پشت‌گوش‌اندازها بخوانند؛ ۷ راهکار برای انجام به‌موقع کارها

پشت‌گوش‌اندازها بخوانند؛ ۷ راهکار برای انجام به‌موقع کارها

میلاد

شکیب

1395/08/02

11587

بار بازدید شده
stop-postponing-procrastination ما در ویدوآل دستورالعمل‌هایی را گردآوری کرده‌ایم که به همه کسانی که به قول معروف «پشت‌گوش‌انداز» هستند کمک کنیم تا کارهای خود را به‌موقع انجام دهند.
11587
پشت‌گوش‌اندازها بخوانند؛ ۷ راهکار برای انجام به‌موقع کارها
Vidoal
4.08
پشت‌گوش‌اندازها بخوانند؛ ۷ راهکار برای انجام به‌موقع کارها
باید کار مهمی انجام بدهید اما بهانه می‌آورید و آن را به تاخیر می‌اندازید. آیا این کار برای شما آشناست؟ آیا تا به حال با خود گفته‌اید «حالا خیلی وقت دارم، بعدا انجامش می‌دم». اگر این‌گونه است، شما تنها نیستید. بسیاری از ما هنگام شروع کار خیلی با آن با خیال راحت رفتار می‌کنیم اما ناگهان روز موعود فرا می‌رسد و باید سریعا کارها را در دقیقه ۹۰ انجام دهیم.

ما در ویدوآل دستورالعمل‌هایی را گردآوری کرده‌ایم که به همه کسانی که به قول معروف «پشت‌گوش‌انداز» هستند کمک کنیم تا کارهای خود را به‌موقع انجام دهند.
 

تا زمانی که به خودمان اجازه دهیم هنگام داشتن کاری با خود فکر کنیم که همه چیز تحت کنترل است و هنوز وقت کافی برای انجام آن کار را داریم، هرگز قادر نخواهیم بود وظایف‌مان را سروقت و در زمان مقرر انجام دهیم. حقیقت این است که پشت‌گوش‌اندازی همیشه هزینه و بار زیادی را روی دوش ما می‌گذارد. دیر یا زود به این نقطه می‌رسید که زمان مقرر و سررسید انجام کار فرارسیده و شما هنوز هیچ کاری نکرده‌اید.

اما چرا ما بارها و بارها در دام این مشکل می‌افتیم؟ محققان معتقدند «پشت‌گوش‌اندازی» از ۵ دلیل مهم و اصلی ریشه می‌گیرد:

۱- ما دوست داریم کارهایی را که برای‌مان خوشایند نیستند به تاخیر بیاندازیم.
۲- می‌ترسیم در آن کار شکست بخوریم.
۳- ما به انجام کارها به‌سرعت و در وضعیتی پرفشار عادت کرده‌ایم.
۴- روی توانایی‌های‌مان بیش از اندازه حساب باز می‌کنیم.
۵- ترجیح می‌دهیم کاری انجام ندهیم چون کارهای زیادی روی دوش‌مان است.

زمانی را که صرف انجام فعالیت‌هایی بی‌ضرر که حواس‌مان را پرت می‌کنند می‌کنیم، معمولا به ضرر ما تمام می‌شود. در این حالت ما معمولا اعتماد‌به‌نفس‌مان را از دست می‌دهیم، بی‌انگیزه می‌شویم و موقعیتی را که در آن قرار داریم درک نمی‌کنیم و وقتی زمان سررسید انجام کار نزدیک می‌شود افسرده می‌شویم. اگر کار امروز را به فردا بیافکنیم، فردایی که هرگز از راه نمی‌رسد، در نهایت با استرس، ناامیدی، دوستی‌های شکست‌خورده، صورت‌حساب‌های پرداخت‌نشده، اعتبار ازبین‌رفته و حجم زیادی از کار روبه‌رو خواهیم شد.
 

