آیا می‌توان عمر انسان‌ها را افزایش داد؟

آیا می‌توان عمر انسان‌ها را افزایش داد؟

میلاد

شکیب

1395/09/28

5311

بار بازدید شده
Reprogramming-the-body-could-extend-lifespan دانشمندان با برنامه‌ریزی مجدد سلول‌های موش‌ها و با استفاده از تکنیک‌هایی که روند پیری را برعکس می‌کند، موفق شدند تا طول عمر این حیوانات را افزایش دهند.
5311
آیا می‌توان عمر انسان‌ها را افزایش داد؟
Vidoal
4.53
آیا می‌توان عمر انسان‌ها را افزایش داد؟
دانشمندان با برنامه‌ریزی مجدد سلول‌های موش‌ها و با استفاده از تکنیک‌هایی که روند پیری را برعکس می‌کند، موفق شدند تا طول عمر این حیوانات را افزایش دهند. تلاش‌های پیشین دانشمندان منجر به جوان شدن سلول‌های موش‌ها شده بود اما موش‌ها به‌سرعت تومور درمی‌آوردند و از بین می‌رفتند.

با این حال، تیم پژوهشی این مطالعه جدید که پروفسور خوان کارلوس ایزپیسوا بلمونته از موسسه سالک (Salk Institute) در آمریکا سرپرست آن بوده است، عنوان کرده‌اند که موش‌ها در این روش ۳۰ درصد بیش‌تر نسبت به موش‌های دیگر عمر می‌کنند. آن‌ها همچنین خبر از نتایج مثبت تست این داروها روی سلول‌های انسانی در آزمایشگاه داده‌اند.

پروفسور ایزپیسوا بلمونته می‌گوید: «مطالعات ما نشان می‌دهد که پیر شدن فقط در یک جهت مشخص روی نمی‌دهد. این روند انعطاف‌پذیر است و با یک تنظیم دقیق می‌توان روند پیری را برعکس کرد».

این تکنیک در واقع تبدیل سلول‌ها به سلول‌های بنیادین است که در این حالت می‌توان سلول را تبدیل به هر نوع سلول مشخص کرد. آلساندرو اُکامپو، یکی دیگر از اعضای این پژوهش می‌گوید: «آن‌چه ما و دیگر متخصصان سلول‌های بنیادی مشاهده کردیم این بود که وقتی شما سلول‌ها را وادار به برنامه‌ریزی مجدد می‌کنید، آن‌ها جوان‌تر به نظر می‌رسند. پرسش بعدی این است که آیا این روند را می‌توان در انسان پیاده کرد یا خیر؟».

با این همه، ایجاد سلول‌های بنیادین، که به‌سرعت تقسیم شده و در رشد جنین هم تاثیر به‌سزایی دارند، در افراد بزرگ‌سال باعث افزایش خطر تولید تومور می‌شوند و در نتیجه سرطان به دلیل این‌که باعث تقسیم شدن غیر قابل کنترل سلول‌ها تا از بین رفتن ارگان‌ها می‌شود، فرد را رو به زوال و نابودی می‌برد.

یکی دیگر از مشکلات برنامه‌ریزی مجدد سلول‌ها این است که وجود هر کدام از سلول‌ها برای عملکرد درست بدن لازم‌اند، بنابراین تبدیل کردن بسیاری از آن‌ها به سلول‌های بنیادین باعث مرگ فرد می‌شود. با این همه دانشمندان معتقدند قادرند با استفاده از روش‌های نوین دستاوردی را که در موش‌ها به دست آمده در مورد انسان‌ها هم به کار ببرند.

