چرا در دنیای دیجیتال همچنان دست‌خط موضوع مهمی است؟

چرا در دنیای دیجیتال همچنان دست‌خط موضوع مهمی است؟

میلاد

شکیب

1397/07/20

2005

بار بازدید شده
Why-is-handwriting-still-important-the-digital-age تصمیم گرفتیم مطلبی بنویسیم در مورد مزایای دست‌خط و نوشتن روی کاغذ در دنیای دیجیتال و درباره ویژگی‌های آن صحبت کنیم.
2005
چرا در دنیای دیجیتال همچنان دست‌خط موضوع مهمی است؟
Vidoal
4.04
چرا در دنیای دیجیتال همچنان دست‌خط موضوع مهمی است؟
به تصویر بالا توجه کنید. قطعه‌ای است از شعر «تولدی دیگر» اثر فروغ فرخزاد. دست‌خط خود اوست. همان‌لحظه‌ای که این واژه‌ها به او الهام می‌شده‌اند با خودکاری ساده روی کاغذ آمده‌اند تا یکی از مهم‌ترین قطعه‌های شعر معاصر ایران شکل بگیرد. حتی در جاهایی برخی از کلمات خط خورده‌اند و واژه‌های دیگری جایگزین شده‌اند. شاید خواندن این شعر با دست‌خط خود شاعر حس‌وحال دیگری داشته باشد تا اینکه آن را روی نمایشگر کامپیوتر یا روی صفحه تلفن همراه بخوانیم. راز موجود در دست‌خط انسان چیست؟ چرا هنوز هم وقتی متنی را با یک خودکار ساده روی کاغذ می‌آوریم حس‌وحال متفاوتی نسبت به تایپ کردن داریم؟ چرا در دنیای دیجیتال همچنان دست‌خط موضوع مهمی است؟

تکنولوژی دربرابر سنت
تعجبی ندارد که تکنولوژی روز‌به‌روز بیش از گذشته وارد زندگی ما شده و در این روزگار نوشتن روی کاغذ تا حدودی فراموش شده است. ساده شدن فرایند نوشتن و تولید اپلیکیشن‌هایی که باعث می‌شوند یک متن ساده را بتوانیم در ابزارهای دیجیتال مختلف در اختیار داشته باشیم، مسئله نوشتن و دست‌خط را تا حدودی به حاشیه رانده است.

با این وجود، نباید عمل نوشتن روی کاغذ به‌کلی فراموش شود، چراکه بیش از آنچه به‌نظر می‌رسد برای انسان مفید است. هنوز هم نوشتن روی کاغذ محدودیت کمتری نسبت به همتای دیجیتال خود دارد و هم از نظر کاربردی و هم خلاقیت دارای مزایای ویژه‌ای است. به‌علاوه، نوشتن همچنان بخشی یگانه از فرهنگ و هویت ماست و نباید آن را به‌راحتی کنار گذاشت. بر این اساس، تصمیم گرفتیم مطلبی بنویسیم در مورد مزایای دست‌خط و نوشتن روی کاغذ در دنیای دیجیتال و درباره ویژگی‌های آن صحبت کنیم.

مزیت آموزشی
نباید فراموش کنیم که دست‌خط هنوز هم بخشی جدانشدنی از سیستم آموزشی ماست و همچنان بسیاری از امتحان‌ها در مدارس و دانشگاه‌ها روی کاغذ و برگه امتحانی گرفته می‌شود. بنابراین، توانایی نوشتن روی کاغذ مهارتی بسیار کاربردی است و دانش‌آموزانی که نمی‌توانند خوانا و خوش‌خط بنویسند با مشکلات زیادی در مدرسه روبه‌رو می‌شوند. به‌رغم اینکه چند سالی است تبلت‌ها راه خود را به کلاس‌ها باز کرده‌اند اما همچنان تمرکز روی توانایی دانش‌آموزان در نوشتن بدون کمک تکنولوژی است.
 

