شما آن‌قدرها هم که فکر می‌کنید خوب نیستید

شما آن‌قدرها هم که فکر می‌کنید خوب نیستید

میلاد

شکیب

1395/12/23

5983

بار بازدید شده
People-think-theyre-nicer-than-they-actually-are شما خود را یک انسان خوب تصور کنید اما طبق نتایج پژوهشی شما احتمالا آن‌قدرها هم که فکر می‌کنید خوب نیستید.
5983
شما آن‌قدرها هم که فکر می‌کنید خوب نیستید
Vidoal
4.35
شما آن‌قدرها هم که فکر می‌کنید خوب نیستید
اگر به یک زن یا مرد فقیر پول بدهید تبدیل به انسان خوبی می‌شوید؟ چند وقت یک‌بار به فردی که در حال حمل وسایل سنگین است درخواست کمک می‌دهید؟ آیا به طور مرتب خون می‌دهید؟

شما خود را یک انسان خوب تصور کنید اما طبق نتایج پژوهشی شما احتمالا آن‌قدرها هم که فکر می‌کنید خوب نیستید. روان‌شناسان دپارتمان گلد‌اسمیتز (Goldsmiths) دانشگاه لندن به این نتیجه رسیده‌اند که ۹۸ درصد مردم بریتانیا فکر می‌کنند جزو ۵۰ درصد انسان خوب مردم این کشور هستند. به شرکت‌کنندگان این پژوهش فهرستی از کارهای «خوب» داده شد و از آن‌ها خواسته شد بگویند کدام از این رفتارها را انجام می‌دهند.

بیش‌ترین کارهایی که افراد بیان کردند رفتارهایی نظیر آدرس دادن به غریبه‌ها، نگه داشتن در برای فردی دیگر و جا دادن به افراد پیر در وسیله‌های حمل‌ونقل عمومی بود که بدون شک همه آن‌ها کارهای خوبی هستند. با این حال، دو‌سوم افراد تایید کردند که اگر فردی را ببینند که کیسه‌های خرید زیاد و سنگینی را حمل می‌کند به‌ندرت ممکن است به او کمک کنند و پنج‌ششم خیلی کم به غریبه‌ها پول می‌دهند و فقط یک‌چهارم آن‌ها خون اهدا می‌کنند، به افراد پیر کمک می‌کنند یا به افرادی که در خیابان مانده‌اند یاری می‌رسانند.

نتایج این پرسش‌نامه‌ها با ابزاری به‌نام Facereader اعتبارسنجی شد. این ابزار ویژگی‌هایی مانند شیارهای بالای ابرو، ظاهر چشم‌ها و شکل دهان را بررسی می‌کند تا صحت گفته‌های افراد تا حدودی مشخص شود. این پژوهش در همکاری با خطوط هوایی Monarch انجام شده و هدف از آن این موضوع بوده که آیا ارتباطی میان انسان‌های خوب و میزان سلامتی، ثروت و شادی آن‌ها وجود دارد یا خیر؟

محققان به این نتیجه رسیدند افرادی که به‌عنوان افراد خوب رده‌بندی شدند ثروتمندتر (افراد خوب‌تر ۳۵۰۰ پوند بیش‌تر از افراد کم‌تر خوب در سال درآمد داشتند) و شادتر بودند. ۸۱ درصد شرکت‌کنندگان خوب سه برابر بیش‌تر از افراد کم‌تر خوب از زندگی خود راضی بودند (حدود ۳۰ درصد). پروفسور جاناتان فریمن، سرپرست تیم پژوهش، می‌گوید: «نتایج مطالعه ما نشان می‌دهد شرکت‌کنندگانی که در دسته خوب قرار گرفتند هوش هیجانی بیش‌تری داشتند که این ویژگی به آن‌ها کمک می‌کند با استرس و آشفتگی در زندگی خود بهتر کنار بیایند».

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که نظر ما در مورد میزان خوب‌بودن‌مان معمولا با آمارهای روان‌شناختی یکسان نیست. فریمن می‌گوید: «ما به نتایج جالبی در مورد تصور انسان‌ها از میزان خوب‌بودن‌شان رسیدیم و فهمیدیم که آن‌ها خود را خوب‌تر از آن چیزی که واقعا هستند تصور می‌کنند. برای مثال، بیش از نیمی از شرکت‌کنندگانی که خود را در فهرست خوب‌ترین‌ها در رده دوم دسته‌بندی کرده‌ بودند در واقعیت آن‌قدر هم خوب نبودند».
سوالات و نظرات کاربران
0
هادی خورشیدی
هادی خورشیدی یکشنبه، 22 مهر 1397
عالیه
0
فاطمه پیری
فاطمه پیری جمعه، 01 اردیبهشت 1396
منم با خانم رضایی موافقم خوب موندن مهمه و البته سخت
1
صفیه رضایی
صفیه رضایی سه شنبه، 01 فروردین 1396
خوب بودن خیلی سخت نیست اینکه بتونیم خوب بمونیم مهمه.
0
مهسا یزدانی
مهسا یزدانی پنج شنبه، 26 اسفند 1395
مطلبتون خوب بود مرسی که پرداختین به اینگونه مطالب جدید
0
هادی photo
هادی پنج شنبه، 26 اسفند 1395
اعتبار این آزمون تا اندازه ای زیر سواله چرا که یک مسأله ی اخلاقی، یعنی خوب بودن رو، با یه چیزایی مثل خون اهدا کردن و ... میسنجه که ملاک معتبری برای سنجش خوب بودن نیست ! کسی که خون اهدا میکنه لزوما به معنی خوب بودنش نیست، و برعکس ... تعریف خوب بودن اینجا بسیار بسیار سطحیه.
0
sajad photo
sajad پنج شنبه، 26 اسفند 1395
من هم همیشه همین فکر رو میکنم. البته ب نظر من خوب بودن فقط تو کمک ب دیگران یا مفید بودن برای جامعه خلاصه نمیشه. درکل خوب و بد انتزاعی هستن. اما معمولا انسان ها همیشه تمایل ب برتری دارن
0
شهاب الدین حاج بابایی
شهاب الدین حاج بابایی سه شنبه، 24 اسفند 1395
خود من هم همیشه فکر میکنم آدم خوبی هستم و کارهای خیرخواهانه و صحیح انجام می دهم ولی وقتی از دور به خودم نگاه میکنم تازه میفهم که در بعضی مواقع اشتباه فکر میکردم و فقط این حس خوب بودن رو به خودم القاکردم
0
بنیامین عزیزطولی
بنیامین عزیزطولی سه شنبه، 24 اسفند 1395
خیلی جالب بود؛ راستش من خودمم بارها به این موضوع فکر کردم. و تا حدودی با این موضوع موافقم که شرایط مطلوب و ایده ال، میتونه ادم های خوبی رو در جامعه داشته باشه.
0
محبوبه قلی پور
محبوبه قلی پور سه شنبه، 24 اسفند 1395
موضوع جدیدی بود.وقتی پول خودتو صرف کمک به نیازمندان میکنی حس خوشایندی به آدم دست میده.
0
نقی تسلی زاده
نقی تسلی زاده سه شنبه، 24 اسفند 1395
خوب بود
0
behshad vzr
behshad vzr دوشنبه، 23 اسفند 1395
دیگران باید در مورد ما نظر بدن که خوبیم یا بد درستش اینه