عوامل موثر در شاد زیستن

عوامل موثر در شاد زیستن

میلاد

شکیب

1395/10/18

9186

بار بازدید شده
happy-life ما در این مطلب می‌خواهیم درباره عواملی که باعث شادی انسان‌ها در زندگی می‌شود صحبت کنیم.
9186
عوامل موثر در شاد زیستن
Vidoal
4.66
عوامل موثر در شاد زیستن
پژوهش‌های زیادی در طول دوران مدرن در حوزه روان‌شناسی انجام شده، اما همچنان گستره این پژوهش‌ها به نسبت دیگر ساحت‌های علم کم‌تر است. در خود علم روان‌شناسی نیز به برخی از این حوزه‌ها کم‌تر پرداخته شده است. در این میان، روان‌شناسان و محققان تمرکز خود را روی جنبه‌های جدیدی از زمینه‌های مختلف این علم قرار داده‌اند و سعی کرده‌اند علاوه بر مطالعه فرایندهای روانی در انسان، به جنبه‌های جامعه‌شناختی و کاربردی آن نیز توجه کنند. یکی از این حوزه‌ها مسئله شاد زیستن و عواملی است که باعث می‌شود انسان‌ها زندگی شادی داشته باشند. برخی از روان‌شناسان می‌خواهند بدانند چرا برخی از مردم از برخی دیگر شادتر زندگی می‌کنند و چه عواملی باعث این مسائل می‌شود.

موضوع شادی آن‌قدر در میان مردم پرطرفدار است که بسیاری از نشریه‌ها و کتاب‌های این حوزه به آن می‌پردازند اما واقعیت این است که هر انسان ایده خودش را در این باره دارد. حجم انبوه این اطلاعات کار را برای شناسایی پژوهش‌های علمی و مبتنی بر مطالعات روان‌شناختی از اطلاعات نادرست دشوار کرده است. ما در این مطلب می‌خواهیم درباره عواملی که باعث شادی انسان‌ها در زندگی می‌شود صحبت کنیم.  

نقش ژنتیک در شادی انسان‌ها
روان‌شناسان و حتی اقتصاددان‌ها چندین دهه است که روی مقوله شادی مطالعه می‌کنند و تحقیقاتی را روی عوامل تاثیرگذار در شادی انسان‌ها انجام داده‌اند. غنی‌ترین داده‌های مرتبط با این موضوع در دانشگاه شیکاگو وجود دارد. محققان این دانشگاه از سال ۱۹۷۲ روی این موضوع در جمعیت آمریکایی‌ها مشغول مطالعه‌اند. از آن زمان تاکنون نسبت شاد بودن در میان مردم آمریکا ثابت بوده به‌طوری که یک‌سوم مردم این کشور خود را «خیلی شاد» و نیمی از آن‌ها «تا اندازه‌ای شاد» بیان کرده‌اند. فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد این افراد خود را «نه خیلی شاد» توصیف کرده بودند. با این اطلاعات پژوهش‌گران دانشگاه مینستوتا تصمیم گرفتند تاثیرات عوامل ژنتیکی را روی شادی مردم بررسی کنند.

به همین دلیل، پژوهش‌گران این دانشگاه دوقلوهای همسانی را که از کودکی از هم جدا شده بودند و در خانواده‌های مختلفی بزرگ شده بودند بررسی کردند. پژوهش‌گران با مطالعه ژنتیکی این دوقلوها در محیط‌های گوناگون به این نتیجه رسیدند که ما بخش قابل توجهی از شادی‌های‌مان را در لحظه‌های مختلف زندگی به ارث می‌بریم. نتایج مطالعه محققان نشان داد که حدود ۴۸ درصد از سهم شادی در زندگی ما ژنتیکی است. اما با این همه هنوز هم امیدواری‌های زیادی در زندگی وجود دارد چراکه حدود ۵۰ درصد میزان شادی در زندگی در اختیار خود ماست.
 

