چرا باید به پهلوی چپ بخوابیم؟

چرا باید به پهلوی چپ بخوابیم؟

میلاد

شکیب

1395/09/23

11923

بار بازدید شده
Why-You-Should-Sleep-Your-Left-Side وضعیت و حالت بدن هنگام خواب یکی از عوامل مهم در رسیدن به سلامتی است. نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که برای بسیاری از افراد خوابیدن به پهلوی چپ به داشتن سلامت جسمانی و خواب بهتر کمک می‌کند.
11923
چرا باید به پهلوی چپ بخوابیم؟
Vidoal
4.07
چرا باید به پهلوی چپ بخوابیم؟
همه ما می‌دانیم مدت زمان خواب در سلامت روانی و جسمانی ما بسیار مهم است، اما وضعیت و حالت بدن هنگام خواب یکی از عوامل مهم در رسیدن به سلامتی است. نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که برای بسیاری از افراد خوابیدن به پهلوی چپ به داشتن سلامت جسمانی و خواب بهتر کمک می‌کند. این تئوری از علم باستانی آيورودا ریشه می‌گیرد که یک رویکرد و فلسفه جامع به سلامت و بهداشت انسان است که از کشور هند نشئت گرفته شده است.
 
گرچه بسیاری معتقدند به پهلوی راست خوابیدن برای سلامتی انسان مفید است اما نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که به پهلوی چپ خوابیدن به دلیل وضعیت قرارگیری ارگان‌های مختلف بدن، برای هضم غذا، سلامتی قسمت‌های پشت بدن و حتی سلامت قلب ما مفید است. در این مطلب ۶ مزیت به پهلوی چپ خوابیدن را با شما مرور می‌کنیم.

۱- به پهلوی چپ خوابیدن سیستم لنفاوی بدن را تقویت می‌کند.
طبق طب آيورودا، به پهلوی چپ خوابیدن باعث می‌شود بدن راحت‌تر مایع لنف و مواد زائد را از طریق گره‌های لنفاوی تصفیه کند چراکه قسمت عمده بخش لنفاوی بدن در سمت چپ قرار دارد. همچنین نتایج پژوهش‌هایی که در غرب انجام شده نشان می‌دهد که خوابیدن به پهلوی چپ می‌تواند به بدن در دور کردن مواد زائد از مغز کمک کند. در عوض، خوابیدن به پهلوی راست کارایی سیستم لنفاوی را کاهش می‌دهد.

۲- به پهلوی چپ خوابیدن به هضم غذا کمک می‌کند.
در مورد هضم غذا، خوابیدن به پهلوی چپ به پهلوی راست ارجحیت دارد آن هم به دلیل نیروی جاذبه. به پهلوی چپ خوابیدن باعث می‌شود تا غذاهای زائد به‌راحتی از روده بزرگ به سمت بخش کولون نزولی حرکت کنند (به این معنی که احتمالا وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوید بدن شما نیاز به اجابت مزاج دارد). همچنین خوابیدن به پهلوی چپ باعث می‌شود تا معده و پانکراس در حالت طبیعی خود در بدن قرار بگیرند (محل قرارگیری طبیعی معده در سمت چپ بدن است) و در نتیجه آنزیم‌های پانکراس تقویت شده و دیگر فرایندهای هضم بهتر انجام می‌شود.
 

۳- به پهلوی چپ خوابیدن برای قلب شما مفید است.
پزشکان سال‌هاست که به زنان باردار توصیه می‌کنند برای گردش بهتر خون در قلب به پهلوی چپ بخوابند. این نکته در مورد همه انسان‌ها صدق می‌کند و در حالت طبیعی هم خوابیدن به پهلوی چپ مقداری فشار را از روی قلب برداشته چراکه نیروی جاذبه هم روی زهکشی لنفاوی (lymph drainage)  و هم روی گردش خون آئورت در جایی دورتر از قلب اثر مثبت می‌گذارد. لازم به ذکر است که هنوز بحث‌های زیادی در مورد این‌که به پهلوی راست خوابیدن برای قلب بهتر است یا به پهلوی چپ خوابیدن وجود دارد.

۴- به پهلوی چپ خوابیدن برای زنان باردار ایده‌آل است.
خوابیدن به پهلوی چپ نه‌تنها در زنان باردار به گردش خون کمک زیادی می‌کند بلکه فشار را از روی کمر برمی‌دارد، از فشار آوردن رحِم به کبد جلوگیری می‌کند و جریان خون را در رحِم، کلیه‌ها و جنین افزایش می‌دهد. به همین دلیل پزشکان به زنان باردار توصیه می‌کنند تا آن‌جا که ممکن است به پهلوی چپ بخوابند.

