آیا ترامپ از «خودشیفتگی بدخیم» رنج می‌برد؟

آیا ترامپ از «خودشیفتگی بدخیم» رنج می‌برد؟

میلاد

شکیب

1395/11/15

8283

بار بازدید شده
Donald-Trump-displays-classic-traits-of-mental-illness وب‌سایت independent به‌تازگی مقاله‌ای منتشر کرده درباره رفتارها و نگرش‌های عجیب ترامپ و آن‌ها را از منظر روان‌شناسی بررسی کرده است. به دلیل اهمیت این موضوع تصمیم گرفتیم این مقاله را به طور کامل ترجمه کنیم. با ویدوآل همراه باشید.
8283
آیا ترامپ از «خودشیفتگی بدخیم» رنج می‌برد؟
Vidoal
4.45
آیا  ترامپ از «خودشیفتگی بدخیم» رنج می‌برد؟
وب‌سایت independent به‌تازگی مقاله‌ای منتشر کرده درباره رفتارها و نگرش‌های عجیب ترامپ و آن‌ها را از منظر روان‌شناسی بررسی کرده است. به دلیل اهمیت این موضوع تصمیم گرفتیم این مقاله را به طور کامل ترجمه کنیم. با ویدوآل همراه باشید.

هیلاری کلینتون در طول رقابت‌های انتخابات آمریکا در مورد ترامپ گفته بود که او از نظر خلق‌وخویی مناسب پست ریاست جمهوری آمریکا نیست و در ماه‌های اخیر بسیاری از مردم جهان به همین نتیجه رسیده‌اند. شاید بگویید کلینتون این حرف را زد چون رقیب انتخاباتی ترامپ بود اما برخی از روان‌شناسان هم پرسش‌هایی را در مورد حالت روانی و خلق‌وخوی ترامپ مطرح کرده‌اند.

تاکنون، روان‌شناسان اجازه نداشتند چهره‌های مشهور اجتماعی را ارزیابی کنند و با خبرنگاران یافته‌های خود را در این حوزه درمیان بگذارند. اما این قانون اخیرا کنار گذاشته شده و متخصصان سلامت روانی و ذهنی در مورد ترامپ حرف زده‌اند. روان‌شناسان برای آگاهی‌بخشی به جامعه در حال انتشار نتایج پژوهش‌های خود روی ترامپ هستند. به‌تازگی، جان گارتنر گفته که ترامپ «به طرز خطرناکی از نظر ذهنی بیمار است و از نظر خلق‌وخویی توانایی لازم برای ریاست جمهوری را ندارد». او معتقد است ترامپ علائم «خودشیفتگی بدخیم» (malignant narcissism) را از خود بروز داده که در لغت‌نامه روان‌پزشکی کمپبل این بیماری ترکیبی از خودشیفتگی، اختلال شخصیتی ضداجتماعی، خشونت‌طلبی و دیگرآزاری (سادیسم) تعریف شده است.

خودشیفتگی یکی از رایج‌ترین تشخیص‌های مربوط به ترامپ از نظر روان‌شناسان است. دکتر جولی فوترل به روزنامه دیلی نیوز نیویورک گفته: «خودشیفتگی توانایی او در دیدن واقعیت را تضعیف کرده و به همین دلیل شما نمی‌توانید از منطق برای اقناع کردن آدمی مثل او استفاده کنید. سه میلیون زن تظاهرات کردند. او کاری نکرد. هیچ سیاستی کارگشا نبود و او اعتنایی به این سیاست‌ها نکرد».

