۷ عادت افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند

۷ عادت افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند

میلاد

شکیب

1395/06/24

10515

بار بازدید شده
habits-of-emotionally-intelligent-people ر این مطلب می‌خواهیم شما را با ۷ عادت افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند آشنا کنیم. این ۷ عادت را دریابید و اگر از هر کدام از آن‌ها بی‌بهره‌اید، آن‌ها را تبدیل به عادات زندگی روزمره خود کنید.
10515
۷ عادت افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند
Vidoal
4.59
۷ عادت افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند
«همه عصبانی می‌شوند، این کار بسیار راحت است. اما عصبانی شدن در برابر فرد مناسب، به اندازه مناسب، در زمان مناسب، به یک دلیل مناسب و به شیوه‌ای مناسب، کار دشواری است».
 
در این جمله، ارسطو فیلسوف بزرگ، به طور کامل مفهومی را بیان کرده که اکنون موضوع داغ روان‌شناسی، تعلیم و تربیت و کسب‌وکار است. این مفهوم EQ یا همان هوش هیجانی یا هوش عاطفی است. افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند، دارای عادات و رفتارهای متعددی‌اند که به آن‌ها کمک می‌کند تا توانایی مدیریت احساسات و عواطف خود و درک احساسات دیگران را پیدا کنند.

آیا کسی را می‌شناسید که به احساسات خود واقف است، قادر است عواطف خود را به شیوه‌ای درست بیان کند و همچنین احساسات و عواطف دیگران را درک کند؟ این فرد به احتمال زیاد هوش هیجانی بسیار بالایی دارد. در این مطلب می‌خواهیم شما را با ۷ عادت افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند آشنا کنیم. این ۷ عادت را دریابید و اگر از هر کدام از آن‌ها بی‌بهره‌اید، آن‌ها را تبدیل به عادات زندگی روزمره خود کنید. البته برای آشنایی بیش‌تر با مفاهیم کلی در زمینه هوش پیشنهاد می‌کنیم مطلب «آشنایی با AQ و عوامل موثر در موفقیت: WQ، EQ و IQ (لینک) را مطالعه کنید.

۱- افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند به احساسات و عواطف خود توجه می‌کنند.

دانیل گُلمن، روان‌شناس و نویسنده، خودآگاهی را یکی از کلیدی‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده هوش هیجانی می‌داند. خودآگاهی در واقع توانایی تشخیص حال و هوا، عواطف و احساسات خود است. بخشی از این خودآگاهی، به آگاهی از این مسئله برمی‌گردد که چگونه عواطف و احساسات شما روی دیگران تاثیر می‌گذارد. این توانایی در نظارت بر حالت‌های عاطفی یکی از ملزومات هوش هیجانی است.

۲- آن‌ها احساسات و عواطف دیگران را درک می‌کنند.

درک احساسات دیگران یکی دیگر از عناصر اصلی تشکیل‌دهنده هوش هیجانی از نگاه گُلمن است. این ویژگی شامل توانایی درک عواطف دیگران است. برای تعامل با افراد دیگر در حوزه‌های مختلف زندگی، مانند محل کار یا دانشگاه، شما باید بتوانید احساسات و عواطف افراد پیرامون خود را درک کنید. اگر همکار شما ناراحت و ناامید است، درک احساسات او، به شما کمک می‌کند بهتر بتوانید با او تعامل برقرار کنید.
 

۳- آن‌ها می‌توانند احساسات خود را تنظیم و کنترل کنند.

خودکنترلی یکی از عناصر اصلی تشکیل‌دهنده هوش هیجانی است. درک و فهمیدن احساسات خود بسیار خوب است، اما اگر نتوانید از این آگاهی استفاده مناسبی کنید، در کنترل احساسات خود ناتوان خواهید بود. افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند، پیش از آن‌که براساس احساسات خود عملی انجام دهند، در مورد فکر می‌کنند. آن‌ها در هماهنگی کامل با عواطف خود زندگی می‌کنند، اما اجازه نمی‌دهند احساسات و عواطف‌شان بر آن‌ها حکم‌رانی کند.