چه چیزهایی ما را خوش‌حال می‌کند؟
عشق، ثروت، تعداد زیادی دوست یا اتفاقات خوشایند؟ مطالعات زیادی روی عوامل شادی‌بخش در زندگی انسان‌ها انجام شده است. گرچه بسیاری از این پژوهش‌ها اشتراکات زیادی با هم دارند اما تعداد اندکی از نتایج آن‌ها قابل اعتماد و مرتبط است چراکه انسان‌ها دارای سلایق مختلفی‌اند و برای چیزهای متفاوتی در زندگی ارزش قائل‌اند؛ برای مثال برخی از افراد دوست دارند در شهرهای بزرگ زندگی کنند و برخی دیگر به شهرهای کوچک علاقه دارند. به همین دلیل محققان به‌ جای بررسی عواملی که باعث شادی انسان‌ها می‌شوند، به این موضوع پرداختند که مردم چگونه فعالیت‌های مختلف را که باعث شادی آن‌ها می‌شود تفسیر و تحلیل می‌کنند. آن‌ها به سه منبع متفاوت از شادی رسیدند: خوشی و لذت، چالش و همچنین معنا. این سه عنصر اجزای اصلی تمامی فعالیت‌هایی است که ما را شاد می‌کند و می‌توان آن‌ها را به شیوه‌های مختلف با هم ترکیب کرد.

خوشی خالص: یک حس مثبت لحظه‌ای. فعالیت‌هایی که برای ما خوشایندند (البته نه چالش‌برانگیز یا معنادار) مانند خندیدن به یک جوک، خوردن شکلات، قدم زدن زیر نور آفتاب، یک خاطره خوش، مطالعه کردن، شنا کردن در دریا، گوش دادن به موسیقی و یا هر چیزی که در یک لحظه مشخص حسی خوب را در ما ایجاد می‌کند.

چالش خالص: حسی که پس از انجام کاری که برای انجام آن نیاز به مهارت و قدرت حل مسئله داشته‌ایم به ما دست می‌دهد. ورزش کردن، مصاحبه‌های شغلی، نوشتن مقاله، خواندن یک کتاب سخت و حتی دویدن برای رسیدن به اتوبوس. شما از این فعالیت لذت نمی برید اما پس از انجام آن احساس خوبی دارید.

معنای خالص: هر فعالیتی که به‌عنوان کاری ارزشمند شناخته می‌شود و پشت انجام آن هدفی نهفته است. کمک به یک معضل اجتماعی، کار کردن برای پرداخت صورت‌حساب‌ها، کمک کردن به همسایه، رفتن به دانشگاه برای متخصص شدن در یک حوزه و به طور کلی تقویت کردن خود. والدین معمولا فعالیت‌های زیادی که در دسته فعالیت‌های معنادار قرار می‌گیرد انجام می‌دهند مثل عوض کردن پوشک بچه، خرج کردن همه پول‌های خود برای فرزندان و بیدار شدن در میانه‌های شب. انجام این کارها سخت نیست و لذتی هم در آن‌ها وجود ندارد، اما دارای هدفی ارزشمند است.
 

خوشی/ چالش: کارهایی که شما هم انجام دادن آن‌ها را دوست دارید و هم برای انجام دادن آن‌ها باید تلاش‌ کنید مانند فوتبال بازی کردن، نوشتن، درست کردن کاردستی و غیره. فعالیت‌هایی که در این دسته جای می‌گیرند، معمولا پتانسیل «غرق شدن» را دارند به این معنی که شما غرق انجام آن‌ها شده و تمام مسائل پیرامون خود را فراموش می‌کنید.

چالش/ معنا: کارهایی که توامان انجام آن‌ها نیازمند تلاش و نتایج آن‌ها ارزشمند است. کمک به درست کردن پناهگاه برای حیوانات، ترک کردن سیگار، کم کردن وزن و غیره.

