هفت راهنمایی برای حفظ سلامتی دهان و دندان‌ها

هفت راهنمایی برای حفظ سلامتی دهان و دندان‌ها

گروه آموزشی

ویدوآل

1395/02/11

8128

بار بازدید شده
7-Tips-For-Good-Dental-Health داشتن دندان هایی بی عیب و نقص و به سفیدی مروارید سرمایه‌ای است که هر کسی به دنبال آن است. یک دست دندان بی عیب و نقص اعتماد به نفس هر فردی را افزایش می‌دهد. در این حالت می توانیم به راحتی و ...
8128
هفت راهنمایی برای حفظ سلامتی دهان و دندان‌ها
Vidoal
4.48
هفت راهنمایی برای حفظ سلامتی دهان و دندان‌ها
 داشتن دندان هایی بی عیب و نقص و به سفیدی مروارید سرمایه‌ای است که هر کسی به دنبال آن است. یک دست دندان بی عیب و نقص اعتماد به نفس هر فردی را افزایش می‌دهد. در این حالت می توانیم به راحتی و با اعتماد به نفس لبخند بزنیم، حتی اگر طرف مقابلمان کاملا غریبه باشد. اگر می‌خواهید دهان و دندان های سالمی داشته باشید، از این 7 روشی که در ادامه می آید استفاده کنید.

1. به طور مرتب مسواک بزنید.
مسواک زدن یکی از نکته های مهم در پاکیزه نگه داشتن دهان و دندان ما است. فرایند ساده‌ آن باعث می‌شود تا خرده های غذایی که بین دندان‌ها و لثه هایمان قرار گرفته اند از بین بروند، افزایش احتمالی باکتری‌ها را کم می‌‌کند و ما می توانیم همواره نفسی خوشبو داشته باشیم.
 دو نوع مسواک وجود دارد که می‌توانید برای مسواک زدن از آن ها استفاده کنید: نوع سنتی و برقی. نوع سنتی ارزان تر و نوع برقی آن بدون شک گران‌تر است؛ اما هر دو روش تا زمانی که برای هر بار مسواک زدن چند دقیقه وقت بگذارید و 2بار در روز آن را انجام بدهید، می تواند کارامد و تاثیرگذار باشد.

2. هر روز از نخ دندان استفاده کنید.
فضاهایی بین دندان‌هایتان وجود دارد که دسترسی و تمیز کردن آن‌ها به تنهایی با مسواک امکان‌پذیر نیست. برای اینکه دهان و به خصوص میان دندان ها‌ و لثه‌هایتان را به طور کامل از خرده‌های غذا پاک کنید، استفاده از نخ دندان ضروری است.  استفاده از نخ دندان فقط قبل از خواب، برای مشاهده‌ تاثیر آن در بهداشت دهان و دندان کافی است.

3. به طور منظم به دندان پزشکی بروید.
حتی اگر به طور منظم از مسواک و نخ دندان استفاده می‌کنید، باز هم لازم است که هر 4 ماه یکبار و نه فقط زمانی که از دندان درد و مشکلات مربوط به آن رنج می برید، به دندان پزشکی مراجعه کنید. اگر به طور منظم به دندان‌پزشکی مراجعه کنید، دندان پزشک می ‌تواند مشکلات و بیماری‌های احتمالی مربوط به دندان و لثه را پیش بینی کرده و به موقع آن‌ها را درمان کند. این را هم در نظر داشته باشید که بیماری های دهانی دیگری مثلHIV  و سرطان دهان وجود دارند که فقط یک دندان پزشک حرفه‌ای می‌تواند آن را تشخیص بدهد.
اگر مطب پزشکتان خیلی از محل زندگیتان دور است، در تغییر آن به جایی که برایتان راحت تر باشد، تردید نکنید. تنها لازم است اطلاعات درمانی خود را به پزشک جدید بدهید.

