چرا در مکان جدید دچار بدخوابی می‌شویم؟

چرا در مکان جدید دچار بدخوابی می‌شویم؟

میلاد

شکیب

1395/04/29

11566

بار بازدید شده
sleep-in-new-places همه ما تجربه بی‌خوابی در اولین شب سفر را داشته‌ایم. برخی از ما حتی در خانه اقوام نزدیک خود هم خوابی آرام را تجربه نمی‌کنیم. ما در این مطلب می‌خواهیم دل
11566
چرا در مکان جدید دچار بدخوابی می‌شویم؟
Vidoal
4.51
چرا در مکان جدید دچار بدخوابی می‌شویم؟
همه ما تجربه بی‌خوابی در اولین شب سفر را داشته‌ایم. برخی از ما حتی در خانه اقوام نزدیک خود هم خوابی آرام را تجربه نمی‌کنیم و فاجعه اینجاست که برخی دیگر از افراد حتی در مکان جدیدی در خانه خود هم نمی‌توانند به راحتی بخوابند. ما در این مطلب می‌خواهیم دلایل این پدیده را بررسی کنیم.

بی‌‌خوابی و اختلال در خواب در یک مکان جدید مشکلی رایج بین مردم است و دانشمندان علوم اعصاب آن را «تاثیر شب اول» (FNE) می‌نامند. دانشمندان «تاثیر شب اول» را این‌گونه توصیف می‌کنند: «خوابیدن با یک چشم باز». وقتی فرد برای اولین بار در یک مکان جدید می‌خوابد، فقط نیمی از مغز او استراحت می‌کند و نیمی دیگر حالت فعال و هوشیار خود را حفظ می‌کند. دانشمندان علوم اعصاب خواب افراد را در یک محیط جدید ارزیابی کردند. آن‌ها با ثبت امواج مغزی افراد در مرحله سوم خواب یعنی در مرحله‌ای که چشم حرکات سریع ندارد (این مرحله عمیق‌ترین فاز در سیکل خواب است)، این موضوع را مورد تحقیق و بررسی قرار دادند. برای این کار به دست و سر تعدادی داوطلب الکترودهایی وصل شد تا امواج و پیام‌های عصبی آن‌ها ثبت شود. همزمان میزان ضربان قلب، حرکات چشم و برخی دیگر از علائم فیزیولوژیک بدن نیز ثبت شد.
 

برای ثبت دقیق یافته‌ها، افراد مورد آزمایش روی اسکنرهای بزرگی که با حوله و بالشت‌های نرم پوشیده شده بود قرار گرفتند. طی این آزمایش دانشمندان دریافتند در هنگام خواب در یک مکان جدید نیمکره چپ مغز فعالیت بیشتری نسبت به نیمکره راست مغز دارد. در این پژوهش مشخص شد نیمکره چپ مغز نسبت به محیط اطراف هوشیار است. البته نه همه جای نیمکره چپ بلکه فقط مناطقی که مربوط به رویا، حرکت و توجه بودند در حالت فعال قرار داشتند. هنگامی که در شب دوم افراد در همان مکان می‌خوابند عدم تقارن از بین ‌می‌رود چرا که مغز شناخت کافی نسبت به محیط اطراف پیدا می‌کند و بدین ترتیب هر دو نیمکره در حالت استراحت مطلق قرار می‌گیرند.

برخی پرندگان و پستانداران دریایی (مثل دلفین‌ها، وال‌ها و شیر دریایی) وضعیت خواب‌شان همیشه به این صورت است، یعنی همیشه نیمکره چپ مغزشان در حالت فعالیت است و با یک چشم باز و یک چشم بسته می‌خوابند. در این حیوانات همواره فقط نیمی از مغز آن‌ها استراحت می‌کند، بدین ترتیب این موجودات برای خطرات و تهدیدات احتمالی همیشه آماده هستند.

برای مشخص شدن این که آیا الگوی خواب نامتقارن در انسان‌هایی که در محیطی ناآشنا می‌خوابند با سیستم خواب این حیوانات شباهت دارد یا خیر، دانشمندان تحقیقی را روی افرادی که خواب سبکی دارند و مغزشان نسبت به محرک بیرونی فعال‌تر است، انجام دادند. برای این منظور از افراد مورد آزمایش خواسته شد تا به هنگام شنیدن صدا در خواب و بیدار شدن، با انگشت خود ضربه بزنند. این افراد به مدت 2 شب در یک مکان خوابیدند. زمان واکنش به صدا در شب اول بسیار سریع‌تر از شب دوم بود. این موضوع نشان می‌‌دهد که در شب اول نه تنها مغز به خاطر تاثیر FNE حساس‌تر و هوشیارتر است بلکه سریع‌تر هم از خواب بیدار می‌شود (منابع: qz، theatlantic).
 

