سوگیری (جهت‌گیری) به حمایت از انتخاب - تعصب

سوگیری (جهت‌گیری) به حمایت از انتخاب - تعصب

سامان

امینی

1395/07/13

5988

بار بازدید شده
choice-supportive-bias شما یک تلفن همراه iPhone 6s Plus خریدید و دوست شما یک Galaxy Note 5، شما و دوستتان در مورد گوشی‌هایتان با هم بحث می‌کنید و به نوعی گوشی‌های خود را به رخ هم می‌کشید. معمولا در چنین موقعیتی شما...
5988
سوگیری (جهت‌گیری) به حمایت از انتخاب - تعصب
Vidoal
4.42
سوگیری (جهت‌گیری) به حمایت از انتخاب - تعصب
اگر به گذشته خود نگاهی کنید و بر بحث‌ها و گفت‌وگو‌های خود نگاهی اجمالی بیندازید، حتما به موارد زیادی در گذشته خود برخورد می‌کنید که بر تصمیمات و نظرات خود پافشاری می‌کردید و حال برای شما مسلم شده که آن تصمیم و تفکر به کل و یا تا حد زیادی اشتباه بوده‌. اکنون شاید این پرسش برای شما مطرح شود که چرا چنین محکم و مدعیانه از تفکر خود دفاع می‌کردید. برای دلگرمیتان می‌توانیم بگوییم که این پافشاری شما، از دیدگاه روان‌شناختی تا حدودی قابل بررسی است.

تمایلِ به حمایت از انتخاب به انگلیسیChoice-supportive bias ، یکی دیگر از جهت‌گیری‌های شناختی مغز ماست. در این جهت‌گیری شناختی Cognitive Bias شخص تصمیم‌گیرنده فقط به صرف این که آن تصمیم را گرفته، بر آن پافشاری و تاکید می‌کند. از دیدگاه شخص ما، تصویری که ما از تصمیمات خود در ذهن خود داریم گاهی به اندازه‌ی خود آن تصمیم پر اهمیت هستند، به خصوص در مشخص کردن این که این تصمیم تا چه اندازه احساس پشیمانی و یا رضایت برای ما به ارمغان می‌آورد.

برای درک بهتر مثالی ارائه می‌دهیم. شما یک تلفن همراه iPhone 6s Plus خریدید و دوست شما یک .Galaxy Note 5 شما و دوستتان در مورد گوشی‌هایتان با هم بحث می‌کنید و به نوعی گوشی‌های خود را به رخ هم می‌کشید. معمولا در چنین موقعیتی شما از نقاط ضعف گوشی خود چشم پوشی کرده و نقاط قوت آن را بر‌شمرده و برجسته می‌کنید و بلعکس ایرادات گوشی دوستتان را گوشزد کرده و نقاط قوت آن را برنمی‌شمرید. گوشی iPhone به صرف اینکه تصمیم شما بوده مورد حمایت شما قرار گرفته است. و چه بسا شما تا حدودی بر این آگاه هستید که گوشی شما در بسیاری از موارد از گوشی دوستتان ضعیف‌تر عمل می‌کند.
اگر بخواهیم این پدیده‌ی روان‌شناختی را در یک جمله خلاصه کنیم این طور می‌توان گفت که : این گزینه، انتخاب من بوده و در نتیجه بهترین گزینه است.
 
سیستم ادراک و شناخت ما، ذهنیت ما را به شکلی در به خاطرسپاری تصمیم‌هایمان مغشوش می‌کند که، جنبه‌ها و نتیجه‌های مثبت تصمیم، فارغ از اینکه در تصمیم‌گیری اصلی ما وجود داشته‌اند یا نه، به عنوان بخشی از تصمیم ما به خاطر سپرده شده و گزینه‌های منفی به تصمیماتی رد شده توسط ما مرتبط می‌شوند. به شکل ساده این گونه می‌توان گفت که سیستم شناخت و ادراک ما، ما را فریب داده و جنبه‌های مثبت را به تصمیم ما وصل کرده و ما را از گزینه‌های منفی در تصمیمان منفک می‌کند
.
شاید برای شما این پرسش مطرح شده باید که چرا افراد مسن‌ نسبت به جوانان بیشتر از عقاید خود دفاع کرده و بر آن‌ها پافشاری می‌کنند و این پافشاری تا حدی قوی است که تقریبا غیر ممکن است که برای یک پیرمرد یا پیرزن ۷۰ ساله استدلال کرد و وی را از اعتقاد به فرض غلطش بازداشت. طبق پژوهش‌های انجام شده این نتیجه حاصل شده که تمایلِ به حمایت از انتخاب به مراتب در بین افراد مسن شایع‌تر از جوانان است.

