انسولین و نقش آن در لاغری

انسولین و نقش آن در لاغری

گروه آموزشی

ویدوآل

1395/02/01

15425

بار بازدید شده
Insulin-and-its-role-in-weight-loss در مطالب قبلی توضیح دادیم که کاربردی‌ترین راه حل کاهش وزن ایجاد تعادلی بین میزان کالری دریافتی و مصرفی شماست. این راه حل به خودی خود راه حل درستی است ولی مواردی هستند که...
15425
انسولین و نقش آن در لاغری
Vidoal
4.53
انسولین و نقش آن در لاغری
در مطالب قبلی توضیح دادیم که کاربردی‌ترین راه حل کاهش وزن، ایجاد تعادل بین میزان کالری دریافتی و مصرفی شماست. این راه حل به خودی خود راه حل درستی است ولی مواردی هستند که ما را ناخواسته در راه‌هایی قرار می‌دهند که ما نتوانیم در طول یک شبانه روز این توازن و کنترل بر کالری را به سرانجام برسانیم. این عمل‌های بدنام و ناخواسته تا قسمت زیادی با سطح انسولین بدن در ارتباط هستند.

برای درک بهتر این فرآیند با یک مثال شروع می‌کنیم. شما در حال مطالعه هستید و به ناگاه احساس کمبود انرژی می‌کنید. در مورد اول فرض می‌کنم که شما یک بطری نوشابه می‌نوشید. بر کسی پوشیده نیست که ما قسمت قابل توجهی از انرژی مورد نیاز سلول‌های بدن خود را در قالب گلوکز که نوعی قند است دریافت می‌کنیم. نوشابه پس از ورود به معده و روده به دلیل ساختار ساده‌اش، فرآیند هضم پیچیده‌ای نخواهد داشت و به سرعت از طریق دیواره‌ی روده‌ جذب می‌شود و قند آن نیز که ساختاری بسیار ساده دارد به سرعت وارد جریان خون شما می‌شود. پس جای تعجبی نیست که پس از مصرف یک نوشیدنی شیرین یا یک تخته شکلات، شما بلافاصله احساس سرخوشی و پر انرژی بودن می‌کنید. اتفاقی که در بدن شما در حال انجام است افزایش پر شتاب قند خون شماست.
حال در مدت زمان کوتاهی میزان بالایی از قند در خون شما جریان دارد. این جاست که پانکراس وارد بازی می‌شود. پانکراس با دستور مغز و با توجه به میزان قند، انسولین ترشح و آن را در جریان خون وارد می‌کند. اگر بخواهیم کارکرد انسولین را به زبان ساده توضیح دهیم، انسولین به تمامی بافت‌های بدن خبر می‌دهد که میزان بالایی از قند در حال گردش در خون است و شما می‌توانید آن را دریافت کنید. همین جاست که سلول‌های بافت‌های مختلف بدن و به خصوص کبد، این قند موجود را دریافت، مقداری از آن را مصرف و مقداری را به اشکال مختلف در بافت‌ها ذخیره می‌کنند.

حال پس از ترشح انسولین، قند توسط سلول‌ها دریافت شده و سطح قند خون شما افت شدیدی خواهد داشت. اکنون سطح قند خون، پس از آن اوج پر شتاب به حداقل خود رسیده و همین جاست که شما پس از مدتی بعد از مصرف مواد غذایی قندی، احساس خستگی و کرختی می‌کنید.

در مورد دوم شما به جای نوشابه یا یک تخته شکلات پر انرژی، غذایی پیچیده و پر فیبر می‌خورید. طبیعتا غذاهایی با ساختار پیچیده قندی و فیبردار زمان بیشتری برای هضم و شکسته شدن توسط روده و ورود به خون نیاز دارند. همین فرآیند زمان‌بر باعث می‌شود که قند خون شما افزایش سریع نداشته باشد و با افزایش معقول و متناسب آن، نیاز خاصی هم به ترشح انسولین اضافی نخواهد بود. پس ما با مصرف مواد غذایی پر فیبر، کربوهیدرات‌های پیچیده، روغن‌های سالم، پروتئین‌های با کیفیت، می‌توانیم احساس گرسنگی را بر طرف و میزان قند و انرژی خود را در سطح مناسبی حفظ کنیم.
 
