۱۰ نشانه از این‌که در یک رابطه هم‌وابسته قرار دارید

۱۰ نشانه از این‌که در یک رابطه هم‌وابسته قرار دارید

میلاد

شکیب

1396/03/13

6186

بار بازدید شده
Signs-You-are-a-Codependent-Relationship آیا تا به حال درگیر یک رابطه یک‌طرفه بوده‌اید؟ رابطه‌ای که در آن یک طرف دهنده است و طرف دیگر گیرنده؟ رابطه‌ای که فقط یک نفر برای داشتن فرد دیگر تلاش می‌کند.
6186
۱۰ نشانه از این‌که در یک رابطه هم‌وابسته قرار دارید
Vidoal
4.01
۱۰ نشانه از این‌که در یک رابطه هم‌وابسته قرار دارید
آیا تا به حال درگیر یک رابطه یک‌طرفه بوده‌اید؟ رابطه‌ای که در آن یک طرف دهنده است و طرف دیگر گیرنده؟ رابطه‌ای که فقط یک نفر برای داشتن فرد دیگر تلاش می‌کند.

یکی از نشانه‌های هم‌وابستگی (co-dependency) این است که هدف فرد در زندگی برطرف کردن نیازهای طرف مقابل خود باشد. در چنین رابطه‌ای فرد هم‌وابسته احساس گیر افتادن و بی‌ارزشی می‌کند و دائما به دنبال گرفتن تایید از طرف مقابل خود است و همین حس تایید شدن او را راضی می‌کند. خیلی مهم است که به این موضوع در روابط خود توجه کنیم، چراکه گاهی در چنین رابطه‌ای حضور داریم و اصلا متوجه آسیب‌های آن نیستیم. رابطه‌های این‌چنینی در درازمدت آسیب‌زننده‌اند و به همین دلیل رابطه از رشد طبیعی و سالمی برخوردار نخواهد بود.

هم‌وابستگی چیست؟
متخصصان بیان می‌کنند که هم‌وابستگی شکلی از اعتیاد است، به همین دلیل به آن نام «اعتیاد به رابطه» هم می‌دهند. این اختلال معمولا از کودکی فرد ریشه می‌گیرد، در این حالت کودک به دلیل عدم راهنمایی مناسب والدین مجبور می‌شود به‌سرعت بزرگ شود. در نتیجه این امر، کودک در رابطه خود در بزرگ‌سالی نقش والد را بازی می‌کند و بیش‌تر به دنبال مراقبت و جلب توجه دیگران است.

دکتر شاون برن (Shawn Burn)، استاد روان‌شناسی در دانشگاه ایالتی پلی‌تکنیک کالیفرنیا، می‌گوید: «این کودکان یاد می‌گیرند برای راضی نگه داشتن والدین سخت‌گیر خود نیازهای‌شان را به‌گونه‌ای واژگون بیان کنند و در نتیجه این رفتار، کم‌کم یک الگوی رفتاری‌ در آن‌ها شکل می‌گیرد که باعث می‌شود تمام تلاش آن‌ها دریافت و جذب محبت و مراقبت یک فرد سخت‌گیر باشد». همچنین هم‌وابستگی ممکن است از والدین به کودک انتقال داده شود. برای مثال اگر کودکی شاهد این موضوع باشد که پدرش دائما مشغول راضی نگه داشتن مادرش است، او در بزرگی وقتی وارد یک رابطه می‌شود همین رفتار را تکرار می‌کند.

۱۰ نشانه از این‌که شما در یک رابطه هم‌وابسته قرار دارید:
۱- شما زمان زیادی را صرف کمک به تغییر طرف مقابل خود می‌کنید و این موضوع احساس خستگی و ناتوانی در شما ایجاد می‌کند.
۲- شما به‌شدت نسبت به خلق‌وخوی طرف مقابل خود حساسیت دارید و این مسئله روی رفتار شما هم اثر می‌گذارد.
۳- برطرف کردن نیازهای طرف مقابل شما همیشه مهم‌ترین اولویت‌تان در زندگی است.
۴- به‌رغم تلاش‌های فراوان، فعالیت‌های شما همچنان ناکافی به نظر می‌رسد.
۵- شما در رابطه احساس بی‌ارزشی و خالی بودن می‌کنید، با این حال نمی‌توانید رابطه را تمام کنید.
۶- شما در گذشته با یک فرد معتاد در رابطه بوده‌اید یا تجربه رابطه‌ای را داشته‌اید که از شما از نظر جسمانی، روانی یا احساسی سواستفاده می‌شده است.
۷- وقتی طرف مقابل شما دچار سردرگمی و ناراحتی در زندگی می‌شود، شما خود را مسئول حل این موضوع می‌دانید.
۸- شما بیش از این‌که به خود توجه کنید، به طرف مقابل خود توجه می‌کنید.
۹- شما چه در لحظات خوب و چه لحظات بد رابطه دچار اضطراب و بی‌ارزشی می‌شوید.
۱۰- شما به‌ندرت کاری را بدون حضور طرف مقابل خود انجام می‌دهید.
 

