زنان باهوش‌ترند یا مردان؟

زنان باهوش‌ترند یا مردان؟

میلاد

شکیب

1395/08/27

23689

بار بازدید شده
Who-is-more-intelligent-man-woman زنان باهوش‌ترند یا مردان؟ در این مطلب به این پرسش پاسخ می‌دهیم و نظریه‌های مختلف را در این زمینه بررسی می‌کنیم.
23689
زنان باهوش‌ترند یا مردان؟
Vidoal
4.31
زنان باهوش‌ترند یا مردان؟
مسئله هوش و اندازه‌گیری ضریب هوشی موضوعی است که قدمتی طولانی در تاریخ دارد. اگر از اشخاص مختلف راجع به هوش توضیح و تفسیری بخواهید تقریبا همه افراد یک توضیح مبهم و گنگ نسبت به این موضوع دارند چراکه واقعا نمی‌توان یک توضیح کاملا مشخص و واضح برای این واژه مطرح کرد.
 
متخصصان بر این باورند که هوش ثمره واكنش عمومی سلول‌ها و مراكز مغزی با یکدیگر است. امروزه روان‌شناسان تعریف جدیدی از بهره هوشی ارائه می‌کنند که شامل دو بخش هوش منطقی و هوش هیجانی است. بدین مفهوم که هوش تنها حل مسائل پیچیده فیزیک و ریاضی و یا به‌خاطرسپاری مفاهیم علوم زیستی نیست بلکه واکنش درست و منطقی فرد در یک موقعیت اضطراب‌زا و متشنج و تصمیم‌گیری قاطع و به‌جا نیز بخشی از هویت هوش و درایت یک فرد را شامل خواهد شد.
 
بحث ضریب هوشی و تفاوت دخترها و پسرها موضوعی است که همیشه مطرح بوده و هست. فارغ از تعصبات گروهی زنانه و مردانه بحث منطقی در این خصوص کم‌تر مورد گفت‌وگو قرار می‌گیرد. زنان با به رخ کشیدن آمار قبولی کنکور و مردان با به رخ کشیدن مهارت‌شان در تعمیر موتور خودرو همواره سعی می‌کنند گروه خود را از دیگری برتر بشمارند. اما مسئله بسیار پیچیده‌تر از این است. تفاوت‌های فردی میان زنان و مردان می‌تواند در میزان ضریب هوشی موثر باشد اما این تنها عامل نیست. به طور کلی روان‌شناسان دو فاکتور محیط و وراثت را در تعیین ضریب هوشی موثر می‌دانند، از طرفی جامعه‌شناسان معتقدند محیط (اجتماعی که فرد در آن متولد می‌شود، رشد می‌کند و تحت ‌تاثیر آن است) بیش از هر چیزی در بهره‌مندی از هوش تاثیرگذار است.
 
جامعه‌شناسان بر این باورند که تفاوت‌های زن و مرد معلول تفاوت‌های رفتاری است که جامعه در مورد آنان پیش می‌گیرد. یعنی این اجتماع است که سبب بروز گرایش‌های متفاوت در آن‌ها می‌شود. در حالی که یک زن می‌تواند مهندس مکانیک موفقی باشد جامعه نقش پرستار را برای او بیش‌تر می‌پسندد. این مسئله تنها در جوامع سنتی همچون ایران مطرح نیست و در تمام دنیا برخی گرایش‌ها به زنان و مردان تحمیل می‌شود. حتی مسئله بغرنج‌تر از این هم می‌شود وقتی پای نژادپرستی در میان باشد. چند دهه قبل زمانی که سیاه‌پوستان هنوز تحت سلطه سفیدپوستان بودند این عقیده به آن‌ها تحمیل می‌شد که هوش افراد سفیدپوست از رنگین‌پوستان بیش‌تر است. این که وارثت و ‌ژن‌ها در بروز بخشی از هوش موثر هستند امری بدیهی است اما نباید فراموش کرد که محیط اجازه شکوفایی استعدادها را صادر می‌کنند. در جامعه‌ای که سفیدپوستان درآمد بالاتری دارند، در مدارس بهتری تحصیل می‌کنند و از شأن و منزلت اجتماعی بالاتری برخوردار هستند، قطعا زمینه شکوفایی استعدادهای بالقوه برای آنان مهیاتر خواهد بود.
 