.4 از رژیم غذایی سالمی پیروی کنید.
نوع غذایی که می خورید نقش مهمی را در سلامتی دهان و دندان های شما بازی می‌کند. سلامتی دهان و دندان وابسته به وجود مواد غذایی سرشار از کلسیم مانند لبنیات است. کلسیم به عنوان عاملی که استخوان ها و دندان ها را محکم می‌کند، شناخته شده است. شما همچنین برای حفظ سلامت لثه هایتان می‌توانید از مرکبات که سرشار از ویتامین C هستند، استفاده کنید.
در کنار تغذیه صحیح بایستی از مصرف غذاهایی که برای سلامتی دهان و دندان ها مضرند، خودداری کنید. همیشه از خوردن غذاهایی که مقدار زیادی شکر دارند، دوری کنید. شیرینی ها مثل آبنبات‌، کیک، بستنی، شکلات و... را به حداقل برسانید. باکتری ها عاشق این هستند که از شکری که در لا‌به‌لای دندان‌هایتان باقی مانده است، تغذیه کنند. از این راه باکتری‌ها به راحتی تکثیر شده و در آخر موجب پوسیده شدن دندان ها یا مشکلات لثه می‌شوند.

5. سیگار کشیدن را ترک کنید.
بر اساس پژوهشی در مجله پریو‌‌ دنتولوژی، سیگاری ها 4 برابر بیشتر از غیر سیگاری ها در معرض ابتلا به بیماری‌های لثه قرار دارند. اگر می‌خواهید به بیماری‌های دندانی مبتلا نشوید، بایستی هر چه سریع تر سیگار را ترک کنید. البته گفتن اش آسان تر از عمل کردن به آن است، اما سیگار و تمام خطرات اش برای سلامتی علاوه بر مشکلات دندانی باید برای راضی کردن شما به ترک سیگار کافی باشد. راه حل های زیادی وجود دارد که می‌تواند به شما برای ترک سیگار کمک کند.

6. دندان‌هایتان را سفید کنید.
با وجود این که علت سفید کردن دندان ها کاملا زیبایی شناسانه است و به سلامتی ربطی ندارد، اما با این حال هنوز هم برای زیبایی دهان ایده‌ بسیار خوب و مناسبی است ( تا جایی که این فرایند برای دهان و دندان‌ها یتان خطری نداشته باشد!).
دندان‌های سفید تصویری از پاکیزگی را به نمایش می‌گذارند که می تواند به یکباره اعتماد به نفستان را بالا ببرد. هم اکنون محصولات سفیدکننده‌ زیادی برای سفید کردن دندان ها وجود دارد که می‌توانید بدون نسخه آن‌ها را خریداری کنید؛ البته بهتر است بدانید که توصیه شده قبل از استفاده از هرگونه محصول سفید کننده ای باید نظر افراد متخصص را نیز جویا شوید.

