مدیتیشن تغییرات مثبتی در مغز ایجاد می‌کند

مدیتیشن تغییرات مثبتی در مغز ایجاد می‌کند

میلاد

شکیب

1396/02/19

4107

بار بازدید شده
Meditation-can-Change-Your-Brain همه ما به تجربه متوجه شده‌ایم که مدیتیشن تاثیرات مثبتی بر ما می‌گذارند اما از نظر تئوریک کم‌تر در این زمینه پژوهش شده است. با این حال نتایج پژوهش‌های جدید نشان از تاثیرات مثبت مدیتیشن بر زندگی انسان دارد.
4107
مدیتیشن تغییرات مثبتی در مغز ایجاد می‌کند
Vidoal
4.23
مدیتیشن تغییرات مثبتی در مغز ایجاد می‌کند
همه ما به تجربه متوجه شده‌ایم که مدیتیشن تاثیرات مثبتی بر ما می‌گذارند اما از نظر تئوریک کم‌تر در این زمینه پژوهش شده است. با این حال نتایج پژوهش‌های جدید نشان از تاثیرات مثبت مدیتیشن بر زندگی انسان دارد.

بحث‌های کمی در محافل علمی در مورد مزایای مدیتیشن وجود دارد. طبق نتایج پژوهشی که در نشریه مشاوره و روان‌شناسی بالینی (Consulting and Clinical Psychology) منتشر شده، مدیتیشن در کاهش احساس افسردگی، اضطراب و دردهای جسمانی موثر است. نتایج مطالعات دیگر نیز نشان از ارتباط مستقیم بین مدیتیشن و افزایش تمرکز، کاهش فشار خون، حافظه قوی، کم‌تر شدن خستگی و ... دارد.

اما این اول ماجراست. همان‌طور که سارا لازار (Sara Lazar)، عصب‌شناس در بیمارستان General متعلق به دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد در آمریکا، می‌گوید، مدیتیشن به معنای واقعی کلمه مغز شما را تغییر می‌دهد. او می‌گوید: «ما تغییراتی را در حجم مغز در ۵ ناحیه پس از ۸ هفته تمرین مدیتیشن مشاهده کردیم و در گروهی که مشغول یاد گرفتن مدیتیشن بودند متوجه ضخیم شدن ۴ ناحیه از مغز آن‌ها شدیم. نتایج مطالعات دانشمندان دیگر نشان می‌دهد که مدیتیشن می‌تواند میزان توجه فرد را افزایش داده و مهارت‌های او در تنظیم احساساتش را بهبود بخشد».

اما یک مشکل وجود دارد. در نگاه اول انجام مدیتیشن راحت‌ترین کار دنیا به نظر می‌رسد؛ فقط کافی است ذهن خود را از هر چیزی خالی کنید و به هیچ چیز فکر نکنید. با این حال، مدیتیشن کردن خیلی دشوارتر از یک تنفس ساده برای چند دقیقه است. رسیدن به یک حالت دقیق مدیتیشنی نیازمند کار فراوان است و این‌که واقعا ذهن‌مان را از هر چیزی خالی کنیم خیلی کار ساده‌ای نیست. به همین دلیل به نظر می‌رسد آرام‌سازی بدن که بسیاری آن را در طول روز انجام می‌دهند و تکنیک‌های مشخصی دارد برای رسیدن به مهارت در مدیتیشن کافی نیست. از این رو، پیشنهاد می‌شود که افراد قبل از هر کاری در کلاس‌های عملی آموزش مدیتیشن شرکت کنند تا زیر نظر یک متخصص در این کار حرفه‌ای شوند و بتوانند از اثرات مثبت مدیتیشن در زندگی خود استفاده کنند.
سوالات و نظرات کاربران
0
محمد حسین خاتمی
محمد حسین خاتمی پنج شنبه، 24 خرداد 1397
مطلب، عالییی بود👌👍
0
Reza bidar photo
Reza bidar دوشنبه، 25 اردیبهشت 1396
سلام ممنونم از مطالب مهمتون . میخواستم اگه امکانش هست معرفی کتابای روان شناسی مهمم به مطالبتون اضافه کنید‌ نه همیشه ولی هرزچندگاهی بد نیست. موفق باشید
0
زهرا  م
زهرا م یکشنبه، 24 اردیبهشت 1396
ممنون از مطلب مفیدتون
0
Mr photo
Mr جمعه، 22 اردیبهشت 1396
لطفا مطالب را با مرجع قرار بدید...که قابل بررسی باشند...این شیوه ی نگارش مطلب علمی نیست...مگه اینکه قصدتون شبه علم نگاری باشه
0
نوید امین آقایی
نوید امین آقایی شنبه، 23 اردیبهشت 1396
(پاسخ) سلام لینک منبع در قسمت تهییه کنندگان است
0
arezooft photo
arezooft جمعه، 22 اردیبهشت 1396
احتمالا کسی که این مطلبو گذاشته مربی مدیتیشن نیست؟ :/ :)
0
نرگس ابارشی
نرگس ابارشی چهارشنبه، 20 اردیبهشت 1396
مطالبتون جالب بود ممنون
0
باسط محمدی
باسط محمدی سه شنبه، 19 اردیبهشت 1396
درسته کارسختیه ولی برای برای لحظات کوتاهی میشه هر چن نمیگم کاملا مطلق...