 
برتری داشتن بر دیگری امری نسبی است، ضمن این که باید توجه داشت که سنجش هوش بسیار پیچیده است و نتیجه دقیق و قابل استنادی از آزمون‌های هوش نمی‌توان اظهار داشت. وضعیت آزمون‌شونده، آزمون‌گیرنده، شرایط آزمون، نوع سوالات، حتی ترتیب سوالات و بسیاری موارد دیگر در نتیجه آزمون موثر است. در هر صورت در این مورد به‌خصوص، پذیرش اصل برابری زن و مرد نیز کاربرد ندارد. اصل «عدم تفاوت» و «تفاوت» زن و مرد در قرن نوزدهم با پدیده‌هایی همچون فمینیسم و محیط زیست‌گرایی قوت گرفت. سنجش برتری‌های جنسیتی در اواخر این قرن به‌قدری رونق گرفت که دیگر از بحث تساوی خارج شده و به برتری‌جویی کشیده شده بود. اما واقعا کدام گروه از نسل بشر هوشمندتر از دیگری است؟ پاسخ به این سوال باز به تعریف ما از هوش برمی‌گردد.
 
اگر تعریف و مصادیق کلی از این عبارت را مدنظر بگیریم باید اذعان کرد که در برخی موارد زنان و در برخی موارد مردان باهوش‌تر از دیگری هستند. مغز مرکز فرماندهی و جایگاه هوش است. مغز دارای دو نیم‌کره است که هر نیم‌کره مسئول پردازش و تحلیل نوع خاصی از داده‌هاست. در بررسی واکنش‌های مغزی و آنالیز عمل‌کرد سیستم مغزی که با دستگاه‌های ام.آر.آی و تکنیک رادیوگرافی انجام شده، عصب‌شناسان دریافتند که مغز زنان دارای اتصالات و ارتباط‌های بيش‌تری بين دو نيم‌کره چپ و راست است. از این رو مغز زن‌ها «عمومی‌تر» عمل می‌کند، به اين معنا که زنان این قابلیت را دارند که هم‌زمان از هر دو نيم‌کره راست و چپ مغز برای حل مسائل کمک بگیرند و تقسیم کار جدی بین نیم‌کره‌های مغز اتفاق نیفتاده است. به همین دلیل است که اگر يکی از نيم‌کره‌های مغز در زنان آسيب ببيند، نيم‌کره ديگر که قادر به کپی کردن تمامی قابليت‌های نيم‌کره تخريب‌شده است و این توانایی را دارد که تمامی عمل‌کردهای زندگی و مسئولیت‌های نیم‌کره آسیب‌دیده را جبران کند. از آن‌جا که حجم داده‌ها در رابط بین دو نیم‌کره مغز در زنان بیش‌تر از مردان است، زنان در گردآوری و آنالیز و پردازش اطلاعات محيطی نسبت به مردان موفق‌تر هستند و می‌توانند در یک لحظه چند کار را با هم انجام دهند. نوع پردازش اطلاعات در زنان نسبت به مردان بسیار پیچیده‌تر است. ضمن این که زنان در مهارت‌های گفتاری نیز از مردان کارآمدتر هستند. همچنین زنان می‌توانند اطلاعاتی را برای مدت کوتاهی در حافظه خود نگه دارند که با هم هیچ ارتباطی ندارند و حتی به خود آن‌ها نیز مربوط نیست. به دلیل نوع ساختار مغزی‌شان زنان در انجام کارهای ظریف مهارت بیش‌تری دارند.
 