تا اینجا پیش‌درآمدی بر انسولین و کاربردش در بدن به دست‌ آوردیم ولی همچنان نکته‌های ناگفته بسیاری در مورد انسولین و به خصوص «حساس شدن به انسولین» و نقش آن در افزایش وزن باقی مانده که در مطلب دیگری به آن خواهیم پرداخت و راه‌ حل‌هایی برای کنترل سطح انسولین ارائه خواهیم کرد.

توصیه می‌کنیم ویدیو: "چگونه وزن ما کم می‌شود" را دیده و مقاله‌های زیر را مطالعه کنید:


منابع: ncbi.nlm.nih.gov | ncbi.nlm.nih.gov | cogsci.ucsd.edu
سوالات و نظرات کاربران
0
سودابه مرادنیا photo
سودابه مرادنیا سه شنبه، 12 اردیبهشت 1402
سلامممنون از مطالب هوبتون . یه سوال داشتم من دیابت ندارم ولی دکتر تغذیه برای کاهش وزنم بهم‌گفته انسولین تزریق کنم میخوام ببینم این کار خطری نداره؟
0
شیوا photo
شیوا شنبه، 14 بهمن 1396
سلام سوالم واقعی نیست اما میخواستم بپرسم اگر در مرحله کاهش وزن من تمام کالری مورد نیازم رو از شکلات تامین کنم که انسولین خون رو به اون شکلی که در مقاله گفتید بالا میبره آیا منجر به لاغری میشه مثلا گالری ۱۵۰۰ رو فقط از شکلات دریافت کنم و ۱۶۰۰ هم بسوزانم آیا لاغری اتفاق میافته
0
شهرزاد حسامی ارانی
شهرزاد حسامی ارانی یکشنبه، 15 بهمن 1396
(پاسخ) اگر کالری دریافتی کمتر از کالری سوزانده شده باشد بدن مجبور است از ذخایر خود استفاده کند پس لاغری اتفاق خواهد افتاد.
1
ali elghaee
ali elghaee یکشنبه، 22 اسفند 1395
سلام این مطلب خیلی برام جالب بود انسولین در ورزشهای قدرتی تاثیر زیادی داره ممنون بابت مطالبتان
0
رضا سعیدی
رضا سعیدی پنج شنبه، 23 دی 1395
سلام این سه مطلب مرتبط با کاهش وزن رو مطالعه کردم که بسیار آموزنده بود. ما در ورزشهای سنگین وقتی با کمبود انرژی روبرو می شویم مجبور به استفاده از موارد قندی ساده نظیر شکلات و نوشابه هستیم و تاثیر مصرف آنها را به روشنی حس می کنیم.
1
مرضیه امیری
مرضیه امیری یکشنبه، 19 دی 1395
من نمیدونستم خود بدنم انسولین تولید مبکنه و این انسولین باعث جذب مواد قندی بدن میشه... اما قسمتای اخر مقاله رو خودم تجربه کردم وقتی زیادمواد قندی میخوریم احساس کسلی خستگی مفرط میکنیم
0
امیر قربانی
امیر قربانی دوشنبه، 06 دی 1395
ای کاش لینک میزاشتید تا بتونبم به مطالب قبلی دسترسی پیدا کنیم
0
مصطفی .
مصطفی ک شنبه، 04 دی 1395
تیتر خیلی متناسب محتوا نبود
1
ریسرچر photo
ریسرچر یکشنبه، 14 شهریور 1395
از مطالب ارزشمندتون تشکر میکنم. منتظر مطلبتون در خصوص حساسیت به انسولین و راه حلهای کنترل سطح انسولین در خون هستم.