اتفاقاتی که بعد از ترک سیگار در بدن روی می‌دهد

اتفاقاتی که بعد از ترک سیگار در بدن روی می‌دهد

میلاد

شکیب

1395/05/18

9443

بار بازدید شده
What-happens-to-your-body-if-you-stop-smoking برای ویدوآل موضوعاتی که در جهت رشد و سلامت انسان باشند، در اولویت قرار دادند. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم تا به شما بگوییم چه اتفاقاتی در بدن فردی که سیگار را ترک کرده، می‌افتد.
9443
اتفاقاتی که بعد از ترک سیگار در بدن روی می‌دهد
Vidoal
4.6
اتفاقاتی که بعد از ترک سیگار در بدن روی می‌دهد
برای ویدوآل موضوعاتی که در جهت رشد و سلامت انسان باشند، در اولویت قرار دادند. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم تا به شما بگوییم چه اتفاقاتی در بدن فردی که سیگار را ترک کرده، می‌افتد.

متخصصان بارها در مقالات و گفت‌وگوهای خود اعلام کرده‌اند که کشیدن سیگار تاثیرات منفی‌ای روی بدن انسان می‌گذارد. اما برای بسیاری، ترک سیگار یک چالش روانی بسیار جدی است یا آن‌ها خیلی ساده انگیزه و اشتیاق لازم را برای تغییر سبک زندگی‌شان ندارند.

متخصصان مرکز پیش‌گیری و کنترل بیماری (CDC) داده‌هایی را تولید کرده‌اند که نشان می‌دهد وقتی فردی عادات ناسالم خود را کنار می‌گذارد، چه تغییراتی در او ایجاد می‌شود. شگفت‌آور است که بدانید، فقط ۲۰ دقیقه پس از کشیدن آخرین سیگار، مجموعه‌ای از تغییرات مثبت در بدن فرد روی می‌دهد که برای سال‌های سال در بدون او ماندگار می‌شود. در ادامه براساس میزان زمانی که از کشیدن آخرین سیگار گذشته، این تغییرات مثبت را بررسی می‌کنیم.
 
۲۰ دقیقه
کارکرد قلب به حالت نرمال برمی‌گردد. مویرگ‌ها و شبکه عروقی ترمیم می‌شود. جریان خون تقویت می‌شود و میزان حساسیت پاها و انگشت‌ها افزایش می‌یابد.
 
۱۲ ساعت
سطح مونوکسید کربن در خون کاهش می‌یابد و در برابر سطح اکسیژن در خون بالا می‌رود. ترکیب خون هم به حالت نرمال خود برمی‌گردد.
 
از ۲ هفته تا ۳ ماه
خطر حمله قلبی کاهش می‌یابد. علائم اعتیاد به تنباکو ناپدید می‌شود. گردش خون در عروق محیطی بهبود پیدا می‌کند. بافت ریه ترمیم شده و عمل‌کرد ریه به طرز چشم‌گیری بهتر می‌شود.  
 
از ۱ تا ۹ ماه
سرفه و خس‌خس ناشی از کشیدن سیگار کم‌تر می‌شود، البته نه به‌سرعت، چراکه مدتی زمان نیاز است تا مواد ریز و مضری که در درون ریه جمع‌ شده‌اند، از بین بروند.
 
 
یک سال
نیاز به تنباکو در بدن از بین می‌رود. پوست رنگ سالمی به خود می‌گیرد و انعطاف‌پذیری‌اش بیشتر و بهتر می‌شود. خطر ابتلا به بیماری‌های ایسکمیک قلب تا 50 درصد کاهش می‌یابد.
 
۵ سال
گردش خون به طور کامل به حالت نرمال برمی‌گردد. خطر سکته مغزی به میزانی برابر با خطر سکته مغزی در افراد غیرسیگاری کاهش می‌یابد. عمل‌کرد سیستم‌های عصبی و ایمنی بدن چندین برابر بهتر می‌شود.
 
۱۰ سال
اکنون خطر ابتلا به سرطان ریه دو برابر کم‌تر از افراد سیگاری است. خطر ابتلا به سرطان داخل دهان، سرطان گلو، سرطان مری، سرطان کلیه و سرطان لوزالمعده کاهش می‌یابد.
 
۱۵ سال
اکنون خطر ابتلا به بیماری‌های ایسکمیک قلب و شانس گسترش سرطان به‌اندازه افراد غیرسیگاری است.