۵- خوابیدن به پهلوی چپ سوزش معده را کاهش می‌دهد.
نتایج مطالعه‌ای که در مجله Clinical Gastroenterology به چاپ رسیده، نشان می‌دهد که خوابیدن به پهلوی چپ رفلکس اسید معده را کاهش می‌دهد. دلیل این امر این است که محل قرارگیری طبیعی معده در سمت چپ بدن است. همچنین خوابیدن به پهلوی راست این مشکل را تشدید می‌کند. تاثیر این کار خیلی سریع است، به همین دلیل وقتی پس از صرف غذا احساس سوزش در معده کردید، کافی است ۱۰ دقیقه به پهلوی چپ دراز بکشید.

۶- خوابیدن به پهلوی چپ درد پشت را کاهش می‌دهد.
افرادی که از کمردرد مزمن رنج می‌برند بهتر است به پهلوی چپ بخوابند چراکه با این کار فشار از روی ستون فقرات برداشته می‌شود. در نتیجه این تغییر مثبت در بدن، شما خواب بسیار باکیفیت‌تر و بهتری در طول شب خواهید داشت.
 
 
نکته
گرچه تمامی این عوامل مبین مزایای به پهلوی چپ خوابیدن‌اند، اما باید یادآوری کنیم که برای برخی از افراد، شامل کسانی که با مشکل قلبی، وقفه تنفسی در خواب، آب سیاه چشم، سندرم تونل مچ دست (carpal tunnel syndrome) دست و پنجه نرم می‌کنند، به پهلو خوابیدن مفید نیست. اگر شما از این‌که هنگام خواب در چه وضعیت بدنی‌ای باشید مطمئن نیستید، بهتر است با یک متخصص مشورت کنید.
 
چگونه به پهلوی چپ خوابیدن را تبدیل به یک عادت کنم؟
اگر آماده تغییر عادت خواب خود هستید، باید کمی صبور باشید چراکه مدتی طول می‌کشد تا به پهلوی چپ خوابیدن عادت کنید. اجرای چند استراتژی ساده در این تغییر رویه به شما کمک خواهد کرد. برای مثال، می‌توانید از یک بالش بدن استفاده کنید تا تغییر حالت از پهلوی چپ به راست سخت‌تر شده و در نتیجه در طول شب به پهلوی چپ بخوابید. همچنین می‌توانید در طرف دیگر تخت‌خواب بخوابید (یعنی جای سر و پای خود را عوض کنید). در این حالت هنگام خواب تغییر خاصی نسبت به گذشته احساس نخواهید کرد.
 
همچنین انتخاب تشک مناسب برای خوابیدن به پهلو بسیار مهم است. از آن‌جایی که به پهلو خوابیدن باعث ایجاد فشار روی شانه‌ها و باسن می‌شود، مهم است که یک تشک نرم انتخاب کنید تا فشار از روی این قسمت‌های بدن برداشته شود. همچنین بهتر است تشک شما به‌گونه‌ای باشد که هنگام خواب روی آن ستون فقرات در حالت طبیعی خود قرار گیرد. علاوه بر این، تشکی انتخاب کنید که هنگام خواب روی آن کاملا احساس خوب و راحتی داشته باشید. ترکیب یک تخت‌خواب راحت و وضعیت مناسب بدن هنگام خواب در نهایت به شما در داشتن خوابی آسوده کمک خواهد کرد.
 