طبق گفته داین تایس و روی باومستیر، روان‌شناسان آمریکایی، پشت‌گوش‌اندازی عادت لذت بردن از یک استراحت زودگذر است که در نهایت باید تاوان آن را پس بدهید. محققان می‌گویند که عادت به تاخیر انداختن کارها تاثیرات منفی زیادی دارد که عبارتند از:
  • افسردگی
  • عزت نفس پایین
  • اضطراب و ناراحتی
  • استرس
  • باورهای غیرمنطقی
پشت‌گوش‌اندازی رفتار بی‌ضرری نیست و ما باید یاد بگیریم که چگونه از شر این عادت بد خلاص شویم.
 

طبق پژوهش‌های روان‌شناسان، همه آن‌چه به آن نیاز داریم طراحی سیستمی برای انجام کارهاست. بسیاری از آدم‌ها از داشتن سیستم و قانون دوری می‌کنند زیرا از یک زندگی خسته‌کننده هراس دارند و ترجیح می‌دهند آزادی داشته باشند. اما داشتن سیستم آن‌قدرها هم ترسناک نیست و یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت توانایی‌های شخصی است.
 
فرایند انجام کارها به شیوه‌ای موثر
۱- انگیزه درونی.
۲- مهلت‌ها و سررسیدهای خودخواسته.
۳- سیستم‌های پاسخ‌گویی و مسئولیت‌پذیری (تعهد به دوستان يا سردسته).
۴- کار و مطالعه در فواصل مشخص.
۵- حذف عوامل مزاحم.
۶- رژیم غذایی سالم.
۷- روزانه ۳۰ دقیقه ورزش.

مهم‌ترین عامل در این‌جا انگیزه است. کارهای ناخوشایند معمولا به شما کمک می‌کنند تا توانمندی‌های درونی خود را گسترش و ارتقا دهید. بنابراین، وقتی شروع به انجام کار جدیدی می‌کنید، این پرسش ساده را از خود بپرسید: «چرا این کار را انجام می‌دهم؟». این استراتژی به حفظ انگیزه شما کمک می‌کند. محمدعلی کلی روزگاری گفته بود که از تمرینات هرروزه خسته‌کننده خود بیزار است. اما او به کار سخت خود ادامه داد و فهمید که یک روتین مستمر روزانه تنها راه او برای قهرمان شدن بوده است.
 

استراحت کردن در فواصل میان کار کردن یا مطالعه کردن نیز نکته بسیار مهمی است. اگر شما روی یک موضوع واحد برای مدت زمانی طولانی متمرکز بمانید، خسته و مضطرب خواهید شد. سعی کنید نقاط انتهایی هر کدام از مراحل کاری خود را شناسایی کرده و در بین آن‌ها به خود استراحت دهید. کار کردن با دوستان یا سردسته به شما کمک می‌کند مسئولیت‌پذیری و تعهد خود را در طول کار حفظ کنید. داشتن یک رژیم غذایی سالم و ورزش کردن نیز هر دو از بهترین راه‌کارها برای مبارزه با پشت‌گوش‌انداختن است. نه تنها ورزش و رژیم غذایی مناسب مهارت‌های ذهنی شما را تقویت می‌کند، بلکه اراده شما را نیز بیش‌تر می‌کند.

با تلفیق تمامی موارد بالا، به یک سیستم می‌رسید که در چارچوب آن‌ به اهداف‌تان دست پیدا می‌کنید و هم‌زمان از زندگی هم لذت می‌برید. در آخر، فراموش نکنید که فلسفه تغییر براساس سه اصل اساسی شکل می‌گیرد: اعتماد به خود، تفکر مثبت و رابطه خوب با دیگران.