در ماه دسامبر سال گذشته میلادی، سه پروفسور سرشناس حوزه روان‌پزشکی به باراک اوباما نامه نوشتند و در آن نگرانی‌های زیاد خود را در مورد ثبات روانی ترامپ مطرح کردند. این سه پروفسور از اوباما خواسته بودند که یک «ارزیابی کامل پزشکی و عصبی» از ترامپ پیش از آغاز انتخابات انجام شود. آن‌ها در نامه خود نوشته بودند: «او علائم عدم ثبات روانی از خود نشان داده که این علائم شامل بزرگ‌نمایی، تکانش‌گری، حساسیت بیش از حد به انتقاد و عدم توانایی واضح در ایجاد تمایز بین فانتزی و واقعیت است. بروز این علائم ما را بر آن داشت تا این پرسش را مطرح کنیم که آیا او آمادگی لازم برای پذیرفتن مسئولیت سنگین اداره کشور را دارد؟».
 
 
درست پس از انتخابات، گروهی با نام شهروندان درمان‌گر بر ضد ترامپیسم به وجود آمد که هزاران روان‌شناس به این گروه پیوستند. آن‌ها بیانیه‌ای را در هشدار به بیماری روانی ترامپ منتشر کردند و در آن ترس خود را عنوان کردند: «قربانی کردن و طرد گروه‌های مختلف مردمی که به آن‌ها به چشم خطر نگاه می‌شود شامل مهاجران و اقلیت‌های مذهبی؛ تحقیر کردن، تمسخر و پست شمردن رقبا و منتقدان؛ تبلیغ فرهنگ یک مرد قدرتمند که با ترس و خشم جلب توجه می‌کند؛ وعده این‌که اگر به او اعتماد کنیم مشکلات‌مان را حل می‌کند؛ تحریف تاریخ، عدم توجه به بیان حقیقت و عدم نیاز به گفتمان منطقی».

انجمن روان‌پزشکی آمریکا ۹ علامت را برای بیماری خودشیفتگی عنوان کرده و اگر کسی فقط ۵ ویژگی از این ۹ ویژگی را داشته باشد، مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته است:

۱- داشتن حسی متکبرانه از خودستایی (مثلا در دستاوردها و استعدادها بزرگ‌نمایی می‌کند و توقع دارد فردی برتر شناخته شود بدون این‌که در این جهت گام جدی‌ای برداشته باشد).
۲- ذهنش درگیر توهماتی از قبیل موفقیت‌ها، قدرت، هوش و زیبایی نامحدود و همچنین عشق ایده‌آل است.
۳- معتقد است او فردی «خاص» و منحصربه‌فرد است و فقط افراد (یا سازمان‌های) خاص و بلندمرتبه او را درک می‌کنند.
۴- نیازمند تحسین و ستایش بیش از اندازه است.
۵- حس حق به جانب دارد. او توقعات غیرمنطقی‌ای دارد. برای مثال دوست دارد نیازها و توقعات او خودکار و در شرایطی مناسب از سوی دیگران محقق شود.
۶- او از افراد سواستفاده می‌کند و رفتاری استثمارگرایانه دارد. برای مثال او از دیگران برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کند.
۷- او فاقد حس همدردی است؛ او تمایلی به شناسایی یا درک احساسات یا نیازهای دیگران ندارد.
۸- معمولا به دیگران حسادت می‌کند یا فکر می‌کند دیگران به او حسادت می‌کنند.
۹- او از خود رفتارها یا نگرش‌های متکبرانه و خودبینانه نشان می‌دهد.

حتی طرف‌داران پرشور و وفادار ترامپ هم به‌سختی می‌توانند این موضوع را رد کنند که رئیس جمهور آن‌ها حداقل ۵ ویژگی را از فهرست بالا دارد. از درون مصاحبه‌ها، توئیت‌ها و اظهار نظرهای او می‌توان فهمید که ترامپ به حقایقی معتقد است که در ستایش او شکل گرفته‌اند و باقی در چشمان او اخبار جعلی و دروغ‌اند. طبق گفته روان‌شناسان این قطع ارتباط بیمارگونه با واقعیت به‌شدت خطرناک است. اطراف ترامپ را آدم‌هایی گرفته‌اند که او را فقط تحسین و ستایش می‌کنند. او همچنان به نطق‌های طولانی خود بر ضد خبرنگارانی که شجاعانه نکات منفی مربوط به او را بازگو می‌کنند ادامه می‌دهد. تیم ترامپ فقط چیزهایی را به او انتقال می‌دهند که او دوست دارد بشنود و این مسئله به خودشیفتگی و رفتارهای جامعه‌ستیز او دامن می‌زد. یک روان‌شناس ناشناس به روزنامه دیلی نیوز در نیویورک گفته: «ترامپ انسان پریشان‌حالی است که با تقویت اگوی (ego) خود و تحقیر دیگران از خود محافظت می‌کند».
 