 
در عوض مغز مردان بزرگ‌تر از مغز زنان است، شاید این مسئله را به جثه مردان مربوط بدانید اما اين اختلاف اگر با ابعاد اندازه‌گيری‌شده بدن چون ارتفاع و سطح بدن نیز لحاظ شود باز اختلاف در این زمینه وجود دارد. مغز مردان «تخصصی‌تر» از مغز زنان است و سیستم پردازش اطلاعات در مردان یک سیستم نظام‌مند و ماشینی است. به دلیل نوع ساختار مغزی مردان در مقايسه با زنان، آن‌ها از سرعت تصميم‌گيری و قابليت درک بيش‌تری برخوردار هستند. ارتباط کم‌تر بین دو نیم‌کره مغزی در مردان باعث شده تا آن‌ها در استدلاهای انتزاعی و هوش ديداری-فضايی مهارت بیش‌تری داشته باشند. مردها در انجام کارهایی که نیاز به فعالیت جسمی و تمرکز دارد موفق‌تر هستند. 
 
جیمز رابرت فلین (James Robert Flynn) یکی از برترین متخصصان این رشته بعد از مطالعات فراوان و انجام تست‌های مختلف هوش بین زنان و مردان در نهایت رای به تساوی هوش زنان و مردان داد. نظر شما خواننده گرامی چیست؟ زنان باهوش‌تر هستند یا مردان؟
 
