چرا به‌تدریج، دروغ‌های کوچک تبدیل به دروغ‌های بزرگ می‌شوند؟

چرا به‌تدریج، دروغ‌های کوچک تبدیل به دروغ‌های بزرگ می‌شوند؟

میلاد

شکیب

1395/08/05

5424

بار بازدید شده
small-lies-and-big-lies محققان گزارش کرده‌اند که هر چه آدم‌ها دروغ‌های بیش‌تر و بزرگ‌تری بگویند، مناطق مشخصی از مغز آن‌ها به دروغ‌های بزرگ و آشکار کم‌تر واکنش نشان می‌دهد.
5424
چرا به‌تدریج، دروغ‌های کوچک تبدیل به دروغ‌های بزرگ می‌شوند؟
Vidoal
4.68
چرا به‌تدریج، دروغ‌های کوچک تبدیل به دروغ‌های بزرگ می‌شوند؟
وقتی گلوله‌های برفی کوچک دروغ تبدیل به بهمن‌های بزرگ دروغ می‌شوند، مغز در برابر عدم صداقت بی‌حس می‌شود. دانشمندان در وب‌سایت Nature Neuroscience گزارش کرده‌اند که هر چه آدم‌ها دروغ‌های بیش‌تر و بزرگ‌تری بگویند، مناطق مشخصی از مغز آن‌ها به دروغ‌های بزرگ و آشکار کم‌تر واکنش نشان می‌دهد. نتایج این مطالعه ممکن است به محققان در توضیح این‌که چگونه یک دروغ کوچک تبدیل به دروغ‌های بزرگ‌تر می‌شود کمک کند.

محققان دانشگاه UCL (University College London) و دانشگاه دوک (Duke) آزمایشی را ترتیب دادند و در طی آن به ۸۰ شرکت‌کننده یک تصویر بزرگ و واضح از یک ظرف شیشه‌ای پر از سکه نشان دادند. به شرکت‌کنندگان گفته شد که باید سکه‌های داخل ظرف شیشه‌ای را تخمین زده و آن را به یک شریک ناپیدا که تصویر کوچک‌تری از این ظرف را می‌بیند، ارسال کنند. نیل گرت، یکی از اعضای این پژوهش طی کنفرانس خبری اعلام کرد که هر کدام از شرکت‌کننده‌ها به‌عنوان «یک مشاور مالی آگاه خدمت می‌کردند که وظیفه‌شان مشورت دادن به افرادی بود که نمی‌دانستند سرمایه خود را چگونه سرمایه‌گذاری کنند». پژوهش‌گران طی این آزمایش به شرکت‌کنندگان انگیزه‌هایی برای دروغ گفتن می‌دادند. در برخی موارد، برای مثال اگر کسی مقدار سکه را بیش از حد واقعی تخمین می‌زد مقدار بیش‌تری پول جایزه می‌گرفت.
 

با ادامه یافتن آزمایش، نتایج جالب‌تر می‌شد. دروغ گفتن افراد زمانی به بیش‌ترین حد خود می‌رسید که باعث می‌شد منفعت بیش‌تری به خودشان و شریک‌شان برسد. اما این «مشاوران مالی» حتی زمانی که به خودشان سود می‌رسید اما شریک‌شان ضرر می‌کرد نیز دوروغ می‌گفتند. روی مغز ۲۵ نفر از شرکت‌کنندگان هنگام دروغ گفتن اسکن fMRI انجام شد. در مورد مغزهای افرادی که پیش‌تر دروغ گفته بودند مشخص شد که فعالیت مغز آن‌ها در برخی از مناطق، از همه بیش‌تر در بخش آمیگدال مغز، کم‌تر می‌شد. آمیگدال یا در فارسی بادامه قسمتی از دستگاه کناره‌ای (سیستم لیمبیک) در مغز است. هسته قاعده‌ای-جانبی آمیگدال نقش مهمی در یادگیری و حافظه ایفا می‌کند. آمیگدال علاوه بر نقش اصلی در درک احساسات و ایجاد پاسخ به آن‌ها، در تعدیل درد نیز دخالت دارد. کاهش فعالیت آمیگدال حتی به دانشمندان قدرت پیش‌بینی می‌داد که آیا فرد در آزمایش بعدی دروغ می‌گوید یا خیر. این موضوع نشان می‌دهد که کاهش فعالیت مغز، روی تصمیم‌ آدم‌ها برای دروغ‌گویی تاثیر می‌گذارد.