۴- آن‌ها باانگیزه‌اند.

افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند انگیزه زیادی برای دست‌یابی به اهداف‌شان دارند و برای رسیدن به موفقیت در درازمدت، رفتارها و احساسات خود را مدیریت می‌کنند. گاهی تغییر در زندگی این دسته افراد را دچار استرس می‌کند، اما آن‌ها خوب می‌دانند که مدیریت این ترس، امری حیاتی و مهم است. آن‌ها می‌دانند که برای ارتقای کیفیت زندگی و یک گام نزدیک شدن به اهداف خود، باید این تغییر را بپذیرند.

۵- آن‌ها مهارت‌های اجتماعی بالایی دارند.

افرادی که هوش هیجانی زیادی دارند مهارت‌های اجتماعی قدرتمندی هم دارند چراکه آن‌ها در هماهنگی کامل با احساسات و عواطف خود و دیگران زندگی می‌کنند. آن‌ها خوب می‌دانند چگونه به شیوه‌ای موثر با دیگران تعامل برقرار کنند. آن‌ها روی ایجاد یک ارتباط سالم اجتماعی با دیگران سرمایه‌گذاری می‌کنند و برای موفقیت آدم‌های اطراف‌شان تلاش می‌کنند. در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم مطلب «پیروی از قوانین و تاثیر آن بر هوش» (لینک) را مطالعه کنید.
 

۶- آن‌ها هم مایل‌اند و هم می‌توانند درباره احساسات و عواطف‌شان با دیگران گفت‌وگو کنند.

گاهی افراد در هماهنگی کامل با عواطف و احساسات خود زندگی می‌کنند، اما مشکل‌شان این است که نمی‌توانند این احساسات را با دیگران به اشتراک بگذارند. افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند نه تنها احساسات خود را درک می‌کنند، بلکه می‌توانند راجع به آن‌ها با دیگران گفت‌وگو کنند. اما منظور ما دقیقا چیست؟ برای مثال، تصور کنید روز سخت و بدی را در محل کار خود گذرانده‌اید. از اتفاقاتی که در قرار کاری مهم شما روی داده خسته، ناامید و عصبانی هستید. رفتار و واکنش نامناسب در این حالت این کار است: وارد خانه شوید و شروع کنید با همسر خود به جر و بحث کردن یا ارسال یک ایمیل تند و زننده به رئیس خود. اما واکنش بهتر و مناسب‌تر این کار می‌تواند باشد: در مورد ناراحتی خود با همسرتان گفت‌وگو کنید، با کمی پیاده‌روی تنش را از خود دور کنید و با یک برنامه مناسب سعی کنید فردا را بهتر از روز قبل بسازید. افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند، راه دوم را انتخاب می‌کنند.

۷- آن‌ها می‌توانند به‌درستی دلایل نهفته در بروز احساسات و عواطف‌‌شان را شناسایی کنند.

تصور کنید در ارتباط با همکار خود عصبانی و ناراحت شده‌اید. وقتی احساسات و عواطف خود را ارزیابی می‌کنید سعی کنید عاملی را که باعث این ناراحتی شده تحلیل کنید. آیا شما واقعا از رفتارهای همکار خود ناراحت هستید یا دلیل اصلی ناراحتی شما فشاری است که رئیس شما با سپردن کارها و مسئولیت‌های بیش از حد به شما، باعث آن شده است؟ افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند می‌توانند شرایطی را که در آن قرار دارند ارزیابی کنند و منبع اصلی احساسات خود را به‌درستی شناسایی کنند. در نگاه اول، این کار ساده به نظر می‌رسد، اما واقعیت این است که موجودیت عاطفی و احساسی ما پیچیده و نامنظم است. وقتی با احساساتی مانند خشم یا عشق روبه‌رو هستید، شناسایی منبع اصلی احساسات شما کار بسیار دشواری خواهد بود.

