متابولیسم و نقش آن در لاغری

متابولیسم و نقش آن در لاغری

گروه آموزشی

ویدوآل

1395/01/30

15408

بار بازدید شده
What-is-metabolism-and-its-role-in-losin-weight بسیاری ادعا می‌کنند که میزان متابولیسم آن‌ها بسیار پایین است و به همین علت روند لاغری برای آن‌ها، روندی به شدت ملال‌آور و سخت است؛ هر چقدر هم کم بخورند باز هم چاق می‌شوند...
15408
متابولیسم و نقش آن در لاغری
Vidoal
4.8
متابولیسم و نقش آن در لاغری
بسیاری بر این باورند که میزان متابولیسم آن‌ها بسیار پایین است و به همین علت روند لاغری برای آن‌ها، روندی به شدت ملال‌آور و سخت است؛ به این ترتیب که هر چقدر هم کم بخورند باز هم چاق می‌شوند. اما آیا می‌توان تمام تقصیر را بر گردن متابولیسم انداخت؟ و آیا راهی وجود دارد که میزان متابولیسم را افزایش دهیم؟ بسیاری از افراد واژه‌ی متابولیسم را مدام استفاده می‌کنند ولی تعداد کمی از آن‌ها از ماهیت واقعی متابولیسم آگاهی دارند. برای شروع بهتر است درکی صحیح از کلیت فرآیند متابولیسم داشته باشیم و به این پرسش پاسخ دهیم که متابولیسم چیست؟

درکی عمومی و سطحی از متابولیسم در بین افراد غیرمتخصص این است که متابولیسم میزان سوزاندن کالری مواد غذایی و تبدیل آن‌ها به انرژی است. اما این تعریف، تعریفی به شدت ساده‌انگارانه است. اگر بخواهیم به صورت علمی توضیح دهیم، متابولیسم مجموعه‌ای از تمامی واکنش‌های شیمیایی در حال رخ‌دادن در بدن شما است. دو نوع واکنش شیمیایی بسیار پر اهمیت همیشه و به صورت همزمان در حال رخ‌دادن هستند؛ واکنش‌های شیمیایی آنابولیک که در واقع کار ساخت و ساز و مصرف انرژی را بر عهده دارند و واکنش‌های کاتابولیک که در عمل، کار تجزیه و شکستن واحد‌های بزرگ‌تر و تبدیل آن‌ها به انرژی مورد نیاز بدن را انجام می‌دهند.
 

 
میزان متابولیسم پایه، میزان انرژی مصرفی، فقط برای عملکرد حیاتی مانند گردش خون، تنفس، رشد سلولی، تنظیم دمای بدن، عملکرد مغز و دستگاه عصبی، انقباض ماهیچه‌هاست. میزان متابولیسم پایه می‌تواند بر اساس جنسیت، اندازه‌ی بدن، ساختار بدن و سن شما متغیر باشد. با پا گذاشتن به سنین پیری، با کاهش بافت عضلانی در سطح بدن، سوخت و ساز بدن شما به طور چشمگیری کاهش می‌یابد. ولی اگر شما میزان متابولیسم پایینی دارید همه‌ی تقصیر را نمی‌توانید گردن آن بیندازید. همان طور که گفتیم سوخت و ساز بدن شما در رابطه‌ی تنگاتنگی با میزان بافت عضلانی شما قرار دارد. بدین معنا، افرادی که متابولیسم بالاتری دارند، طبیعتا افرادی پر‌تحرک‌تر هستند و میزان بافت عضلانی در آن‌ها بیشتر است.

پس اگر می‌خواهید متابولیسم خود را افزایش دهید روشی بسیار ساده وجود دارد. کافی است فقط ورزش کردن را در برنامه‌ی شخصی خود قرار داده، فعال‌تر شوید و بافت عضلانی خود را افزایش دهید. روش ساده‌تر دیگری که شما را در افزایش میزان سوخت‌ و ساز بدنتان یاری می‌دهد، افزایش وعده‌های غذایی است. تبدیل مواد غذایی به انرژی در بدن خود فرآیندی انرژی‌بر است. پس اگر در طول روز بتوانید خود را در فرآیند هضم قرار دهید، می‌توانید میزان قابل توجهی از انرژی را در فرایند شکستن ساختار مواد غذایی مصرف کنید. مواد غذایی پر ادویه و به خصوص تند نیز می‌تواند تا حدودی در بازه‌های زمانی کوتاه متابولیسم شما را افزایش دهد. غذاهایی همچون گوشت‌های قرمز، حبوبات، دانه‌های گیاهی، لبنیات‌ کم‌چرب و تخم‌مرغ می‌توانند با ساختار پیچیده‌ خود، متابولیسم بدن شما را افزایش دهند.

در نهایت می‌توان این گونه گفت که مواردی همچون ژنتیک که قابل تغییر نیستند، نقشی اساسی در میزان متابولیسم شما بازی می‌کنند اما مواردی همچون سبک زندگی و برنامه‌ی غذایی که کاملا قابل تغییر است، دست کمی از موارد ژنتیکی ندارند و با ایجاد تغییر در آن‌ها شما می‌توانید افزایشی چشمگیر را در متابولیسم خود رقم بزنید.

توصیه می‌کنیم ویدیو: "چگونه وزن ما کم می‌شود" را دیده و مقاله‌های زیر را مطالعه کنید:

منابع: drfuhrman.com | mckinley.illinois.edu | ncbi.nlm.nih.gov

سوالات و نظرات کاربران
1
farinazi720 H
farinazi720 H دوشنبه، 22 خرداد 1396
براى كوچك كردن شكم هم لطفاًمطلب بذاريد.
1
میریام جان
ماری جان دوشنبه، 23 اسفند 1395
بعضی سبزیجات مثل کرفس باعث لاغری میشود
1
فرهاد بوداغ
فرهاد بوداغ یکشنبه، 15 اسفند 1395
واقعأ عالی بود.
1
مصطفی .
مصطفی ک شنبه، 04 دی 1395
وعده های غذایی کوچک بین وعده های اصلی خیلی موثره در کاهش اسهتا و همچنین پرخوری
1
سیاوش غلامی
Siavash Gholami شنبه، 01 آبان 1395
مرسی...لطفا راهکاری برای آب کردن سری تر شکم پیشنهاد بدید
1
حسين كلايى photo
حسين كلايى پنج شنبه، 02 اردیبهشت 1395
بسيار عالي بود ، سپاس بابت ارائه اين نوع موضوعات براي بهتر شدن سبك زندگي...
0
Narsis Ghesisin
دوشنبه، 30 فروردین 1395
منبع این مقاله چیست؟
0
زنده یاد افشین ذریه
زنده یاد افشین ذریه دوشنبه، 30 فروردین 1395
(پاسخ) لینک‌های منابع به انتهای مقاله اضافه شد.