منبع: brightside

پیشنهاد می‌کنیم مطالب زیر را نیز مطالعه کنید:
ارزش شما چه‌قدر است؟ حکایتی کوتاه درباره اعتمادبه‌نفس (لینک)
۷ عادت افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند (لینک)
با پاسخ به این پرسش، مسیر درست زندگی‌تان را بشناسید (لینک)
۳ راه ساده برای بالا بردن اعتماد به نفس (لینک)
با رعایت این ۱۰ نکته، انسان سحرخیزی شوید (لینک)
سوالات و نظرات کاربران
1
سعید آرمیده
سعید آرمیده شنبه، 05 فروردین 1396
سلام. تاخیر در کارها یا همان شنبه هفته بعد حتما کار را انجام می دهیم.بخصوص برای مردم ایران خیلی آشناست. همه چیز تمرین می خواهد.ولی متاسفانه فقط حرف می زنیم عمل را خدا می داند.
1
رقیه محمدی
رقیه محمدی سه شنبه، 14 دی 1395
این مطلب در خصوص آقایون نوشته شده ،لطفا با دقت بیشتری بخونید
2
مصطفی .
مصطفی کهن دوشنبه، 29 آذر 1395
واقعن مفید و اموزنده بود
1
saeed qasemi
saeed qasemi دوشنبه، 29 آذر 1395
آدم بايد با خودش روراست باشه ، هدف داشته باشه و برنامه ريزي كنه. تنهايي ميشه همه اينارو داشت ولي خيلي بهتر ميشه اگر مشوق ، پشتيبان و الگو هم داشته باشه. بعضيها ممكنه همه اينارو داشته باشن ولي بهانشون مشكلات عاطفي يا احساسي و .. باشه كه اونم قابل حله. عمق فاجعه هم وقتيه كه همه اين شرايط محيا باشه ولي استفاده نشه ازشون مچكرم ويدوآل
1
پوژنگ پروازی
پوژنگ پروازی شنبه، 27 آذر 1395
عالی بود،خصوصا برای کسانیکه همیشه دقیقه 90کهستند و برای تاخیر در امور توجیهی دارند....
1
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني جمعه، 26 آذر 1395
كافيه هدف و پشت كار داشته باشيم. يك نيروي اهريمني در ذهن ما مدام وسوسه مي كنه كه فلان كار سخته و فعلا استراحت كن و و به تاخير بينداز.وقتي كه اون كار رو سر وقت انجام داديم ميگيم اين شيطان مي خواست ما رو فريب بده تا دقيقه نودي بشيم و دچار هول و اضطراب بشيم
1
مصطفی .
مصطفی کهن یکشنبه، 21 آذر 1395
برای موفقیت و هدف تلاش لازمه.پشت گوش انداختن و به تاخیر انداختن مارو از هدف دور میکنه.هرچند خیلی از ماها دقیقه نودی هستیم و کارامون میذاریم اخرسر انجام میدیم
1
میلاد پیری
میلاد پیری دوشنبه، 10 آبان 1395
یکی از دلایل شخصیت های اهمال کار اینه به نظر من که اراده قوی ندارن و همین باعث شده که همیشه پشت گوش انداز باشیم یه جمله رو قبلا خوندم خیلی به دلم نشست و اونم این بود که برای موفقیت باید از مرز خستگی گذشت واقعا باید از مرز خستگی گذشت هرچند که ما اصلا ب مرز هم نمیرسه D:
1
فرزین اکبری
فرزین اکبری دوشنبه، 03 آبان 1395
