۲۳ نشانه از این‌که ممکن است از کار اخراج شوید (بخش دوم)

۲۳ نشانه از این‌که ممکن است از کار اخراج شوید (بخش دوم)

میلاد

شکیب

1396/03/25

4057

بار بازدید شده
signs-you-are-about-be-fired-2 در بخش اول این مطلب درباره ۱۱ نشانه از این‌که شغل شما در خطر است صحبت کردیم. حالا می‌خواهیم ۱۲ نشانه باقی‌مانده را با شما در میان بگذاریم.
4057
۲۳ نشانه از این‌که ممکن است از کار اخراج شوید (بخش دوم)
Vidoal
4.11
۲۳ نشانه از این‌که ممکن است از کار اخراج شوید (بخش دوم)
در بخش اول این مطلب (لینک) درباره ۱۱ نشانه از این‌که شغل شما در خطر است صحبت کردیم. حالا می‌خواهیم ۱۲ نشانه باقی‌مانده را با شما در میان بگذاریم.

مسئولیت‌های کم‌تری به شما واگذار می‌شود
آیا احساس می‌کنید نسبت به گذشته اهمیت کم‌تری در شرکت پیدا کرده‌اید؟ آیا وظایف شما به دیگر کارمندان یا مدیران شرکت محول شده است؟ آیا پروژه‌های شما به همکاران‌تان واگذار شده است؟ اگر این‌گونه است، به‌زودی مشکلاتی در محل کار برای‌تان پیش خواهد آمد.

مزایای جانبی شما در شرکت از بین می‌رود
دیلن‌اشنایدر می‌گوید: «همه همکاران‌تان برای کنفرانسی به کشوری دیگر فرستاده شده‌اند، اما شما برای این کار دعوت نشده‌اید. یا همیشه شرکت در سفرهای کاری برای شما بلیت بیزنس کلاس می‌گرفته اما این‌بار ارزان‌ترین بلیت برای‌تان گرفته شده است. یا ناگهان اتاق کارتان را در شرکت از شما می‌گیرند و می‌خواهند که در فضای عمومی بنشینید. مزایای جانبی بخش مهمی از شغل شما هستند و وقتی این مزایا از شما گرفته می‌شود، باید در مورد آینده شغلی‌تان نگران باشید».

دیگر به خاطر کارهای‌تان از شما قدردانی نمی‌شود
حتی اگر کار شما در حد معجزه باشد، باز هم از سوی مدیرتان نگاه مثبتی دریافت نمی‌کنید و از شما هیچ قدردانی‌ای نمی‌شود. تیلور می‌گوید: «به نظر می‌رسد این‌که دیگر کارهای شما دیده نمی‌شود و اصلا کسی قدردان فعالیت‌های شما نیست، نشانه‌ای از مشکلات و خطرات در کار شماست».

از حقوق شما کم می‌شود یا از شما می‌خواهند ساعات کم‌تری در شرکت حضور داشته باشید
اگر از شما بخواهند ساعات کم‌تری در شرکت حضور داشته باشید، باید نگران شغل‌تان شوید. کر می‌گوید: «این عمل اصلا نشانه‌های خوبی در خود ندارد، حتی اگر در قالب مثبت و دوستانه به شما گفته شود. این کار دقیقا شبیه کار زوج‌هاست؛ آن‌ها تصمیم می‌گیرند مدتی از هم دور باشند و خب همه می‌دانیم نتیجه این کار چیست و به چه چیزی ختم می‌شود».
 

شما متوجه رفتارهای عجیب، شایعات و حرف‌های بی‌اساس زیادی از سوی همکاران‌تان می‌شوید
در این حالت همکاران‌تان از شما دوری می‌کنند و رفتار همکارانی که مدت زیادی با آن‌ها دوست بوده‌اید با شما عوض می‌شود. تیلور می‌گوید: «در اکثر موارد، وقتی همکاران‌تان متوجه شایعه‌هایی مبنی بر اخراج یا جریمه شما می‌شوند، سعی می‌کنند فاصله‌شان را با شما بیش از گذشته کنند».

شما به افراد جدید یا بیش‌تری گزارش می‌دهید
ناگهان متوجه می‌شوید باید به آدم‌های بیش‌تر و مدیران تازه‌تری در فضای کار خود گزارش دهید. تیلور می‌گوید: «خط قرمزها و بوروکراسی بیش‌تری بر سر راه شما قرار می‌گیرد، در حالی که در گذشته همین کارها را خیلی راحت و بی‌دردسر انجام می‌دادید». این علائم اصلا نشانه‌های خوبی در کار نیستند.

