تاثیر هوش شنیداری بر رابطه زن و مرد

تاثیر هوش شنیداری بر رابطه زن و مرد

میلاد

شکیب

1395/07/05

7438

بار بازدید شده
What-s-Your-Listening-IQ? در اين مطلب در مورد هوش شنیداری و هوش گفتاری صحبت می‌کنیم و توصیه‌هایی برای ارتقای آن‌ها مطرح می‌کنیم.
7438
تاثیر هوش شنیداری بر رابطه زن و مرد
Vidoal
4.96
تاثیر هوش شنیداری بر رابطه زن و مرد
هوش شنیداری شما چقدر است؟ افرادی که «دیوانه‌وار عاشق می‌شوند» بیش‌ترین هوش شنیداری ممکن را دارند. آن‌ها ارتباط چشمی بسیار خوبی برقرار می‌کنند، کاملا روی چیزی که طرف مقابل‌شان می‌گوید تمرکز می‌کنند، به نکات دقیق و ریز گفت‌وگو توجه می‌کنند و آزادانه تایید می‌کنند، لبخد می‌زنند و رفتارهای آن‌ها نشان می‌دهد که کاملا در حال گوش دادن‌اند.

با گذشت زمان، زوج‌ها  با هم راحت‌تر می‌شوند و در این حالت هوش شنیداری آن‌ها کاهش می‌یابد. ارتباط مستقیم چشمی رو به زوال می‌رود. آدم‌ها هنگام گفت‌وگو بیش‌تر به مسائل خودشان فکر می‌کنند تا گوش کردن به حرف‌های طرف مقابل. توجه به نکات دقیق و ریز گفت‌وگو کاهش می‌یابد و توجه به نشانه‌های غیرکلامی نیز از بین می‌رود.

بخشی از این تغییرات طبیعی و قابل پیش‌بینی است. آدم‌ها به همان میزان دوران عاشقی به هم گوش نمی‌کنند. با این حال، اگر هوش شنیداری شما به طرز قابل توجهی افت کند، شریک زندگی شما حس می‌کند که در زندگی نادیده گرفته شده، به او بی‌احترامی شده و در نتیجه از شما دور می‌شود. این موضوع بسیار جدی است و اگر روی دهد رابطه شما را دچار مشکل می‌کند.
 

با این وجود، چگونه می‌توان از نزول هوش شنیداری جلوگیری کرد؟ در این‌جا برای حل این موضوع چند پیشنهاد را مطرح می‌کنیم:

۱- اگر شریک زندگی‌تان در حال حرف زدن است، تمام حواس‌تان را جمع او کنید. توجه خود را از تلویزیون، تلفن و دیگر ابزارهای دیجیتال دور کنید. ارتباط چشمی برقرار کنید. نه تنها مهم است که به طرف مقابل‌تان توجه کنید، بلکه این توجه را به طور واضح به طرف مقابل‌تان نشان دهید.

۲- روی حرف‌های طرف مقابل‌تان تمرکز کنید. مطمئنا، در ذهن شما هزاران فکر، نگرانی و دغدغه وجود دارد. تمام تلاش خود را بکنید که ذهن خود را از این نگرانی‌ها و افکار خالی کنید تا بتوانید به‌دقت به حرف‌های شریک زندگی‌تان گوش کنید.

۳- در این حالت‌ها شما واقعا به حرف‌های طرف مقابل خود گوش نمی‌دهید: اگر سعی کنید حرف‌های طرف مقابل‌تان را پیش از آن‌که حرف‌های او به پایان برسد رد کنید؛ یا سعی کنید با ارائه دلایل و استدلال‌های مختلف طرف مقابل‌تان را در بحث شکست دهید؛ یا سعی کنید وقتی او در حال حرف زدن است، وانمود به گوش دادن بکنید؛ یا با جمله «بله، اما» به حرف‌های او پاسخ دهید.

۴- اگر واقعا باید حرف‌های او را قطع کنید، به خاطر این کار عذرخواهی کنید. اگر قطع کردن حرف‌ها به این دلیل است که می‌خواهید منظور حرف‌های او را دقیق‌تر و واضح‌تر درک کنید، این کار ایرادی ندارد. اما اگر برای عوض کردن حرف یا شکست دادن طرف مقابل‌تان حرف او را قطع کنید، این کار اصلا شایسته نیست.

۵- به ایجاد ارتباط چشمی مناسب ادامه دهید. اجازه ندهید چشم‌های‌تان به نقاط دیگر جز طرف مقابل‌تان حرکت کند.
 