منبع: Brightside
سوالات و نظرات کاربران
0
فهیمه لیانی خواه
فهیمه لیانی خواه شنبه، 12 آبان 1397
بسیار مفید بود
0
سعید پاشایی photo
سعید پاشایی چهارشنبه، 10 خرداد 1396
من دقیقا 3سال و 5ماه سیگار و بعد 12 سال مصرف روزانه 1 پاکت ترک کردم... تغییر زیادی از نظر فیزیکی و داخلی نکردم ولی روانم بدجوری تغییر کرده سرعت زندگیم اومده پایین جوری که مثل سابق از کنار مسایل عبور نمیکنم ... . خلاصه ترک سیگار زندگی منو به شخصه خیلی تغییر داده.
0
مسعود photo
مسعود چهارشنبه، 10 خرداد 1396
همه به اشتباه رو اوردن به قلیانی ها فکر میکنن زر کمتری داره .. بچه های ۱۳-۱۴ ساله داره میکشن
0
خیرمحمد آریان
خیرمحمد آریان دوشنبه، 07 فروردین 1396
به خاطر همین خود دکترها سیگار می کشند می دونند 15 سال زمان زیادیه و احتمالا اونا تو یه تصادف نوروزی می میرند(خدای ناکرده) پس چرا نکشند....
0
محمد امیر نجفقلی طهرانی
محمد امیر نجفقلی طهرانی جمعه، 20 اسفند 1395
پس 15 سال طول میکشه که شما دوباره مثل یک فرد عادی بشن ... زمان طولانییه !
0
مجید کریمی
مجید کریمی چهارشنبه، 11 اسفند 1395
مصرف سیگار نسبت به سال های پیش کمتر شده ولی متاسفانه قلیون داره خیلی زیاد مصرف میشه که از سیگار عوارض بیشتری داره .
0
حسین حیدری
حسین حیدری سه شنبه، 17 اسفند 1395
(پاسخ) مصرف دخانیات سنتی کلا ی خورده کم شده ولی مصرف دخانیات صنعتی خیلی زیاد شد...البته تعداد سیگاری ها از نظر من افزایش هم پیدا کرده
0
مهدی جوادنیا
مهدی جوادنیا دوشنبه، 09 اسفند 1395
ان شا الله سیگار کلا ریشه کن بشه خیلی مضره
0
اکبر فاریابی
اکبر فاریابی چهارشنبه، 04 اسفند 1395
ایام امتحان ها که میشه، داخل دانشگاه ها و مدارس سیگار بیشتر مصرف میشه. من نمی دونم واقعا این سیگار لعنتی کی میخواد دست از سر جوان های ما برداره
0
مهدیه میری
مهدیه میری جمعه، 24 دی 1395
متاسفانه الان جوری شده بچه مدرسه ای ها هم سیگار میکشن.باید یه فکر اساسی کرد در این مسئله
0
محمد صادق آشیانه
محمد صادق آشیانه یکشنبه، 19 دی 1395
هر چیزی اگه به اندازه باشه میتونه دارو باشه ولی سیگار و چیزای شبیه بهش چون اعتیاد اورن و فرد نمیتونه ازش جلو گیری کنه مضر میشه
0
مصطفی .
مصطفی کهن دوشنبه، 29 آذر 1395
چه آثاری داره سیگار کشیدن.جالبه
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني چهارشنبه، 24 آذر 1395
اين كه برخي ميگويند ترك عادت موجب مرض است را قبول ندارم. سيگار هم يك عادت بد است و بايد ترك كرد.
0
امیر قربانی
امیر قربانی جمعه، 19 آذر 1395
پس چطور افرادی که ۳۰ سال هست دارن سیگار میکشن و الان هم دارن زندگی میکنن
0
امین  photo
امین یکشنبه، 23 آبان 1395
متن خوبی بود فقط ی سوال این مقایسه بین یه فرد ترک کرده و یه فرد سیگاری بود یعنی تو تغیبرات بعد از ترک ،فوایدش توضیح داده شده اما آیا فرقی بین فردی که سالهاست ترک کرده و فرد کاملا سالم هست ؟ چون من تو یه موزه از بدن های طبیعی آدم ها در آلمان دیدم که نشون میدان با کشیدن هر بار سیگار اثرات جبران ناپذیری روی بدن انسان میگذاره یعنی سلول های تو بدن از بین میرن که هرگز ساخته نخواهد شد ب عنوان مثال سلول های خاکستری مغز
0
سهند photo
سهند شنبه، 24 مهر 1395
مطالبتون خیلی عالی و دقیق و کامل هستند و واقعا دمتون گرم , کلی مطالب آموزنده ای رو یاد گرفتم که خیلی به دردم خوردند...سپاس فراوان
0
شیرین photo
شیرین چهارشنبه، 07 مهر 1395
متشکرررمممممم عالی بوووددددد واقعا دم همتون گرم پاینده باشید
0
رضا photo
رضا یکشنبه، 31 مرداد 1395
این یکی مفیدتر بود متشکر
0
بهرام photo
بهرام دوشنبه، 25 مرداد 1395
سلام ممنون از مقاله مفید و روشن‌تان!