معنا/ خوشی: این دسته از فعالیت‌ها بسیار جذاب‌اند. فعالیت‌های این دسته آن‌هایی‌اند که برای شما و یا دیگران بسیار ارزشمندند و در عین حال از انجام دادن آن‌ها لذت می‌برید. برای مثال اگر از خواندن کتابی که قرار است آن را امتحان بدهید، لذت می‌برید کاری بامعنا و شادکننده را انجام می‌دهید.

خوشی/ چالش/ معنا: آدم‌های بسیار خوش‌حال زمان زیادی از زندگی خود را صرف انجام فعالیت‌هایی می‌کنند که خوشایند، چالشی و معنادار هستند. بسیاری از رویدادهای مهم و بزرگ در این دسته قرار می‌گیرند مانند خواستگاری کردن یا فارغ‌التحصیل شدن. اما بسیاری از کارهای کوچک هم می‌توانند چنین تاثیری در زندگی داشته باشند و هر کس می‌تواند با توجه به علائق خود چنین فعالیت‌هایی را در زندگی‌اش انجام دهد.

منابع: nytimes/ anuschkarees

پیشنهاد می‌کنیم مطالب و ویدئوهای زیر را نیز مشاهده کنید:
آیا ما با اندوه زنده‌ایم؟ (ویدئو)
درخشان‌ترین لبخند‌هایی که تاکنون دیده‌اید (گالری)
پول تاثیری در شادی انسان‌ها ندارد (مطلب)
چگونه شادی را در زندگی ماندگار کنیم؟ (مطلب)
از این ۹ قانون پیروی کنید تا زندگی شادتری داشته باشید (مطلب)
سوالات و نظرات کاربران
0
حجت photo
حجت جمعه، 04 آبان 1397
برای این موضوع تقسیم بندی تقریبا مناسبی ست اما مثال و مصداق باید بیشتر ارایه شود به هرحال ممنونم
0
نگار شرف الدین
نگار شرف الدین یکشنبه، 20 فروردین 1396
خیلی خوبه آدم از زندگیش راضی باشه. بعضی ها هیچی جز شادی ندارند بعضی ها هم همه چیز جز شادی رو دارند. امیدوارم روزی برسه که بتونم از زندگیم رضایت داشته باشم
0
نقی تسلی زاده
نقی تسلی زاده سه شنبه، 24 اسفند 1395
خوب بود
0
بنیامین عزیزطولی
بنیامین عزیزطولی یکشنبه، 08 اسفند 1395
مفید بود مرسی! به نظر من اول باید باور و امید رو در خودمون ایجاد بکنیم. و در لحظه زندگی کردن رو فراموش نکنیم!
0
جهانشاه کرمی
جهانشاه کرمی دوشنبه، 27 دی 1395
به نظرم از هر چیز یا کسی یا کاری که فاز منفی داره و روحیه آدم تحت تاثیر قرار میده دوری کنیم و با دید مثبت در کنار کسایی که دوست شون داریم و عشق میورزیم با همون داشته ها بی که داریم میتوان شاد بود با تشکر از مطالب عالی
0
میلاد کیهان پور
میلاد کیهان پور شنبه، 25 دی 1395
برای شاد زیستن لازم به داشتن چیزهای خیلی عجیب و خاص نیست. بلکه می توان در کنار کسی که دوستش داریم به راحتی شاد و خوشحال باشیم و داشتن افکار مثبت و دید خوب باعث شادی ما می شود. واقعا به این نتیجه رسیده ام که از نظر روحی انسان باید شاد باشه.
0
گروه آموزشی ویدوآل
گروه آموزشی ویدوآل یکشنبه، 26 دی 1395
(پاسخ) بابت زاویه دید خوبی که به دست آوردین، به شما تبریک میگیم
0
ارسلان جعفری
ارسلان جعفری پنج شنبه، 23 دی 1395
