دو گرایش اصلی به زندگی ، شما در کدام دسته قرار دارید؟

دو گرایش اصلی به زندگی ، شما در کدام دسته قرار دارید؟

میلاد

شکیب

1395/10/29

8246

بار بازدید شده
What-is-Your-Orientation-Life دو گرایش اصلی به زندگی وجود دارد؛ یکی گرایش معناگرا و دیگری گرایش لذت‌جویانه. گرایش شما به زندگی چیست؟
8246
دو گرایش اصلی به زندگی ، شما در کدام دسته قرار دارید؟
Vidoal
4.98
دو گرایش اصلی به زندگی ، شما در کدام دسته قرار دارید؟
در سال‌های اخیر، روان‌شناسان علاقه زیادی به گرایش‌ها و رویکردهای انسان‌ها به زندگی پیدا کرده‌اند. این مسئله به دلایلی که پشت اعمال ما در زندگی وجود دارد برمی‌گردد. یکی از روان‌شناسانی که در این حوزه فعالیت‌های زیادی انجام داده ورونیکا هوتا از دانشگاه اوتاوای کاناداست.

هوتا معتقد است دو گرایش اصلی به زندگی در افراد وجود دارد: گرایش اول، افرادی‌اند که در زندگی به دنبال معنا هستند. چنین افرادی به رشد شخصی اهمیت می‌دهند، در جست‌وجوی چالش‌های تازه‌اند، تشنه موفقیت و کیفیت بالا در کاری‌اند که انجام می‌دهند و به‌دنبال اهداف پرمعنی و عمیق در زندگی‌اند. آن‌ها اهدافی را برای خود تعیین می‌کنند که از نظر آن‌ها بسیار ارزشمند و بخشی از هویت آن‌هاست. گرایش دوم، افرادی با گرایش لذت‌جویانه به زندگی‌اند. این افراد در زندگی به‌دنبال خوشی، لذت، آسایش و راحتی‌اند.

افراد معناگرا و افراد لذت‌گرا هر دو در زندگی رفتارها و تجربه‌های متضادی نسبت به یکدیگر دارند. افراد معناگرا بیش‌تر خود را درگیر کارهایی مانند فعالیت‌های داوطلبانه، اهدای پول و زمان به افراد بی‌بضاعت، حضور در کمپین‌های سیاسی ارزشمند و انجام فعالیت‌های خیرخواهانه می‌کنند. آن‌ها همچنین به‌دنبال کارهای ارزشمند، فعالیت‌های معناگرا و فعالیت‌های چالش‌برانگیزی‌اند که برای انجام آن‌ها نیاز به استفاده از مهارت‌ها و استعدادهای خود در مسیری پرمعنا و هدفمندانه‌ دارند. آن‌ها خود را غرق این کارها می‌کنند و از انجام آن‌ها لذت می‌برند. افراد لذت‌جو دوست دارند به مهمانی بروند، در رویدادهای ورزشی شرکت کنند و به کنسرت بروند. آن‌ها بیش‌تر روی لذت‌های لحظه‌ای تمرکز می‌کنند.

البته در اکثر موارد زندگی انسان‌ها ترکیبی از گرایش‌های معناگرا و لذت‌جو است و وزن این دو بخش در افراد مختلف با هم متفاوت است. خوب است که به ایجاد تعادل میان او دو گرایش در زندگی فکر می‌کنیم. گرایش شما به زندگی لذت‌جویانه است یا معناگرایانه؟ آیا شما توانسته‌اید بین این دو گرایش در زندگی خود تعادل ایجاد کنید؟

بسیار از ما با انجام فعالیت‌های لذت‌جویانه به‌دنبال شادی در زندگی هستیم، اما نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد شادی بادوام و ماندگار در زندگی در گرایش معناگرایانه به زندگی نهفته است. شما زمان خود را چگونه سپری می‌کنید؟ از کل وقت‌های خود چقدر را به فعالیت‌های معناگرایانه و چقدر را به کارهای لذت‌جویانه اختصاص می‌دهید؟ کمی به این موضوع فکر کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
 
