سه راه برای گفتن نه به دیگران بدون احساس بد

سه راه برای گفتن نه به دیگران بدون احساس بد

گروه آموزشی

ویدوآل

1395/02/21

14817

بار بازدید شده
Three-Ways-to-Nicely-Say-No آیا تا به حال در قبال درخواست یکی از آشنایان خود به او نه گفته‌اید؟ اگر این کار را کرده‌اید بعد از آن چه احساسی داشته‌اید؟ برای همه ما پیش آمده یکی از دوستان یا آشنایان‌مان درخواست کاری از ما کرده و...
14817
سه راه برای گفتن نه به دیگران بدون احساس بد
Vidoal
4.08
سه راه برای گفتن نه به دیگران بدون احساس بد
آیا تا به حال در قبال درخواست یکی از آشنایان خود به او نه گفته‌اید؟ اگر این کار را کرده‌اید بعد از آن چه احساسی داشته‌اید؟ برای همه ما پیش آمده یکی از دوستان یا آشنایان‌مان درخواست کاری از ما کرده و ما در آن لحظه به دلیل مشغله یا هر مسئله دیگر توان انجام آن را نداشته‌ایم اما به هزاران دلیل مختلف درخواست او را پاسخ گفته‌ایم یا اگر در آن لحظه به قول معروف روی خود را سفت کرده‌ایم و به او نه گفته‌ایم، پس از آن احساس گناه کرده‌ایم.
تقریبا همه ما با این وضعیت آشناییم و بسیاری از ما با نه گفتن مشکل داریم و نمی‌دانیم چگونه این مسئله را مدیریت کنیم. معمولا در این حالت به‌رغم میل باطنی خود به درخواست طرف مقابل‌مان بله گفته‌ایم و پس از آن هزار بار خودمان را سرزنش کرده‌ایم که چرا از واژه دو حرفی نه استفاده نکرده‌ایم. اما راه‌حل این ماجرا چیست؟ چگونه می‌شود به دیگران بدون احساس گناه نه گفت؟
اگر شما جزو افراد مردم‌شادکن هستید یا از ترس اینکه دیگران از دست‌تان ناراحت شوند به آن‌ها نه نمی‌گویید، احتمالا در بسیاری از این لحظات بار روانی و فشار عصبی را تجربه کرده‌اید. گفتن واژه نه برای بسیاری از مردم کار دشواری است و وقتی هم این کار را می‌کنند احساس گناه، شرم، ناامیدی و عصبیت به آن‌ها دست می‌دهد.
حقیقت این است که ما همیشه نمی‌توانیم از نظر روانی، جسمی و حتی مالی کارهایی را که دیگران از ما می‌خواهند انجام دهیم. گاهی مردم از ما درخواست‌های غیرمنطقی دارند. اما این ترس ناشی از گفتن واژه نه از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ تعدادی از این دلایل به شرح زیرند:
  1. از این می‌ترسم که فردی که به او نه می‌گویم از من ناامید شود و ایمانش را به توانایی‌های من از دست بدهد.
  2. می‌ترسم به کسی که نه می‌گویم از دست من ناراحت شود.
  3. اگر نتوانم کاری را که کسی از من انتظار دارد انجام دهم، احساس بازنده بودن می‌کنم.
  4. اگر به کسی بگویم نه احساس بی‌کفایتی و بی‌لیاقتی می‌کنم.
همچنین شرایط و موقعیت‌هایی که یک فرد در آن برای گفتن نه به دیگران احساس معذب بودن می‌کند به شرح زیر است:
  1. در محل کار
  2. در مقابل درخواست دوستان
  3. درون خانواده و روابط عاشقانه
درست است که در اکثر اوقات حسی درون‌مان ما را اجبار به قبول کردن درخواستی می‌کند، اما می‌توان در شرایط مختلف بدون احساس گناه درخواستی را رد کرد. گاهی گفتن نه حس خوبی به ما می‌دهد، فشار و بار روانی زیادی را از روی دوش ما برمی‌دارد و بر سلامت روحی و روانی ما تاثیر مثبتی می‌گذارد. در ادامه سه راه و استراتژی موثر را به شما می‌آموزیم که با استفاده از آن‌ها به راحتی و بدون احساس گناه به دیگران نه بگویید:

1. صادقانه رفتار کنید: خیلی وقت‌ها صرف گفتن نه اثرگذار نیست، چراکه کسی که به او نه می‌گویید دلیل آن را متوجه نمی‌شود. دلیل خود را صادقانه و راحت به فردی که از شما درخواستی کرده بگویید. برای مثال، وقتی در محل کار، کارهای زیادی سرتان ریخته و فردی از شما درخواستی می‌کند می‌توانید این‌گونه به او پاسخ دهید: «واقعا متاسفم ولی الان زمان خوبی برای این‌که کار دیگری به من بسپرید نیست. در حال حاضر کارهای زیادی دارم که برای انجام آن‌ها زمان زیادی لازم دارم». البته چنین گفت‌وگویی فقط در یک دنیا ایده‌آل صورت می‌گیرد. هیچ رئیس یا سازمانی نمی‌تواند دائما شاهد نه گفتن شما باشد. به همین دلیل اگر فکر می‌کنید کارتان بیش از اندازه است و نمی‌توانید آن‌ها را به موقع تحویل دهید، بهتر است با مدیر خود در این زمینه به طور جدی صحبت کنید.   

2. یک راه‌حل جایگزین پیشنهاد دهید: این روزها همه مشغله زیادی دارند و تقریبا تقویم‌شان پر است و اگر خیلی درست برنامه‌ریزی کنند می‌توانند تعادل مناسبی بین کارهای بیرون و روابط خانوادگی خود ایجاد کنند. با این حال بسیاری دوست دارند تا آن‌جا که می‌توانند به نزدیکان خود کمک کنند. در این حالت به جای این‌که به آن‌ها فقط نه بگویید یک راه‌حل جایگزین به آن‌ها پیشنهاد دهید. برای مثال اگر دوستی از شما می‌خواهد که در خانه‌تان جشن تولد بگیرید و برای شما امکان‌پذیر نیست، می‌توانید به آن‌ها شام خوردن در بیرون منزل را پیشنهاد دهید و یا در نهایت زمان تولد را جابه‌جا کنید. یا اگر در محل کارتان، کاری از شما درخواست می‌شود به سازمان خود بگویید که در زمان مناسب‌تری در آینده نزدیک آن را انجام خواهید داد.

3. فقط بگویید نه: گاهی در مواقعی اصلا دلتان نمی‌خواهد دلیل نه گفتن‌تان را به کسی عنوان کنید و یا تمایل ندارید پیشنهاد جایگزینی ارائه کنید. در این حالت یک نه قاطعانه بگویید تا طرف شما بفهمد که نمی‌تواند از شما سواستفاده کند.
گفتن نه به دیگران به معنای مهربان بودن با خودتان است. همین که وظایف خود را در زندگی و محل کار به طور دقیق و کامل انجام می‌دهید و تمام تلاش خود را می‌کنید کافی است. اگر می‌خواهید با دیگران مهربان باشید باید ابتدا با خود مهربان باشید و نه گفتن یکی از این مهربان بودن‌ها با خود است. سعی کنید در تمام زندگی تعادل مناسبی بین نه گفتن‌ها و آره گفتن‌های خود ایجاد کنید تا زندگی راحت‌تر و جذاب‌تر شود.

