیه و به خصوص لاغری و چاقی با شما در میان بگذاریم، هدف این مقالات این است که در نهایت بتوانید با برنامه ریزی شخصی قدمی بزرگ در بهبود وضعیت جسمانی خود بردارید. در برنامه‌ی اول با موضوعی بسیار ساده شروع می‌کنیم که در اصل مهم‌ترین قدم در جهت لاغری و یا چاقی است و اغلب افراد از آن اطلاعی ندارند.

با ورق زدن مجله یا جستجو در تلگرام با صدها تبلیغ رژیم‌های لاغری مواجه می‌شوید که همه‌ی آن‌ها ادعا می‌کنند که در یک ماه می‌توانید تا ۱۰ کیلوگرم وزن کم کنید. احتمالا این پرسش به وجود می‌آید که راز اصلی لاغر شدن چیست و هر کدام از این رژیم‌های غذایی چه راز پنهانی برای کاهش وزن شما دارند؛ پاسخ ساده است، هیچ راز پنهانی وجود ندارد. معادله‌ی لاغری بسیار ساده است، باید مقدار کم‌تری کالری نسبت به میزان مورد نیاز بدن، دریافت شود.
 
شاید برای شما سوالاتی پیش بیاید که مثلا چه غذایی بخوریم، چند وعده غذا بخوریم و آیا نیاز هست که مکمل‌های غذایی استفاده کنیم یا خیر؟ این‌ها در جای خود دارای اهمیت هستند ولی هیچ کدام از این موارد به اندازه‌ی مدیریت میزان کالری مصرفی و دریافتی اهمیت ندارد. بیایید کمی در مورد کالری و ماهیت آن بیش‌تر بدانیم.
 
 

نکته‌ی اولی که باید در نظر گفت این است که واژه‌ی کالری با دو شکل مختلف در زبان انگلیسی وجود دارد. کالری با حرف c کوچک برابر با مقدار انرژی مورد نیاز برای افزایش دمای ۱ گرم آب در فشار هوای ۱ اتمسفر به اندازه ۱ درجه سلسیوس است و کالری باC  بزرگ ۱۰۰۰ کالری کوچک و مقدار آن برابر است با مقدار انرژی مورد نیاز برای افزایش دمای °۱ سانتیگراد ۱ کیلوگرم‌ آب. روی برچسب مواد غذایی به طور معمول از کالری بزرگ استفاده می‌شود و کافی است شما آن را در ۱۰۰۰ ضرب کنید تا کالری کوچک را به دست بیاورید.
 
کالری دریافتی از مواد غذایی در بدن به شکل واحد انرژی ATP  وارد کارخانه‌ی سلول‌ها شده و با ترکیب با اکسیژن سوخته، گرما و انرژی تولید می‌کند. دلیل اینکه شما پس از ورزش یا فعالیت فیزیکی احساس گرما می‌کنید، سوختنن کالری‌ها و تبدیل آن‌ها به انرژی محرک در بدن است.
فارغ از پیچیدگی یا مدرن بودن رژیم‌های غذایی، همه‌ی آن‌ها یک اصل ساده و ابتدایی را دنبال می‌کنند. میزان کالری دریافتی کمتر از کالری مصرفی برابر است با لاغری. به طور میانگین هر مرد بالغ چیزی حدود ۲۵۰۰ کالری و یک زن بالغ ۱۸۰۰ کالری می‌سوزاند. هر رژیمی که میانگین کالری دریافتی شما را از این مقدار پایین‌تر بیاورد به لاغری منجر می‌شود. این بدین معناست که تا زمانی که کالری غذای دریافتی شما از میزان مصرفیتان کم‌تر باشد، لاغر می‌شوید.
 
برای اینکه بفهمید آیا بیش‌تر یا کم‌تر از میزان مورد نیاز خود کالری دریافت می‌کنید، روش آسانی وجود دارد:
  •  روز اول هفته خود را وزن کنید.
  •  در طول یک هفته کالری‌های دریافتی از مواد غذایی را روی کاغذ جمع بزنید.
  •  روز آخر هفته دوباره خود را وزن کنید.
اگر در آخر هفته شما افزایش وزن داشتید بدین معناست که شما در وضعیت «مازاد» کالری هستید و اگر وزن شما کم شده بود در وضعیت «کمبود» کالری قرار دارید و اگر تغییر وزن نداشتید، کالری دریافتی و مصرفیتان برابر است.

تا این‌جا فهمیدیم که بزرگ‌ترین و پیش پا افتاده‌ترین راز لاغری قرار گرفتن در وضعیت «کمبود» کالری است. پر واضح است که شما به یک باره نمی‌توانید کالری دریافتی خود را به صفر برسانید. پیشنهاد متخصصان برای تنظیم یک برنامه‌ی غذایی مناسب در جهت لاغری این است که به مقدار کمی مثلا ۱۰۰ کالری کم‌تر از میزان مورد نیاز بدن خود دریافت کنیم. بدون شک در یک دوره طولانی مدت ما شاهد کاهش وزنی هستیم که برخلاف رژیم‌های غذایی کوتاه‌ مدت، احتمال برگشت‌پذیری کم‌تری‌ دارد.

