۱۰ راه ساده برای تقویت ذهن و هوش

۱۰ راه ساده برای تقویت ذهن و هوش

میلاد

شکیب

1395/08/11

8732

بار بازدید شده
Powerful-Habits-That-Will-Boost-Your-Intelligence در این مطلب می‌خواهیم در مورد ۱۰ عادت موثر صحبت کنیم که به شما کمک می‌کند تا مغز خود را تقویت کرده و ذهن‌تان را تمرین بدهید.
8732
۱۰ راه ساده برای تقویت ذهن و هوش
Vidoal
4.53
۱۰ راه ساده برای تقویت ذهن و هوش
برای سالم ماندن، مغز شما مانند عضلات بدن‌تان نیاز به تمرین و ورزش دارد. چند دقیقه تمرین دادن ذهن نه تنها قوه تفکر شما را قدرت می‌بخشد، بلکه حافظه شما را تقویت کرده و حتی ذهن شما را آرام می‌کند. به همین دلیل در این مطلب می‌خواهیم در مورد ۱۰ عادت موثر صحبت کنیم که به شما کمک می‌کند تا مغز خود را تقویت کرده و ذهن‌تان را تمرین بدهید.

۱- مشاهده کنید.
دیدن با مشاهده کردن متفاوت است. مشاهده کردن شامل تحلیل آن چیزی است که می‌بینید. وقتی مشاهده می‌کنید، شما به تمام چیزهایی که در طول یک دوره زمانی طولانی به آن‌ها توجه نکرده‌اید توجه خواهید کرد. به اتفاقات پیرامون‌تان توجه کنید و خیال‌پردازی را متوقف نکنید.

۲- یاد بگیرید.
اگر ذهن‌تان را باز کنید و دائما در حال یادگیری باشید، مغز شما به اشتیاق به یادگیری عادت کرده و این فرایند در شما هیچ‌گاه متوقف نمی‌شود. از هر فرصتی برای آموزش دیدن و یاد گرفتن از کسانی که در حوزه‌های مشخص، دانش وسیعی دارند استفاده کنید.

۳- گوش دهید.
وقتی به صداهای پیرامون‌تان گوش می‌دهید بخشی از جهان را به خود جذب می‌کنید. اگر برای پیاده‌روی به خیابان رفتید، برای این‌که بفهمید دیگران چگونه فکر می‌کنند، به حرف‌های‌شان توجه کنید.
 

۴- تجربه کنید.
اگر از منطقه آسایش خود دور نشوید و چیزهای جدید را در زندگی‌تان تجربه نکنید، ماجراها و اتفاقاتی را از دست می‌دهید که هر کدام ممکن است زندگی یا ذهن شما را دگرگون کنند. دوره‌های آموزشی‌ای را که مورد علاقه شماست پیدا کنید و در حوزه‌ای آموزش بینید که پیش از این هیچ اطلاعاتی در مورد آن نداشته‌اید.

۵- توسعه دهید.
در همان پله اول دانشی که می‌آموزید متوقف نشوید. در مورد مسائل و اتفاقات پیرامون خود سوال بپرسید. به‌مرور دانش شما رشد کرده و مغزتان عادت می‌کند که دیگر به چیزهای کم و اندک قانع نباشد.

۶- حرف بزنید.
از آدم‌های پیرامون خود یاد بگیرید. اطلاعاتی را که در طول سال‌ها در ذهن شما انباشته شده با کسی که همین کار را انجام می‌دهد به اشتراک بگذارید. ایده‌های خود را بیان کنید و از درون محتوای دانش خود اندیشه‌های جدیدی را در خود توسعه دهید.
 

۷- ورزش کنید.
بدن و ذهن یک کل واحد را تشکیل می‌دهند. اگر یکی از آن‌ها در بهترین وضعیت خود نباشد، دیگری هم از این وضعیت آسیب می‌بیند. هر روز ۲۰ دقیقه را به انجام تمرین‌های بدنی مختلف اختصاص دهید تا به مغزتان اکسیژن بیش‌تری برسد.

۸- مدیتیشن کنید.
اگر شروع کنید به مشاهده دقیق ذهن خود، این‌که چگونه رفتار می‌کند و وقتی مدیتیشن می‌کنید چه چیزهایی از ذهن‌تان آزاد می‌شود، کم‌کم دانش‌تان نسبت به این ماجرا بیش‌تر می‌شود. با مدیتیشن تغییرات زیادی در مغز شما ایجاده شده و کم‌کم متوجه می‌شوید که چقدر با این کار ذهن‌تان آرام می‌شود.

۹- امکانات مختلف را بررسی کنید.
سعی کنید خلاقانه فکر کنید و در ماجراهای مختلف به‌جای فکر کردن به منطقی‌ترین پاسخ ممکن، پاسخ‌های ممکن دیگر را نیز جست‌وجو کنید. هیچ‌گاه کشف ایده‌های جدید را متوقف نکنید و امکانات و راه‌حل‌های مختلف دیگری را  نیز ایجاد کنید.