منابع: punchng/ debate/ psychologytoday/ forbes/ psychologytoday/ theguardian

پیشنهاد می‌کنیم مطالب زیر را نیز مطالعه کنید:
۱۰ راه ساده برای تقویت ذهن و هوش (لینک)
مردانی که با زنان باهوش ازدواج می‌کنند، بیش‌تر عمر می‌کنند (لینک)
۷ عادت افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند (لینک)
اگر این 10 کار را انجام نمی‌دهید، EQ شما بالا است (لینک)
شش روش برای بالا بردن هوش هیجانی و شانس موفقیت (لینک)
آشنائی با AQ و عوامل موثر در موفقیت: IQ, EQ, WQ (لینک)
سوالات و نظرات کاربران
0
محمد photo
محمد جمعه، 28 آبان 1395
نگاهی به تاریخ و کشفیات و اختراعات و پیشرفت های بشر چه در ضمینه عرفان و چه در ضمینه های مادی اثبات میکنه که مردان باهوش تر هستند چون اکثر این موارد توسط مردها انجام شده و میشه....
0
بهار ر
بهار ر یکشنبه، 10 تیر 1397
(پاسخ) شما اگه میتونید یک بار بدون تعصب های بیجا به این تاریخی که اسم بردید نگاه کنید و ببینید چقدر در تاریخ بشریت به زنان ظلم شده و تا چه اندازه ای دست و پاشون بسته بوده. و بعد به جامعه ای امروزی نگاه کنید چشماتونو باز کنید و ببینید حالا که تا اندازه ای زنان دارن از حقوقای اولیشون برخوردار میشن چقدر خودی نشان دادن. هروقت حقوق زن و مرد و شرایط برای این دو یکسان بود بفرمایید درمورد دستاورد های این دو جنس اظهار نظر کنید;)
0
z m
z m سه شنبه، 19 اردیبهشت 1402
(پاسخ) شما که حتی املای درست زمینه و ضمیمه رو نمیدونی چرا میای نظر میدی که مرد ها باهوش ترن ؟ 😂😂
0
عزیزی photo
عزیزی پنج شنبه، 05 بهمن 1402
خوب من واقعا به علم اینها شک دارم اگر زن ها با هوش تر از مرد هابودن در طول این میلون سال ها یه چیزی رو کشف میکردن یا چیزی رو اخترا میکردن یا از لحاظ هوش با مرد ها مساوی بودن به اندازه مرد ها تو ساخت پیشرفت تکنالوژی سهم داشتم اینا میگن زنها چون تو قیط مرد ها بودن چیزی رو اختراع نکردن خوب الان مدتی میشه کی از هر لحاظ شما آزادی با این پیشرفت وتکنولوژی کی وجود داره چیکار کردین زن ها نی از لحاظ هوش از هر لحاظ از مرد پاین تره زن ها اتا مسئولیت هم سرشانه نمیشه اگر کسی اتا برای مدتی کمی با زن ها به ارتباط بوده باشه میدونه. کی زن ها مسئولیت هیچی هیچی اتا حرفی هم کی می‌زنند رو به گردن نمی‌گیرند مرد های کی آلا به زن ها از همه لحاظ برابری داده می‌بیند کی از برابری آلا تو فکر بر تری استن وهی میگن با از مرد ها بهتر استیم ما رهبر های بهتری نسبت به مردها استیم ما بهتر از مرد ها میتونیم کشور رو اداره کنیم وفلان فلان فلان
0
Adam photo
Adam سه شنبه، 31 خرداد 1401
چند تا از پاسخ هارو نگاه کردم باید بگم چرا مردها در هر زمینه علمی فرهنگی و هنری و یا اختراع از زنها بهتر هستن؟ بهترین آشپز کیه؟ بهترین خیاط کیه؟ کار هایی به اسم به ظرافت نیاز است هم مردان بهتر هستن در ضمن نیاز نیست بگم مردان تمام این دنیا رو ساختن درست نیست بگم ولی طبیعت به مردان قدرت فیزیکی بالاتر و هوش بیشتر داده چون این مرد بوده که انسانیت رو زنده نگهداشته در ضمن در مورد کار گروهی که نیاز نیست بگم یه نگاه بندازید به جنگ ساختمان سازی مدیریت ببین فرق رو متوجه میشوید چطور مردان برای هدفی مشترک کار میکنند با تشکر
0
محمود photo
محمود پنج شنبه، 06 تیر 1398
تفاوت وجود دارد نه برتری. احساسات خانم ها از آقایان بیشتر است. قدرت بدنی آقایان از خانم ها بیشتر است. دقت و ظرافت و لطافت در خانم ها بیشتر است. صبر و حوصله در خانم ها بیشتر از آقایان است. قاطعیت و تابع احساس نبودن در آقایان بیشتر است.
