چرا یک ذهن خسته تصمیم‌های اشتباه می‌گیرد؟

چرا یک ذهن خسته تصمیم‌های اشتباه می‌گیرد؟

میلاد

شکیب

1395/06/02

7992

بار بازدید شده
Why-a-Drained-Brain-Makes-Bad-Decisions مطالعات جدید نشان می‌دهد که یک ذهن خسته، قادر به تصمیم‌گیری‌های درست نیست و به همین دلیل توصیه می‌شود وقتی ذهن شما خالی است، تصمیم مهم برای زندگی خود نگیرید.
7992
چرا یک ذهن خسته تصمیم‌های اشتباه می‌گیرد؟
Vidoal
4.67
چرا یک ذهن خسته تصمیم‌های اشتباه می‌گیرد؟
مطالعات جدید نشان می‌دهد که یک ذهن خسته، قادر به تصمیم‌گیری‌های درست نیست و به همین دلیل توصیه می‌شود وقتی ذهن شما خسته است، تصمیم مهم برای زندگی خود نگیرید.
 
احتمالا تا به حال خیلی‌ها به شما گفته‌اند وقتی ذهن‌تان خسته است تصمیم جدی‌ای نگیرید، اما آیا علم هم این موضوع را تایید می‌کند؟ پاسخ به این پرسش بله است. به نظر می‌رسد مغز دارای یک آستانه تخلیه انرژی است که اگر از این آستانه گذر کند، انسان در تصمیم‌گیری‌های خود دچار مشکل می‌شود.
 
پژوهش‌گران موسسه سلامت و پژوهش (INSERM) در فرانسه به‌تازگی مطالعه‌ای را برای اثبات این موضوع انجام داده‌اند. تیم پژوهشی گروهی از دواطلبان را برای حضور در این آزمایش انتخاب کردند که آن‌ها در طول ۶ ساعت باید فعالیت‌هایی را انجام می‌دادند که حافظه‌شان را به چالش می‌کشید. در مقاطعی از آزمایش داوطلبان با وضعیتی روبه‌رو می‌شدند که در آن باید بین مقدار کمی پول نقد در همان لحظه یا مقدار بیش‌تری پول نقد برای مدتی بعد یکی را انتخاب کنند.
 
هر چه از زمان آزمایش می‌گذشت و داوطلبان بیش‌تر در معرض چالش‌های ذهنی قرار می‌گرفتند، بیش‌تر به سمت پول ساده‌تر (یعنی پول اندک در همان لحظه) گرایش پیدا می‌کردند. پژوهش‌گران این گروه را با گروهی از داوطلبان مقایسه کردند که فعالیت‌های ذهنی ساده‌تری انجام می‌دادند و وقت خود را به مطالعه کردن و انجام بازی‌های ویدئویی گذرانده بودند. نتیجه نشان داد که گروه دوم در اکثر موارد خسته نشدند و مقدار پول بیش‌تر برای مدتی بعد را انتخاب کردند.
 
پژوش‌گران همچنین مغز داوطلبان را fMRI کردند و به این نتیجه رسیدند که هر چه افراد فعالیت‌های ذهنی سخت‌تری انجام دهند، میزان فعالیت بخشی از مغز آن‌ها با نام شکنج فرونتال وسط (middle frontal gyrus) کاهش می‌یابد که مطالعات پیشین نشان می‌دهد که این بخش مغز مسئول تصمیم‌سازی است. اگر این مطالعه را با توجه به نتایج پژوهش‌های قبلی بررسی کنیم، به نظر می‌رسد در زمان خستگی بخش‌هایی از مغز که مسئول تصمیم‌گیری‌اند، دچار کاهش انرژی شده و در برابر خستگی تسلیم می‌شوند که این رویه بی‌شباهت به خستگی عضلات پس از یک تمرین جسمانی سخت نیست.
 
مغز روزانه از ۱۵ تا ۲۰ درصد قند خون در جریان استفاده می‌کند. مناطق مشخصی از مغز براساس فعالیت‌های عصبی بدن ما، کم یا زیاد از این انرژی استفاده می‌کنند. تازه‌ترین مطالعه‌ها در این زمینه نشان می‌دهد که انجام کارهای ذهنی سخت بخش عمده‌ای از این انرژی را مصرف کرده و چیزی برای تصمیم‌گیری باقی نمی‌ماند.
 
منبع: psychologytoday
سوالات و نظرات کاربران
0
Reza ....
Reza .... شنبه، 28 اسفند 1395
خب رابطه مستقیمی داره .وقتی خسته ای ذهنتم خسته است خب طبیعیه از قدرت تمرکز کاسته میشه در نتیجه قدرت تصمیم گیری اشتباه زیاد میشه..
0
behshad vzr
behshad vzr شنبه، 21 اسفند 1395
همچنین زمانی هم که اصابمون خورده و ناراحت هستیم هم نباید تصمیم بگیریم
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني یکشنبه، 26 دی 1395
ذهن خسته نیاز به استراحت دارد.احتمالا چنین ذهنی از شکیبایی و صبر بی بهره است.و به اینده توجهی ندارد
0
امیر قربانی
امیر قربانی دوشنبه، 06 دی 1395
آقای شکیب خیلی ممنون مطلب خوبی بود
0
مصطفی .
مصطفی کهن سه شنبه، 30 آذر 1395
تصمیم گرفتن هنگام خسته بودن عواقب بدی رو درپی خواهد داشت چون ممکنه صحیح تصمیم گرفته نشه
0
حامد photo
حامد پنج شنبه، 11 شهریور 1395
برای مطالب عالیتون سپاسگزارم. یه خواهش داشتم از بخش فنّیِ سایتتون که گزینهٔ unlike هم قرار بدین، مثلِ اینستاگرام، که اگه کسی خواست بتونه لایکِ خودش را -تا وقتی هنوز صفحه را نبسته- حذف کنه. با تشکر.
0
سامان  photo
سامان چهارشنبه، 03 شهریور 1395
به نظر میاد چند اشتباه در ترجمه وجود داره. ۱- در تیتر دوم نوشته‌اید: «مطالعات جدید نشان می‌دهد که یک ذهن خسته، قادر به تصمیم‌گیری‌های درست نیست و به همین دلیل توصیه می‌شود وقتی ذهن شما خالی است، تصمیم مهم برای زندگی خود نگیرید.» ذهن خالی معمولا در برابر ذهن خسته قرار می‌گیره. یعنی ذهن يا خسته و پره یا خالی و سرحال. پس در ترجمه باید میومده «وقتی ذهن شما خسته است...» نه «وقتی ذهن شما خالی است... » ۲- در انتهای پاراگراف سوم آمده: «نتیجه نشان داد که گروه دوم در اکثر موارد خسته نشدند و مقدار اندک پول را در همان لحظه انتخاب کردند.» در حالی که از کل پاراگراف و مقاله مفهومی برعکس برداشت می‌شه و گروه دوم قاعدتا پول ساده و کم رو انتخاب نکرده‌اند اما شما در ترجمه آورده‌اید هر دو گروه پول کم را انتخاب کردند. در کل مقاله خوبی بود و به جز این دو مورد سهوی ترجمه روانی هم انجام شده. ممنون.
0
میلاد شکیب
میلاد شکیب پنج شنبه، 11 شهریور 1395
(پاسخ) بسیار بسیار ممنون بابت دقت و توجه شما. بررسیها و اصلاحات لازم انجام شد.