دستگاهی که آلزایمز، پارکینسون و سرطان سینه را تشخیص می‌دهد

دستگاهی که آلزایمز، پارکینسون و سرطان سینه را تشخیص می‌دهد

گروه آموزشی

ویدوآل

1395/03/12

5077

بار بازدید شده
biosensor-could-detect-Parkinson-Alzheimer-and-cancer پژوهش‌گران آزمایشگاه ملی نانوتکنولوژی (LNNano) در کشور برزیل یک بیوسنسور در مقیاس نانو تولید کرده‌اند که قادر است برخی از سرطان‌ها و بیماری‌های مربوط به اعصاب را شناسایی کند.
5077
دستگاهی که آلزایمز، پارکینسون و سرطان سینه را تشخیص می‌دهد
Vidoal
4.27
دستگاهی که آلزایمز، پارکینسون و سرطان سینه را تشخیص می‌دهد
پژوهش‌گران آزمایشگاه ملی نانوتکنولوژی (LNNano) در کشور برزیل یک بیوسنسور در مقیاس نانو تولید کرده‌اند که قادر است برخی از سرطان‌ها و بیماری‌های مربوط به اعصاب را شناسایی کند. کارلوس سزار بوف بوفون (Carlos Cesar Bof Bufon) یکی از اعضای این تیم پژوهشی، بیان می‌کند که ویژگی اصلی ابزاری که ساخته‌اند فقط قابل حمل بودن آن نیست، بلکه این دستگاه بسیار قوی‌تر و موثرتر از یک سنسور عمل می‌کند. او می‌گوید: «به دلیل وجود حس‌گرهای نانومتریک، این دستگاه قادر است مولکول‌هایی را که در پایین‌ترین سطح ممکن در ماده در حال آزمایش وجود دارند شناسایی کند. چنین پلتفرم‌هایی قادرند تا جایی توسعه پیدا کنند که بتوانند بیماری‌های پیچیده را در کم‌ترین زمان ممکن، به صورت ایمن و نسبتا ارزان و با استفاده از سیستم‌های در مقیاس نانو به منظور شناسایی مولکول‌های مورد نظر تشخیص دهند». اما این دستگاه چگونه کار می‌کند؟
 
                           

این ابزار کوچک یک دستگاه الکترونیکی است که اساسا از یک ترانزیستور ارگانیک در مقیاس شیشه‌ای که در معرض یک محیط مایع قرار دارد تشکیل شده است. ترانزیستورها ولتاژ را تنظیم می‌کنند و به‌عنوان یک سوئیچ یا ورودی سیگنال‌های الکترونیکی عمل می‌کنند. شاید با توجه به ساختار این دستگاه، ترانزیستور آن کمی غیرمعمول به نظر برسد چراکه دارای فقط یک لایه معین است در حالی که ترانزیستورها معمولا از چندین لایه مواد گوناگون تشکیل می‌شوند. در این ترانزیستور فرم ساده‌شده و تقلیل‌یافته ترکیب گلوتاتیون پپتید (GSH) قرار دارد. این ترکیب با ترکیب گلوتاتیون ترانسفراز (GST)، یک آنزیم مرتبط با بیماری‌هایی نظیر پارکینسون، آلزایمر و سرطان سینه، واکنش نشان می‌دهد. این واکنش که از طریق ترانزیستور اتفاق می‌افتد، در واقع اساس تشخیص بیماری‌ها در این دستگاه است. علاوه بر این، تیم سازنده معتقد است با  تعویض گلوتاتیون پپتید با مواد ترکیبی دیگر که با بیماری‌های دیگر مرتبط‌‌اند، می‌توان از این دستگاه در تشخیص امراض دیگر نیز کمک گرفت. گفتنی است نتایج این پژوهش در نشریه Organic Electronics  به چاپ رسیده است.
 
منبع: ScienceAlert
سوالات و نظرات کاربران
0
elias zavalgard
elias zavalgard چهارشنبه، 14 آذر 1397
اگه راه درمان پیدا بشه خیلی با رازش تر از تشخیص بیماری هست به نظر من تلاش ها باید در راستای درمان باشه گرچه تشخیص هم مهمه
0
sepehr manafi
sepehr manafi چهارشنبه، 11 اسفند 1395
خیلی جالبه.میتونه به پزشک ها کمک زیادی بکنه.
0
مصطفی .
مصطفی ک شنبه، 04 دی 1395
مطلب جالبی بود.کمک میکنه تو شناسایی بیماری