0
ملک مولایی
ami gg پنج شنبه، 26 اسفند 1395
استثنا وجود داره ولی زنان در بعضی موارد فکری واقعا ضعیف تر از مردانن
0
Setareh Malek
Setareh Malek شنبه، 23 دی 1396
(پاسخ) دقیقا مثل مردا که نمیتونن هم زمان چند کار انجام بدن
0
سیاوش کشاورزی
سیاوش کشاورزی شنبه، 02 دی 1396
مطلب بسیار کاربردی و خوبی بود ومی شد بگی کاملا بی طرف بود و خیلی خوبه توی جامعه ی ما همچین مطلبی رو به خانم ها اطلاع رسانی کنند تا به توانایی هاشون اشراف داشته باشند و خودشون رو جنس ضعیف تر ندونن
0
مهدی ذوالفقاری
مهدی ذوالفقاری چهارشنبه، 25 اسفند 1395
واقعا عالی و کامل
0
هستی علیجانی
هستی علیجانی سه شنبه، 24 اسفند 1395
به نظر در هر دو استثنا وجود داره، و تبعیضی نمیشه قائل شد
0
نازيلا سرابچيان
نازيلا سرابچيان دوشنبه، 16 اسفند 1395
هر كسى منحصر به فرده و هوش منحصر به يه جنسيت نيست
0
بنیامین عزیزطولی
بنیامین عزیزطولی شنبه، 07 اسفند 1395
هوش جنبه های مختلفی داره و بسته به این که از کدام نوع باشه، میتونه در مردان و زنان کمی فرق کنه؛ مثلا هوش هیجانی و اجتماعی ممکنه در زنان کمی بیشتر باشه و یا برعکس.
0
معین نادری
moein naderi چهارشنبه، 04 اسفند 1395
تعارض نمیشه قایل شد بین این دو دسته گروه .واقعا
0
Rs photo
Rs یکشنبه، 24 بهمن 1395
کاملا مساوی هستند و بخاطر محدودیت خانم ها به کار های داخل خانه و دست کم گرفتنشان مخصوصا در گذشته باعث این تفاوتها شده بود و ماری کوری در زمانی بود که هیچ زنی حق تحصیل نداشت تحصیل کرد و 2 بار جایزه نوبل برد و واقعیت آینه که دختران ایرانی خیلی باهوشن بیشتر از پسرا فعلا اتفاقا تجسم فضایی دکترایی که من دیدم خیلی بهتره ولی صرفا بخاطر تفاوت در آی کیو هستش و دختر و پسر با ای کیو یکسان کاملا یکسان هستند الان خیلی با گذشته فرق داره در معاصر نابغه ریاضیات ایران معاصر خانم میرزاخانی هستن که خیلی موفقن
0
صابر photo
صابر یکشنبه، 17 بهمن 1395
ولی باتوجه به جنبه هایی که مغز خانم ها توش برتری داره و توانایی خای ذهن مردان، بیشتر بنظر میاد شاید بنای خلقت در مدیریت خانمها و کار کردن مردها برای خانم هاست. شاید در هر دوره زمانی شکلش متفاوت باشه ولی میشه اذعان کرد که نفوذ و تاثیر خانم ها رو مرد بمراتب بیشتره یعنی با این تفسیر قدرت جسمی و اون توانایی های مردها هم در اختیار مدیریت یه خانم قرار میگیره. البته حرف دوستمونم درسته خیلی وقتا تاثیر منفی فرهنگ باعث میشه عدم اعتماد بنفس کافی باعث بشه حداکثر ظرفیتهای ذهنی خانم کمتر به ظهور برسه.
0
alisina nazari
alisina nazari پنج شنبه، 23 دی 1395
هردو انسان اند هرکدوم در چیزی استعداد خوبی دارند که درآن زمینه ممکن است نسبت به جنس مخالف بهتر یا برابر باشند
0
محمد خانزاد
محمد خانزاد چهارشنبه، 03 آذر 1395
واضح بود که هوش دخترها و پسرها ذاتا برابر هست. اعتماد به نفس پایین دخترا موجب استفاده و بهره وری کمتر نسبت به پسرها از این هوش میشه که مربوط به عامل محیطی هست.
0
رامتین کریمی
رامتین کریمی دوشنبه، 20 دی 1395
(پاسخ) ببخشید تو این مقاله کی حرف از برابری زده شد؟!این مقاله حرف از تفاوت ها زد نه برابری!کاش یک مقدار با دقت بیشتری مطالب را بخوانیم.
0
رامتین کریمی
رامتین کریمی دوشنبه، 20 دی 1395
همانطور که در کامنت های پست های پیشین نیز گفتم هوش وجهه های زیادی داره که باید در شرایط کاملا یکسانی بررسی شه اما در کل این مقاله نسبت به مقالات دیگر موجود در اینترنت کامل تر و پرمحتوا تر بود.
0
حسن photo
حسن جمعه، 28 آبان 1395