سوالات و نظرات کاربران
0
نسیم زندی
نسبم زندی پنج شنبه، 31 فروردین 1396
با خوندن این مطلب تازه فهمیدن معنا گرا و لذت گرا چه فرقی دارن
0
نگار شرف الدین
نگار شرف الدین یکشنبه، 20 فروردین 1396
به نظر من این دسته بندی زیاد جالب نیست. تعداد انسان هایی که برای همه چیز به دنبال معنا هستند خیلی کمه. از طرف دیگه انسان هایی که فقط کارها رو براساس لذت انجام میدن و دلیل منطقی برای اون ها ندارند هم در جامعه کم هستند. بیشتر افراد چیزی بین این 2 دسته هستند. پس میشه گفت همه ی انسان ها یک گرایش متعادل دارند به سمت ترکیبی از هر دو دسته
0
نقی تسلی زاده
نقی تسلی زاده سه شنبه، 24 اسفند 1395
خوب بود
1
INFINITE  INFINITY
INFINITE INFINITY شنبه، 07 اسفند 1395
من کاری ندارم هوتا چه اعتقادی داشت! اساسا هیچ فرقی بین این دو گروه وجود نداره و این تقسیم بندی کاملا اشتباهه. نه تنها همه انسانها، بلکه تمام موجودات زنده فقط میتونن لذت گرا باشن و نه چیز دیگه. امثال این تقسیم بندی ها به این دلیله که ماهیت لذت درست درک نشده. موجودات زنده به این دلیل بهشون گفته میشه زنده که یکسری نیاز در خودشون دارن؛ و فرایند برآورده کردن نیاز به شکل لذت درک میشه. حالا نیازهای انسان‌های مختلف بسته به عوامل خیلی زیادی باهم متفاوت هست و هزاران البته که آدم های مثلا معنا گرا هم از انجام اون کارها لذت میبرن، ولی فقط نیازهای متفاوتی دارن... من هم مثل تمام آدم های دیگه ویژگی های هردوی این دسته بندی غلط رو دارم.
1
محبوبه قلی پور
محبوبه قلی پور چهارشنبه، 27 بهمن 1395
اون پاراگراف آخر درمورد شادی تامل برانگیزه.به قول فیلسوف معاصر کشورمان جناب آقای الهی قمشه ای که میگه یکی از راههای بدست آوردن شادی نیکی هستش که از گرایش معناگرایانه به زندگی میتونه حاصل بشه.
0
محمد ابراهیمی photo
محمد ابراهیمی جمعه، 15 بهمن 1395
دوستان یکی میشه منو توجیه کنه که اهداف عمیق و معناگرا دقیقا یعنی چی؟یعنی مثلا اینکه طرف بخواد هیچ گرسنه ای روی زمین نباشه این واقعا یعنی معنا گرا بودن؟؟؟
0
مرضیه امیری
مرضیه امیری چهارشنبه، 13 بهمن 1395
من هم معنا گرا هستم ولی بعضی از ویژگی های لذت گرا را نیز دارم
0
من photo
من سه شنبه، 05 بهمن 1395
جناب سروان قـ--- منم. همه تو نظراشون میگن من معناگرا هستم. یعنی یک نفر لذت گرا پیدا نمیشه توی این جمع؟!
0
محمد صادق آشیانه
محمد صادق آشیانه یکشنبه، 03 بهمن 1395
به نظرم اگه ادم بین ایت دوتا تعادل برقرار نکنه ادم افسرده ای بشه کسی که زیاد فکر میکنه خیلی نگرانه این باعث افسردگی میشه کسی هم که همیشه شاد باشه و مهمونی بره و دنبال راحتی باشه بعد یه مدت همه چیز براش عادی میشه
0
منیرسادات photo
منیرسادات شنبه، 02 بهمن 1395
خوب این دو حالت بر میگرده به اهدافی که انسانها در زندگیشان بصورت داوطلبانه ویا از طرف دیگران به اونها تحمیل میشه. ممکنه در بعصی شرایط انسان مجبور بشه از مسیر معناگرایانه عدول کنه اما فطرت انسانها همانی ست که خداوند بنا نهاده من طبیعتا سعی میکنم معناگرایانه باشم اما در بعضی از محیطها شاید لازم باشد کمی هم بدنبال تغییر فضا البته بصورت صحیح بود در مجموع این تقسیم بندی را 100% قبول ندارم.