توصیه می‌کنیم ویدیو: "چگونه وزن ما کم می‌شود" را دیده و مقاله‌های زیر را مطالعه کنید:

در صورت تمایل تجربه‌های خود را در این زمینه، به‌صورت نظر ارسال کنید.
سوالات و نظرات کاربران
1
یاسمن نوری
یاسمن نوری دوشنبه، 14 فروردین 1396
نکته ای که باید عموم مردم درباره رژیم های لاغری بدونند اینکه، در اکثر مواقع این آب بدن هستش که بجای چربی زیر پوست از بین میره و به اشتباه باور غلط از دادن چربی و کاهش وزن رو در ذهن مردم تداعی میکنه. به همین دلیل هستش که بعد از مدتی شخص رژیم گیرنده صورتش به اصطلاح آب میشه یا میریزه! در یک رژیم درست و اصولی از پروتین، کربوهیدرات و حتی چربی ها هم استفاده میشه اما "در زمان و مقدار مناسب"
1
بنیامین عزیزطولی
بنیامین عزیزطولی شنبه، 07 اسفند 1395
ممنون مفید بود! روشهای مختلفی برای لاغر شدن وجود داره؛ ولی چیزی که در اصل مهمه، اینه که فردی که تصمیم گرفته وزن کم کنه، باید یه باوری در خودش ایجاد کنه که اراده لازم رو بهش بده.
1
رضا سعیدی
رضا سعیدی پنج شنبه، 23 دی 1395
سلام ممنونم بابت مطلب ارزشمندتون من شخصا صحت مطالب مندرج در این نوشته رو تجربه کردم و با استفاده از کالری شماری قریب به 35 کیلوگرم وزن خودم رو در حدود 9 ماه کاهش دادم. از اون زمان هم که حدود 2 سال می گذره با همون کالری شماری وزنم رو حفظ کردم. نکته مهمی که در کالری شماری باید مورد توجه قرار بگیره اینه که مواد مغذی مورد نیاز بدن تامین بشه و نسبت پروتئین، کربوهیدرات و چربی رعایت بشه. در غیر این صورت امکان داره فرد پس از کاهش وزن به دلیل عدم دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن خود با عوارض جدی روبرو شود.
1
مرضیه امیری
مرضیه امیری چهارشنبه، 22 دی 1395
سلام کسانیکه قصد لاغر شدن دارن بنظرمن اول باید خودشون ارده به لاغری کنن و خودشون رو مدام در وزنی که دوست دارن باشن تجسم کنن و بعد به رژیم غذایی روی بیارن
1
سمیرا دهقانی
سمیرا دهقانی دوشنبه، 20 دی 1395
سلام. کسانیکه رژیم لاغری دارند تحت هیچ شرایطی نباید با غذا نخوردن تصمیم به این کار بگیرند. چون اون انرژی ک ازدست می دهند اون وزنی که کم میکنند مربوط به اب شدن گوشت بدن نه چربی بدن. انجام ورزش خصوصا پیاده روی بهترین روش برای لاغری است البته درصورتی که بعد از پیاده روی شیرینی و غذاهای پرکالری نخورند. درواقع دراثر فعالیت فرد احساس گرسنگی میکند و اگر تا مدتی بعد از پیاده روی چیزی نخورد از چربی بدن جهت صرف انرژی بدن استفاده میشود.
1
باران photo
باران جمعه، 31 اردیبهشت 1395
درمورد رابطه کم کاری تیرویید و چاقی و درمانش توضیح بدید.سپاس
1
sogol khosravi
sogol khosravi دوشنبه، 06 دی 1395
(پاسخ) شما اول باید برید یه ازمایش تیروئید بدید و اگر طبق نظر دکتر معالجتون به کم کاری تیروئید مبتلا بودید. دارو مصرف میکنید و کم کم وزنتون به حالت قبلی بر میگرده
1
مصطفی .
مصطفی ک شنبه، 04 دی 1395
ورزش هم درکنار کالری دریافتی کمتر از کالری مصرفی موثر میتونه باشه
0
سیاوش غلامی
سیاوش غلامی چهارشنبه، 12 آبان 1395
ضمن تشکر بابت توضیح کالری...ولی یه جای مبهمش اینه که چه طور کالری دریافتی روزانه رو محاسبه کنیم و هم کالری مصرفی؟ قطعاً سخت و یه جورایی امکانپذیر نیست
0
رويا  photo
رويا دوشنبه، 30 فروردین 1395
روش بسيار عالي را توصيه كردين دستتان درد نكنه من از امروز شروع مي كنم
0
زهرا photo
زهرا یکشنبه، 29 فروردین 1395
البته این نکات خیلی وقته منقرض شده ... کافیه کتاب هایی مثل "پایان افسانه کالری ها" از استاد اصلانیان را بخونید