افراد دروغ‌گو نتیجه منفی‌ای از دروغ‌های خود نمی‌دیدند و به همین دلیل از این‌که دروغ آن‌ها آشکار شود هراسی نداشتند. این معافیت از مجازات روی بخش آمیگدال اثر می‌گذارد. تالی شاروت، یکی از اعضای این پژوهش، می‌گوید: «دلایل زیادی برای توجیه این پدیده وجود دارد اما به نظر ما، یک اصل اساسی بیولوژیکی وجود دارد که روی کارکرد مغز ما اثر گذاشته و باعث ایجاد این پدیده می‌شود». اصلی که شاروت از آن صحبت می‌کند تطبیق عاطفی نام دارد. این اصل همان اصلی است که توضیح می‌دهد چرا بوی قدرتمند یک عطر به‌مرور زمان برای ما کم‌اثر می‌شود. شاروت می‌گوید، وقتی شما برای اولین بار در کاری مثل مالیات تقلب می‌کنید، احساس بدی به شما دست می‌دهد. این احساس ناخوشایند چیز خوبی است چراکه ممکن است عدم صداقت شما را کاهش دهد. شاروت می‌گوید: «اما در نوبت بعدی تقلب، شما از نظر عاطفی با چنین کاری تطبیق یافته‌اید و دیگر عذاب وجدانی نخواهید داشت و در نتیجه دروغ‌های بزرگ‌تر و بیش‌تری می‌گویید».
 
منبع: sciencenews
سوالات و نظرات کاربران
0
محبوبه قلی پور
محبوبه قلی پور شنبه، 14 اسفند 1395
این مطلب مصداق اون ضرب المثل ایرانی ست که میگه تخم مرغ دزد شترمرغ دزد میشه.هر کار زشتی روتکرار کنی قبح کار برات یواش یواش ازبین می ره.
0
sepehr manafi
sepehr manafi جمعه، 13 اسفند 1395
بنظر من علت اصلیش اینه که ادم وقتی یه دروغ میگه باید پشت سرش هی دروغ بگه تا دروغ اصلیش لو نره.
0
ابوالفضل مهاجرپور
ابوالفضل مهاجرپور جمعه، 13 اسفند 1395
دروغ هیچ فرقی با دزدی نداره بخاطر همین میشه ضرب المثل اون تخمه مرغ دزده که شترمرغ دزد میشه رو گفت خاصیت انسان عادت پذیره و خیلی راحت با هر موضوعی عادت میکنه چه تو زمینه کاره خوب چه تو زمینه کار بد
0
گل نوش ایوبی پور
گل نوش ایوبی پور شنبه، 02 بهمن 1395
یک دروغ که بگی باید صدتادروغ دیگه بگی تااون دروغ اولی صافوبشه و همینجور دروغ روی دروغ !
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني یکشنبه، 26 دی 1395
دروغ کلید همه بدی هاست.
0
مصطفی .
مصطفی کهن دوشنبه، 29 آذر 1395
میگن دروغ دروغ میاره و دروغگویی باعث ازدیاد دروغ گفتن میشه
0
تیزهوش باهوش آبادی
باهوش تیزهوش آبادی پنج شنبه، 27 آبان 1395
حالا می فهمیم که بزرگترها می گفتند:دروغ،دروغ رو میاره
0
سیاوش غلامی
سیاوش غلامی یکشنبه، 16 آبان 1395
شاید دروغ گفتن در کوتاه مدت برای فرد منفعت داشته باشه ولی در بلند مدت سبب پیدایش مشکلات بزرگتری خواهد شد که برای جبران آن نیز فرد متوسل به دروغ بعدی می شود. ناگزیر این چرخه باطل تا بی شخصیت شدن کامل وی ادامه دارد.
0
میلاد محمدی دینانی photo
میلاد محمدی دینانی یکشنبه، 09 آبان 1395
بزرگترین دروغ زمان ما MLM برای کسب درآمد بیشتر دروغ بگو
0
فرزین اکبری
فرزین اکبری چهارشنبه، 05 آبان 1395
چه در مورد سر هم کردن یک دروغ ناگهانی در شرایط دشوار و چه آوردن عذر و بهانه ‏های ساختگی، میتوان گفت که عمل فریب دادن کاری بسیار دشوار است. نتایج عکس برداری از مغز نشان داده است که دروغ گفتن تلاش ذهنی بیشتری به نسبت گفتن حقیقت طلب می‏کند و توانایی دروغ گویی در کودکان با رشد شناختی آنها ارتباط دارد. ژیاکینگ هو، روانشناس دانشگاه نورث وسترن عنوان می‏کند: "راستگویی حالت پیش‏فرض ماست و برای دروغ گفتن شما باید مانع پاسخ صادقانه شده و پاسخ فریبکارانه را فعال کنید." همچنین هو معتقد است که افراد زمانی که وقت کافی برای تمرین داشته باشند، راحت تر می‏توانند دروغ سر هم کنند، همانگونه که در دنیای واقعی نیز به کرات دیده می شود. افراد هنگام دروغ گفتن نسبت به راستگویی دیرتر پاسخ می‏دهند. آنهایی که تا جای ممکن دروغ بگویند، پاسخ‏های آن ها نسبت به قبل سریع تر میشود. همچنین زمانی که به آن‏ها زمان کافی برای تمرین هویت جعلی خویش داده شود، پاسخ آن ها هنگام دروغ‏گویی به سرعت راستگویی میشود. منبع مقاله
0
فرزین اکبری
فرزین اکبری چهارشنبه، 05 آبان 1395
اگر میخواهید با دروغ گفتن در مورد شرایط مالی و سنی یا روانی خود ، خود را بهتر نشان دهید، خوشبین نباشید. محققان نشان دادند بزرگترین سد برای جذاب شدن ، دروغگویی است.