منبع: independent
سوالات و نظرات کاربران
0
keyvan photo
keyvan سه شنبه، 19 دی 1396
سلام بر دوستان عزیز اینکه میگن دنیا فانیه چون علم پزشکی انقدر پیشرفت نکرده شما فکر کنید که انسان روزی مثل ماشین میشه تعمیر بشه و اصلا نمیره علت مرگ ایست قلب و مرگ سلول ها و مرگ مغز می باشد که اگر علم پزشکی انقدر پیشرفت کند میتوان همه این مشکلات را حل کرد
0
ربابه ابراهیمی
ربابه ابراهیمی سه شنبه، 23 خرداد 1396
با علم هر کاری رو میشه کرد فقط نمیشه جلوی مرگ رو گرفت.
0
محمدرضا جوکار
محمدرضا جوکار پنج شنبه، 26 اسفند 1395
جالبه که ادما بتونند با علم خودشون به هر چیزی که می خوان دست پیدا کنن حتی می تونن عمر خودشون رو هم افزایش بدن
0
ادریس دانا
ادریس دانا چهارشنبه، 25 اسفند 1395
ورزش کنی تغذیه درست داشتی همهچی بر وقف مرادت هم که باشه بیشتر از 130 عمر نمیکنی به گفته محققان
0
میلاد کیهان پور
میلاد کیهان پور شنبه، 25 دی 1395
همین که نمیدونیم کی قراره بمیریم واقعا عالیه و ب نظرم اگه خدا نخواهد حتی یک برگم از درخت نمیفته. همه چیز با علم قرار نیس ثابت بشه.
0
تیزهوش باهوش آبادی
تیزهوش باهوش آبادی پنج شنبه، 23 دی 1395
به نظر من عمر دست خداست و موجودی که خود خداوند متعال آفریده می خواد در کار خدا دخلت کنه،این درسته؟؟؟؟؟
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني دوشنبه، 20 دی 1395
این دنیا فانی و زودگذره حالا فوقش 10-15 سال دیر تر بمیریم چه فایده ای داره؟ در برابر بی نهایت سالی که بعد از گذشتن از مرحله مرگ انتظار ما رو می کشه
0
رامتین کریمی
رامتین کریمی شنبه، 18 دی 1395
در ضمن این دارو زمانی خوبه که در سنین جوانی و یا حداقل میان سالی فرد مصرف بشه وگرنه افزایش عمر فرد پیر و از کار افتاده علاوه بر تحمیل هزینه های سنگین بر جامعه باعث عذاب کشیدن خود فرد هم می شود.امیدوارم بعد از کشف این دارو مردم احساسی عمل نکنند!
0
رامتین کریمی
رامتین کریمی شنبه، 18 دی 1395
بنده در یک مقاله قبلا خونده بودم که روند پیری به هیپوتالاموس مربوطه و با کار کردن بر روی اون میشه کندترش کرد!اما خب همه ی این ها فرضیس و تا واقعیت و کشف آب حیات و اکسیر جوانی هنوز راه زیادی در پیش داریم!
0
امیر قربانی
امیر قربانی یکشنبه، 28 آذر 1395
حساب کنید که بسه دارویی درست کرد ک عمر انسان ها رو زیاد کنه اون وقت دنیا پر میشه از ادم های پیر و باید انسان های جوان از انها نگه داری کنند بعدا آلزایمر میگیرند و هزاران بدی دیگه خوب نیست انسان ها زیاد تر عمر کنند البته جر اگر انها توانایی انجام کار خود را داشته باشند بتوانند به غیر از کار خود کار دیگران هم انجام دهند مفید خواهند بود ولی فکر کنم ممکن نباشد
0
Eli Mehr
Eli Mehr چهارشنبه، 08 دی 1395
(پاسخ) وقتی میگن عمر زیاد میشه لزوما زمان پیری نیست. شما دیرتر پیر میشید . پس این نگرانسوی شما منتفیه
0
عارف نجف پور
عارف نجف پور سه شنبه، 07 دی 1395
تحقیق جالبی است .
0
alireza rahimi
alireza rahimi شنبه، 04 دی 1395
تحقیق جالبی هستش اگه جواب بده من حاضر نیستم استفاده کنم:)))))
0
مرتضی  photo
مرتضی چهارشنبه، 01 دی 1395
خدا نکنه..اونوقت همش بدبختیه ب نظر من ک اصلا همچی چیزی عملی نشه خیلی بهتره
0
مصطفی .
مصطفی کهن دوشنبه، 29 آذر 1395
پس تحفبقات ادامه داده.تا حالا که نتبجه موفقیت نسبی باخطر ابتلا به تومور و سرطان بوده
0
امیر خوشنویسان
امیر خوشنویسان یکشنبه، 28 آذر 1395
این تحقیق نشون میده مرگ حق نیست بلکه زندگی حق است