چای سبز یا قهوه: کدام برای بدن شما مفیدتر است؟

چای سبز یا قهوه: کدام برای بدن شما مفیدتر است؟

میلاد

شکیب

1395/08/01

16479

بار بازدید شده
Green-Tea-Coffee-Which-One-Is-Better بسیاری از ما در طول روز مقادیر زیادی قهوه می‌خوریم. خیلی‌ها هم به چای سبز علاقه دارند. اما کدام‌یک از این دو نوشیدنی مزایای بیش‌تری برای ما دارند؟ پاسخ کوتاه به این پرسش این است: هر دو.
16479
چای سبز یا قهوه: کدام برای بدن شما مفیدتر است؟
Vidoal
4.2
چای سبز یا قهوه: کدام برای بدن شما مفیدتر است؟
بسیاری از ما در طول روز مقادیر زیادی قهوه می‌خوریم. خیلی‌ها هم به چای سبز علاقه دارند. اما کدام‌یک از این دو نوشیدنی مزایای بیش‌تری برای ما دارند؟ پاسخ کوتاه به این پرسش این است: هر دو.
 
قهوه و چای سبز هر دو حاوی مقادیر مختلفی کافئین و سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند و هر دو مزایای بسیار زیادی برای سلامت انسان دارند. هر دوی این نوشیدنی‌ها برای همه انسان‌ها مفید و موثرند به غیر از زنان باردار که طبق اعلام کالج متخصصان بیماری‌های زنان و زایمان باید میزان مصرف روزانه کافئین را به ۲۰۰ میلی‌گرم در روز کاهش دهند.
 
به‌رغم این‌که چای سبز و قهوه هر دو حاوی کافئین‌اند، اما قهوه در هر فنجان کافئین بسیار بیش‌تری دارد. یک فنجان قهوه ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلی‌گرم کافئین دارد، در حالی که چای سبز در هر فنجان شامل ۲۶ میلی‌گرم کافئین است.
 
قهوه در برابر چای سبز و مزایای آن‌ها برای سلامت انسان
هم قهوه و هم چای سبز مزایای بسیار زیادی برای سلامتی انسان دارند. محققان در ژاپن بیان کرده‌اند که چای سبز خطر مرگ را در همه موارد کاهش می‌دهد (۲۳ درصد در زنان و ۱۲ درصد در مردان). این نوشیدنی همچنین از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند (۳۱ درصد در زنان و ۲۲ درصد در مردان). علاوه بر این، چای سبز سکته مغزی را نیز کاهش می‌دهد (۴۲ درصد در زنان و ۳۵ درصد در مردان).
 
هم قهوه و هم چای سبز در جلوگیری از رشد دیابت نوع ۲ کمک می‌کنند و قهوه در این امر تاثیر بیش‌تری دارد. نتایج مطالعات نشان می‌دهد کسانی که به طور منظم قهوه می‌نوشند نسبت به دیگران، ۲۳ تا ۵۰ درصد کم‌تر احتمال دارد که مبتلا به این بیماری شوند.
 
شواهد متناقضی در مورد تاثیر چای سبز در جلوگیری از سرطان وجود دارد اما قهوه شانس ابتلا به سرطان کبد و سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد. با این وجود، در بین سرطان‌ها، سرطان کبد سومین عامل و سرطان روده بزرگ چهارمین عامل مرگ‌ومیر در دنیا هستند. چای سبز زوال عقل را در افراد پیر تا حدودی کاهش می‌دهد، در حالی که قهوه در مقادیر مصرف زیاد می‌تواند این اثر را بگذارد. علاوه بر این، به نظر می‌رسد کافئین دریافتی مجموع انسان‌ها تاثیر بسیار زیادی روی جلوگیری از بروز پارکینسون در مردان دارد که این عدد بین ۳۲ تا ۶۰ درصد است. به نظر می‌رسد چای سبز کلسترول LDL را کاهش و کلسترول HDL را افزایش می‌دهد. در نهایت کسانی که چای سبز می‌نوشند تا ۳۱ درصد کم‌تر از دیگران در معرض خطر حمله قلبی‌اند.
 
 
میزان سوخت‌وساز و بهداشت دهان و دندان
باور عمومی بر این است که چای سبز یک نوشیدنی چربی‌سوز است و بنابراین به کاهش وزن کمک می‌کند. نتایج چندین مطالعه نشان می‌دهد که کافئین میزان سوخت‌وساز بدن انسان را بین ۳ تا ۱۱ درصد افزایش می‌دهد. گرچه این میزان بسیار زیاد نیست، اما همچنان سلاح بسیار مهمی برای کاهش چربی بدن است. چای سبز همچنین در از بین بردن باکتری‌ها و مهار ویروس‌هایی مانند آنفولانزا به بدن کمک می‌کند. این نوشیدنی همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی را کاهش می‌دهد و در نتیجه به تنفس بهتر و افزایش بهداشت دهان و دندان شما کمک می‌کند.
 