جدا از اینکه علم برابری هوش رو ثابت کنه یا نه، با نگاه به دنیای پیرامون هم میشه به این نتیجه رسید که شاید تمامی حقوق و تعقل این دو موجود برابر است. نه اینکه با نگاه به تفکرات دینی زنان را ناقص العقل به حساب بیاریم.
0
masoud .m
masoud .m سه شنبه، 23 آذر 1395
(پاسخ) کدوم دین کاملی زن رو ناقص العقل میدونه??
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني چهارشنبه، 24 آذر 1395
(پاسخ) اگر مقاله بالا رو با دقت خونده باشيد، متوجه مي شودي كه علم هم بر تفاوت هوش مرد و زن صحه گذاشته است. در واقع از بعضي جنبه ها زنان و در برخي جنبه ها مردان از قابليت هوش قوي تري برخوردار هستند
0
مصطفی .
مصطفی کهن سه شنبه، 23 آذر 1395
باز نظر وراثت سته به موقعیت هوش تو زن و مرد به یه شکلی تعبیه شده. محیط هم که موثره
0
Saleh photo
Saleh دوشنبه، 08 آذر 1395
بسیار خوب بود ولی منبع را ذکر نکرده بود
0
گروه آموزشی ویدوآل
گروه آموزشی ویدوآل دوشنبه، 08 آذر 1395
(پاسخ) سلام، پایین مقاله لینک ۶ منبع ذکر شده است.
0
امیر photo
امیر جمعه، 05 آذر 1395
خیلی خوب بود مطالب نظام مند هستند و منظور را خوب میرسانند
0
ایمان باقری
ایمان باقری سه شنبه، 02 آذر 1395
عالی خیلی ممنون از این موضوع که نتخاب کردید
0
مهیار photo
مهیار جمعه، 28 آبان 1395
مطلب خیلی خوبی بود اما منابع حرف ها ذکر نشده بود.
0
میلاد شکیب
میلاد شکیب شنبه، 29 آبان 1395
(پاسخ) سلام مهیار عزیز ممنون بابت نظرت. منابع در پایان مطلب ذکر شدن.
0
Hedi photo
Hedi شنبه، 29 آبان 1395
تو شرایطای مختلف هر کدوم یه جور واکنش نشون میدن که این هوش هر دو جنسیت رو نشون میده. باتوجه ب این، ب نظر من هر دو طبق علم و حتی منطق خودمون (جدا از منطق دینی😐 ) مساوی.
0
نی آرت ما photo
نی آرت ما شنبه، 29 آبان 1395
بحثی مثل این که هوش چه جنسیتی برتری داره نسبت به جنس یت دیگر .همون طور که بالاتر هم اشاره شد بیشتر از دیده روانشناسی و جامعه شناسی بهش پرداخته شده و حتی همین مطلب هم جز دو پاراگراف آخر بیشتر از این زاویه نگاه کرده . باید این مضوع رو با این زاویه دید که در مباحث مختلف کرای یا گرایش های فکری این دو حنس برتری هایی دارن که چشم گیر نیست و هرکدوم میتونن به این توانایی دست پیدا کنن حتی ارتباط بین دو نیمکره و یا مغز تحلیل گر تر ...
0
پریسا کسائی
پریسا کسائی جمعه، 28 آبان 1395
این مبحث وقتی از نظر علمی ثابت شده اس پس منم باعلم موافقم
0
مهدی محمدزاده گیوه چی
مهدی محمدزاده گیوه چی جمعه، 28 آبان 1395
زنها بیشتر از مردان عاطفی تر هستن و در بعضی از مواقع از روی احصاص تصمیم می گیرن در نتیجه دچار مشکل در تصمیم گیری میشن هوش در طول عمر تکامل پیدا میکنه و باعث تعقیرات بسیار در رفتار فرد میشه
0
وحید photo
وحید جمعه، 28 آبان 1395
علم نگفته مساویه 😥 گفته عدالت برقراره
0
عرشيا photo
عرشيا جمعه، 28 آبان 1395
من با شما موافقم
0
محمدرضا  خوشنیت
محمدرضا خوشنیت جمعه، 28 آبان 1395
خب مسلمه که دخترا خنگه و دیگر هیچ😊
1
حسین  photo
حسین جمعه، 28 آبان 1395
طبق این تعاریف که گفتین یعنی مساوی هست ولی تو جامعه ما با این روند که پیش میره و بعضی حرف ها مانند دختر خنگ جذاب تره یا دختر باید خنگ باشه و کم کم توسط جامعه پذیرفته میشه و به واقعیت تبدیل میشه و خود خانوم ها هم ترجیح میدن حداقل اینجوری جلوه بدن
0
نسيم photo
نسيم جمعه، 28 آبان 1395
مساوي😊
0
فرزین اکبری
فرزین اکبری پنج شنبه، 27 آبان 1395
نظر من اینکه وقتی که علم گفته مساوی است، حرفی روش نیست.