با برترین شهرها و کشورهای دنیا آشنا شوید

با برترین شهرها و کشورهای دنیا آشنا شوید

میلاد

شکیب

1395/08/09

7180

بار بازدید شده
best-cities-and-countries در این مطلب می‌خواهیم در مورد برترین کشورها و شهرهای دنیا در زمینه‌های مختلف با شما صحبت کنیم.
7180
با برترین شهرها و کشورهای دنیا آشنا شوید
Vidoal
4.52
با برترین شهرها و کشورهای دنیا آشنا شوید
این که ما در کدام نقطه دنیا متولد می‌شویم بستگی به تقدیر ما دارد، اما رفته‌رفته که بزرگ‌تر و بزرگ‌تر می‌شویم می‌توانیم محل زندگی خودمان را تغییر دهیم. وارن بافت بزرگ‌ترین سرمایه‌دار دنیا می‌گوید: «موفقیت من تا حدود زیادی به این دلیل است که در زمان مناسب (سال ۱۹۳۰ میلادی) در مکان مناسب (کشور ایالات متحده آمریکا) متولد شدم». معیارهای افراد برای انتخاب محل زندگی با یکدیگر متفاوت است یا شاید بهتر بگوییم در اکثر مواقع معیارها ثابت هستند و درجه اهمیت آن‌ها برای افراد مختلف، متفاوت است. در این مطلب می‌خواهیم در مورد برترین کشورها و شهرهای دنیا در زمینه‌های مختلف با شما صحبت کنیم.
 
برترین کشورهای دنیا
برخی ارگان‌ها، موسسات و وب‌سایت‌های معتبر دنیا هر از چندگاهی لیست‌هایی را منتشر می‌کنند که در آن به معرفی «ترین»ها در هر حوزه و بخشی که فکرش را بکنید می‌پردازند. بی‌شک یکی از مهم‌ترین لیست‌ها مربوط به برترین‌ کشورها و شهرهای دنیاست. ملاک انتخاب بهترین شهر و کشور برخورداری از فاکتورهای بسیاری است که علاوه بر نظرسنجی‌های عمومی، از طریق تجزیه و تحلیل دقیق مولفه‌های آماری به‌دست می‌آید. میزان امنیت، شرایط اکوسیستم و وضعیت آلودگی محیط، میزان جمعیت، برخورداری از خدمات شهری و اجتماعی، دسترسی به خدمات رفاهی، میزان نقدینگی و سرمایه افراد، درجه احساس رضایت‌مندی از زندگی، نرخ امید به زندگی و .... بسیاری دیگر از عوامل همگی در انتخاب بهترین کشور و شهر موثر هستند.

گاهی انتخاب‌ها تک‌بعدی‌اند، مثلا بهترین کشور دنیا از لحاظ میزان تحصیلات و دسترسی مردم به امکانات آموزشی. در برخی موارد بسیاری از عوامل کنار هم قرار می‌گیرند تا برترین‌ها مشخص شوند. طی یک بررسی همه‌جانبه در مورد انتخاب بهترین کشورهای دنیا، موسسه واحد اطلاعاتی اقتصاددان‌ها (EIU( لیستی مشتمل بر ۸۰ آیتم را منتشر کرده که در آن به ترتیب ۸۰ کشور برتر دنیا از لحاظ رشد اقتصادی، رفاه اجتماعی و برخورداری از یک زندگی امن، سالم و مرفه طبقه‌بندی شده‌اند.

در این پژوهش شاخص کیفیت زندگی با بررسی رضایت ذهنی و درونی افراد در کنار واقعیت عینی در مقایسه با دیگر کشور ارزیابی ‌شد. در این بررسی ثروتمند بودن افراد یکی از مهم‌ترین فاکتورها در نظر گرفته شده اما تنها شاخصه ارزش‌یابی نیست، بلکه میزان جرم و جنایت، اعتماد به نهادهای عمومی و سلامت زندگی خانوادگی نیز مد نظر قرار گرفته است. بر این اساس به طور کلی کشورهای قاره اروپا در بهترین وضعیت قرار داشتند و پس از آن قاره آمریکا، آسیا و سپس آفریقا در رتبه‌های بعدی بودند. لازم به توضیح است که قاره اقیانویسه و اروپا با هم بررسی شدند. در این رده‌بندی کشور سوئیس با کسب امتیاز ۸/۲۲ در صدر لیست قرار دارد و کشور نیجریه با ۴/۷۴ امتیاز جایگاه ۸۰ را به خود اختصاص داده  است (امتیازات از ۱۰ محاسبه شده است). استرالیا، سوئد، نروژ و دانمارک ۴ کشور بعدی هستند که به ترتیب رتبه‌های دوم تا پنجم را از آن خود کرده‌اند. کشور عزیزمان ایران نیز در این رده‌بندی با امتیاز ۵/۷۸ رتبه پنجاه و هشتم را کسب کرده است.
 