7. از روش های دندان‌سازی سوء استفاده کنید.
جهان دندان‌پزشکی در سال‌های اخیر بسیار پیشرفت کرده است. در حال حاضر روش‌های پیشرفته‌ و تکنیکی دندان‌پزشکی می تواند بسیاری از مشکلات دندانی را بر طرف کند. اگر به طور طبیعی دندان‌های خوبی ندارید، نگران نباشید تکنولوژی دندان سازی مشکلتان را برطرف خواهد کرد. البته بیش‌تر این محصولات دندان ‌پزشکی، به خصوص انواع تزئینی آن کمی پر هزینه‌اند. اگر می خواهید از این محصولات استفاده کنید، به آن به عنوان یک سرمایه‌گذاری نگاه کنید. راه‌های زیادی برای بهبود بهداشت دندان وجود دارد اما این هفت راه تقریبا از مهم‌ترین‌های آن‌ها هستند. سعی کنید از این روش‌ها استفاده کنید تا در مدت کوتاهی به دندان‌هایی فوق‌العاده برسید.
سوالات و نظرات کاربران
0
محمد ذوالفقاریان
محمد ذوالفقاریان سه شنبه، 24 اسفند 1395
سیگار کشیدن نه تنها برای سلامتی مضر است بلکه از بدترین عواملی است که باعث تغییر رنگ دندان ها می شود . دخانیات باعث ایجاد لکه های قهوه ای بر روی دندان ها و نفوذ آن ها در شیارها و مینای دندان میشود . لکه های توتون و تنباکو به سختی از سطح دندان ها خارج می شود .
0
محمد امیر نجفقلی طهرانی
محمد امیر نجفقلی طهرانی یکشنبه، 15 اسفند 1395
ترکیب مسواک و نخ دندتن و دهان شویه یک بار در هفته خیلی تاثیر گذاره
-1
مرتضی تبریزی
مرتضی تبریزی پنج شنبه، 12 اسفند 1395
استفاده از دهانشویه بعد از مسواک بسیار موثره .
0
مجید کریمی
مجید کریمی سه شنبه، 10 اسفند 1395
وای از درد دندون .
0
امین سیدزاده
امین سیدزاده سه شنبه، 26 بهمن 1395
موارد 6 و 7 کمتر با عنوان مطلب هماهنگ اند
0
مرضیه امیری
مرضیه امیری چهارشنبه، 13 بهمن 1395
سلام مطلب مفید بود اما لطفا درمورد اینکه شب مسواک زدن بهتر است یاصبح زود ؟ هم مطلب بزارید در ضمن من در ویدوال مطلبی رو خوندمکه نخ داندان کشیدن تاثیری در سالم نگهداشتن دندان ها نداره
0
کوثر رحیم پور
کوثر رحیم پور سه شنبه، 21 دی 1395
زیبایی دندان بسیار پر هزینه هست و امروزه فقط قشر محدودی قادر به انجامش هستند مثل لمینیت و ایمپلنت
0
اکبر فردافشاری
اکبر فردافشاری سه شنبه، 14 دی 1395
ممنون از مطالب خوبتون
0
مصطفی .
مصطفی ک شنبه، 04 دی 1395
مورد هفت مصنوعی هست و درجهت زیبایی در ضمن گرون هم هست
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني چهارشنبه، 24 آذر 1395
مورد 7 رو متوجه نشدم . تكنيك هاي دندانسازي و سو استفاده از اون رو توضيح بدين
0
مصطفی .
مصطفی کهن یکشنبه، 21 آذر 1395
نوشابه و سیگار و شیرینی دندان رو خراب و سیاه میکنه.مسواک نزدن هم تسریع میکنه.تجربه هایم بود که میگم افسوس نخورید بعدن
0
محمدمهدی photo
محمدمهدی دوشنبه، 13 اردیبهشت 1395
اگه مطالبتون کاربردی تر کنید خیلی بهتره..مثلا اگه میگید مسواک زدن و نخ دندون خوبه ، روش های درست انجام دادنشون هم با ویدئو آموزش بدید..همینطور در مورد ورزش های روزانه..

گردآورنده

زنده یاد افشین ذریه
زنده یاد افشین ذریه

متاسفانه افشین عزیز در دوم اردیبهشت 1401در اثر بیماری فوت کرد، سایت ویدوآل یادگاری از تلاش او برای اشاعه علم هست، تمام محتوای علمی تولید شده حاصل زحمات او و دیگر اعضای سایت ویدوآل میباشد، نامش نیک.

مترجم

فائزه مجاهدطلب
فائزه مجاهدطلب

رشته‌ی بازیگری-کارگردانی رو در دانشگاه هنر تهران خوندم. بازیگری رو دوست دارم و دلم می‌خواد که هر روز از زندگیم پر از تجربه‌های جدید باشه.

ویراستار

مرجان باقرنژاد
مرجان باقرنژاد

سال 1383 شروع فعالیت من در حرفه روزنامه نگاری و البته ویراستاری بود. همواره به دنبال ارتباط منطقی درون متنی، ثبات وهماهنگی، فارسی نویسی و همچنین صحت آن هستم.