۱۰- با ذهن خود بازی کنید.
این‌که ذهن خود را به مکان‌های نامشخص و غیرمحتمل ببرید اصلا کار بدی نیست. وقتی جهان جدیدی را که هر چیزی در آن ممکن است، در سر خود می‌پرورانید، در واقع مغز خود را تمرین می‌دهید. حتی در این حالت حس شوخ‌طبعی شما نیز با تغییرات بسیار مثبتی مواجه می‌شود.

برای این‌که این روش‌ها موثر باشند باید آن‌ها را هر روز اجرا کنید. البته باید حواس‌تان باشد که مغزتان خسته نشود. گوش کنید، مشاهده کنید و از جهانی که در آن زندگی می‌کنید لذت ببرید.
 
منبع: brightside

پیشنهاد می‌کنیم مطالب زیر را نیز مطالعه کنید:
شب‌بیداری و بی‌نظمی نشانه هوش است (لینک)
مغز باهوش‌ تشنه خون بیش‌تری است (لینک)
پيروی از قوانين و تاثیر آن بر هوش (لینک)
اگر این 10 کار را انجام نمی‌دهید، EQ شما بالا است (لینک)
شش روش برای بالا بردن هوش هیجانی و شانس موفقیت (لینک)
سوالات و نظرات کاربران
0
هستی علیجانی
هستی علیجانی سه شنبه، 24 اسفند 1395
مطلب بسیار بسیار مفیدی بود عالی ممنون ✔👌
1
محدثه صدقی
محدثه صدقی سه شنبه، 24 اسفند 1395
راستش از نظر من این مطلب خیلی کلی صحبت کرده و اصلا اطلاعات خوبی ارایه نمیکنه
0
ماری photo
ماری پنج شنبه، 14 بهمن 1395
سلام مطالبتون واقعا عالیه.میخواستم ازتون درخواست کنم یک مطلب مناسب درباره ی روش صحیح مدیتیشن هم قرار بدید.مرسی ازتون
0
سحرناز اعتمادی
سحرناز اعتمادی شنبه، 25 دی 1395
مدیتیشن و آرامش ذهنی خیلی تاثیر داره
0
عرفان اکبرزاده
عرفان اکبرزاده دوشنبه، 20 دی 1395
با موارد 1 3 4 موافق هستم
0
محبوبه توکلی
محبوبه توکلی دوشنبه، 06 دی 1395
بسیار مفید بود. به نظر من خوب گوش کردن و مدیتیشن کاربردی ترین موارد هستند. با سپاس
0
مصطفی .
مصطفی کهن دوشنبه، 29 آذر 1395
مورد 5 گنگ و نامفهومه و با مورد 6 مخافم هرچقدر ایده ها رو بیان کنید و آرزوها و اهداف تون بازگو کنید تلاشتون برای رسیدن به اون کم خواهد شد.چون مغز حالت اغنا پیدا میکند و دستوراتی که باعث تلاش شما میشه به طور صحیح صادر نمیشه و بدن همکاری نمیکنه
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني جمعه، 26 آذر 1395
ضمن تشكر بايد بگم به نظرم كمي كلي و مبهم است و راهكار چندان جذابي ارائه نمي كند .
0
پوژنگ پروازی
پوژنگ پروازی دوشنبه، 22 آذر 1395
فوق العاده عالی،،،،با سپاس
0
امیر قربانی
امیر قربانی جمعه، 19 آذر 1395
من با مشاهده کردن بیشتر از موارد دیگر یاد میگیرم
0
حسین .
حسین پیوند پنج شنبه، 13 آبان 1395
اگه ممکنه کتاب هم معرفی کنید و فایل صوتی هم بزارید
0
مهدی محمدزاده گیوه چی
مهدی محمدزاده گیوه چی چهارشنبه، 12 آبان 1395
اگه کسی نخواد حرفی که میزنه بشوند چه دلیلی داره در یک محیط عمومی صحبت کنه حتما منظوری از این کارش داره ما هممون همیشه از برداشتهای که در طول روز داریم صحبتهای با هدفی خواص انجام میدیم تا به مقسود اصلی مون بریسم این در جواب آقای سجاد مظفری است
0
سجاد مظفري
سجاد مظفري سه شنبه، 11 آبان 1395
گوش دادن به حرف هاي بقيه تجاوز به حريم شخصيشون محسوب ميشه
0
Salman Usefi
Salman Usefi سه شنبه، 11 آبان 1395
استفاده مکرر از هر یک از توانایی های مغز باعث میشه که اون بخش از مغزتون که شما استفاده میکنید٬همیشه اماده به کار باشه و زمانی که شما بهش نیاز پیدا کردین کارایی لازم رو داشته باشه.
0
سروش عباسی
سروش عباسی سه شنبه، 11 آبان 1395
مطلب من رو یاد شرلوک هولمز انداخت ...