چرا برخی گرمایی و برخی دیگر سرمایی‌اند؟

چرا برخی گرمایی و برخی دیگر سرمایی‌اند؟

میلاد

شکیب

1395/05/31

21134

بار بازدید شده
Why-some-people-feel-cold-while-others-are-hot برخی افراد گرمایی‌اند و برخی دیگر سرمایی. تقریبا هر فرد این نکته را در مورد خود می‌داند. این‌که در جایی احساس گرما یا سرما کنیم به دلایل مختلفی باز‌می‌گردد. بسیاری از گرمای زیاد می‌نالند و برخی دائما از سرما گلایه دارند. اما دلیل این موضوع چیست؟
21134
چرا برخی گرمایی و برخی دیگر سرمایی‌اند؟
Vidoal
4.31
چرا برخی گرمایی و برخی دیگر سرمایی‌اند؟
برخی افراد گرمایی‌اند و برخی دیگر سرمایی. تقریبا هر فرد این نکته را در مورد خود می‌داند. این‌که در جایی احساس گرما یا سرما کنیم به دلایل مختلفی باز‌می‌گردد. بسیاری از گرمای زیاد می‌نالند و برخی دائما از سرما گلایه دارند. اما دلیل این موضوع چیست؟ در این مطلب درباره این موضوع صحبت می‌کنیم.

گاهی بدون این‌که در دمای محیطی که به‌سر می‌برید یا هوای بیرون تغییری ایجاد شود، دچار حس سرما یا گرما می‌شوید. در این حالت به احتمال زیاد شما دچار سرماخوردگی یا یک بیماری شده‌اید. اگر کل ماجرا همین است، خیلی کار زیادی از دست‌تان برنمی‌آید، کافی است سری به یک دکتر عمومی بزنید و طی چند روز یا یک هفته مداوا شوید.

اگر احساس می‌کنید همه در محل کارتان خودشان را با لباس‌های گرم پیچیده‌اند، اما شما یک لباس نازک یا یک تی‌شرت به‌تن دارید، در این حالت بالا بودن دمای بدن شما به احتمال زیاد به دلیل استرس کاری، فشرده بودن کارها و یا مسائل خانوادگی و روابط شماست. در این مورد هم تنها کاری که از دست‌تان برمی‌آید تعامل بهتر با زندگی است. بهتر است از دست افکار و نگرانی‌هایی که خیلی مهم نیستند خلاص شوید و مثبت فکر کنید.

حتی گاهی دمای اتاق یا دمای هوای بیرون اتاق نرمال است، اما ممکن است حس‌های مربوط به گرما و سرمای شما، براساس حالت عاطفی‌تان شکل بگیرد. گزارش‌های حاکی از آن است که وقتی فرد احساس تنهایی، انزوا یا افسردگی کند، احتمال این‌که حالت لرز به او دست بدهد زیاد است. وضعیت متضاد این حالت، زمانی است که شما احساس ارتباط بیش‌تر با جامعه و تعامل مثبت با دیگران کنید. این همان احساس گرما‌بخش و مثبتی است که وقتی در حال گذراندن وقت با افرادی هستیم که عاشق‌شانیم به ما دست می‌دهد. این وضعیت یک احساس جسمانی است که ما را به گرما پذیراتر می‌کند و باعث می‌شود ما احساس گرما کنیم؛ حس و حالی که وقتی در کنار افراد غریبه هستیم، اصلا به وجود نمی‌آید.
 

با این همه، در ادامه می‌خواهیم شما را با چهار روش آشنا کنیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید تعامل بیش‌تری با دمای بالا یا پایین بدن‌تان برقرار کنید:
 
  • شاید نکته اول خیلی واضح باشد، اما گفتن آن ضروری است. براساس دمای هوا لباس مناسب بپوشید. این‌که چه مقدار لباس برای چه دمایی مناسب است برای هر فرد متفاوت است و او بهتر از هر کسی از این مسئله آگاه است. در این حالت فقط کافی است قبل از بیرون رفتن، از پنجره آب‌و‌هوای بیرون را چک کنید و بعد سراغ لباس‌های مناسب بروید.
  • غذاهای مشخص در آب‌وهوای مختلف به ایجاد تعادل درونی دمای بدن ما کمک می‌کنند. از این غذاها می‌توان به سوپ‌ها و غذاهای حاوی کربوهیدرات اشاره کرد که به گرم ماندن بدن در هوای سرد کمک می‌کند. مصرف به‌اندازه سبزیجات نیز در ماه‌های گرم و داغ سال به شما کمک زیادی می‌کند. 
  • نگه داشتن دمای اتاق بین ۲۲ تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد نیز به طور میانگین برای یک فرد عادی بهترین دماست. این عدد برای افراد دیگر ممکن است متفاوت باشد، اما نکته مهم این است که میزان دمای مناسب را برای محیطی که در آن زندگی یا کار می‌کنید پیدا کنید، تا در این دما بالاترین بازدهی را داشته باشید و احساس راحتی کنید.
  • نکته آخر برای دوری از احساس گرما یا سرمای شدید را باید در ذهن‌های‌مان جست‌وجو کنیم. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که فکر کردن و تخیل کردن فضاها و محیط‌های گرم باعث ترشح هورمون اندورفین در بدن شده که این امر باعث گرم ماندن بدن فرد می‌شود.
 