دست‌خط مزایای شناختی فراوانی دارد
در حالی که این ادعا مطرح است که تایپ کردنِ یادداشت‌ها به ما این امکان را می‌دهد تا تمرکز بیشتری روی آن‌چه همزمان می‌شنویم داشته باشیم، اما نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد بازنویسی یک یادداشت با کمک خودکار و به‌صورت دستی، باعث می‌شود ما آن را راحت‌تر و دقیق‌تر حفظ کنیم. این کار همچنین باعث می‌شود متن نوشته‌شده را دوباره ارزیابی کنیم و بر این اساس فکرها و ایده‌های جدید خود را به دست‌نوشته‌اضافه کنیم.

دست‌خط مزایای زیادی برای نوشتن خلاق دارد
عمل فیزیکی نوشتن کمک زیادی به فرایند نوشتن خلاق می‌کند. پاتریک مک‌کلین مقاله جالبی در این زمینه نوشته و در آن، به‌رغم مزایای واضح تکنولوژی، از علاقه وافرش به نوشتن روی کاغذ دفاع کرده است. مک‌کلین بیان می‌کند که نوشتن با یک خودکار و کاغذ او را از شر حواس‌پرتی‌های دنیای دیجیتال خلاص می‌کند. او معتقد است هنگام تایپ کردن یک متن دائما در همان لحظه دل‌مان می‌خواهد نوشته را ادیت کنیم و این عمل جلوی غلیان ایده‌ها و افکار نویسنده را می‌گیرد و مزاحم فرایند خلاقیت می‌شود. با یک تکه کاغذ و یک خودکار خوب شما فقط می‌نویسید، ایده‌های خود را روی کاغذ می‌آورید و فرایند ادیت را به بعد از نوشتن موکول می‌کنید.

دست‌خط محدودیت کمتری دارد
خودکار و کاغذ به شما کمک می‌کنند تا هنگام انجام دادن کارهایی مانند ایده‌پردازی آزادانه فکر کنید. شما یک صفحه سفید و یک خودکار در اختیار دارید و بدون هیچ نوع محدودیتی می‌توانید هر جا دل‌تان خواست بنویسید، کلمه‌ای را خط بزنید، آن‌ها را به هم وصل کنید، دور نکات مهم خط بکشید و هر وقت دوست داشتید حاشیه‌نویسی کنید. بسیاری این استدلال را بیان می‌کنند که همه این کارها با کامپیوتر نیز شدنی است، اما همان‌طور که گفتیم، حواس‌پرتی‌هایی که کامپیوتر و تبلت به بار می‌آورند جلوی جریان خلاقیت را می‌گیرند.

دست‌خط بخشی از فرهنگ ماست
در آخر، نکته بسیار مهم دیگر این است که دست‌خط به بخشی منحصربه‌فرد و غیرقابل‌جایگزین از فرهنگ ما شکل می‌دهد. دست‌خط در دل خود احساسی را بیان می‌کند و هویت دارد. شکل‌های مختلف نوشتن افراد با یکدیگر متفاوت است و این تفاوت به‌سادگی توسط کیبوردها قابل جایگزینی نیست.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا شما همچنان از کاغذ و خودکار برای نوشتن استفاده می‌کنید؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما درمیان بگذارید.

منبع: penheaven
سوالات و نظرات کاربران
0
zainab ebrahimi
zainab ebrahimi پنج شنبه، 11 بهمن 1397
دست خطم مثل دکتراست خودمم نمیفهمم چی نوشتم خوبه تکنولوژی هست
1
الیاس جعفری
الیاس جعفری چهارشنبه، 03 بهمن 1397
موضوع جالب و مفیدی بود و از این بابت ممنونم ولی کاش به نگارش فارسی و واژه هایی که جایگیزین دارند بیشتر توجه بشه، برای نمونه ادیت = ویرایش
1
نوید امین آقایی
نوید امین آقایی یکشنبه، 06 آبان 1397
کاشکی میشد با خودکار و قلم نظرم رو میگفتم! حیف که نمیشه!