آیا اجرای این کارها دشوار است؟ بله، به‌ویژه این‌که ما دوره‌ای زندگی می‌کنیم که پر است از عناصری که حواس ما را پرت می‌کند و صبر ما زود تمام می‌شود. با این حال، به‌جای بهانه آوردن، بهتر است سعی کنید بر این چالش‌ها غلبه کرد. البته، بدیهی است که گوش دادن به حرف‌های بعضی از آدم‌ها از برخی دیگر ساده‌تر است. بنابراین، چون عمل گوش کردن در واقع یک جاده دوطرفه است، نیاز است که آدم‌ها هوش گفتاری خود را نیز ارتقا دهند. در ادامه چند پیشنهاد هم برای افزایش هوش گفتاری ارائه می‌کنیم:

۱- به‌جای یک تک‌گویی مداوم سعی کنید با طرف مقابل‌تان دیالوگ برقرار کنید.

۲- کسی را که قرار است به حرف‌های‌تان گوش دهد بشناسید. برخی دوست دارند حتی به جزئی‌ترین تجربیات شما هم گوش دهند و برخی دیگر فقط دنبال شنیدن نکته اصلی گفت‌وگو هستند.

۳- پیش از آن‌که درباره موضوعات احساسی صحبت کنید، مطمئن شوید طرف مقابل‌تان در شرایط مناسبی برای گوش دادن به حرف‌های شماست. سعی کنید نقدهای خود را در روندی که با یک شروع مفید آغاز و با یک پایان‌بندی ترغیب‌کننده اتمام می‌یابد بیان کنید.

۴- سعی کنید به حرف‌های خود نظم بدهید. اگر نمی‌دانید از طرف مقابل‌تان چه می‌خواهید، این موضوع را صادقانه بیان کنید.

۵- از تکرار مداوم خود پرهیز کنید. اجازه ندهید گفت‌وگو تبدیل به یک سخنرانی شود. چیزی که قرار است بگویید را به روشنی بیان کنید و بعد به طرف مقابل برای بیان حرف‌های خود مهلت بدهید.
 
بدترین حالت زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از طرفین بخواهد حرف بزند اما طرف دیگر به حرف‌های او گوش نمی‌دهد. اگر زمان، انرژی و تلاش خود را روی مهارت‌های شنیداری و گفتاری خود قرار دهید، گفت‌وگوهای شما و شریک زندگی‌تان باکیفیت و دوست‌داشتنی می‌شود.
 
منبع: psychcentral

برای آشنایی بیش‌تر با مباحث مربوط به هوش پیشنهاد می‌کنیم مطالب زیر را نیز مطالعه کنید:

۷ عادت افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند
پيروی از قوانين و تاثیر آن بر هوش
اگر این ۱۰ کار را انجام نمی‌دهید، EQ شما بالا است
شش روش برای بالا بردن هوش هیجانی و شانس موفقیت
آشنائی با AQ و عوامل موثر در موفقیت: IQ, EQ, WQ
سوالات و نظرات کاربران
0
محمد جواد کیانی
محمد جواد کیانی یکشنبه، 19 فروردین 1397
من تو شنیدار عالیم اما تو گفتار...
0
بیتا خلج
بیتا خلج یکشنبه، 24 اردیبهشت 1396
چه سوءتفاهمهایی که بخاطر ضعف در مهارت شنیداری بوجود اومده تقویت این مورد واقعا لازم و حیاتی هست
1
میریام جان
ماری جان پنج شنبه، 19 اسفند 1395
واقعا زوج ها اگر این موارد رعایت کنند عالی میشه
0
مصطفی .
مصطفی کهن سه شنبه، 30 آذر 1395
مطلب درستی هست بعضی وقت ها نیاز به گوش دادن حرفامون هست
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني یکشنبه، 28 آذر 1395
نكات ساده اما مهمي هستند.بايد با گوش كردن درست به طرف مقابل نشان دهيم كه به ديدگاه و شخصيت و كرامت انساني او احترام قائل هستيم .
0
شهریار ناصح
شهریار ناصح دوشنبه، 19 مهر 1395
مقاله خیلی عالی بود. خیلی استفاده کردم. ولی متوجه یک نکته که اشاره کردید نشدم: "سعی کنید نقدهای خود را در روندی که با یک شروع مفید آغاز و با یک پایان‌بندی ترغیب‌کننده اتمام می‌یابد بیان کنید." شروع مفید و پایان بندی ترغیب کننده را متوجه نشدم چطور میتوان ساخت و گفت