برترین شهرهای دنیا
این موسسه تحقیقاتی لیستی از برترین شهرهای دنیا را نیز ارائه کرده است. این موسسه طی یک مقاله مفصل ۱۰ شهر بالای لیست و ۱۰ شهر پایین این لیست را معرفی کرده است. در این طبقه‌بندی امتیازات از ۱۰۰ محاسبه شده است. شهر هنگ‌کنگ با ۹ پله صعود و کسب امتیاز ۸۷/۸  در رتبه نخست قرار دارد. شهرهای آمستردام، اوزاکا، پاریس، سیدنی، استکهلم، برلین، تورنتو، مونیخ و توکیو به ترتیب رتبه دوم تا دهم رده‌بندی برترین شهرهای دنیا را به خود اختصاص داده‌اند.  نکته جالب در این رده‌بندی حضور ۲ شهر از کشور ژاپن و ۲ شهر از کشور آلمان در ۱۰ شهر برتر دنیاست که می‌توان نتیجه گرفت مردم این دو کشور از لحاظ سطح زندگی و رفاه اجتماعی در وضعیت مطلوبی به سر می‌برند؛ چنانچه در لیست برترین کشورهای دنیا نیز کشور آلمان رتبه شانزدهم و کشور ژاپن رتبه بیست و پنجم را از آن خود کرده‌اند. اما ۱۰ شهر انتهای لیست متاسفانه با نام شهر تهران آغاز می‌شود. تهران با کسب امتیاز ۴۷/۷ و ۴ پله صعود نسبت به رده‌بندی قبلی، اولین شهر در ۱۰ شهر پایینی این رده‌بندی است و بعد از آن شهرهای نایروبی، لوساکا، پنوم‌پن، کراچی، داکار، آبیجان، داکا، لاگوس و هراره قرار دارند.
 
ثروتمندترین جوامع دنیا
شاید برای شما جالب باشد که بدانید ثروتمندترین جوامع مربوط به کدام کشورها هستند. براساس یک مطالعه دقیق آماری با در نظر گرفتن شاخص سرانه درآمد ناخالص ملی (در برابر قدرت خرید) ۱۳ کشور ثروتمند دنیا معرفی شدند. کشور قطر با سرانه درآمد ناخالص ملی ۱۴۰,۶۴۹ دلار در رتبه نخست قرار دارد. ۷۰ درصد درآمد دولت در این کشور مربوط به صنعت نفت است و با توجه به رشد اقتصادی چشم‌گیری که این کشور تا کنون داشته، توانسته به‌عنوان اولین کشور عربی میزبان برگزاری مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ میلادی باشد. کشورهای لوکزامبورگ، سنگاپور، کویت، برونئی، امارات متحده عربی، نروژ، سوئیس، آمریکا، عربستان سعودی، ایرلند، هلند و اتریش مقام‌های دوم تا سیزدهم را به خود اختصاص داده‌‌اند.
 