پس چگونه از شر چنین روابطی خلاص شویم؟
الگوهای رفتاری هم‌وابسته خود را شناسایی کنید
شروع کنید به شناسایی رفتارهایی که باعث بروز هم‌وابستگی در شما می‌شوند. وقتی بتوانید این ویژگی‌های رفتاری را شناسایی کنید، آن‌وقت می‌توانید با آن‌ها مقابله کنید. آیا شما همیشه کارهای خانه را بدون کمک همسر خود انجام می‌دهید؟ وقتی قرار است برخی از مسائل بیرونی خانه حل شوند، شما همه تلفن‌های مربوط به این کارها را می‌زنید؟

زمانی را صرف بازکشف خود حقیقی‌تان کنید
هم‌وابستگی به‌شدت ریشه در عزت نفس پایین دارد. شروع کنید به شناسایی فعالیت‌هایی که از انجام آن‌ها لذت می‌برید. بیش‌تر روی زمان‌های مخصوص به «خودتان» تمرکز کنید. آیا تفریح قدیمی‌ای وجود دارد که دوست داشته باشید آن را دوباره انجام دهید؟ فعالیت‌هایی را انجام دهید که در شما احساس شادی ایجاد می‌کنند.

با خانواده و دوستان خود دوباره رابطه برقرار کنید تا ارتباطات اجتماعی شما دوباره ساخته شود
افرادی که در یک رابطه هم‌وابسته قرار دارند معمولا خود را منزوی می‌کنند و زمان‌های خود را فقط با طرف مقابل خود می‌گذرانند. آخرین باری که با دوستان خود بیرون رفتید، چه زمانی بوده است؟ آیا تا به حال تنها به ملاقات خویشاوندان‌تان رفته‌اید؟

سرزنش خود را به خاطر خطای فردی دیگر متوقف کنید
این موضوع را بپذیرید که شما مسئول کمبودها و نواقص طرف مقابل‌تان نیستید. او هم مانند شما باید مسئولیت رفتارها و اعمالش را بپذیرد. اگر طرف مقابل‌تان می‌خواهد اعتیادی را ترک کنید، وظیفه خود اوست که این کار را انجام دهد. در این حالت شما فقط می‌توانید از او حمایت کنید و وظیفه اصلی این کار روی دوش خود اوست.

اگر همچنان قادر به پایان دادن به یک رابطه هم‌وابسته نیستید، باید با یک روان‌شناس مشورت کنید تا بتوانید این نوع رفتارها را در خود تغییر دهید. گاهی آن‌قدر این رفتارهای اشتباه در لایه‌های درونی شما شکل گرفته‌اند که ترک آن‌ها واقعا دشوار می‌شود. گفت‌وگو با یک درمان‌گر به شما کمک می‌کند این لایه‌های درونی را شناسایی کرده و در جهت بهبود گام بردارید.
سوالات و نظرات کاربران
0
محبوبه توکلی
محبوبه توکلی پنج شنبه، 09 آذر 1396
بسیار عالی بود باتشکر
0
امیرحسین فرخ زاده
امیرحسین فرخ زاده چهارشنبه، 24 خرداد 1396
سلام این مطالب خیلی جالب بودن ولی خو اینکه به طرف مقابلم خیلی اهمیت میدم حتی بیشتر از خودم، چون عاشقشم خو این ایا بده؟ یا اینکه برطرف کردن نیازهاش اولویتمه خو زنمه و رابطمون هم زن وشوهر عادی نییس و واقعا هردو عاشق همیم خوب این بده که باید از شرش خلاص شیم؟
0
فاطمه حسینی
فاطمه حسینی یکشنبه، 21 خرداد 1396
مشکل همینه دیگه از روی علاقه رفتاری میکنی که باعث سرد شدن طرف مقابل میشه
0
نسترن photo
نسترن پنج شنبه، 18 خرداد 1396
مطلب بسیار خوبیه ، http://www.kafemag.com/?p=2391 ترکیبش با این مطلب خیلی جالب می شه
0
محمد photo
محمد دوشنبه، 15 خرداد 1396
درود. خیلی این مسئله اذیتم میکرده ولی آگاه نبودم. بنظرم درمانش همین که بدونی نوع رفتارت از چی منشاء گرفته هم کافیه
0
امیر photo
امیر یکشنبه، 14 خرداد 1396
واقعا سپاسگزارم مطالبتون عالیه🌷
1
سجاد photo
سجاد یکشنبه، 14 خرداد 1396
بیشتر این ارتباط از والدین به فرزندانه
0
اشکان photo
اشکان یکشنبه، 14 خرداد 1396
با تشکر بسیار فراوان از ویدوال واقعا مطالب عالی و ارزشمندی میذارین