کمبود خواب کودکان در آینده آن‌ها تاثیر منفی می‌گذارد

کمبود خواب کودکان در آینده آن‌ها تاثیر منفی می‌گذارد

میلاد

شکیب

1395/05/07

4726

بار بازدید شده
lack-of-sleep-can-increase-the-risk-of-emotional-disorders کمبود خواب در کودکان باعث بروز احساسات منفی در آن‌ها شده و همزمان احساسات مثبت را در آن‌ها دستخوش تغییر کند.
4726
کمبود خواب کودکان در آینده آن‌ها تاثیر منفی می‌گذارد
Vidoal
4.02
کمبود خواب کودکان در آینده آن‌ها تاثیر منفی می‌گذارد
پژوهشی در آمریکا در حال انجام است که روی ارتباط میان کمبود خواب در کودکان و افزایش اختلال‌های عاطفی در آینده در زندگی آن‌ها کار می‌کند.

محققان فعال در این پژوهش در حال حاضر دریافته‌اند که کمبود خواب در کودکان باعث بروز احساسات منفی در آن‌ها شده و همزمان احساسات مثبت را در آن‌ها دستخوش تغییر کند. اما تیم پژوهشی در حال حاضر روی ارتباط‌ میان تاثیر کوتاه‌مدت کمبود خواب (مانند احساس بدخلقی و خستگی هنگام صبح) با احتمال ایجاد افسردگی و اضطراب در درازمدت در آینده کودکان کار می‌کند.

کاندیس آلفانو، روان‌شناس بالینی از دانشگاه هاستون آمریکا، در این مورد می‌گوید: «ما روی دوران کودکی تمرکز کرده‌ایم، زیرا مانند مسائلی مثل اضطراب و افسردگی که در کودکی بروز می‌کند، عادات و الگوهای خواب هم در کودکی ظاهر شده و ممکن است ماندگار شوند». برای ارزیابی این موضوع، تیم پژوهشی، بررسی‌های خود را روی 50 کودک بین 7 تا 11 سال شروع کرد.

نتایج نشان داد که تنها 2 شب بدخوابی کافی است تا کودکان از مسائل مثبت کم‌تر لذت ببرند و جزئیات مربوط به تجربه‌های مثبت خود را کم‌تر به یاد بیاورند. آلفانو و کارا پالمر، محقق مرکز خواب و اضطراب هاستون، به‌دنبال انجام مطالعات گسترده‌تری در زمینه ارزیابی این تاثیرات در زندگی آینده کودکان بودند. آن‌ها برای انجام این کار مقاله‌ای را منتشر کرده‌اند که ارتباط میان خواب و ثبات عاطفی را براساس مطالعات قبلی بررسی می‌کند.

نتایج این مطالعه نشان داد که بدون خواب کافی، احتمال این‌که افراد به‌دنبال تجربیات مثبت و خوب خود بروند کم می‌شود و در طول یک بازه زمانی خطر افسردگی و کاهش کیفیت زندگی افزایش می‌یابد. محققان معتقدند که در کودکی زمانی که سیستم بدنی ما در حال رشد است، خواب کافی و باکیفیت تاثیر مهمی روی سلامت عمومی می‌گذارد. آلفانو معتقد است که والدین باید به همان اندازه که به شستن دندان‌ها، خوردن غذاهای سالم و انجام فعالیت‌های جسمانی مورد نیاز کودک اهمیت می‌دهند، به خواب او نیز بها بدهند. دیر خوابیدن، نداشتن برنامه‌ریزی برای ساعت خوابیدن و خواب بی‌کیفیت از عواملی‌اند که برای سلامتی مضرند.
 
منبع: sciencealert
سوالات و نظرات کاربران
0
زیبا بیات
مهسا یزدانی شنبه، 21 اسفند 1395
کمبود خواب اثرات بدی میتونه تو آینده بروی مغز بچه داشته باشه
0
بنیامین عزیزطولی
بنیامین عزیزطولی یکشنبه، 08 اسفند 1395
کاملا به این مطلب اعتقاد دارم. کودک باید حداقل 9 ساعت بخوابد تا فرایند های خاصی در فعالیتهای مغزی اش شکل گیرد.
0
اکبر فاریابی
اکبر فاریابی چهارشنبه، 04 اسفند 1395
کمبود خواب به شدت روی مغز و اعصاب اثر میزاه خواب ارامش روح و روانه
0
فاطمه قربانی
فاطمه قربانی شنبه، 23 بهمن 1395
در کودکی خواب باعث تولید هورمون رشد میشه به همین دليل هست که کودکان بيشتر در طول روز می خوابند و در بزرگسالی از مقدار اون کاسته میشه شاید به همین علت باشه
0
مصطفی .
مصطفی کهن دوشنبه، 29 آذر 1395
کم خوابی و بدخوابی برای کودکان تو وضعیت فعلی شون هم دردسر ایجاد میکنه. بهتره اگه شب نشینی مهمونی داریم یا پای فیلم هستیم از بچه ها بخواهیم زودتر بخوابن
0
سجاد مظفري
سجاد مظفري پنج شنبه، 13 آبان 1395
خواب منظم هميشه ادمو شاداب نگه ميداره