مردان بیش از زنان به خاطر منافع دیگران آسیب می‌بینند

مردان بیش از زنان به خاطر منافع دیگران آسیب می‌بینند

گروه آموزشی

ویدوآل

1395/03/30

5281

بار بازدید شده
men-more-likely-to-be-sacrificed-for-the-benefit-of-others طبق پژوهشی که نتایج آن در مجله Social Psychological and Personality Science به چاپ رسیده، مردم به طور عام فکر می‌کنند باید به رفاه و آسایش زنان نسبت به مردان توجه بیشتری کرد.
5281
مردان بیش از زنان به خاطر منافع دیگران آسیب می‌بینند
Vidoal
4.03
مردان بیش از زنان به خاطر منافع دیگران آسیب می‌بینند
طبق پژوهشی که نتایج آن در مجله Social Psychological and Personality Science به چاپ رسیده، مردم به طور عام فکر می‌کنند باید به رفاه و آسایش زنان نسبت به مردان توجه بیشتری کرد.

پژوهش‌گران مجموعه‌ای از آزمایش‌های علمی را انجام داده‌اند که در آن شرکت‌کنندگان در داخل سناریوهایی قرار می‌گرفتند که انتخاب‌های آن‌ها منجر به این موضوع می‌شد که فردی به‌گونه‌ای (واقعی یا فرضی) آسیب ببیند. برای مثال، در یک آزمایش، به گروهی از شرکت‌کنندگان ۲۰ پوند داده شد و به آن‌ها گفته شد که در پایان آزمایش، هر کس هر مقدار از این پول را نگه داشته باشد معادل ۱۰ برابر آن، هدیه خواهد گرفت. در طول آزمایش، شرکت‌کنندگان با افراد دیگر تعامل برقرار می‌کردند. به آن‌ها گفته شد اگر بخواهند پول‌های داده‌شده را نگه دارند، این افراد در معرض شوک‌های الکتریکی خفیف قرار خواهند گرفت و اگر از خیر پول‌ها بگذرند، هیچ شوک الکتریکی در کار نخواهد بود.

احتمال این‌که زنان کم‌تر از مردان در معرض شوک الکتریکی قرار بگیرند کم‌تر از مردان بود. همچنین زنان از این‌که هم‌جنس‌های خود آسیب ببینند اظهار بیزاری کردند حتی زمانی که مسئله مالی در میان بود. در حالی که هم شرکت‌کنندگان مرد و هم زن احتمال می‌دادند که زنان کم‌تر از مردان در معرض شوک قرار بگیرند و همچنین به طور خاص، زنان کم‌تر مایل به در معرض شوک قرار گرفتن زنان دیگر بودند.

همچنین از شرکت‌کنندگان پرسش‌های مختلفی پرسیده شد مانند: «اگر در یک کشتی در حال غرق شدن باشید، کدام‌یک را ابتدا نجات می‌دهید؟ مردان، زنان، یا اولویت خاصی ندارد» و «براساس نرم‌ها و هنجارهای اجتماعی، این‌که زنان/مردان به خاطر پول آسیب ببینند چقدر از نظر اخلاقی پذیرفتنی است؟».

به طور کلی، پاسخ‌های شرکت‌کنندگان مرد و زن بیان‌کننده این موضوع بود که نرم‌ها و هنجارهای اجتماعی، رفتارهای آسیب‌زای بزرگ‌تری را متوجه مردان می‌کند تا زنان.

دین موبس (Dean Mobbs)، استادیار روان‌شناسی در دانشگاه کلمبیای آمریکا و یکی از نویسندگان مقاله برآمده از این پژوهش می‌گوید: «در این مسائل واقعا یک تعصب جنسیتی وجود دارد: در نگاه جامعه از نظر اخلاقی آسیب دیدن زنان کم‌تر از مردان مورد قبول واقع می‌شود و جامعه نسبت به آسیب دیدن زنان حساسیت بیشتری نشان می‌دهد».

گفتنی است این مطالعه در واحد علوم مغزی و شناختی انجمن پژوهش پزشکی دانشگاه کیمبریج (Medical Research Council’s Cognition and Brain Sciences) و دانشگاه کلمبیا انجام شده است.
 
منبع: Telegraph
سوالات و نظرات کاربران
0
فروغ photo
فروغ جمعه، 04 آبان 1397
از دیرباز زنان چون تنها در دوره کوتاهی بارور بودند و در یک زمان تنها میتونستند‌ یک بچه رو حمل کنند از لحاظ ارزش باروری و تولیدمثل بالاتر بودند، مثلا یک مرد می‌تونه چندین زن رو در یک بازه کوتاه باردار کنه و از این بابت تعدد زنان برای بقای جامعه و تولید مثل مهمتر بوده و علت اصلی تحت حمایت بودن زن ها همین مسئله است که به صورت غریزی هنوز در افراد ریشه داره و مثلا هنوز زنان جزو قربانیان جنگی به حساب میان
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني یکشنبه، 26 دی 1395
در برخی مواقع به علت این تصورات نادرست مردان آسیب می بینند.البته اگر مردان آسیب بیشتری ببینند معمولا سکوت می کنند و از این نظر شاید از خانم ها مظلوم تر باشن
0
شقایق دانه کار
شقایق دانه کار دوشنبه، 13 دی 1395
خیلی متن جالبی بود و حقیقتی تاسف برانگیز رو بیان می کرد: اینکه هنوز چطور در سرتاسر جهان از مردان بیشتر توقع می ره که در معرض خطر و آسیب قرار بگیرند (این نگاه هم از جانب خود مرد هاست و هم از جانب زنان) و این در حالی است که شرایط زندگی و حضور در عرصه اجتماعی از دیرباز تا الان به قدری تغییر کرده که چنین نگاهی به دو جنس ( مرد به عنوان جنس قوی تر و مقاوم تر و همه کاره و زن به عنوان جنس ضعیف و نیازمند حمایت همه جانبه) مفهوم خودش رو از دست داده. برای مثال، در اخبار وقتی میزان خسارت جانی در تصادفات و یا جنگ ها ذکر میشه، می بینیم همیشه بر زنان و کودکان قربانی تاکید میشه، انگار وظیفه اون مردان بوده که در اون حادثه جان ببازند!! به امید آنکه چنین نگاهی هم به دنبال تحولات اجماعی، دستخوش تغییر بشه.
0
مصطفی .
مصطفی ک شنبه، 04 دی 1395
زنان بیشتر مورد توجه اند.نمونه ماشینشون کنار خیابون خراب بشه.همه میان کمک
0
فاطمه صیامی دولق
فاطمه صیامی دولق شنبه، 29 آبان 1395
مطلب جالبی بود اما همیشخ زنان دلرحم ترند
0
یلدا شیرازی
یلدا شیرازی یکشنبه، 02 آبان 1395
می شه گفت این مطلب ناقص جای برخی موضوعات . نکات کلیدی در این متن خالیه