مصرف قهوه از بروز سرطان کبد جلوگیری می‌کند

مصرف قهوه از بروز سرطان کبد جلوگیری می‌کند

میلاد

شکیب

1396/03/08

3374

بار بازدید شده
Drinking-coffee-may-help-prevent-liver-cancer نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مصرف زیاد قهوه به کاهش خطر ابتلا به سرطان کبد کمک می‌کند.
3374
مصرف قهوه از بروز سرطان کبد جلوگیری می‌کند
Vidoal
4.39
مصرف قهوه از بروز سرطان کبد جلوگیری می‌کند
نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مصرف زیاد قهوه به کاهش خطر ابتلا به سرطان کبد کمک می‌کند.

پژوهش‌گران به این نتیجه رسیده‌اند که احتمال بروز سرطان هپاتوسلولار (hepatocellular cancer) در افرادی که قهوه زیادی مصرف می‌کنند کم‌تر است. سرطان هپاتوسلولار یا HCC یکی از رایج‌ترین شکل‌های اولیه سرطان کبد است. این موضوع تا حدودی در مورد قهوه‌های بدون کافئین هم صدق می‌کند.

متخصصان دانشگاه‌های ساوتهمپتون و ادینبورگ اطلاعات مربوط به ۲۶ پژوهش مختلف را که در آن‌ها مجموع ۲/۲۵ میلیون نفر حضور داشته‌اند، بررسی و تحلیل کردند. طبق نتایج این پژوهش که در نشریه BMJ Open به چاپ رسیده، افرادی که روزی یک فنجان قهوه مصرف می‌کنند، نسبت به افرادی که اصلا قهوه مصرف نمی‌کنند ۲۰ درصد کم‌تر در معرض خطر ابتلا به سرطان هپاتوسلولار هستند.

افرادی که ۲ فنجان قهوه در روز مصرف می‌کنند ۳۵ درصد و افرادی که ۵ فنجان قهوه در روز مصرف می‌کنند ۵۰ درصد کم‌تر از دیگران در معرض خطر ابتلا به این نوع سرطان قرار می‌گیرند. پژوهش‌گران دریافتند که اثر محافظتی قهوه بدون کافئین «نسبت به قهوه معمولی کم‌تر و در مواردی نامشخص است».  
 
نویسندگان این پژوهش عنوان کرده‌اند که: «خوب است که برای جلوگیری از بروز سرطان مزمن هپاتوسلولار، قهوه را بیش از پیش وارد سبک زندگی افراد کنیم، گرچه به دلیل اثرات ناخوشایند کافئین روی برخی از افرادی که به این دلیل تمایلی به مصرف قهوه ندارند، بهتر است از قهوه‌های بدون کافئین در این شیوه استفاده کنیم».
 
دکتر الیور کندی (Oliver Kennedy)، سرپرست نویسندگان این پژوهش از دانشگاه ساوتهمپتون، می‌گوید: «قهوه دارای فواید بسیار زیادی برای سلامتی انسان است و دستاوردهای پژوهش ما نشان از اثر مثبت این ماده در کاهش موثر خطر ابتلا به سرطان کبد دارد. البته ما نمی‌گوییم که افراد باید با روزی ۵ فنجان قهوه شروع کنند. در مورد آسیب‌های بالقوه مصرف زیاد کافئین باید پژوهش‌های بیش‌تری انجام شود. البته در حال حاضر شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد برخی از گروه‌های مشخص مانند زنان باردار باید از مصرف زیاد قهوه خودداری کنند. با این اوصاف، با توجه به افزایش آمار مبتلایان به سرطان هپاتوسلولار و کمبود راه‌های پیش‌گیری، یافته‌های پژوهش ما حرکت رو به جلویی در این زمینه است».

پروفسور پیتر هایس از دانشگاه ادینبورگ، می‌گوید: «ما نشان داده‌ایم که قهوه خطر ابتلا به سیروز (التهاب شدید کبد) و همچنین سرطان کبد را کاهش می‌دهد. طبق گزارش‌ها، قهوه احتمال مرگ بر اثر دلایل مختلف را کاهش می‌دهد. در پژوهش ما همچنین بیان می‌شود که قهوه می‌تواند یک داروی طبیعی شگفت‌انگیز باشد».