دلیل پدیده عجیب ستون‌های نوری در کانادا چیست؟

دلیل پدیده عجیب ستون‌های نوری در کانادا چیست؟

میلاد

شکیب

1395/10/26

4751

بار بازدید شده
Mysterious-looking-light-pillars تصاویر شگفت‌انگیزی که از باریکه‌های نور در فضای شهر اونتاریو در کانادا در فضای اینترنت در هفته جاری منتشر شد سوالات زیادی را برانگیخت و البته این تصاویر تبدیل به یکی از پربازدیدترین تصاویر فضای اینترنت شد.
4751
دلیل پدیده عجیب ستون‌های نوری در کانادا چیست؟
Vidoal
4.75
دلیل پدیده عجیب ستون‌های نوری در کانادا چیست؟
تصاویر شگفت‌انگیزی که از باریکه‌های نور در فضای شهر اونتاریو در کانادا در فضای اینترنت در هفته جاری منتشر شد سوالات زیادی را برانگیخت و البته این تصاویر تبدیل به یکی از پربازدیدترین تصاویر فضای اینترنت شد و کاربران را به یاد فیلم‌های علمی- تخیلی «پیشتازان فضا» و «برخورد نزدیک از نوع سوم» انداخت.

گرچه این پدیده کاملا پدیده عجیبی بود اما برای آن توضیح علمی وجود دارد. این عکس را تیمی جو الزینگای عکاس در شهر نورث بی (North Bay) در اونتاریو گرفته است. او در حالی که در خانه‌اش بوده از دیدن این رویداد شگفت‌زده شده و از پنجره حمام خانه خود این عکس را گرفته است.

الزینگا صبح ۱۷ دی‌ماه از خواب بیدار و با این صحنه بسیار عجیب روبه‌رو شد. او این صحنه را «باریکه‌های نوری که در آسمان برق می‌زدند» توصیف کرده است. دمای هوا در آن زمان ۱۸- درجه سلسیوس بوده است. او می‌گوید: «از دیدن این صحنه شگفت‌زده شده بودم. همسرم هم آمد که صحنه را ببیند اما من باید تحقیقات بیش‌تری در این مورد می‌کردم. پنجره حمام را باز کردم و حتی دوربین را از پنجره بیرون دادم تا بتوانم عکس خوبی بگیرم. هوا واقعا سرد بود. اول فکر کردم پدیده شفق شمالی است اما سریعا متوجه شدم که نمی‌تواند چنین پدیده‌ای باشد. در بیش‌تر نقاط به نظر می‌رسید باریکه‌های نوری از دل زمین خارج شده بودند».

اما ماجرا چه بوده است؟ به این پدیده رایج جوی ستون‌های نوری می‌گویند. گرچه این پدیده بسیار شبیه شفق قطبی است اما ارتباط چندانی با آن ندارد. در واقع ذرات باردار الکتریکی که در اتم‌های پرانرژی در جوی بالایی زمین وجود دارند باعث به وجود آمدن شفق قطبی می‌شوند. در عوض، ستون‌های نوری در هوای بسیار سرد ایجاد می‌شوند. در این حالت کریستال‌های یخی هشت‌ضلعی و مسطح در ناحیه پایینی جو شکل می‌گیرند و جمع آن‌ها تبدیل به یک آینه بزرگ شده که منابع نوری مختلف مانند نور چراغ خودروها و نور عمومی شهر را بازتاب می‌دهد. دلیل این‌که حرکت این نورها از پایین به بالا به نظر می‌رسد این موضوع است که نورهایی که به سمت فضا حرکت می‌کنند به سمت پایین بازتاب داده می‌شوند و توهم یک ستون را به وجود می‌آورند.
 
سوالات و نظرات کاربران
0
ایمان  قهارپور
ایمان قهارپور جمعه، 01 بهمن 1395
وقتی كه اين رويداد رخ مي‌ده، بلورها آينه‌اي تركيبي و غول‌پيكر ايجاد مي‌كنن كه مي تونن نور رو از يه منبع نوري، مثل نور شهرها يا خودروها باز بتابانن یعنی این اتفاق نوري است كه از زمين به فضا سفر مي‌كنه و توسط اين آينه‌ها به زمين بازتابانده مي‌شن و به شكل ستون‌هایی درخشان ديده مي‌شن.
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني یکشنبه، 26 دی 1395
این کریستالهای یخی چندضلعی مثل برف و باران بر اثر کشش زمین سقوط نمی کنند؟
0
Analyst chemist
Analyst chemist یکشنبه، 26 دی 1395
کاش فیلمش رو می گذاشتید. لااقل برای من توصیف این پدیده قابل فهم نبود