شناسایی مهم‌ترین مهارت‌ها‌ برای موفقیت یک رابطه

شناسایی مهم‌ترین مهارت‌ها‌ برای موفقیت یک رابطه

میلاد

شکیب

1395/11/04

5829

بار بازدید شده
most-important-things-that-define-successful-relationship گرچه مطالعات زیادی روی عوامل موفقیت یک رابطه زناشویی انجام شده، اما محققی به‌تازگی به این نتیجه رسیده‌ که دو عامل از تمامی عوامل دیگر در این امر موثرتر هستند.
5829
شناسایی مهم‌ترین مهارت‌ها‌ برای موفقیت یک رابطه
Vidoal
4.26
شناسایی مهم‌ترین مهارت‌ها‌ برای موفقیت یک رابطه
گرچه مطالعات زیادی روی عوامل موفقیت یک رابطه زناشویی انجام شده، اما محققی به‌تازگی به این نتیجه رسیده‌ که دو عامل از تمامی عوامل دیگر در این امر موثرتر هستند.
 
رابرت اپشتاین از دانشگاه South Pacific Fiji مطالعه‌ای را انجام داده تا عوامل موثر در موفقیت یک رابطه را بررسی کند. او در سال ۲۰۱۳ پژوهشی در این زمینه انجام داد و در آن به این نتیجه رسید که افراد به هفت مهارت کلیدی نیاز دارند تا بتوانند روابطی قوی و رضایت‌بخش با هم داشته باشند. این هفت مهارت عبارتند از: ارتباط، مهارت‌های زندگی، مدیریت خود، شناخت از طرف مقابل، رابطه جـ‌نسی، مدیریت استرس و توان حل مشکلات و تعارضات.

اما سال گذشته اپشتاین با انجام مطالعه‌ای به این نتیجه رسید که از میان این ۷ توانایی ۲ تای آن‌ها از همه مهم‌تر هستند. نتایج پژوهش او نشان می‌دهد که راز و رمز یک رابطه سالم در توانایی ارتباط با دیگری و افزایش شناخت از طرف مقابل نهفته است. شاید این نتیجه در نگاه اول واضح به نظر برسد اما به هر حال اپشتاین با بررسی بیش از ۲۰۰۰ فرد بزرگ‌سال به این نتیجه رسید آن‌هایی که در این دو مهارت از دیگران امتیاز بیش‌تری گرفته بودند، رضایت بسیار بیش‌تری از رابطه خود داشتند.

نتایج این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که با رسیدن به درجه استادی در این دو مهارت ویژه، مهارت‌های دیگر هم خودبه‌خود در فرد رشد می‌کنند. وقتی مسئله ارتباط با فرد دیگر پیش می‌آید، شما باید از گفتن جملاتی مانند «تو همیشه ...» یا «تو هیچ‌وقت ...» دوری کنید چراکه این جملات به رابطه شما آسیب می‌زنند. در عوض، نگرانی یا دغدغه خود را آگاهانه با جمله‌ای مانند «احساس بی‌احترامی می‌کنم وقتی ...» عنوان کنید. در این حالت همسر شما حالت تدافعی نمی‌گیرد و حس نمی‌کند که دارد سرزنش می‌شود. همین‌طور شناخت همسر عنصر بسیار کلیدی در یک رابطه است. منظور از شناخت البته همیشه به معنی آگاهی و به یاد داشتن چیزهایی نیست که طرف مقابل دوست دارد، بلکه شناخت و آگاهی‌ای است که باعث می‌شود طرف مقابل حس دوست داشته شدن داشته باشد.

به همین دلیل هم است که ارتباط در یک رابطه دونفره بسیار مهم است چراکه وقتی شما زبان عشق طرف مقابل‌تان را درک می‌کنید می‌توانید معنای بیش‌تری به رابطه دهید و شناخت عمیق‌تری از او پیدا کنید. این‌که زبانی به همسر خود بگوید «دوستت دارم» یا به او توجه ویژه داشته باشید و همین‌طور آگاهی‌ای که طرف مقابل شما برای دوست داشته شدن به آن نیاز دارد، نکات کلیدی در یک رابطه موفق‌اند.
سوالات و نظرات کاربران
1
ا نوروزی
ا نوروزی پنج شنبه، 18 خرداد 1396
سلام.. مطلب واقعا عالی بود ممنون این مهارتها را در سایت گذاشتید. ❤❤
1
مهران امینی
مهران امینی یکشنبه، 29 اسفند 1395
سلام ممنون که اینطور اطلاع رسانی های رو می کنید واقعا آگاهی رو بالا می بره
1
علیرضا علیزاده
علیرضا علیزاده دوشنبه، 23 اسفند 1395
در کل هوش مردمان ایرانی 80 است میانگین
1
محبوبه قلی پور
محبوبه قلی پور سه شنبه، 05 بهمن 1395
مهارتهای هفت گانه که تو این مقاله ذکرشده عناصر EQ یا همون هوش اجتماعی هستن که برای موفقیت تو جوامع امروزی خیلی بیشتر از IQ موثرن .حتی تو روابط زناشویی.
1
سعید حمیدی فرد
سعید حمیدی فرد سه شنبه، 05 بهمن 1395
سلام بسیار متن آموزنده ای بود .
1
ایمان  قهارپور
ایمان قهارپور دوشنبه، 04 بهمن 1395
همه ی زوجها با هم اختلاف دارن اما موضوع اصلی، اختلاف نظر نیست، اونچه که اهمیت داره چگونگی کنار اُمدن با این اختلافاته آیا شما واسه حل اختلافاتتون روش خاصی دارین یا اینکه واسه جلوگیری از بحث و جدل مجبور به کنار گذاشتنه مشکلاتتون هستین؟ آیا اگه اختلاف نظری که بینتون به وجود میاد باعث میشه باهم دعوا و مجادله بکنین و قهر کنین ؟ اگه به جواب این سوال ها فک کنید مطمئن باشین درک از رابطه ی زناشدیتون خیلی بیشتر میشه البته تمام مشکلات زناشویی این موضوع ها نیست
1
Analyst chemist
Analyst chemist دوشنبه، 04 بهمن 1395
شناختی که در اینجا در مورد زندگی مشترک دو نفر مطرح شده با شناختی که افراد قبل از ازدواج باید از هم پیدا کنند چه تفاوت هایی داره؟