چگونه بر ترس از جا ماندن از قافله زندگی غلبه کنیم؟

چگونه بر ترس از جا ماندن از قافله زندگی غلبه کنیم؟

میلاد

شکیب

1396/01/04

12670

بار بازدید شده
How-Overcome-Fear-of-Missing-Out اگر شما هم نشانه‌هایی از اختلال FOMO را در خود یا اطرافیان خود مشاهده می‌کنید، این مطلب را مطالعه کنید، ما در آن ۵ راه ساده برای جلوگیری و حل آن به شما نشان می‌دهیم.
12670
چگونه بر ترس از جا ماندن از قافله زندگی غلبه کنیم؟
Vidoal
4.59
چگونه بر ترس از جا ماندن از قافله زندگی غلبه کنیم؟
ترس از قافله جا ماندن اختلالی در انسان‌هاست که باعث می‌شود آن‌ها دائما به زندگی و کارهای دیگران توجه کنند و مدام فکر کنند اتفاقی در بیرون در حال روی دادن است و آن‌ها از آن جا مانده‌اند. فضای مجازی و دیدن زندگی دیگران به این اختلال بیش از پیش دامن زده است. در ادامه درباره راه‌های غلبه بر این مسئله حرف می‌زنیم.

برین براون، پژوهشگر و نویسنده سرشناس آمریکایی، می‌گوید: «هرگاه به دلیل جا ماندن از چیزی یا اتفاقی به درخواستی جواب مثبت می‌دهیم در واقع داریم به چیزی دیگر نه می‌گوییم. این چیز می‌تواند یک رویای بزرگ یا یک چرت کوتاه باشد. شهامت حرکت در مسیر خود و احترام به آن ما را محکم نگه می‌دارد و به سر منزل مقصود می‌رساند».

ترس از جا ماندن یا از قافله جا ماندن (Fear of missing out) یکی از بدترین عادات انسانی است. به این اختلال به اختصار FOMO هم می‌گویند. وقتی ما خود را درگیر و مشغول کارهایی که دیگران مشغول انجام آن‌اند می‌کنیم- جایی که آن‌ها زندگی می‌کنند، کار می‌کنند یا معاشرت می‌کنند- ما در حال از دست دادن لحظه و ثانیه‌ای از زندگی خود هستیم. هر لحظه‌ای که از دست می‌دهیم همان زمان‌های ارزشمند زندگی ماست. در واقع FOMO یا ترس از قافله جا ماندن آن‌قدر در دنیای امروز شایع شده که اگر حواس‌مان نباشد به‌سرعت ما را هم درگیر خود می‌کند. اگر شما هم نشانه‌هایی از اختلال FOMO را در خود یا اطرافیان خود مشاهده می‌کنید، این مطلب را مطالعه کنید، ما در آن ۵ راه ساده برای جلوگیری و حل آن به شما نشان می‌دهیم.

۱- کاری را که عاشقش هستید انجام دهید.
FOMO زمانی به شما حمله می‌کند که شما در زندگی سر جای خود نباشید. اگر شما زندگی‌ای دارید که به آن عشق می‌ورزید و زمان خود را صرف انجام کارهایی می‌کنید که برای‌تان مهم است، دیگر به زندگی دیگران فکر نمی‌کنید و سبک زندگی و انتخاب‌های آن‌ها برای شما اهمیتی ندارد. زمانی را به فکر کردن به این موضوع و البته کمی مدیتیشن اختصاص دهید و در آن لحظات با خود روراست باشید و ببینید چه چیزهایی برای شما در زندگی مهم است؛ سپس روی آن‌ها تمرکز کنید.

۲- خیلی ماجراهای درون فضای مجازی را باور نکنید.
بودا می‌گوید: «مقایسه دزد لذت است». اگر خود را با دیگران مقایسه کنیم همیشه چیزی برای غصه خوردن وجود دارد و این مسئله در دوران مدرن در فضای مجازی به اوج خود رسیده است. برای مثال اینستاگرام باعث شده تا ما واقعیت زندگی خود را با تجربیات قشنگ سفرهای دیگران، تعطیلات آخر هفته آن‌ها و مهمانی‌های‌شان مقایسه کنیم. کمی عمیق‌تر و دقیق‌تر به فضای مجازی نگاه کنید. هیچ‌کس سخت‌ترین و بدترین لحظات زندگی خود را با دیگران به اشتراک نمی‌گذارد و فضای مجازی پر است از بهترین و جذاب‌ترین لحظات زندگی آدم‌ها که احتمالا تمام زندگی آن‌ها نیست.
 

