آیا فصل بهار هر سال طولانی‌تر می‌شود؟

آیا فصل بهار هر سال طولانی‌تر می‌شود؟

میلاد

شکیب

1396/01/01

7474

بار بازدید شده
Is-spring-getting-longer با شروع روزهای آغازین فصل بهار، جهان پیرامون شروع به سبز شدن و نو شدن می‌کند. دانشمندان این گذر از فصل زمستان به فصل رویش را «پنجره بهاری» نام می‌دهند و نتایج پژوهشی که در دانشگاه نیو همشایر انجام شده نشان می‌دهد این پنجره احتمالا زودتر باز می‌شود.n
7474
آیا فصل بهار هر سال طولانی‌تر می‌شود؟
Vidoal
4.73
آیا فصل بهار هر سال طولانی‌تر می‌شود؟
با شروع روزهای آغازین فصل بهار، دمای هوا افزایش می‌یابد، یخ کوه‌ها آب می‌شود و جهان پیرامون شروع به سبز شدن و نو شدن می‌کند. دانشمندان گاهی این گذر از فصل زمستان به فصل رویش را «پنجره بهاری» (vernal window) نام می‌دهند و نتایج پژوهشی که در دانشگاه نیو همشایر انجام شده نشان می‌دهد این پنجره احتمالا زودتر و طولانی‌تر باز می‌شود.

آلکساندر کونتوستا، استاد مرکز پژوهش‌های نظام‌های زمینی در دانشگاه نیو همشایر، می‌گوید: «از نظر تاریخی، گذر به فصل بهار در مقایسه با فصل‌های دیگر نسبتا کوتاه‌تر اتفاق می‌افتد. در این گذر برف‌ها آب می‌شوند و بسیاری از آب‌های سطحی در سیستم‌های آبی جریان می‌یابند، خاک زمین گرم می‌شود و درختان جوانه می‌زنند. همه این رویدادها به‌سرعت بعد از یک زمستان سخت با برف‌های فراوان روی می‌دهد. گویی همه چیز خیلی سریع روی می‌دهد و به همین دلیل هم است که بهار خیلی زود رخ می‌نمایاند».

با این حال، نتایج مطالعات نشان می‌دهد که پوشش برف منطقه همشایر شمالی در طول ۳۰ سال گذشته به طرز قابل توجهی کاهش یافته است. آلکساندر کونتوستا برای این‌که بفهمد دلیل این موضوع پنجره بهاری یا گذر از زمستان به بهار است یا خیر، تیمی از دانشمندان را سرپرستی کرد که داده‌هایی از شبکه خاکی EPSCoR نیو همشایر جمع‌آوری و چندین حس‌گر آبی را در این ایالت نصب کردند. آن‌ها به مدت ۳ سال سطح برف و پوشش جنگل را بررسی و کنترل کردند. اطلاعات این تیم با داده‌های آب‌وهوایی و ماهواره‌ای همراه با داده‌هایی که توسط ۱۰۰ داوطلب در سراسر ایالت جمع‌آوری شد کامل شد. آن‌ها نه تنها تاریخ اتفاقات معینی را که در تغییر فصل مثل آب شدن برف‌ها و ظهور برگ روی درختان روی می‌داد بررسی کردند، بلکه فاصله زمانی بین آن‌ها را نیز تحلیل و ارزیابی کردند. نتایج این مطالعه نشان داد هر چه زمستان گرم‌تر و با برف کم‌تری همراه باشد، زمان بین روی دادن اتفاقات مربوط به فصل بهار به تاخیر می‌افتد و پنجره بهاری طولانی‌تر می‌شود.

این نوع تغییر زمانی در شروع فصل بهار پیامدهای بالقوه محیط زیستی، اجتماعی و اقتصادی زیادی خواهد داشت که کونتوستا و تیم‌اش در حال حاضر مشغول مطالعه روی این پیامدها هستند. کشاورزی، ماهی‌گیری و حتی فعالیت‌های تفریحی‌ای که در فضای آزاد برگزار می‌شود تحت تاثیر زمان شرایط آب‌وهوایی فصل بهار است. این مسئله تاثیرات فراوانی دارد که با شناخت از آن باید تمهیدات درستی برای آن اندیشید. برای مثال در این حالت یخ‌ها زودتر آب می‌شوند در حالی که پرندگان هنوز از کوچ خود بازنگشته‌اند. هم‌اکنون این تیم پژوهشی مشغول مطالعه در مناطق جغرافیایی مختلفی هستند تا بتوانند دستاوردهای خود را به حوزه‌های جغرافیایی متعددی تعمیم بدهند.
  • ورود به آزمون
سوالات و نظرات کاربران
0
فاطمه پیری
فاطمه پیری جمعه، 01 اردیبهشت 1396
الان زمستونا از تابستونا گرم تره حتی
0
hamid hashemzadeh
hamid hashemzadeh یکشنبه، 20 فروردین 1396
میشه گفت بخاطر افزایش گرمای زمین روزهای بهار و حتی تابستان افزایش پیدا کند
0
محدثه صدقی
محدثه صدقی دوشنبه، 14 فروردین 1396
من که ترجیح میدم درازای بهار به 11 ماه برسه
0
نرگس ابارشی
نرگس ابارشی دوشنبه، 14 فروردین 1396
هر فصلی زیبای خاص خودشو داره مخصوصا بهار و تابستان که روزا طولانی میشن
0
احسان جهانی
احسان جهانی سه شنبه، 01 فروردین 1396
با این حساب زمین همواره در حال گرم شدن هستش
0
معین نادری
معین نادری سه شنبه، 01 فروردین 1396
ازاین بابت اره میشه حساب کرد که سال دور رس باشه .