0
Reyhane Razavi
Reyhane Razavi جمعه، 01 بهمن 1395
خدایا .... چرا هرچی توی ویدوال میگن من همه ویژگیهاشو دارم ... کلا" آدم منعطفی هستم
0
thinker .
Ar rh جمعه، 01 بهمن 1395
هر دو حالت رو دارم
0
سهراب تنها
سهراب تنها پنج شنبه، 30 دی 1395
روان‌شناسان صرفا روان‌شناس هستن و نه انسان‌شناس. هرچند که انسان‌شناسان هم صرفا یک سری افراد علمی هستن. اگه به پیچیدگی هستی و بودنت پی بردی هرگز خودت رو تا حد یک ذهن پایین نیار تا هرگز جزو دسته‌بندی‌های دوستان قرار نگیری.
0
Benyamin.at photo
Benyamin.at پنج شنبه، 30 دی 1395
من فکر میکنم بالقوه انسان معنا گرایی هستم؛ ولی شرایطی که دارم، چون توام با سختی و مشکلات هست، به همین دلیل به طور ناخود اگاه تبدیل به ادمی شدم که به دنبال لذتهای لحظه ای و کوتاه مدت هست؛ تا رنج ها رو فراموش یا کمتر بهشون فکر کنم. ولی با این حال دائما تلاش میکنم تا خصوصیات بالقوه ی خودم رو بروز بدم... :-)
0
kianoosh photo
kianoosh پنج شنبه، 30 دی 1395
در طول زندگی ۲۵ ساله خودم و با تجربه کمی که در این چند سال اخیر پیدا کردم به خصوص در دوران ۴ ساله دانشجویی که به دور از خانواده و مستقل زندگی کردم. تعادلی بین این دو سبک زندگی پیدا کردم. به شخصه انسانی معنا گرا هستم اما به نظرم این خوبه که تعادلی بین معنا گرایی محض و لذت گرایی محض وجود داشته باشه.
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني پنج شنبه، 30 دی 1395
به نظرم هر دو دیدگاه معنا گرایانه و لذت گرایانه به دنبال لذت هستند البته با این تفاوت که در دیدگاه معناگرایانه به لذت های بلند مدت و تمدید شده میرسیم ولی در دیدگاه لذتگرایانه آینده نگری نداریم یعنی دید بلند مدت نداریم و به همین لذتهای موقتی بسنده می کنیم.دیدگاه معناگرایانه برای حال کمی سخت ولی برای درازمدت لذتبخش و آرامش بخش است.بنابراین اگر بنا باشد به خودم توصیه ای داشته باشم حتما روی دیدگاه معناگرایانه تمرکز می کنم.
0
Reza photo
Reza پنج شنبه، 30 دی 1395
چه جالب.... بدون این که از این تقسیم‌بندی اطلاعی داشته باشم، خودم قبلاْ آن را فهمیده بودم. مثلاْ وقتی فیلمی می‌دیدم که پر از جلوه‌های ویژه بود اما داستان خاصی نداشت خیلی خوشم نمی‌اومد یا سرگرمی معمولی خیلی راضیم نمی‌کنه.. البته با شما موافقم. معناگرایی با کمی لذت‌گرایی میتونه مفیدتر باشه باتشکر
0
ایمان طالبی
ایمان طالبی چهارشنبه، 29 دی 1395
من فکر میکنم بیشتر در گروه معناگرا جای بگیرم چون هدفم رو گذاشتم تو زندگی به جست و جوی علم به این هدف که بتونم کارکرد جهان اطراف رو درک کنم به همین منظور خیلی مواقع از لذت های لحظه ای گذشتم البته شاید دقیقا معنای گذشتن نیز به ان نداد زیرا در ان لحظات من لذت را در کار دیگری میدیدم
0
فرزاد بزازان
فرزاد بزازان چهارشنبه، 29 دی 1395
فک می کنم خودم رو جزو معناگرایی که به دنبال لذت های دنیا ولی از راه سختش وعادیش هستند بدونم..