امید به زندگی چیست؟

امید به زندگی چیست؟

میلاد

شکیب

1395/10/11

21852

بار بازدید شده
Life-Expectancy در این مطلب می‌خواهیم به موضوع امید به زندگی بپردازیم و نرخ آن را در کشورهای مختلف جهان بررسی کنیم.
21852
امید به زندگی چیست؟
Vidoal
4.39
امید به زندگی چیست؟
کشورهای دنیا دارای نرخ‌های امید به زندگی متفاوتی هستند و این نرخ‌ها نشان از رشد بسیاری از فاکتورهای حیاتی در زیست اعضای آن جامعه دارد؛ فاکتورهایی مانند میزان ثروتمند بودن اعضای آن جامعه، سلامت عمومی، دسترسی به امکانات بهداشتی، میزان مرگ‌و‌میر و .... در این مطلب می‌خواهیم به موضوع امید به زندگی بپردازیم و نرخ آن را در کشورهای مختلف جهان بررسی کنیم.

امید به زندگی چیست؟
امید به زندگی به تعداد سال‌هایی که یک فرد براساس میانگین آماری انتظار دارد زندگی کند اشاره دارد. نرخ امید به زندگی با توجه به منطقه جغرافیایی و دوره‌ زیستی تغییر می‌کند. برای مثال، در عصر مفرغ نرخ امید به زندگی ۲۶ سال بود در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۰ به ۶۷ سال رسید. میزان امید به زندگی در یک نفر یا یک گروه جمعیتی به متغیرهای زیادی مانند سبک زندگی، دسترسی به امکانات بهداشتی، وضعیت اقتصادی و میزان مرگ‌ومیر و بیماری بستگی دارد. با این حال، چون نرخ امید به زندگی براساس متوسط یک جامعه محاسبه می‌شود، ممکن است فردی بسیار بیش‌تر یا بسیار کم‌تر از این عدد عمر کند. جالب است بدانید از مفهوم امید به زندگی در مطالعات زیست‌شناسی و محیط‌زیستی نیز استفاده می‌شود و این نرخ در مورد گیاهان و حیوانات نیز محاسبه می‌شود.

امید به زندگی در طول تاریخ
از دوران روشنگری تاکنون نرخ امید به زندگی به‌سرعت افزایش یافته است. تخمین‌ها نشان می‌دهد در دوران پیشامدرن که دنیا در یک فقر عمومی به سر می‌برد، نرخ امید به زندگی در تمامی نقاط جهان حدود ۳۰ سال بود. در اوایل قرن ۱۹، در کشورهای صنعتی نرخ امید به زندگی کم‌کم رشد کرد در حالی که در دیگر نقاط جهان این عدد همچنان پایین بود و همین مسئله باعث یک نابرابری عمیق در نحوه توزیع عناصر مربوط به سلامت انسان در دنیا شد. در این حالت کشورهای ثروتمند زندگی سالم‌تر و کشورهای فقیر نرخ سلامت پایینی داشتند. در دهه‌های گذشته این نابرابری جهانی کاهش یافته است. کشورهایی که سال‌ها از نرخ سلامت عمومی پایینی رنج می‌بردند در این حوزه به‌سرعت رشد کرده‌اند. از سال ۱۹۰۰ به بعد، نرخ متوسط امید به زندگی در جهان بیش از ۲ برابر بیش‌تر شده و اکنون به ۷۰ سال رسیده است. در حال حاضر پایین‌ترین نرخ امید به زندگی در دنیا از بیش‌ترین نرخ امید به زندگی در سال ۱۸۰۰ بیش‌تر است.