شما اشتباه بدی در کار خود می‌کنید که باعث ضرر و شرمندگی زیادی برای شرکت‌تان می‌شود
کر می‌گوید: «بسته به بستر و نحوه رفتار مدیران با شکست‌ها و تنزل‌ها در کار، به‌ویژه در کارهایی که نوآوری و خلاقیت با ایده‌های جدید در آن همراه است، واکنش شرکت متفاوت است. یا این اشتباه شما به‌عنوان بخشی از تجربه شرکت شناخته می‌شود یا شما مجازات می‌شوید و احتمالا از کار اخراج».

مدیر شما به طور مستقیم با افراد زیر دست‌تان کار می‌کند
این نشانه همانند مورد «شما خارج از چرخه کاری سازمان قرار دارید» است اما بدتر. دیلن‌اشنایدر می‌گوید: «همه سازمان‌ها دارای یک چارت عمودی و روابط مشخص‌اند اما وقتی این چرخه و چارت مثل سابق اجرا نمی‌شود، به این معنی است که در شرکت دیگر به شما نیازی نیست».
 

دسترسی شما به اطلاعات مشخص محدود می‌شود
وقتی شرکت یا سازمانی قصد دارد عذر کسی را بخواهد، معمولا دسترسی آن فرد را به اطلاعاتی که قبلا به آن‌ها دسترسی داشته محدود یا قطع می‌کند. تیلور می‌گوید که در این حالت ممکن است رمز ایمیل شما تغییر کند یا دیگر با کامپیوتر شرکت نتوانید به اینترنت دسترسی داشته باشید.

دیگر شما را در تصمیمات کلیدی دخالت نمی‌دهند
کر معتقد است وقتی دیگر جایی در تصمیمات مهم سازمان ندارید یعنی دیگر حرف‌ها و نظرات شما برای مدیرتان اهمیتی ندارد. او می‌گوید: «جدا شدن شما از چرخه کاری اولین نشانه خروج از شرکت است».

بخش‌هایی از شرکت ادغام می‌شود اما شما اطلاعات کمی از این موضوع دارید
پس از ادغام شدن بخش‌هایی از شرکت، اصلا چیز عجیبی نیست که برخی از کارکنان بخش‌های ادغام‌شده از کار بیکار شوند. تیلور می‌گوید: «اگر فکر می‌کنید شغل شما در خطر است و در همین زمان، بخش شما با بخشی دیگر ادغام شود، احتمالا شما جزو گزینه‌های اصلی اخراج هستید».

حس‌تان به شما می‌گوید که مشکلی در کار وجود دارد
اندی بیلی، کارشناس حوزه کسب‌وکار، می‌گوید: «اگر هر کاری از دست‌تان برمی‌آید انجام می‌دهید اما باز هم صدایی در درون شما می‌گوید که شغل‌تان در خطر است، احتمالا حق با این صدای درونی است. ممکن است شما توانایی‌های زیادی داشته باشید، اما باید در جایی قرار بگیرید که این توانایی‌ها دیده شود. به‌دنبال جایگاه‌های شغلی باشید که در آن‌ها توانایی شما به طور کامل بروز می‌کند و شخصیت کاری‌تان نمایان می‌شود». کتی سالم (Ketti Salemme)، پژوهش‌گر حوزه کسب‌وکار، معتقد است که در این موارد باید به صدای درون‌تان گوش کنید. او می‌گوید: «بعضی وقت‌ها نشانه چیزی نیست جز یک احساس درونی. فرقی نمی‌کند این احساس برآمده از تغییر در فرهنگ سازمانی و وظایف شغلی‌تان باشد یا روابط‌تان با همکاران، در نهایت همین احساس می‌تواند برای خروج قریب‌الوقوع شما از سازمان کافی باشد».
سوالات و نظرات کاربران
0
Mohammad reza Jafari
Mohammad reza Jafari شنبه، 18 شهریور 1396
این نشانه ها خوب بود ولی راه حل برون رفت از این مشگلات چیست؟ چگونه باید این نشانه ها را ازبین برد ایا یک راه کلی وجود دارد یا برای تک تک موارد نیز راه حل های کوچک
1
رضا مطهری
رضا مطهری چهارشنبه، 18 مرداد 1396
عالی
1
مهسا منظرنژاد
مهسا منظرنژاد یکشنبه، 08 مرداد 1396
خوب بود