نقد من از مثبت اندیشی: ۱- توهم همیشه یک اشتباهست. هیچ کس نمیتونه نقد کنه و ایراد بگیره همه چی خوبه هیچ مشکلی هم نیست. ۲_ خیلی بی رحمانه ست کسی که یک دنیا مشکل داره بهش بگیم اینها همش ساخته تفکر خودتون ، نگرشت رو عوض کن. من نمیخواهم تبلیغ تاریک بودند ، منفی بودن ، افسردگی کنم اینها هم میتونه توهم باشه که هر کاری میکنم منجر به شکست میشود. پیشنهاد اصولی من واقع بین گرایی میباشد. درست حقیقت ثابت نیست ولی در بعضی از مواقع میتونیم به حقیقت نزدیک شویم. باید سعی کنیم اطلاعات زیادی به دست بیاورم و طبق اونها عمل کنیم. از بُعد سیاسی و اجتماعی نگاه کنیم چه راه بهتر و هوشمندانه تر برای سرکوب و انتقادات مردمی که مشکلاتی از جمله فقر، بیکاری ، و غیر دفن شن و بگیم اینها همش نگرشتونه. تنها چیزی که عوض میشه همون. برنامه ای که ارایه میشود لبخند بزن ، شکایت نکن. این یک راه محرک برای کنترل اجتماعست ، که کشورهای مثل امریکا و شوروی سابق انجام میشد. و امریکاهم از این راه اجتماعشو کنترل میکنند مشکلات طبقاتی نداریم به ثروت فکر کنید ثروتمند میشویم.
1
سروش عباسی
سروش عباسی دوشنبه، 03 آبان 1395
(پاسخ) با شما موافقم و همین مواردی که شما ذکر نمودید دلالیلی برای شکست های غیر منتظرست . شکست هایی که کمتر کسی حتی کوچکترین احتمال رو میده که یک پروژه سیاسی اقتصادی و ... با آن عظمت با شکست روبرو شد. ممنون از نقد متفکرانه شما.
1
فرزین اکبری
فرزین اکبری سه شنبه، 04 آبان 1395
(پاسخ) مچکرم از توجه اتون و اشاره کردن به نکته خوب شکست نامنتظره. 👌👍✌
1
مریم بهزادی photo
مریم بهزادی دوشنبه، 03 آبان 1395
سلام موضوع جالبی بود اما متاسفانه راهکار عملی برای مقابله با اون ارائه نشد
1
سروش عباسی
سروش عباسی دوشنبه، 03 آبان 1395
سلام بسیار مفید واقع شد
1
mazda behnia
mazda behnia دوشنبه، 03 آبان 1395
بسیار عالی و کاربردی و در عین حال مختصر. تشکر فراوان
1
احمد علیپور
احمد علیپور دوشنبه، 03 آبان 1395
مرسی خوب بود.
1
امير photo
امير دوشنبه، 03 آبان 1395
سلام مجدد ممنون از پاسختون ، قصدم به هيچ وجه زير سوال بردن زحماتتون نبود و جا داشت قبل از انتقادم خسته نباشيد ميگفتم و تشكر ميكردم بابت سايت خوبتون كه جزء معدود سايتهاي علمي ايراني هست. در كنار انتقادي كه كردم بايد اعتراف كنم كه هميشه مطالبتون رو مخصوصا از طريق تلگرام دنبال ميكنم و ارزوي پيشرفت و موفقيت روز افزون براتون دارم
1
امير photo
امير یکشنبه، 02 آبان 1395
سلام من بيشتر ترجيح ميدم متنهاي زبان اصلي رو از منابعي كه در زير مقالتون اوردين مطالعه كنم چون بعضي مقالاتتون مثل همين مقاله بسيار تحت الفظي و گنگ ترجمه شده! پرانتزي هم كه در مقابل مورد ٤ (تعهد به دوستان يا سردسته) گفته شده مربوط به مورد سوم هست! مطالب كمتر و با كيفيت بيشتر از شما انتظار داريم
1
میلاد شکیب
میلاد شکیب یکشنبه، 02 آبان 1395
(پاسخ) ممنون بابت كامنتتون اقاي امير در مورد پرانتز حق با شما بود و اصلاح شد. در مورد كيفيت ترجمه‌ها هم باید خدمتتون عرض کنم ما تمام تلاش خودمون رو میکنیم که ترجمه‌ها دقیق و روان باشند و سعی میکنیم از نظرات شما دوستان هم برای بهبود کیفیت کارها استفاده کنیم.
1
سیاوش غلامی
Siavash Gholami یکشنبه، 02 آبان 1395
خیلی مفید بود...دقیقاً کاری که دچار پشت گوش اندازی می شود در دقیقه نود باید انجام و دقت و کیفیت نیز به پایین ترین حد ممکن تنزل پیدا می کند