۳- به صدای درون خود گوش کنید.
خوب فکر کنید؛ اگر کاری را دوست دارید آن را انجام دهید. اگر حوصله ندارید و دل‌تان نمی‌خواهد به یک ملاقات یا مهمانی بروید خود را با فکر این‌که ممکن است چیزهایی را از دست دهید عذاب ندهید. شما کاری را انجام می‌دهید که دوست دارید، پس به ندای درونی خود گوش کنید.

۴- در زمان حال زندگی کنید.
فقط برای لحظه‌ای مکث کنید و نفس عمیقی بکشید. به اطراف خود توجه کنید، به صداهای داخل اتاق، این‌که الان چه احساسی دارید و به نورهای بیرون. گاهی ما در زندگی مکث نمی‌کنیم و از آرامش لحظه‌ای که در آن قرار داریم لذت نمی‌بریم. وقتی ما در لحظه و اکنون زندگی کنیم، دیگر در آینده پشیمان گذشته‌ای که اکنون است نخواهیم بود. زندگی در زمان حال به ما طراوات و صلح هدیه می‌کند.

۵- از این مشکل به‌عنوان نقطه شروع برای یک تغییر مثبت استفاده کنید.
وقتی ما به اختلال ترس از قافله جا ماندن دچار می‌شویم یعنی چیزی در زندگی ما وجود دارد که باید تغییر کند. از این مسئله به‌عنوان انگیزه‌ و سرمنشایی برای رسیدن به نقاط مثبت در زندگی خود استفاده کنید. رفتن به سفر، نوشتن یک مقاله، ادامه تحصیل یا انجام کاری که دوستش دارید می‌تواند نقطه شروع این تغییر مثبت باشد. شاید چیزی در زندگی شما از بین رفته که زمان آن رسیده تا آن را برطرف کنید.