از دیدگاه منطق و استدلال رسالت تصمیم‌گیری (انتخاب بهترین گزینه از بین گزینه‌های موجود) است. به همین سبب از دیدگاه ما گزینه انتخاب شده توسط ما بهترین گزینه بوده و بالطبع گزینه‌های رد شد گزینه‌ها اشتباه و یا نامناسبی بوده‌اند. به طور کل باید این نکته را با دقت در نظر داشت که جهت‌گیری‌های شناختی و بلاخض تمایلِ به حمایت از انتخاب می‌توانند دیدگاه بی طرفانه و صحیح ما از واقعیت و حقیقت را مغشوش کرده و به جای آن برداشتی جهت‌گیرانه از همان حقیقت را جایگزین کنند.

با استفاده از لینک معرفی به دوستان که در زیر تمامی مطالب قرارگرفته، این مطلب را به اشتراک گذاشته و امتیاز نشردانش خود را در ویدوآل افزایش دهید.

پیشنهاد می‌کنیم مطالب زیر را نیز که در حوزه سوگیری(جهت‌گیری) نوشته شده، مطالعه کنید:
جهت‌گیری‌ تمایل به تایید
 جهت‌گیری در توجه
سوگیری (جهت‌گیری) فرار از ابهام
 
منابع: USC - 1 | USC - 2
سوالات و نظرات کاربران
0
احمد خلفی
احمد خلفی سه شنبه، 27 فروردین 1398
مفید بود ممنون
0
Danial Hosseini
Danial Hosseini شنبه، 17 آذر 1397
Very good🌷🌸🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
0
سجاد عزیزی photo
سجاد عزیزی یکشنبه، 02 اردیبهشت 1397
بسیار عالی بود.
0
Sina Rajaei
Sina Rajaei چهارشنبه، 15 دی 1395
بیشتر ادم هایی که خودشون رو دسته بالا میگیرن و مغرورن چنین حالتی دارند.
0
مصطفی .
مصطفی کهن دوشنبه، 29 آذر 1395
بعضی وقت ها ناشی از تعصب و تکبر هست که اونچه خودمون میدونیم اون درسته
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني شنبه، 27 آذر 1395
به مساله علاقه به خود برمي گرده.نميشه اسمش رو خودخواهي گذاشت.اين هم يك جور سيستم دفاع از خود است ديگر
0
پوژنگ پروازی
پوژنگ پروازی دوشنبه، 22 آذر 1395
عالی و اموزنده،ممنون
0
Vahid Sharifi
Vahid Sharifi چهارشنبه، 26 آبان 1395
با سلام. پیشنهاد می کنم تو هر پاراگراف جمله ی برگزیده ای انتخاب کنید و زیر پاراگراف با یه رنگ دیگه بنویسید. همون کاری که بیشتر سایت ها انجام میدن.
0
فرزین اکبری
فرزین اکبری چهارشنبه، 28 مهر 1395
آقای سامان امینی مچکرمم. مقاله هاتون عالین. برای اینکه متعصب نباشید ، کتابها و نوشته های نظر مخالفتون بخونید و همون حسی که به نظر مخالفتون پیدا میکنید ، به یاد بیارید که نظر مخالفتونم همون حسو موقع خوندن نظر و عقایدتون پیدا میکند.
0
یلدا شیرازی
یلدا شیرازی شنبه، 17 مهر 1395
مطلب بسیار خوبه، ای کاش در ادامه همین مطلب به راهکارهای صبحت عاری از تعصب و احترام به عقاید دیگران با حفظ نظر شخصی رو هم ذکر می کردید، می دونم که این متن ترجمه است اما اگر ترکیب می شد با موضوعی که گفتم بهتر می شد :))) بازم ممنون
0
Mohammad  Jp
Mohammad Jafarpour سه شنبه، 13 مهر 1395
من که نفهمیدم چی نوشته
0
محمد عباسی
محمد عباسی سه شنبه، 13 مهر 1395
(پاسخ) اگر این مقاله رو نفهمیدی دوباره بادقت بخون اگر بازنفهمیدی بادقت بیشتربخون اگر بازم نفهمیدی این متن روان و مثالهای ساده رو درک نکردی ایراد از خودته این صحبت من سوگیری (تعصب)بود من متن رو خیلی ساده و روان میدودنم و هیچ بخش نامفهومی نداره اما حقیقت این نیست و این مقاله ممکنه ایراداتی داشته باشه ببخشید اگر مثالم تند بود
0
علی شکرالهی
علی شکرالهی چهارشنبه، 14 مهر 1395
(پاسخ) شما یه جستجو انجام بده در مورد جهت گیری شناختی مطالب ساده تر و روان تر رو بخون و بعد مجددا مراجعه کن به این مقاله تا نتیجه بگیری
0
جاوید photo
جاوید چهارشنبه، 14 مهر 1395
با این مطلب ، پاسخ بزرگی به یکی از سوالات توی ذهنم داده شد. بنظر من ، تنها کسانی میتونن حقایق رو توی ذهنشون هضم کنن و بدون تعصب بپذیرن ، که این مسئله "جهت گیری شناختی" رو کاملا درک کرده باشن. اینجوری خیلی از مشکلات پیش پای موجودات زمین برداشته میشه.
0
Sahand photo
Sahand چهارشنبه، 14 مهر 1395
بسیار عالی بود