منبع: lifehack
 
پیشنهاد می‌کنیم مطالب زیر را نیز مطالعه کنید:
وقتی از خواب بیدار می‌شوید، این ۷ کار را انجام ندهید (لینک)
یک آزمایش ساده برای این‌که بفهمیم کمبود خواب داریم یا خیر؟ (لینک)
زنان نسبت به مردان به خواب بیش‌تری نیاز دارند (لینک)
با رعایت این ۱۰ نکته، انسان سحرخیزی شوید (لینک)
چرا برخی با صبح زود بیدار شدن مشکل دارند؟ (لینک)
سوالات و نظرات کاربران
0
سوگند فاضلی
سوگند فاضلی پنج شنبه، 17 فروردین 1396
من شنیده بودم به راست خوابیدن بهتره
0
مهران رحیمی
مهران رحیمی پنج شنبه، 26 اسفند 1395
من شنیده بودم به راست خوابیدن بهتره
0
كيوان photo
كيوان چهارشنبه، 24 آذر 1395
بله فقط همين جمله ي ( در روايات هم آمده ) را لازم داشت كه اين متن تكميل بشه
0
تنها شب
رضا صالحی جمعه، 20 اسفند 1395
من فکر میکردم خوابیدن به چپ باعث فشار به قلب میشه
0
تیزهوش باهوش آبادی
تیزهوش باهوش آبادی شنبه، 25 دی 1395
با سلام ، اما من شنیده بودم که بهتر برای اینکه کبد بر روی قلب نیفته و قلب ضربانش رو بتونه کنترل کنه باید به پهلوی راست بخوابیم کدوم یکی درسته؟؟
0
تیزهوش باهوش آبادی
تیزهوش باهوش آبادی شنبه، 25 دی 1395
با سلام ، اما من شنیده بودم که بهتر برای اینکه کبد بر روی قلب نیفته و قلب ضربانش رو بتونه کنترل کنه باید به پهلوی چپ بخوابیم کدوم یکی درسته؟؟
0
Sina Rajaei
Sina Rajaei چهارشنبه، 15 دی 1395
تو خیلی از منابع گفته شده سمت چپ نخوابیم چون به قلب فشار میاد میاد و همچنین چون دستگاه گوارش در سمت راست بدنه غذا دیرتر هضم میشه
-1
زینب کریمی
زینب کریمی جمعه، 24 دی 1395
(پاسخ) درمطالب علمی زیاداطلاع ندارم ولی دراسلام ابتدا روبه سمت راست خوابیدن روسفارش کرده سپس کمی به سمت چپ وبعد به سمت راست آنهم پاهاروبه قبله .درضمن اگربنابه سفارش اسلام عمل کنیم باید شام سرشب میل شودوهنگام خواب معده خالی باشد.
0
alireza rahimi
alireza rahimi شنبه، 04 دی 1395
والا من به هر طرف که بدنم راحته به اون طرف میخوابم ولی از این به بعد سعی میکنم به خودم عادت بدم به پهلوی چپ بخوابم
0
مصطفی .
مصطفی کهن پنج شنبه، 25 آذر 1395
خب تو خواب ادم وضعیتشو تغییر میده همش سخته به پهلوی چپ باشه
0
امیر قربانی
امیر قربانی جمعه، 26 آذر 1395
(پاسخ) درسته ولی همون اول که ادم میخوابه اگر به پهلو چپ بخوابد کم کم عادت میکنه من هم قبلا دمر میخوابیدم ولی الان خیلی بهتر شدم و دیگر حتی تو خواب هم دمر نمیخوابم
0
امیر قربانی
امیر قربانی جمعه، 26 آذر 1395
خیلی خوب بود در اسلام هم به این تاکید شده بود گه چجوری بخوابیم خوب بود
0
sadeq 195
sadeq 195 جمعه، 26 آذر 1395
به نظر من که قسمت 3 کاملا اشتباه می گه. وقتی به پهلوی چپ می خوابیم وزن عضوهای نمیه راست بدن بر روی قلب فشار وارد می کنن و این می تونه آسیب بزنه به قلب، از طرفی می تونه خواب رو آشفته کنه، من مدتهاست که این حرکت رو آزمایش کردم، زمانی که به سمت چپ می خوابم احساس سنگینی بر روی قلبم حس می کنم.
0
علیرضا  photo
علیرضا چهارشنبه، 24 آذر 1395
این مطلب به خاطر اینکه یه مکتب توی یه روستایی تو هند اینطوری میگه نمیتونه درست باشه. این مطلب غلط و غیر علمیست
0
kasra photo
kasra چهارشنبه، 24 آذر 1395
تا همین چند وقت پیش میگفتن سمت چپ خوابیدن ضرر داره ، من هم همیشه سمت چپ میخوابیدم ،شب ها وجدان درد داشتم !
0
علیرضا نوروزیان
علیرضا نوروزیان چهارشنبه، 24 آذر 1395
طی 13روز میشه رویه خواب و تغییر داد شروع کنید
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني چهارشنبه، 24 آذر 1395
قلب هم سمت چپ بدن قرار دارد و اينجا گفته شده به پهلوي چپ خوابيدن ، موجب كاهش فشار به قلب ميشه.
0
علی کریمی
علی کریمی سه شنبه، 23 آذر 1395
در روایات هم اومده که ابتدا به سمت راست تا لحظاتی بخوابیم و بعدش به سمت چپ بر گردیم