اگر دوست دارید با روش‌های بالا بردن هوش هیجانی بیش‌تر آشنا شوید مطلب «شش روش برای بالا بردن هوش هیجانی و شانس موفقیت» (لینک) را مطالعه کنید.
 
منبع: verywell
سوالات و نظرات کاربران
0
مصطفی .
مصطفی کهن دوشنبه، 29 آذر 1395
پس اونایی که هوش هیجانی به نسبت بالاتری دارن موفق ترند. آیا روشی برای اندازه گیری هوش هیجانی وجود داره یا امری نسبی هست؟
1
گروه آموزشی ویدوآل
گروه آموزشی ویدوآل سه شنبه، 30 آذر 1395
(پاسخ) سلام، تست‌های زیادی برای تشخیص میزان هوش هیجانی وجود دارند، لطفاً توی گوگل عبارت Emotional Intelligence Test را جستجو کنید.
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني دوشنبه، 29 آذر 1395
بر اين اساس هوش هيجاني بالا داشتن كلا يه مزيته و جزء مكارم و فضايل اخلاقي حساب ميشه.برخلاف هوش معمولي بالا(آي كيوي بالا) كه ممكنه مفيد باشه و يا مضر
0
Photoclip Channel
سجاد علیزاده یکشنبه، 16 آبان 1395
هوش هیجانی خیلی چیز جالبیه. نمیدونستم اصلا همچین چیزی وجود داره. ممنون جالب بود
0
Hamed Shirazi
Hamed Shirazi چهارشنبه، 28 مهر 1395
مطلب خیلی خوبی بود،اما ای کاش معایب داشتن هوش هیجانی بالا رو هم میگفتید.من هوش هیجانی بالایی دارم البته اینو روانشناس با چند تست به من گفتن.حقیقت اینه که خودم توی اجتماع روابط خیلی خوبی دارم اما مشکل اینجاست که معمولن درک نمیشیم بلکه در اکثر موارد احساسات و افکار دیگران رو درک میکنیم و همراهیشون میکنیم.یعنی این درک احساس و رفتار یک طرفه ست.البته یه سوال هم داشتم.شخصی میتونه هم درونگرا باشه هم هوش هیجانی بالایی داشته باشه،احساس میکنم مولفه‌های هر دو مورد رو دارم،بیشتر درونگرایی.
0
مهسا photo
مهسا شنبه، 27 شهریور 1395
ببخشید من احساس میکنم هوش هیجانی پایینی دارم. میشه لطفا مقاله و کتاب برای افزایش EQ معرفی کنید؟؟
0
میلاد شکیب
میلاد شکیب دوشنبه، 29 شهریور 1395
(پاسخ) سلام پیشنهاد میکنم مطلب «شش روش برای بالا بردن هوش هیجانی و شانس موفقیت» را که لینک آن در انتهای مطلب آمده، مطالعه کنید.
0
ناشناس photo
ناشناس شنبه، 27 شهریور 1395
سلام لطفا قابلیت دانلود به صورت pdf رو به مقالات سایت اضافه کنید
0
احسان photo
احسان جمعه، 26 شهریور 1395
خیلی خوب بود ممنون.
0
Sama Yac
Sama Yac جمعه، 26 شهریور 1395
خیلی خوب بود... اگر میشه از این قبیل مطالب بیشتر پست کنید و راجع به کنترلش بیشتر صحبت کنید... ممنون. 💙💙💙
0
گروه آموزشی ویدوآل
گروه آموزشی ویدوآل جمعه، 26 شهریور 1395
(پاسخ) سلام، در این لینک (بخش روان‌شناسی) مطالب زیادی در این مورد وجود داره
0
محمود photo
محمود جمعه، 26 شهریور 1395
من دقیقن اینطوری هستم.