باربارا رِس، یکی از زنانی که یکی از اعضای تیم ساخت‌وساز ترامپ بوده در ایمیلی به روزنامه دیلی نیوز نیویورک داستانی را از سال ۱۹۸۲ تعریف کرده است. او در آن سال در یکی از سایت‌های ساختمانی ترامپ مشغول به کار بوده است. چندی پیش از ارسال این ایمیل، این روزنامه مقاله‌ای را در مورد خودشیفتگی منتشر کرده بود. او در این ایمیل نوشته: «من یکی از اعضای تیم مسئول ساخت برج ترامپ بودم. تیم ما، به‌ویژه من، به خوبی دونالد ترامپ را می‌شناختیم. همه ما موافق هستیم که دونالد ترامپ تمام ویژگی‌های یک فرد خودشیفته را که در مقاله به آن اشاره شده دارد. الان ۳۵ سال از آن زمان می‌گذرد اما متخصصان ویژگی‌هایی را به او نسبت داده‌اند که ما از قبل به آن آگاه بودیم. شخصیت او اکنون نسبت به گذشته بدتر هم شده است».

به گفته دکتر جولی فوترل  برای شخصیتی «به‌شدت خودشیفته‌» مانند رئیس جمهور، نیاز به حفظ تصویر خود نزد دیگران آن‌قدر مهم است که او «واقعیت را تحریف می‌کند تا توهماتش درباره قدرت، ثروت، زیبایی و غیره واقعی به نظر بیاید». در بیانیه شهروندان درمان‌گر آمده که «شیوه‌های خودخواهانه ترامپ این توهم را به وجود آورده که آمریکایی فقط زمانی به پیروزی می‌رسند که دیگران شکست خورده باشند. ترامپیسم هیچ سازگاری‌ای با یک زندگی از نظر روانی سالم ندارد». با این حال، برخی از متخصصان حوزه سلامت روانی معتقدند که ما باید با احتیاط بیش‌تری با تشخیص‌های روان‌پزشکانی که تا به حال ترامپ را ندیده‌اند برخورد کنیم. دانیل اسمیت، استاد روان‌پزشکی دانشگاه گلاسکو، به وب‌سایت Independent گفته: «شاید اظهار نظر درباره کسی که تا به حال او را ارزیابی دقیق نکرده‌ایم کار اخلاقی یا درستی نباشد. همچنین باید به یاد داشته باشیم که میان اختلال شخصیتی و بیماری روانی تفاوت وجود دارد». با این وجود، هر چه بیش‌تر روان‌شناسان در این باره صحبت می‌کنند، وضعیت بیش از قبل نگران‌کننده به نظر می‌رسد.
سوالات و نظرات کاربران
0
Eli Mehr
Eli Mehr سه شنبه، 09 مرداد 1397
واضحه آقا روانیه
0
نرجس قادری
نرجس قادری شنبه، 14 بهمن 1396
من هرچیم از این مطلبا بذارید بازم نمیتونم افرادی مث ترامپ رو درک کنم!!!!!
0
نگار شرف الدین
نگار شرف الدین یکشنبه، 20 فروردین 1396
همچین انسان هایی هیچ وقت حتی فکرش رو هم نمی کنن که تا چه حد موجب آزار و اذیت اطرافیانشون هستن
0
هستی علیجانی
هستی علیجانی جمعه، 27 اسفند 1395
یک نارسیسم و خودخواه به تمام معنا 😫
0
mohammad madhani
mohammad madhani جمعه، 20 اسفند 1395
واقعا آدم خودشیفته ای هستش و البته خودخواه
0
بنیامین عزیزطولی
بنیامین عزیزطولی یکشنبه، 08 اسفند 1395