 
سالم‌ترین مردمان دنیا
اما بشنوید از سالم‌ترین مردم جهان که مجله فوربس آن را منتشر کرده است؛ طبق یک تحقیق آماری دیگر ۷ کشور برتر دنیا از لحاظ سلامت جسمی و طول عمر معرفی شدند. در بالای این لیست کشور ایسلند قرار دارد؛ این کشور جزو پاک‌ترین کشورهای دنیا از لحاظ آلودگی‌های محیط زیست است. سطح امید به زندگی در این کشور برای مردان ۷۲ و برای زنان ۷۴ سال است. این کشور پایین‌ترین نرخ مرگ و میر نوزادان را داراست در هر ۱۰۰۰ تولد تنها ۲ نوزاد فوت می‌شوند. مجله فوربس در مقاله‌ای ایسلند را سالم‌ترین کشور دنیا معرفی کرده است. بعد از ایسلند کشورهای ژاپن، سوئد، استان اوکیناوا (یکی از مناطق ژاپن محسوب می‌شود که به طور جداگانه بررسی شده است)، نیوزلند، ساردینیا (یک منطقه خودمختار ایتالیا) و فنلاند رتبه‌های دوم تا هفتم این طبقه‌بندی را به خود اختصاص داده‌اند.
 
شادترین مردم دنیا
ثروتمندترین و سالم‌ترین‌ها را شناختید، حال به سراغ شادترین‌ها می‌رویم. طبق یک مطالعه علمی مردم کشورهای دانمارک، سوئیس و ایسلند به ترتیب سه کشور شاد سال ۲۰۱۶ میلادی انتخاب شدند. احساس رضایت، امید به زندگی، قرار دادن برنامه‌های سرگرم‌کننده در لیست فعالیت روزانه، گوش دادن به موسیقی شاد، انجام فعالیت‌های ورزشی، نداشتن استرس و اضطراب و بسیاری دیگر از فاکتورهای روانی و ذهنی برای انتخاب شادترین‌ها موثر بوده‌‌اند. کشور آمریکا در این لیست رتبه سیزدهم را داراست.

توجه داشته باشید که معیارهای طبقه‌بندی و ابزارهای آماری متفاوت‌اند، بنابراین ممکن است شما لیست دیگری را منبع قرار دهید که با منابع استفاده شده در این مقاله متفاوت باشد. اما به طور کلی نتایج این نظرسنجی‌ها و بررسی‌های آماری تا حدود زیادی با هم شباهت دارند و تفاوت فاحشی بین آن‌ها نیست.
 