در صورت تمایل، تجربیات خود را در بخش نظرات ثبت کنید.
سوالات و نظرات کاربران
1
مریم r
مریم r دوشنبه، 21 خرداد 1397
نه راحت ترین کار دنیاست اما اولش سخته بعد میبینی چقدر ارامش بهت میده
1
نیوشا photo
نیوشا پنج شنبه، 21 اردیبهشت 1396
من هر وقت اومدم برای بیرون نرفتن با کسی نه بگم، پیچوندن تلقی شد. دلیلی نداره آدم هر وقت نمیخواد بره بیرون دلیل خاصی داشته باشه که، گاهی آدم دوست داره خونه با یک کتاب یا فیلم تنها باشه، منتها سخته برای اکثر افراد پذیرش این که ممکنه کتاب یا فیلم (یا هر چیز دیگه ای) جذاب تر از اونا باشه
1
بی تا یاسری
بی تا یاسری سه شنبه، 29 فروردین 1396
من الا نمیتونم بگم نه خیلی بده و خیلی مواقع هم خودم و هم خانواده م به خاطر این کار اذیت شدیم
1
آرش لقمانی
آرش لقمانی جمعه، 18 فروردین 1396
اگر نمیتونید نه بگید گفتن جواب رو به چند لحظه بعد موکول کنید و بگید باید در موردش کمی بیشتر فکر کنم. وقتی بیشتر به عواقب جواب مثبت فکر کنید قطعا راحت تر نه میگید. امتحان کنید...
1
محبوبه توکلی
محبوبه توکلی یکشنبه، 06 فروردین 1396
سلام کار بسیار سختی است امیدوارم این مطالب آموزنده بتونه مهارت نه گفتن رو در ما تقویت کنه. با تشکر
1
سعید آرمیده
سعید آرمیده شنبه، 05 فروردین 1396
سلام. ((نه گفتن)) یکی از مهارت های مهم است . همان طور که در داخل مطلب اشاره شد. البته اگر با دلیل عنوان شود خیلی مهم و تاثیر گذار خواهد بود. آموزش این مهارت به کودکان در این زمان از اهمیت بالایی برخوردار است.
1
مرتضی تبریزی
مرتضی تبریزی سه شنبه، 10 اسفند 1395
یکی از بدترین بالاهایی که سرمون میاد اینه که قدرت نه گفتن رو خیلی از ما بلد نیستیم . مقلا همیم معضل مواد مخدر واسه اینکه که بسیاری نمیتونن به اولین تعارف نه بگن .
1
منصوره سادات حسینی
منصوره سادات حسینی جمعه، 24 دی 1395
واقعا من هم جز دسته هستم نه گفتن برآیم بسیار سخت است و بسیار چه روحی چه مالی متضرر شدم و هنوز نتونستم بهم این مهارت دست یابم که به نظرم عزت نفس بالا و تمرین زیاد میاد مطالب کاربردی واقعا بتونم عملی کنم
1
Pooria Teimoory
Pooria Teimoory جمعه، 10 دی 1395
نه گفتن مهارتيه كه يك روزه بدست نمياد، ساده ترين كار شايد از طريق تصور ذهنى موقعيت هاى مختلف و مرور باشه شايد جواب بده. ويدوآل يه گزينه لايك و ديسلايك هم قراره بده، تا نظرات مرتبط تر بالا بياد!
1
مصطفی .
مصطفی ک شنبه، 04 دی 1395
نه ما بستگی بو موقعیت های متفاوت میتونه همراه با علت و توصیه باشه.مممنون از مطلبتون
1
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني چهارشنبه، 01 دی 1395
پاراگراف آخر مفهوم مهم و زیبایی رو بیان می کنه. باید کمی هم با خود مهربان باشیم و احترام درونی خود را هم نگه داریم.با واژه عزت نفس هم قرابت معنایی داره
1
امیر صدساله زاده
امیر صدساله زاده چهارشنبه، 10 آذر 1395
بعی وقتا گفتن ،نه، خیلی سخته
1
میرمحمد حسینی
Mohammd Hosseini دوشنبه، 01 آذر 1395
مهارت مهمیه و خوشبختانه من این مهارت رو دارم :))
0
علیرضا یوسفی
علیرضا یوسفی یکشنبه، 25 مهر 1395
من حدودا 45 سالمه و از وقتی که یادم میاد بعلت عدم توانایی در "نه" گفتن, همیشه و همیشه تو رنج و عذاب افتادم, چه مالی و چه جانی. خیلی وقتا به خودم لعنت میفرستم که چرا نتونستم یه "نه" بگم...... مطلب تون خیلی مفید بود, امیدوارم با تمرین بتونم قدرت نه گفتن رو پیدا کنم.
0
حمیدرضا سالاری
حمیدرضا سالاری چهارشنبه، 21 مهر 1395
با تمرین کردن راحت میشه نه گفتن رو یاد گرفت و یاد داد
0
Mehr Tavan
Mehr Tavan چهارشنبه، 21 مهر 1395
Internal locus of control vs external locus of control.
0
سارا photo
سارا یکشنبه، 16 خرداد 1395
مهارت مهمیه که باید از سنین پایین به بچه ها آموزش داده بشه، اما نه اینکه از سر بخل و خساست یا تنبلی نه بگن بلکه وقتی واقعا به هر دلیلی نمیتونن اون کار رو انجام بدن
0
سهند قرائیان photo
سهند قرائیان چهارشنبه، 22 اردیبهشت 1395
بسیار عالی

تهيه‌کننده

گروه آموزشی ویدوآل
گروه آموزشی ویدوآل

ویدوآل، ارائه دهنده آموزشهای عمومی و تخصصی

نويسنده

میلاد شکیب
میلاد شکیب

تامین و مدیریت محتوا حرفه اصلی‌ام است؛ فرقی نمی‌کند در یک نشریه یا در فضای آنلاین. آن‌چه مهم است دقت در نوشتن، استفاده از منابع معتبر، بهره‌گیری از یک زبان ساده و روان و تامین محتوای کاربردی است.