نظر من در مورد شادی تابع ایده آلیسم هستش. برای من این یک حقیقته که شادی کشف شدنی نیستش و بلکه اختراع شدنی هستش. به عبارت دیگر نباید فکر کنیم شادی مثل یک گنج هستش و ما باید دنبالش بریم. شادی رو باید اختراع کردش. میشه اختراع کردش! کلیشه ای نیستش . ما شادی رو به اشیا، مفاهیم و کلا هر چیزی میدیم. تعجبی نداره که یک نفر از یک رمان خوشش میاد و یک نفر دیگه نه. این خیلی بدیهی هستش. منتها این دید که موجب به تعکیس شادی به مفاهیم میشه به قول مقاله بخشیش مربوط به ژنتیک هستش و غیر قابل تغییر ولی بخش بزرگترش مربوط به خودمونه. پس با نظر میلاد موافقم. به نظرم عوض کردن دید تنها کاری هستش که باید برای شادی انجام بدیم. لازم نیست اسکی بازی کنیم توی کوهای آلپ! میتونیم با گوش دادن به یک قطعه موسیقی هم لذت رو تجربه کنیم
0
میلاد خوش اخلاق
میلاد خوش اخلاق سه شنبه، 21 دی 1395
دیدگاه انسان نسبت به زندگی و وقایع دورش هست که به هر لحظه ی زندگیش شکل میده و طبق همین نظریه اگر بتونیم دیدمون رو نسبت به این پارنامتر ها تغییر بدیم و به شکل زیبا و لذت بخش به زندگی نگاه کنیم مطمعنا میشه خیلی ساده از هر چیزی لذت کاملرو ببریم و مشکلات و مسایل ناگهانی رو به سادگی حل کنیم
0
سمیرا دهقانی
سمیرا دهقانی دوشنبه، 20 دی 1395
سلام از نظر من طرز فکر مثبت بیشتر از هرچیزی تاثیر گذار تره
0
عرفان احمدی
عرفان احمدی یکشنبه، 19 دی 1395
به نظرم. ژنتیک و محیط وعواملی از این دست 20 درصد قضیه است. بقیه راه طرز فکر ماست
0
مهدی ترابی پاریزی
مهدی ترابی پاریزی یکشنبه، 19 دی 1395
سلام از متن بالا چنین استباط می شود . که برای شادی هم باید به خصوصیات ژنتیکی توجه داشت و هم به محیط اطراف . یکی از دانشمندان میگوید از هر 10000 انسانی که متولد می شود .استعداد9999 تای آنها را محیط زندگی از بین میبرد.در مورد شادی هم این موضوع صدق می کند. اگر به ما یاد میدادند که باید از شادی های کوچک لذت ببریم. شادی را به رسیدن به چیزهای بزرگ به تعویق نمی انداختیم.
0
Eli Mehr
Eli Mehr یکشنبه، 19 دی 1395
(پاسخ) با نظرتون‌خیلی موافقم
0
علی مشایخی
علی مشایخی یکشنبه، 19 دی 1395
شما اون بالا گفتید (در بخش چه چیز هایی ما رو خوش حال می کند) خوشی و لذت، چالش و معنا آدمها را خوشحال می کند. حالا من یک نظر و یک سوال دارم: 1- همیشه چالش ها آدم ها رو خوش حال نمی کند. بعضی ها از چالش بدشون میاد. حالا این نظر من بود. 2- منظور شما از معنا چی هست؟
0
سهیلا نیکو photo
سهیلا نیکو یکشنبه، 19 دی 1395
سلام و عرض حسته نباشید خدمت همه اعضای سایت ، امید وارم همیشه شاد باشید . خواهش میکنم مطلبی هم قرار بدید که چطور بتونیم خودمون رو شاد کنیم و حالت روحی مون رو عوض کنیم !!!
0
مرضیه امیری
مرضیه امیری یکشنبه، 19 دی 1395