تحقیق مشابه دیگری در یک هتل لاکچری در منهتن صورت گرفت. با توجه به امکانات وسیع و بسیار عالی این هتل مسافران باز از بی‌‌خوابی به‌خصوص در شب اول شکایت می‌کردند. این هتل حتی یک منوی 12 بالشتی را ارائه کرد تا همه افراد چه آن‌ها که به پشت می‌خوابند، چه آن‌ها که دمر می‌خوابند و چه آن‌ها که عادت دارند به پهلو بخوابند، یک خواب آرام را تجربه کنند اما باز هم این کار نتیجه‌ای نداشت. از این رو این هتل متخصص و کارشناس خواب خانم ربکا روبینز  را استخدام کرد. او نویسنده کتاب «خواب برای موفقیت‌آمیز» است. روبینز ضمن ارائه راهکارهای سازنده و پیشنهادات مفید مانند عدم مصرف مواد الکلی و مواد کافئین‌دار در آخر اشاره می‌کند که در نهایت خوابیدن در یک مکان جدید همواره با اختلال خواب همراه است و این امر اجتناب‌ناپذیر است و تنها با رعایت برخی نکات می‌توان «تاثیر شب اول» را کاهش داد (منبع).

«تاثیر شب اول» و اختلال ناشی از آن تقریبا روی 99 درصد اشخاص حتی افراد جوانی که اختلال خواب ندارند اثر می‌گذارد. امیدی وجود ندارد که افراد در شب اول خواب در یک مکان جدید بتوانند خوابی آرام و آسوده را تجربه کنند اما باید اذعان داشت که شدت و ضعف اثر FNE در همه افراد یکسان نیست و در برخی بسیار قوی است و در بعضی دیگر شدت کمتری دارد (منبع).

 منابع: telegraph/ qz/ theatlantic/ cntraveler
سوالات و نظرات کاربران
0
فاطمه مرادی
آویسا قناد قهاری جمعه، 24 خرداد 1398
بازم همه چیز به خود آدم ربط داره یکی تو خونه ی خودشم خوابش نمیبره یکی هم مثل آقا مجید کریمی همه جا خوابشون میبره..... با تشکر از سایت فوق العادتون
0
Sina Taati
Sina Taati یکشنبه، 19 فروردین 1397
سلام لطفا قابلیت اشتراک گذاری در توییتر هم فعال کنید
1
محمد امیر نجفقلی طهرانی
محمد امیر نجفقلی طهرانی جمعه، 20 اسفند 1395
فکر میکنم از اجداد غار نشینمون این رو به ارث بردیم
1
مجید کریمی
مجید کریمی چهارشنبه، 11 اسفند 1395
وقتی خسته باشی راحت میگیری میخوابی . سرباز که بودیم روی سنگ . خاک . آب . آتش و.... خلاصه هر جا وقت گیر میاوردیم از شدت خستگی خوابمون میبرد .D:
1
مرتضی تبریزی
مرتضی تبریزی سه شنبه، 10 اسفند 1395
انسان رفته رقته و به مروز زمان خودشو با محیط جدید وقف میده .
1
اکبر فاریابی
اکبر فاریابی چهارشنبه، 04 اسفند 1395
من که هرجا یه بالشت باشه انگار همون جا خونمه . راحت میخوابم
1
محمد صادق آشیانه
محمد صادق آشیانه یکشنبه، 19 دی 1395
در کل بی خوابی و بدخوابی بخاطر کم بودن فعالیت جسمی و ذهنیه شما بعد از یه فعالیت روزانه شدید امکان نداره به خواب نرید یا بعد از خوندن و مطالعه کردن حجم زیادی از مطالب باید یکم به خواب برید تا مغز هم بتونه یکم استراحت کنه
1
مصطفی .
مصطفی کهن دوشنبه، 29 آذر 1395
واقعن مکان خواب عوض میشه مشکل ایجاد میشه تو خواب رفتن
-1
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني چهارشنبه، 24 آذر 1395
با مطلب چندان موافقم نيستم. اتفاقا اگر دقت كرده باشيد كودكان به همراه پدر و مادرشان نسبت به بزرگسالان در هر جايي كه باشند راحت مي خوابند.يك حس عدم امنيت ناخودآگاه در مغز وجود داره و موجب عدم خواب راحت در محيط جديد ميشه
1
پوژنگ پروازی
پوژنگ پروازی سه شنبه، 23 آذر 1395
عادت به محیطهای جدید،مستلزم زمان است،،،،
1
فرزین اکبری
فرزین اکبری پنج شنبه، 13 آبان 1395
بخاطر فرگشت که ما جامون عوض شه خواب زده میشیم. چون اجداد ما برای حفظ بقا و امنیتشون در شب وقتی که شبها میخوابیدن نصف کره مغزشون فعال بود که با کوچکترین صدا بیدار میشدند تا با خطرات شکار شدن و... مقابله کنند. درصورت نیاز لینک منبع مقاله رو میفرستم.
1
Ehsan photo
Ehsan چهارشنبه، 20 مرداد 1395
Nice
1
احسان photo
احسان چهارشنبه، 20 مرداد 1395
ممنون از مطالب بسيار مفيدتون، دوستتون داريم يه عالمه🤗🤗😊

نويسنده

میلاد شکیب
میلاد شکیب

تامین و مدیریت محتوا حرفه اصلی‌ام است؛ فرقی نمی‌کند در یک نشریه یا در فضای آنلاین. آن‌چه مهم است دقت در نوشتن، استفاده از منابع معتبر، بهره‌گیری از یک زبان ساده و روان و تامین محتوای کاربردی است.

گردآورنده

سامان امینی
سامان امینی

سامان هستم و رستگاری خود را در یافتن پرسش‌های بی‌پاسخ دنیای اطرافم می‌یابم. در پنج سال گذشته تمرکز خود را بر ژورنالیسم علم گذاشته و تصمیم دارم بهترین خبرنگار علم کشورمان شوم.