منبع: brightside
سوالات و نظرات کاربران
0
Roham photo
Roham پنج شنبه، 02 تیر 1401
من یه دوسالی هست که به شدت به سرما علاقه دارم حتی موقعی ک برف میومد با نیم آستین میرفتم بیرون ولی داخل هوای گرم اصلا طاقت نمیارم حالت تهوع و ...دارم و اصلا چیزه جالبی نیس باید چکار کنم ؟؟به کم خونی مربوطه ؟
0
امیرعلی صبری
امیرعلی صبری دوشنبه، 21 آبان 1397
نکته ای نداشت که بتونه به حل مشکل ما آدمای سرمایی کمک کنه
0
مهران رحیمی
مهران رحیمی پنج شنبه، 26 اسفند 1395
شایدم بیشتر به محیطی ک بدنم توش شکل گرفته یا بزرگ شدیم ربط داشته باشه
0
پری الی
پری الی پنج شنبه، 26 اسفند 1395
منم به خاطر کم خونی همیشه بدنم سرده ، به خصوص پاهام
0
محمد امیر نجفقلی طهرانی
محمد امیر نجفقلی طهرانی جمعه، 20 اسفند 1395
چقدر جالب که دمای بدنمون به تعامل اجتماعیمون مربوطه !
0
اکبر فاریابی
اکبر فاریابی چهارشنبه، 04 اسفند 1395
چقدر عکس جالبی گذاشتید واسه این مطلب یعنی ممکنه یه آدم از سرما همچین لباسی بپوشه :)
0
مهدی جوادنیا
مهدی جوادنیا دوشنبه، 09 اسفند 1395
(پاسخ) این لباس فقط جنبه طنز داره چون اون هایی که سرمایی هستند به شدت پاهای خودشون رو می پوشونند
0
محبوبه قلی پور
محبوبه قلی پور دوشنبه، 25 بهمن 1395
جالب اینه که داشتن احساسات خوب یا بد حتی تو احساس گرمی وسردی انسان نیز تاثیر داره.قابل تامله .
0
زینب کریمی
زینب کریمی جمعه، 24 دی 1395
درتکمیل مطلب فوق العاده تون بایدبگم بیشتر افراد به دلیل کم خونی حتی درتابستان هم دچار سردی دسته و انگشتان پا هستند.عامل اصلی بیشتر تغییر مزاجها درطب سنتی هم همین غلبه خون است.یا غلبه پرخونی یا کم خونی
0
کوثر رحیم پور
کوثر رحیم پور دوشنبه، 20 دی 1395
راجب بیماری ها که دلیل گرمایی و سرمایی بودن هست اشاره نشد. مثلا فشار خون و یا کم خونی
0
محمد صادق آشیانه
محمد صادق آشیانه یکشنبه، 19 دی 1395
بعضی از افراد سرد شدن بعضی نقاط بدن مثل کف پا و نک انگشتان و گوش ها رو با این موضوع اشتباه میگیرن که باید حواسشون باشه این کوضوع هیچ ربطی به گرمایی یا سرمایی بودن نداره
0
مصطفی .
مصطفی کهن سه شنبه، 30 آذر 1395
لباس مناسب پوشیدن و تنظیم دمای اتاق کار مفیدی هست که باید انجام بدیم
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني چهارشنبه، 24 آذر 1395
در اين مقاله علت اينكه چرا برخي افراد معمولي سالم گرمايي هستند و برخي سرمايي هستند توضيح كافي داده نشده. به نظرم دلايلي مثل ارث و محيط در اين زمينه موثر باشند
0
حسین میری photo
حسین میری یکشنبه، 31 مرداد 1395
سلام با توجه به مهاجرت دیرینه انسانها از مناطق گرمسیر به سردسیر و ثبت داده های اقلیمی و انتقال به نسل های بعدی، میتوان گفت انسانهایی با اجداد مهاجر با داده های ژنتیکی و تکامل یافته از مناطق گرمسیری با توجه به مهاجرتشان به مناطق سردسیری با انتقال داده ها بصورت وراثتی، تحمل کمتری نسبت به سرما دارند و همچنین بلعکس مهاجران سردسیر به گرمسیر نوادگانشان تحمل کمتری نسبت به گرما دارند. با سپاس
0
فرزین اکبری
فرزین اکبری پنج شنبه، 13 آبان 1395
(پاسخ) داداشم گرمایی، منم سرماییم، اجداد ما!؟!؟!!!