منبع: theworldin/ raszl/ worldatlas/ howstuffworks/ health/ eiu
سوالات و نظرات کاربران
1
مهدی نیک زادسمسکندی
مهدی نیک زادسمسکندی چهارشنبه، 09 فروردین 1396
اولین عکسی که برای این پست انتخاب شده واقعا زیباست کاش میشد تو همچین مکانی حتی برای چند روز کوتاه زندگی کنیم و برای ادامه کارهامون انرژی بگیریم
0
Amir photo
Amir چهارشنبه، 20 بهمن 1395
رتبه ۵۸😒
0
محمدمهدی رحیم پور
محمدمهدی رحیم پور جمعه، 01 بهمن 1395
به نظر من و با مطالعاتی که داشتم بهترین کشور از هر لحاظ آلمان و مطلوب ترین شهر برلین هستش و برای زندگی و تحصیل بسیار مناسبه
0
احسان کلاته
احسان کلاته جمعه، 24 دی 1395
واقعا جایگاه تهران بد بود. میتونه خیلی خیلی بهتر باشه
0
شاهین کارگر
شاهین کارگر شنبه، 11 دی 1395
آمار دقیق و جالبی بود اما بهتر آن بود که جایگاه کشورمان در هر مورد ذکر می شد
0
نازنین عزیزی
نازنین عزیزی دوشنبه، 06 دی 1395
تهران از نظر آلودگی وضعش وخیم است
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني یکشنبه، 05 دی 1395
نکته مهم دیگر این است که باید برای انتخاب بهترین شهرها یا کشورها، از معیار شخصیت درونی افراد آن شهر یا کشور هم اسفتاده کرد.اینکه افراد یک شهر یا کشور چقدر خوش اخلاق هستند چقدر از فضایل اخلاقی بهره برده اند
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني یکشنبه، 05 دی 1395
بدون تعصب عرض می کنم.قرار دادن شهر تهران در لیست 10 شهر بدتر واقعا اشتباه است.دوستانی که از وضعیت بغرنج 9 شهردیگر در این لیست اطلاع دارند عرض بدنه را تایید می کنند.به هیچ وجه شهر تهران قابل مقایسه با بقیه این شهرها نیست. البته این به هیچ وجه به معنی خوب بودن وضع شهری مثل تهران نیست.
0
مصطفی .
مصطفی کهن دوشنبه، 29 آذر 1395
رتبه ایران تو سالم ترین و تو شاد ترین نبود
0
ایمان ترنیان
ایمان ترنیان دوشنبه، 15 آذر 1395
فکر نمیکردم جایگاه تهران انقدر بد باشه واقعا افتضاحه.😕
0
امیر قربانی
امیر قربانی جمعه، 19 آذر 1395
(پاسخ) تهران جایگاه بدی داشت
0
امیر قربانی
امیر قربانی جمعه، 19 آذر 1395
عالی بود چون امار های داده شده بروز بودند و برای چند سال قبل نبود
0
فاطمه حسینی
فاطمه حسینی پنج شنبه، 18 آذر 1395
تهران بهشت من بود:)!
0
مهدی photo
مهدی جمعه، 14 آبان 1395
جامعه ساختاری نیست جزاز تک تک افراد.یک جامعه زمانی بهتر میشه که تغییرات از پایین با بالا باشه.از فرد به خانواده از خانواده به خانواده ی بزرگتر و اقوام تا محله و شهر و استان و کشور.و زمانی هم که یک فرد تغییر کنه پایه های اون جامعه محکمتر میشه
0
مریم بهزادی photo
مریم بهزادی دوشنبه، 10 آبان 1395
در پاسخ دوست مون زینا کرمی باید عرض کرد ایران هر جایگاهی که داشته باشه برای ما عزیز. یادمون باشه یه علت پیشرفت مردم کشورهای اروپایی و آمریکایی احترام به کشورشون و وطن پرستی شونه
0
سروش عباسی
سروش عباسی دوشنبه، 10 آبان 1395
جالب بود
0
میرزا قشمشم photo
میرزا قشمشم دوشنبه، 10 آبان 1395
..دم تو این شانسم ، چرا ایران چرا دهه ۶۰؟
0
محمد جواد سالاری
محمد جواد سالاری یکشنبه، 09 آبان 1395
معیارها بسیار متفاوتند و از دیدگاه های مختلفی میشه این رده بندی ها رو انجام داد و از اونجایی که هیچوقت غربی ها معیارهای الهی رو در نظر نمیگیرند هیچوقت رتبه ایران واقعی نیست البته به هیچ وجه منظورم این نیست که اگه معیارهای دینی رو در نظر بگیریم ایران وضعیتش خیلی خوبه، میترسم از این هم رتبه مون بدتر بشه!!! ولی به هر حال در زمینه هایی مثل همبستگی اجتماعی بخاطر برگزاری مراسمات مذهبی وضعیت تقریبا خوبی داریم.
0
مرتضی photo
مرتضی یکشنبه، 09 آبان 1395
چه فایده دنیا دارن اما اخرت که ندارن
0
زینا کرمی
زینا کرمی یکشنبه، 09 آبان 1395
(پاسخ) اونوقت شما مشخص میکنید که اونا آخرت دارن یا نه؟کسی که دنیا نداشته باشه آخرتم نداره قطعا.دنیا که نقد رو ول کردین چسبیدین به بهشت نسیه؟!
0
Aliakbar Yari
Aliakbar Yari یکشنبه، 09 آبان 1395
(پاسخ) عجب مغلطه ای و قیاسی کردی مرتضی جان هرکس دنیا و آخرت اش را بر اساس تفکر و نگرش خود می سازد و نه چیزی دیگر. وکسانی که این دنیا را برای خودجهنم کرده اند. آخرتی پربارتر ندادند.
0
زینا کرمی
زینا کرمی یکشنبه، 09 آبان 1395
یه جوری نوشتین کشور عزیزمان ایران رتبه۵۷داره که انگار افتخار میکنیت ایرانرتبه۸۰نداره!
0
Mehdi Noghabi
Mehdi Noghabi یکشنبه، 09 آبان 1395
واقعا که آدم با دیدن این آمارها نارحت میشه
0
سجاد مظفري
سجاد مظفري یکشنبه، 09 آبان 1395
خوشبحال مردم دانمارك
0
محسن photo
محسن یکشنبه، 09 آبان 1395
شهر و کشور من چه جایگاه بالایی داره تهران ایران