نتیجه
هم چای سبز و هم قهوه حاوی کافئین، مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان و مقادیری مواد معدنی‌اند. تاثیری که این دو نوشیدنی روی سلامت انسان دارند به خاطر تاثیرات آنتی‌اکسیدان یا چیزی به نام «هورمسیس» (hormesis) است. خیلی مهم است که بدانیم پلی‌فنول‌ها در قهوه و چای، مواد خارجی برای بدن به حساب می‌آیند و ممکن است باعث افزایش مکانیسم‌های دفاعی در بدن شوند. «هورمسیس» گاهی باعث ایجاد رفتارهای غیرارادی می‌شود و هرگز به رفتارهای ارادی شما کمکی نمی‌کند.
 
اگر چای سبز را ترجیح می‌دهید باید به خوردن آن ادامه دهید. اگر نوشیدن قهوه را ترجیح می‌دهید، بسیار عادت خوبی دارید. اگر می‌خواهید نوشیدن هر دو نوشیدنی را تجربه کنید، سعی کنید از هر دو مقادیر مناسبی بخورید. همیشه باید حواس‌تان به مصرف به‌اندازه این دو نوشیدنی باشد چراکه قطعا خوردن بیش از حد آن‌ها کار درستی نیست.
 
منبع: lifehack

پیشنهاد می‌کنیم مطالب زیر را نیز مطالعه کنید:
۱۰ ایده ساده برای تهیه یک فنجان قهوه بی‌نظیر (لینک)
تاثیر ژن‌ها روی وزن افراد (لینک)
تاثیر مصرف مواد غذایی تخمیری بر سلامت روانی افراد (لینک)
خوردن میوه و سبزیجات زندگی شما را شادتر می‌کند (لینک)
سوالات و نظرات کاربران
0
بهنام ملکی
بهنام ملکی دوشنبه، 14 فروردین 1396
چای چه سبزوچه سیاه بدترین چایی ودمنوش برای انسان است.وهیچ حیوانی ان رانمیخورد.چایی در درازمدت باعث پیری انسان/خشکی مفصل وبیماری قلب و...میشود.مدرک هم موجوداست
0
سارا قیصری
سارا قیصری یکشنبه، 29 اسفند 1395
واقعا خیلی خوبه که قهوه اینقدر خاصیت داره
0
ابوالفضل مهاجرپور
ابوالفضل مهاجرپور جمعه، 13 اسفند 1395
بهترین نوع چای چای سفیده که از چای سبز هم مفیدتره وهم گرونتر
0
مصطفی .
مصطفی کهن دوشنبه، 29 آذر 1395
یه نوعی اومده اسمش چای سبز هست.چایی رنگ روشن تری هست منظور اونه یا چایی که عادی خیلیا مصرف میکنن؟
0
فرشته ایلخانی
فرشته ایلخانی شنبه، 23 بهمن 1395
(پاسخ) سلام. اونکه خیلی طبیعیه و همه مصرف میکنن چایی سیاه هست...چایی ها خیلی متنوع هستن...مثلا چایی سفید-چای سبز -چای قرمز و...
0
زینب کریمی
زینب کریمی جمعه، 24 دی 1395
من یه مدت بجای چای آب جوش خوردم حالم بهتربود برعکس زمانی که چای می خوردم اجابت مزاجم هم بهتربود.
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني پنج شنبه، 23 دی 1395
تمجید ها و تعریف هایی که از چای سبز میشه خیلی بیشتر از قهوه باشه.قهوه کافئین بسیار زیادی داره و به گمانم با مصرف چای سبز کافئین کافی به بدن میرسه. قهوه رو ممکنه به هر کسی نسازه و همه دوست نداشته باشن
0
alisina nazari
alisina nazari چهارشنبه، 22 دی 1395
چای سبز یک نوشیدنی سنتی و قدیمی در چین باستان بوده و بعدها به ما رسیده است
0
Eli Mehr
Eli Mehr جمعه، 10 دی 1395
پس چرا انقدر میگن قهوه خوب نیست؟
0
امیر قربانی
امیر قربانی دوشنبه، 06 دی 1395
اقای شکیب ممنون هم به خاطر مطلب هم به خاطر انتخاب هوشمندانه ی عکس ها
0
سروش عباسی
سروش عباسی دوشنبه، 10 آبان 1395
قهوه برای من به دلیل عطر و طعم دلخواه جذابیت بیشتری دارد. سپاس مفید بود .
0
امیرحسین photo
امیرحسین چهارشنبه، 05 آبان 1395
این همه دم نوش های مختلف و خوب چسبیدن به چای و قهوه کوفتی!
0
Aliakbar Yari
Aliakbar Yari دوشنبه، 03 آبان 1395
مصرف چای و قهوه خوبی های زیادی داره ولی مضرات اندکی هم داره که در متن اشاره شد. به نظرم بعضی دمنوش ها گیاهی ویا ترکیبی از آنها میتواند جایگزینی مناسبی باشد.که با یه گوگل سرچ میتونید به آنها دست یافت