وقتی بیش از اندازه غرق زندگی و کارهای دیگران می‌شوید، جریان فرصت‌ها، خلاقیت‌ها و معجزه‌ها در زندگی شما قطع می‌شود. از انرژی‌های درونی خود استفاده کنید تا تبدیل به باکیفیت‌ترین نسخه خود شوید. روی خود تمرکز کنید و به رشد شخصی خود اهمیت دهید.
  • ورود به آزمون
سوالات و نظرات کاربران
0
مریم photo
مریم سه شنبه، 01 آبان 1397
ممنون.....عالی بود.....کتاب خوندن هم خیلی خوبه که بر این چیز ها غلبه کنیم
0
بی نام photo
بی نام پنج شنبه، 31 خرداد 1397
وقتی می بینی همه هم سن و سالات به همه چی رسیدن و تو هنوز اندر خم یک کوچه هم نیستی
0
Fatemeh Sadat Mousavi
Fatemeh Sadat Mousavi جمعه، 09 تیر 1396
خیلی عالی بود خلاصه بود ولی اطلاعاتش جامع و کامل بود...ممنونم ویدوال
-1
محمد photo
محمد پنج شنبه، 04 خرداد 1396
عالی بود.بیشتر خودم رو شناختم .ممنون
0
فرهاد photo
فرهاد جمعه، 08 اردیبهشت 1396
باسلام مطالب بسیار آموزنده و کار آمد هستند.باتشکراز شما مدیر محترم
0
Reza photo
Reza دوشنبه، 21 فروردین 1396
خیلی عالی واقعا کاربردی و مفید برای من که اینطور بود آرزوی توفیق روزافزون برای دست اندرکاران
0
hamid hashemzadeh
hamid hashemzadeh یکشنبه، 20 فروردین 1396
من خودم یک کم هستم و همین کار را میکنم ولی اول به خدا توکل میکنم
0
فرناز photo
فرناز جمعه، 18 فروردین 1396
اطراف من پره از این آدمهاست مخصوصا در محیط کار.ولی اعتماد به نفس و مطالعه باعث میشه آدم اهداف خودش رو دنبال کنه و کاری با دیگران نداشته باشه. من خداروشکر اصلا کاری به زندگی و سلایق دیگران ندارم و سرم به کار خودمه.
0
نگار شرف الدین
نگار شرف الدین پنج شنبه، 17 فروردین 1396
مقاله ی جالبی بود. این موضوع واقعا زندگی من رو تحت تاثیر قرار داده. زندگی براساس نظر دیگران. برای رضایت دیگران و در جهت مساوی شدن با دیگران. این وسط یه چیزی کاملا فراموش میشه و اینکه زندگی اون دیگران هیچ ارتباطی با زندگی من نداره. امیدوارم یک روزی شجاعت اینکه بدون توجه به دیگران علایق خودم رو دنبال کنم رو به دست بیارم چون زندگی برای دیگران واقعا آزار دهنده است و باعث میشه آدم کلا امید و انگیزه ی زندگی رو از دست بده. اولین قدم برای به دست اوردن این شجاعت هم اینه که یاد بگیریم زندگی خودمون رو با زندگی بقیه مقایسه نکنیم و باور کنیم که ما اجازه ی گرفتن هر تصمیمی رو در زندگی شخصی خودمون داریم.
0
ندا مشهدی
ندا مشهدی سه شنبه، 15 فروردین 1396
همونی ک میگن : هیچ وقت ظاهر زندگی دیگرانو با باطن زندگی خودت مقایسه نکن
0
محدثه صدقی
محدثه صدقی سه شنبه، 15 فروردین 1396
من تا حالا نتونستم هیچ کدوم از این موارد را انجام بدم و واقعا برای مردم زندگی میکنم
0
دانیل photo
دانیل دوشنبه، 14 فروردین 1396
خیلی مطلب قشنگی بود واقعا اینا رو از کجا پیدا می‌کنید؟ مرسی
0
Malmal photo
Malmal شنبه، 12 فروردین 1396
متن بسیار زیبا و کاربردی بود .سپاس فراوان از کانال بسیار زیباتون
0
محمد سمائی انور
محمد سمائی انور شنبه، 12 فروردین 1396
عالی بود دمتون گرم من هر کاری که دوست دارم رو انجام میدم اصن انگار شدم یه ممد دیگه ....
0
فواد photo
فواد پنج شنبه، 10 فروردین 1396
من سعی میکنم مقایسه نکنم.یعنی هر بار که گفتم خوشبخالش بعد یه چیزی دیدم که گفتم نه اینجوریام نیس.اما خو ترس من از عقب افتادن از بقیه هست.اینکه تو این سنم از بقیه عقب نیوفتم. اما خو هی تکرار میکنم با خودم که موفقیت ربطی به سن نداره... .
0
مهدی نیک زادسمسکندی
مهدی نیک زادسمسکندی چهارشنبه، 09 فروردین 1396
من فکر میکنم آدم اصلا نباید به دیگران و کارهاشون اهمیت بده البته باید از تجربیات دیگران استفاده کنیم ولی نباید به این فکر کنیم چون فلانی زودتر از ما به فلان جا رسید پس اون برنده شده و ما دیگه نمیتونیم به اون برسیم خیر اینطور نیست ما میتونیم با کمی تلاش بیشتر شاید از اون جلوتر هم بیوفتم پس باید ترس را کنار گذاشت و با تمام نیرو به سمت جلو حرکت کرد
0
احمد photo
احمد چهارشنبه، 09 فروردین 1396
عاااالی ویدوال.. عاااالی.. چقد فهمیدم که درگیر این مشکل هستم
0
جاوید photo
جاوید سه شنبه، 08 فروردین 1396
عالی بود... من خودم به این مشکل دچارم سعی میکنم این توصیه هارو بکار ببرم
0
سعید آرمیده
سعید آرمیده جمعه، 04 فروردین 1396
سلام. مطلب مختصر و به درد بخوری بود. کسانی که به این حالت دچار می شوند. سعی کنند حتما یک کتاب خوب بخوانند. البته گاهی مقایسه کردن یا مقایسه شدن سبب پیشرفت می شود. سعی کنیم با مقایسه دیگران خودمان به رشد کیفی خوبی برسیم.البته رشدی که مغرورانه نباشد.
0
سید مرتضی موسوی
سید مرتضی موسوی جمعه، 04 فروردین 1396
باسلام باید عرض کنم که زندگی حقیقی با زندگی مجازی خیلی فرق میکنه و انسان نباید ب چیزهایی که توی اون میبینه تکیه کنه ، درفضای مجازی از همه نوع حرفی و همه نوع قشری وجود دارد ، البته اکثر عکسهای فضای مجازی از شادیها و مسافرتهایی هست که خوش گذشته ، بنظر من آدم باید قانع باشه و خودشو با بعضی از افرادی که از نظر مالی وضعیت بهتری دارن مقایسه نکنع و دیدش رو ب زندگی عوض کنه و در هر حالتی باتکیه به خداوند باریتعالی سر دسته همه انسانهای خوشبخت باشه. ومن الله التوفیق