نرخ امید به زندگی در زنان بیش‌تر است یا مردان؟
طبق گزارش‌ها به مرور زمان نرخ امید به زندگی در زنان و مردان به هم نزدیک شده اما از نظر تاریخی همیشه زنان نرخ امید به زندگی بیش‌تری داشته‌اند. در قدیم مردان به دلیل حضور در مشاغل سخت‌تر و پراسترس‌تر نرخ امید به زندگی بسیار کم‌تری نسبت به زنان داشتند. اما طبق گزارشی که در سال ۲۰۱۳ منتشر شده، تفاوت نرخ امید به زندگی به زنان و مردان به کم‌تر از ۴ سال رسیده و این نزدیک شدن نرخ‌ها، در ۳۰ سال گذشته رشد چشم‌گیری داشته است. اکنون طول عمر زنان و مردان دارای نرخ مشابه‌ای شده در حالی که در گذشته این‌گونه نبود. به‌عنوان مثال، در دهه ۱۹۵۰ میلادی نرخ امید به زندگی در زنان بالای ۷۰ سال بود در حالی که انتظار مردان از طول عمر خود، به‌سختی به دهه ۶۰ زندگی خود می‌رسید. دخترانی که در سال ۲۰۱۲ به دنیا آمده‌اند، ۳/۸ سال بیش‌تر از پسرانی که در همان سال به دنیا آمده‌اند امید به زندگی دارند در حالی که این عدد حدود ۳۰ سال پیش ۶ سال بود. نرخ امید به زندگی در دخترانی که بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ به دنیا آمده‌اند ۸۲/۸ سال و پسرانی که در همین سال‌ها به دنیا آمده‌اند ۷۹ سال است. همچنین در آخرین گزارش U.S. report، در سال ۲۰۱۵ نرخ امید به زندگی در آمریکا در خانم‌ها ۸۱/۲ و در آقایان ۷۶/۴ سال بوده است.


امید به زندگی در کدام کشورها بالاست و ایران چه جایگاهی دارد؟
طبق گزارش وب‌سایت geoba، کشورهای موناکو، ژاپن و سنگاپور به ترتیب با داشتن نرخ امید به زندگی ۸۹/۴۷، ۸۵ و ۸۴/۹۵ سال در سال ۲۰۱۶ بالاترین نرخ را در بین ۲۲۸ کشور دنیا داشته‌اند. جالب است بدانید این سه کشور در سال ۲۰۱۵ هم در سه رتبه اول این لیست قرار داشتند. نرخ امید به زندگی در سال ۲۰۱۶ در کشورمان ۷۱/۴۱ سال بوده که این عدد ما را در رتبه ۱۵۳ جهانی قرار داده که اصلا رتبه مناسبی نیست. ناگفته نماند که در سال ۲۰۱۵ میلادی نرخ امید به زندگی در کشور ما کم‌تر بوده گرچه در رتبه جهانی امسال تغییر نکرده‌ایم اما در این نرخ نسبت به سال گذشته میلادی رشد داشته‌ایم. سه رتبه انتهایی این فهرست به کشورهای گینه بیسائو، چاد و آفریقای جنوبی اختصاص دارد که به‌ترتیب دارای نرخ امید به زندگی ۵۰/۲۳، ۴۹/۸۱ و ۴۹/۷۲ سال بوده‌اند.