0
فرزین اکبری
فرزین اکبری دوشنبه، 03 آبان 1395
و باز هم میخواهید شاد باشید چای سبز بنوشید. ✅ در پژوهشی در ژاپن که بر روی بیش از 40 هزار نفر انجام شد مشخص شد افرادی که بیش از پنج فنجان چای سبز در روز مصرف می‌کند نسبت به کسانی که یک فنجان یا کمتر مصرف می‌کنند 20 درصد کمتر استرس دارند. زمانی که عوامل جانبی دیگر مانند سن، جنسیت، سابقه بیماری، شاخص توده بدنی، مصرف الکل و سیگار و رژیم غذایی در نظر گرفته شد، نتایج دوباره تایید شد. چای سبز را تا می‌توانید به شکل‌های مختلف مصرف کنید. می‌توان برگ‌ها ی چای سبز را در نوشیدنی، سوپ و سس هم مصرف کرد.
0
فرزین اکبری
فرزین اکبری دوشنبه، 03 آبان 1395
🎓 مدرسه بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد: کسانی که سه تا پنج فنجان قهوه در روز می نوشند، احتمالا در برابر مرگ زودرس ناشی از بیماری های قلبی، دیابت ، پارکینسونز و نیز خودکشی مصونیت پیدا می کنند. (لینک) اگه میخواهید شاد باشید قهوه بنوشید، برخی فکر میکنند اونهای که قهوه میخورند آدمهای خوشحالی نیستند. اما علم نشان داده که قهوه با علایم مثبت در ارتباط است. نتایج یک تحقیق نشان داد که خوردن قهوه در صبح با انرژی بیشتر ، مهربانی و لذت بیشتر در طول روز در ارتباط است. قهوه آرامش ، شادی و احساس لذت به همراه می آورد. تحقیق منتشر شده در ژورنال jama نشان می دهد احتمال ابتلا به افسردگی به زنانی که دو یا سه فنجان در روز قهو مینوشند در بازده ده ساله پانزده درصد کمتر است ، البته قهوه خواص دیگر هم دارد.
0
حمیدرضا سالاری
حمیدرضا سالاری یکشنبه، 02 آبان 1395
هر کدوم در زمان نیاز بدن و احساسی که داریم میتونه مفید باشه
0
ahmad hamid
ahmad hamid یکشنبه، 02 آبان 1395
با سلام خدمت شما دوستان ب نظر من چايي سبز بهتر و مقوي تره
0
عبدالله زارع
عبدالله زارع یکشنبه، 02 آبان 1395
به نظر من هیچ کدوم مزیت زیادی ندارد
0
میلاد پیری
میلاد پیری یکشنبه، 02 آبان 1395
ولی من احساس میکنم قهوه در کل بهتر از چایِ
0
یلدا شیرازی
یلدا شیرازی یکشنبه، 02 آبان 1395
یک موضوعی که در مورد چای سبز وجود داره اختلاف محققان درباره تاثیر چای سبز بر ویتامین B های بدن است.
0
Hossein Miri
Hossein Miri یکشنبه، 02 آبان 1395
البته چای سبز نباید بیشتر از 5 دقیقه در آب دم بکشد، بدلیل آزاد شدن تانن در برگ چای!
0
Hossein Miri photo
Hossein Miri یکشنبه، 02 آبان 1395
با سپاس از مقاله بسیار مفید شاید ابعاد دیگری نیز از این دو وجود داشته باشد چای سبز بدلیل داشتن فلوراید از دندان محافظت میکند و برای دندان های حساس بسیار مفید است ولی قهوه مینای دندان را از بین میبرد چای سبز آرامبخش دستگاه گوارش است ولی قهوه جداره داخلی معده را تضعیف میکند چای سبز نوشیدنی قلیایی است ولی قهوه اسیدی و......
0
مستانه ایمانی
مستانه ایمانی یکشنبه، 02 آبان 1395
عالی.سپاس
0
ابوالقاسم مرادی
ابوالقاسم مرادی یکشنبه، 02 آبان 1395
نوشتین: چای سبز سکته مغزی را نیز کاهش میدهد (42 درصد در زنان و 35 درصد در زنان) اصلاح کنید
0
Ali photo
Ali یکشنبه، 02 آبان 1395
میشه لطفا چای سبز و سیاه رو هم مقایسه کنید؟ اصلا چای سیاه مفید هست یا مضر؟!!
0
علی شهابی
سید علی محمد شهابی حقیقی شنبه، 01 آبان 1395
این دو نوشیدنی برای افرادی که مشکل رفلاکس اسید معده دارند قابل استفاده نیست!! چه راه کاری برای این گونه افراد وجود دارد؟
0
سیاوش غلامی
Siavash Gholami شنبه، 01 آبان 1395
چای خودمون ولی یه چیز دیگس