به احتمال زیاد همینطوره؛ و اقای ترامپ از سلامتی روانی کاملی برخوردار نیست. هرچند که روانپزشکان باید به اجماع برسن، ولی من با تجربه خودم که در این زمینه مطالعه داشتم، اطمینان میدم که ایشون یه اختلال روانی دارن که بیش از حد معمول درمان نشده باقی مونده!
0
sepehr manafi
sepehr manafi شنبه، 07 اسفند 1395
ترامپ خیلی خود خواه هست بنظرم
0
مرتضی تبریزی
مرتضی تبریزی شنبه، 07 اسفند 1395
بسیار ادم خودشیفته ای هست مطمئن باشین دیر یا زود باعث نابودی خودش از صحنه سیاست خواهد شد .
0
محبوبه قلی پور
محبوبه قلی پور سه شنبه، 03 اسفند 1395
من فکر می کنم افراد خود شیفته در اصل بی شعور هستن.بغیراز خودشون به کسی یا چیز دیگه ای توجه نمی کنن.
0
مهناز شریفی عمادی
مهنار شریفی عمادی یکشنبه، 01 اسفند 1395
خودشیفتگی باعث میشه طرف ظرفیت بحث منطقی نداشته باشه. دقیقا شبیه اون جمله که میگه وقتی میمیری خودت نمیفهمی که مردی، فقط اطرافیان اذیت میشن. خودشیفتگی هم دقیقا همینطوره، خودش نمیفهمه
0
سعید خواجه رضایی یزدی
سعید خواجه رضایی یزدی پنج شنبه، 28 بهمن 1395
اره و بنظرم واکنش هایی ک در اینده به این رفتاراش میشه میتونه خیلی برای خودش و خودشیفتگیش بد تموم بشه و شاید سبب واکنش خطرناکش بشه
0
حامد photo
حامد شنبه، 23 بهمن 1395
من به نحوه امضا كردن حكمهاي ترامپ دقت كردم بعد از امضا وقتي به دوربين و حاضرين اون دفتر رو نشون ميداد يه چهره خاصي ميديدم ازش حالت زنانه گونه و به قول معروف چشم و ابرو ميامد كه نظرم رو جلب كرد و نحوه رفتار خودش و پسرش با خانمها هم جالبه ابزار گونه به خانمها نگاه ميكنند .. بنظرم دوتا گزينه براي ترامپ هست يكي تست هورموني و ديگري بررسي كودكيش هست كه يا ثابت ميشه هومون زنانه بيشتري داره يا اينكه در كودكي اتفاقات يا عقده هايي داره كه اين رفتار رو از خودش نشون ميده
1
سعیده واسعی
سعیده واسعی سه شنبه، 19 بهمن 1395
از خودشیفتگی رنج نمیبره بلکه بقیه رو رنج میده ...
0
sadeq 195
sadeq 195 دوشنبه، 18 بهمن 1395
باتشکر از زحماتتون. لطفا لینک مقاله‌هایی که ترجمه می‌کنید رو هم بذارید
0
گروه آموزشی ویدوآل
گروه آموزشی ویدوآل دوشنبه، 18 بهمن 1395
(پاسخ) سلام، لینک منابع در قسمت تهیه‌کنندگان درج شده است
-1
مهدی  photo
مهدی شنبه، 16 بهمن 1395
بنده خدا فقط به فکر مملکتشه دمش گرم
0
هادی photo
هادی شنبه، 16 بهمن 1395
در جوامع کنونی تقریبا از هر ۵ نفر یک نفر به یک نوع اختلال شخصیت مبتلاست. متاسفانه اختلال شخصیت تقریبا غیر قابل درمان است. انواع اختلالات شخصیت عبارتند از: پارانوید اسکیزوید اسکیزوتایپال خودشیفتگی هیسترونیک ضداجتماعی و ....
0
سعید photo
سعید شنبه، 16 بهمن 1395