منابع: dailymail/ medical/ shape/ ourworldindata/ geoba

پیشنهاد می‌کنیم مطالب زیر را نیز مطالعه کنید:
آیا می‌توان عمر انسان‌ها را افزایش داد؟ (لینک)
ترجیح می‌دهید در کدام زمان زندگی کنید؟ گذشته یا آینده؟ (لینک)
با برترین شهرها و کشورهای دنیا آشنا شوید (لینک)
مردانی که با زنان باهوش ازدواج می‌کنند، بیش‌تر عمر می‌کنند (لینک)
سوالات و نظرات کاربران
1
نگار شرف الدین
نگار شرف الدین یکشنبه، 20 فروردین 1396
من هم با نظر دوستان موافقم. داشتن پول انگیزه ی فعالیت و زندگی میاره. نداشتنش هم امید به زندگی رو از بین می بره خصوصا تو جامعه ی امروزی که معیار سنجش همه چیز شده پول
1
هستی علیجانی
هستی علیجانی سه شنبه، 24 اسفند 1395
امید یعنی پول ، ایده، موفقیت ، زندگی عالی
1
نقی تسلی زاده
نقی تسلی زاده سه شنبه، 24 اسفند 1395
خوب بود
0
مریم مدیررحمتی
مریم مدیررحمتی شنبه، 21 اسفند 1395
پول داشته باشی دلت خوشه و عمرت طولانی
1
تنها شب
رضا صالحی جمعه، 20 اسفند 1395
به نظرم مهم ترین چیزی که امید به زندگی رو از بین میبره جیب خالیه
1
sepehr manafi
sepehr manafi شنبه، 07 اسفند 1395
امید به زندگی به خیلی چیزا ربط داره:مثل میزان درآمد،میزان شادی و...
1
محمدمهدی رحیم پور
محمدمهدی رحیم پور دوشنبه، 27 دی 1395
چرا امید به زندگی زنان و دختران بیشتر از مردان می باشد ؟ دلیل روانشناسی داره یا عموما در ایران و کشور های دیگر اینطوری هستش؟
1
سیدمحسن حسینی
سیدمحسن حسینی پنج شنبه، 23 دی 1395
من اخر نفمیدم امید به زندگی ینی امیدی که خودمون به زندگی داریم؟؟؟مثلا من خودم با خودم میگم 80 سال.این ینی امید به زندگی؟
1
محسن وحیدی
محسن وحیدی شنبه، 25 دی 1395
(پاسخ) امید به زندگی یعنی مقداری که یک کودک تازه متولد شده سالم امید هست تا زنده بمونه. مثلا طبق نمودار امید به زندگی در موناکو 89 ساله. یعنی میانگین سن مرگ در این کشور 89 سالگیه
1
امیر قربانی
امیر قربانی شنبه، 25 دی 1395
زن ها مگه احساسی نیستن و سریع تحت تاثیر عوامل محیط قرار نمی گیرن پس چجور امید به زندگی برابری دارند؟؟!!!!
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني چهارشنبه، 22 دی 1395
به نظرم این رتبه بندی در مورد ایران اشتباه است.طبق اعلام چند روز پیش وزیر بهداشت، نرخ امید به زندگی خانم ها به 80 سال رسیده و آقایون کمی کمتر از این هست.امید به زندگی چیزی نیست که در محاسبه آن ابهام یا سختی وجود داشته باشد
0
رامتین کریمی
رامتین کریمی شنبه، 18 دی 1395
امید به زندگی با شاد بودن متفاوته؟چون که من طبق آماری که دیدم شادترین کشورهای دنیا تفاوت داشت با این آمار
0
تیزهوش باهوش آبادی
تیزهوش باهوش آبادی دوشنبه، 13 دی 1395
فکر کنم بخاطر جنگ های سال 60 ایران آمار امید به زندگیش کم بوده
0
امیر قربانی
امیر قربانی یکشنبه، 12 دی 1395
امید به زندگی با وجود علاقه به زندگی ایجاد میشه
0
مهدی محمدزاده گیوه چی
مهدی محمدزاده گیوه چی یکشنبه، 12 دی 1395
تو کشور خودمون چقدر امید به زندگی است
0
زینا کرمی
زینا کرمی یکشنبه، 12 دی 1395
حالا امید به زندگی یه طرف٬میزان پیری افراد یه طرف.یعنی یه آدم ۵۰ساله اینجا مثه یه هشتادساله ی اونجا میمونه!چه از نظر ظاهری چه روحی
0
حمید رضا کاشی photo
حمید رضا کاشی شنبه، 11 دی 1395
درود بر شما. مطلب عالی بود. اتفاقا یکی از شاخص های سه گانه HDI هم محسوب میشه. شما که داری مطلب علمی کار می کنی؛ به عنوان دانشجوی اقتصاد تمنا دارم با کار در این زمینه ها هم موجب شفافیت اطلاعات مردم میشید. تحلیل رو نمیگم. بشه تعاریف رو جا انداخت هنر کردیم.
0
مصطفی .
م کهن شنبه، 11 دی 1395
نرخ امید به زندگی بهبود کرده تو این سالها که به خاطر رفاه بهتر بوده، الانه یکی تو سن 70 میمیره میگن پیر بود. اشکال نداره. انتظارات مردم از مردن دیگری بایل تو سن بالاتری باشه بگن 70 ساله اول بازنشستگیشه