سلام مطلبتون خوب بود و من اینو تایید میکنم. در دوران کارشناسی که دریک شهر دور ازخانه تحصیل میکردم بسیاری رو میدیدم که کلا دپرسرو غمگین بودن ویکیشون که دوست صمیمی خودم بود همیشه میگفت من همیشه اینطوریم ویکی دیگه از دوستام همیشه شاد و خوشحال بود ومیگفت ما خانوادتن خوشحالیم ..این در مورد ژنتیک یا ارثیه است اما درمورد بخش دومش باید بگم هرکسی تو زندگیش باچیزاهای خاصی که مربوط به خودشه شادمیشه بعضیا باچیزا های ساده مثلا خرید و بعضیا حتی باخریدن ماشین هم خوشحال نمیشن .. نظرمن اینه که ادم برای هرچیزی باید یه حدی بزاره تا ازهمه چیز لذت ببره مثلا برای لباس خریدن برای رستوران رفتن برای مهمونی وتفریح رفتن هرچیزی که ازحدش بگذره برای انسان عادی میشه و کم کم نتیجش این میشه که از هیچ چیز لذت نمیبریم و باهیچ چیز خوشحال نمیشم بنده خودم اینو تجربه کردم ... متشکرم ازینکه وقت گذاشته و نظر این حقیر و مطالعه کردید
0
امیر میرعابدحسینی
امیر میرعابدحسینی یکشنبه، 19 دی 1395
مطلبتون کامل هست. من قبلا افسرده بودم ولی خودم خودمو درمان کردم.بعضی از این روش هارو تو سایت های دیگه و منابع مختلف برسی کردم و انجام دادم و حالا یک انسان شاد هستم.
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني شنبه، 18 دی 1395
خوشی و سروری که در کمک کردن به دیگران هست، خوشی وسروری که از انجام کار درست به انسان دست می دهد.خوشحالی بابت ارزش قائل شدن برای خود به خاطر دست نزدن به کارهای تحقیر آمیز، احساس سرور به خاطر نمره بالا گرفتن در امتحانات درسی دشوارو ... همه و همه از جنس خوشحالی مثبت هست. برخی شادشدن ها هم جنبه منفی دارد مثلا خوشحالی از تمسخر دیگران، خوشحالی از شکست رقیب و ...
0
امیر میرعابدحسینی
امیر میرعابدحسینی یکشنبه، 19 دی 1395
(پاسخ) واقعا خوب نوشتی این سایت این قسمت شما را هم باید به مطلبش بیفزاید.
0
علی photo
علی شنبه، 18 دی 1395
دارید از چیزی حرف میزنید که هوشیار یا ناهوشیار بودنش زمین تا آسمون فرق داره. شادی ناهوشیار آنچنان تفاوتی با لذت حاصل از ورود سیگنالهای الکتریکی به مغزمون نداره, لذتی که یک موش هم میبره اما با تمام احترام برای تمام موجودات از جمله بشر, آیا فقط لذت بردن کافیه؟ و آیا اونایی که عاشق لذت بردن هستن جرات لذت بردن از غم‌ها و مشکلات بعد از لذت رو دارن؟ من که حتی بعید میدونم جرات مواجه با اون رو هم داشته باشن. اصلا این لذت چیزی جز ارضای ذهن و برده ذهن بودن هست؟ ذهنی که لذت‌خواه بار اومده در نبود لذت رنج میکشه و اگه انقدر آگاه باشه که همیشه و در هر شرایطی برای خودش لذت‌آفرینی کنه قطعا به معنایی فراتر از معانی که شما عنوان کردید پی برده. آیا اینهمه آسایشی که بشر امروز داره با تمام لذتهایی که ازش تعبیر میشه به سمت آرامش رفته یا به سمت مشکلات شخصی و اجتماعی؟ لذت چیزی نیست که ایجاد بشه, عملا تمام چیزها چیزی نیستن که ایجاد بشن, بلکه وجود دارن و صرفا توسط ما کشف میشن, لذت رو باید کشف کرد, نه صرفا در خریدن یه خونه یا ماشین و از این دست دردسرتراشی‌ها, لذت رو باید در ذات بودن و در هیچ جستجو کرد.