معمولا خودشیفته ها رنج نمی برن بلکه دیگران از دست آنها رنج می برن . معمولا اکثر مدیران تا حدودی خودشیفته هستند و خودشیفته بودن اعتماد به نفس طرف رو بالا میبره و باعث میشه بتونه مجموعه رو هدایت کنه . مشکل اینجاست که بعضیا سیاست دارن و می تونم خودشیفته بودن خودشون رو کنترل و مدیریت کنن و بعضیا توانایی پنهان و یا مدیریت اون رو ندارن. ترامپ به نظرم مدیر اقتصادی خوبی میشه اما در سیاست نیازه زیرکانه تر فرد عمل کنه و ترامپ هوشش رو هم داشته باشه اما تجربه اش رو نداره . شاید یک سال دیگه بهتر شد .
0
فرشاد شایسته
فرشاد شایسته شنبه، 16 بهمن 1395
به نظر من معیارهای بیان شده برای بررسی یک فرد خودشیفته بسیار کلی بوده و نمی شود بر اساس این معیارها فردی را خوشیفته معرفی کرد چون هر کدام از ما ها نیز در برهه ای از زمان بسته به شرایطی که در آن قرار می گیریم دارای تعدادی از معیارهای بیان شده هستیم
0
Analyst chemist
Analyst chemist شنبه، 16 بهمن 1395
آیا بررسی شده که در طول تاریخ، کدام شخصیت های مهم از این نوع مشکل، یعنی خودشیفتگی بدخیم رنج می بردن؟! مثلا آیا هیتلر چنین مشکلی داشته؟! شاید بررسی این موضوع، به سرنوشتی که قراره با این رئیس جمهور برای دنیا رقم بخوره واضح تر بشه...
0
N photo
N شنبه، 16 بهمن 1395
مقالتون فقط قصد تخریب و خراب کردن چهره را داشت و ییشتر سیاه نمایی و بدگویی بود!
0
محمد عباسی
محمد عباسی شنبه، 16 بهمن 1395
هرچند باید خیلی مراقب بود که درمورد سلامت روانی شخصی که بخش بزرگی از جامعه خودشون(امریکا) انتخابش کردن،صحبت می کنیم؛؛ اما بهترین اظهار نظردرمور ایشون رو رییس جمهورمون فرمودن، که ایشان درعالم دیگه ای بودن وتازه وارد عالم سیاست شدن و تصمیماتش برای جامعه خودش ودیگران دردسر ایجاد میکنه.
0
لیلا photo
لیلا شنبه، 16 بهمن 1395
ای کاش یه گروه اینجوری هم تو این مملکت وجود داشت!
0
Sina photo
Sina جمعه، 15 بهمن 1395
سلام من از طرفداران سایت و کانال شمام و از زحماتی که میکشید و مطالب مفیدی ارائه میکنید خیلی ممنونم میخواستم بگم اگه میشه لطف کنید لینک منبع خبر هم برای مطالعه قرار بدید. خیلی‌ممنون
0
فرگل  photo
فرگل جمعه، 15 بهمن 1395
من بيشتر فكر ميكنم علت رفتار هاي كه داره ريشه از عقده و كمبود هست چون باورش اين بوده كه كسي نميبينتش به مرور كه از نظر خودش به جايگاه اجتماعي رسيده به نوعي خواسته اون رفتار ها و كمبود ها رو از جانب خودش جبران كنه بخاطر همين فقط خودش رو ميبينه
0
محمد حسین چابک
محمد حسین چابک جمعه، 15 بهمن 1395
اعتماد به نفسش خیلی بالاست .... همین اعتماد به نفس هم بوده که باعث خیلی از موفقیت هاش شده .
0
Analyst chemist
Analyst chemist جمعه، 15 بهمن 1395
امیدوارم دنیا به سمت یک جنگ دیگه توسط ترامپ و جزب جمهوری خواه آمریکا کشیده نشه